רגע לפני פסח נפתח בבירה "אירועי בתים מבפנים ירושלים", במסגרתו תוכלו לבקר ולסייר בבתים ובמבנים הכי מסקרנים בירושלים, כשחלקם הגדול נפתח לקהל הרחב בפעם הראשונה. השנה, בצל המלחמה, לצד הסיורים הרגילים, יתקיימו מספר סיורים מסקרנים וייחודיים, לדוגמה: סיור ג'רוז שיעביר אדריכל משה שפירא המנציח את בנו שנרצח על יד מחבלים, סטודיו משלך בבית הצייר ליטבינובסקי בו מוצגת תערוכה של האמנית ואוצרת גלריה בארי, סופי ברזון מקאי. 

אירועי בתים מבפנים המסורתי של ירושלים מתקיים בהשראת open housese worldwide המתקיימים בערים מרכזיות כמו לונדון, ניו יורק וברצלונה. אצלנו, הסיורים ינסו לשלב בין העבר, ההווה והעתיד של העיר. תוכלו למשל לבקר במבני ציבור חדשים ומסקרנים כמו הספרייה הלאומית, המשכן החדש של בצלאל ועוד. סיורים בנקודות משמעותיות בחייהם של ענקי תרבות, סיורים המתמקדים בהיבט הארכיטקטוני של העיר וסיורים באבני היסוד של הבירה.  

בתים פתוחים ירושלים (צילום: באדיבות בית אות המוצר)
בתים פתוחים ירושלים (צילום: באדיבות בית אות המוצר)

סיורי 7 באוקטובר:

סיור ג'רוז - סיור לזכרו של ענר שפירא, יליד ירושלים ואוהב העיר, שנרצח ב־7 באוקטובר, תוך שהגן בגבורה על חבריו במיגונית, נאבק במחבלים והציל חיים. את הסיור יוביל אביו, האדריכל משה שפירא, שותף לבתים מבפנים ירושלים ב־18 השנים האחרונות וחבר לדרך. הסיור יעבור במרכז העיר, מבצלאל הישן לבצלאל החדש, בעקבות מורשת, אישים ומבנים לשימור ויעלה על נס את העיר שענר אהב כל כך.
נקודת מפגש: סמטת בצלאל פינת שמואל הנגיד.
מתי: שישי, 12.4, 14:00. סיור מוגבל ל־20 משתתפים ברישום מוקדם. 

סטודיו משלך בבית הצייר ליטבינובסקי - הזדמנות להכיר את פרויקט סטודיו מִשֶּׁלָּךְ ואת בית הצייר פנחס ליטבינובסקי על גבול טלביה־קטמון הישנה, שבו פועל הסטודיו. הבית נבנה בראשית המאה ה־20 על ידי משפחת סלמן הערבית־נוצרית, ואת קומתו השנייה שכר עוזר הנציב הבריטי. ב־1948, בסוף המלחמה, עבר הבית לרשות עיריית ירושלים שהעמידה אותו לרשות הצייר פנחס ליטבינובסקי – לימים יקיר ירושלים (1970) וחתן פרס ישראל (1980), והוא התגורר בו עד מותו ב־1984. הבית נותר על כל תכולתו במשך כ־40 שנה, עד שבראשית 2020 החלו לפעול בו אמניות צעירות שהקימו בו את סטודיו משלך – המרכז הראשון בארץ לאמנות נשים.

התערוכה ''מי כסף ואדמת כוכבים'' (צילום: מיטל שרעבי)
התערוכה ''מי כסף ואדמת כוכבים'' (צילום: מיטל שרעבי)

במקום מוצגת כעת התערוכה "מי כסף ואדמת כוכבים" של האמנית ואוצרת גלריה בארי, סופי ברזון מקאי. בשלוש השנים האחרונות צילמה ברזון מקאי את סלון ביתה שבקיבוץ בארי. הצילום האחרון צולם ב-1.10.23. בתצלומים אלה העניקה ברזון פרשנות חדשה למוכר וליומיומי בכך שצילמה את משפחתה והכניסה אל סלון ביתה חיות אלגוריות מספר ילדים אהוב וסמלים של רוח וארציות. המציאות פלשה ב-7 באוקטובר בפתאומיות לצילומים העדינים, הפקיעה והטעינה אותם בזיכרונות של כל מה שהיה ואבד. וכעת הם נוגעים בשאלות של זמן ומקום, מספרים את סיפורי זיכרון בתיה הקודמים של האמנית, מיתוסים ואגדות עם, ואת הזיכרון האישי והקולקטיבי שאותו אנו חווים בחודשים האחרונים.
סיורים מודרכים על תולדות הבית ובתערוכה, יתקיימו בימי חמישי ב־14:30 וב־16:30 ובימי שישי ב־11:00. 
חמישי, 4.4, 14:00־18:00; שישי, 5.4, 10:00־14:00; חמישי, 11.4, 14:00־18:00, שישי, 12.4, 10:00־14:00.
בית פתוח ו־6 סיורים ל־40 הבאים הראשונים.
רחוב כ"ט בנובמבר 10 א', ירושלים

התערוכה תלם // צריף # נקודה. מציגה דימויים וסמלים בנופי הנגב המערבי והעוטף, פרי יצירתם של אמנים תושבי האזור. בתערוכה יוצגו בין היתר יומן ציורים בהשפעת 7 באוקטובר של האמן יוחנן דרוקר, חבר קיבוץ בארי, ועבודות קרמיקה שחילצה האמנית מיכל מרום מביתה בקיבוץ רעים. התערוכה נוצרה תוך כדי מפגש עם התושבים והיישובים המפונים, ועל ידי משלחת תיעוד של המחלקה לאוצרות ותיעוד חזותי ביד בן־צבי הפועלת בעוטף עזה בחודשים האחרונים.
המפגשים הם חלק מיום פתוח במתחם יד בן־צבי במהלכו יתקיימו במתחם גם יריד חקלאים מהדרום, מהבקעה ומצפון הארץ, בשיתוף "חקלאות ישראלית", דוכני אמנות, קפה ופרחים לשבת.
שישי, 5.4, 9:30 ו־11:00.
2 מפגשים ל־40 הראשונים. אין צורך ברישום מוקדם.
רחוב אבן גבירול 14, רחביה.