בצל המלחמה המתמשכת בדרום ובצפון, יריד התיירות הבינלאומי IMTM נפתח היום (רביעי) באקספו תל אביב בהשתתפות 12 מדינות בלבד מחו"ל, לעומת 47 מדינות שהשתתפו ביריד אשתקד. ההתמקדות ביריד הייתה הפעם בתיירות פנים ישראלית, כאשר היעד הוא להביא את הישראלים לאתרים ולמקומות נופש בארץ.

ביריד שהתקיים אשתקד בלטו מאהלים גדולים בתוך האולם הגדול של מדינות ערביות ומוסלמיות, בהן טורקיה ומרוקו. הפעם, המדינה המוסלמית היחידה שפנתה לתיירים הישראלים הייתה אזרבייג'ן. בין המדינות הנוספות שפתחו דוכנים ביריד היו יוון, קפריסין, רומניה, טאיוואן, סרילנקה, צרפת, סרילנקה, וייטנאם, אל סלבדור ואתיופיה.

אחת מהסוגיות שמנעה את השתתפותן של מדינות נוספות הייתה המצב אזהרת המסע על ישראל, לנוכח המצב הבטחוני, דבר שגם הביא לעיתים להתייקרות פוליסות הביטוחים. בשל כך אחדות מחברות תעופה חידשו את הטיסות לארץ, אך צוותי המטוסים עדיין לא נשארים ללינת לילה בישראל ולעיתים הם לנים בלרנקה.

על רקע השפל בתיירות הנכנסת לארץ, התקיימה בעת טקס הפתיחה במעמד שר התיירות חיים כץ, הפגנת מחאה של עשרות מורי דרך, שהניפו שלטים, עליהם נכתב, בין היתר: "התיירות קורסת", "כץ, אל תשים קץ לתיירות" ו"כץ תתפטר – תיירות שווה יותר".

רונן, מורה דרך מרמת גן, סיפר: "המצב מאז ה-7 באוקטובר קשה יותר, אפילו מתקופת הקורונה. אז קיבלנו פיצוי מלא, הפעם קיבלנו תשלום דמי אבטלה ולאחר שתקופת הזכאות הסתיימה אין לנו הכנסות ואנחנו יושבים בבית". עוד הוא דרש: "שיאריכו את תקופת הזכאות לדמי אבטלה"

במהלך נאומו של כץ, נשמעו קריאות בוז, אבל כץ, שניסה להרגיע, הבהיר: "אתם מוחים בצדק, אני פועל בכל דרך אפשרית כדי לשמר את הקיים ולאפשר התאוששות מלאה. צריך לפתור את הבעיה".

בהמשך דבריו, הביע שר התיירות אופטימיות לגבי העתיד: "אני מברך על קיום יריד התיירות בימים הקשה האלה. כבר ראינו את החוסן הישראלי ואנחנו מביטים באופטימיות קדימה. אנחנו חזקים ומחכים לקבל רבבות תיירים שעוד יגיעו אלינו. התיירות משמעותית לכלכלה הישראלית ואנחנו פועלים בכל דרך לאפשר התאוששות מהירה".

ביריד התיירות הפעם הייתה הסתערות על תיירות הפנים, בעיקר לקראת פסח וחופשת הקיץ שבאופק. "אנחנו מחכים לישראלים שעוד יחזרו", סיפר ג'לא אבו סלאם ממג'דל שאמס שהציבה דוכן שהציע כתזכורת גם מטעמים מתוקים. "היה לנו חורף קשה עם מעט מבקרים", הוא סיפר עוד – "אנחנו רומים שיהיה שקט ושלג ושכולם יחזרו. מג'דל שאמס תמשיך להיות על מפת התיירות".

גילה יעקובי, ראש תחום תיירות ותרבות ברשות לפיתוח הגליל, המופקדת בין היתר על רמת הגולן, עמק יזראל, הגליל וסובב כנרת, יצאה בקריאה לישראלים להגיע:

"ישנם לא מעט מלונות וצימרים שניתן להגיע אליהם. רבים חושבים בטעות שכל הצפון סגור, אבל זה לא נכון. ישנם מקמות שסגורים, אבל מרבית המקומות פתוחים ומצפים למבקרים ולנופשים", היא סיפרה – "נוצר חלון הזדמנויות, בגלל שפחות ישראלים יוצאים לחופשות בחו"ל והם יכולים לגלות מקומות חדשים בארץ".

גם ברמת הגולן מצפים לתיירים הישראלים. "מרבית המקומות ברמת הגולן פתוחים. קיים בלבול בציבור ורבים סבורים שבגלל שהחרמון סגור למבקרים, כל הגולן סגור. אנחנו ערוכים לקבל מטיילים ונופשים, הצימרים מחכים", סיפר סגן ראש המועצה האזורית גולן, יעקב שה-לבן, הממונה על הפיתוח הכלכלי והתיירות.

גם בעכו מצפים לשובם של הישראלים. "השקענו 30 מיליון שקל בשיפוץ הנמל ההסטורי ואתרים נוספים בעכו העתיקה. רק בתקופה האחרונה אנחנו מרגישים התעוררות וחזרה לעכו ומקווים שהמגמה הזו, של חופשת התאווררות, תימשך גם בפסח", סיפר מנהל אגף התיירות בעיריית עכו, דניאל ארמה.

דוכנים בולטים נוספים היו של ערים גדולות – תל אביב, ירושלים, נתניה והרצליה מועצות אזוריות, בהן מטה יהודה ורשות הטבע והגנים. "נוצר חלון הזדמנויות למנף את תיירות הפנים", העריכו במשרד התיירות.

לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל, יריד IMTM ומשרד התיירות מתגייסים להיערך ליום שאחרי ופונים לקבלת רעיונות מקוריים לקידום תיירות נכנסת לישראל. במסגרת יריד התיירות IMTM יתקיים האקתון לגיבוש קונספט לשיווק תיירות ישראל, אשר מושתת על החוזקות התיירותיות, ובכלל, של המדינה. אסטרטגיית השיווק מיועדת לקידום באזורי יעד בעולם ובתמיכת משרד התיירות, וזאת מתוך כוונה לבחון רעיונות מחוץ לקופסא ולבחור את התוכנית המנצחת בידי חבר השופטים.
 
מפגש ההאקתון יערך במסגרת תערוכת התיירות הבינלאומית IMTM והזוכים יהנו מסופ״ש מפנק במלון חמישה כוכבים מרשת מלונות פתאל בישראל, תעודת הוקרה והזדמנות להציג בפני פאנל מומחים ובראשם לשכת מארגני תיירות בישראל ושר התיירות חיים כץ שגם יגיש את הפרס.

יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל: "ענף התיירות הנכנסת לישראל נקלע למצוקה קשה. אירועי ה-7 באוקטובר שינו את המציאות במדינת ישראל ומה שהיה כבר לא יהיה. תחת אחריותנו נמצאת משימת שיקום תדמיתה וכלכלתה מדינת ישראל, וככל שנתכונן ליום שבו יחזרו התיירים – והם יחזרו, כך ייטב. המטרה העיקרית בהאקתון שיערך בתערוכת התיירות IMTM הינה לפנות לדור הצעיר שיחשוב על פתרונות אסטרטגים שיוכלו  להשתלב בפעילות משרד התיירות, אנו נרגשים לקראת האקתון הראשון בענף, וסבורים שייצאו ממנו פתרונות טובים ושימושיים לשיקומו".