רבים מחכים לחג הפסח - ולא רק בשביל המצה עם השוקולד - כדי לטייל בשטחי האש שנפתחים במיוחד עבור קהל הסקרניים. השנה, בשל המצב המבצעי והערכות מצב, שטחי האש בצפון יהיו סגורים כולם למטיילים. עם זאת , חלק קטן משטחי האימונים בדרום יהיו פתוחים בכפוף להגבלות ובתיאום מראש. 

על פי ההודעה שהדובר צה"ל בתחילת השבוע: "השנה תתאפשר כניסת מטיילים לחלק משטחי האימונים (שטחי אש) בדרום הארץ באופן מוגבל בתקופת חג הפסח, מרבית שטחי האש יסגרו לכניסת מטיילים. בחלק משטחי האש הכניסה למטיילים תתאפשר בתיאום מראש, השטחים המותרים והאסורים לכניסה מסומנים במפה המצורפת".

הודעת דובר צהל הגיע לאחר שבשבוע שעבר הוחלט כי השנה צה״ל לא יפתח את ציר 10 למטיילים בתקופה זו.

בין שטחי האימונים שתיאסר אליהם הכניסה השנה, תמצאו את ים המלח, נחל לבן, הר חריף, הר כררכום והר רמון, שיטים ונחל צניפים.

מפת שטחי האש בהם מותר ואסור להיכנס (צילום: דובר צה''ל)
מפת שטחי האש בהם מותר ואסור להיכנס (צילום: דובר צה''ל)

אז איפה כן תוכלו לטייל בדרום?

יש שלל מקומות שעדיין רלוונטיים לטיולים באזור הדרום. אזור באר שבע הוא אחד מהם על שלך המסלולים המקיפים אותו. גם אזור דימונה נחשב לבטוח לטיול, כך שזאת הזדמנות מצוינת להעלות על הרכבים ולנסוע לגן לאומי ממשית. כמובן מצפה רמון הוא אחד היעדים המומלצים לטייל בהם באביב, ובחופשת החג אתם יכולים למצוא סביב העירייה לא מעט נקודות עיניין.

שדה בוקר והסביבה

איזור שדה בוקר מזמין ביותר בתקופה זו של השנה, בעיקר אם אתם משקימי קום, מאחר והבקרים במדבר הם תרופה לנשמה. אם אתם מטיילים באזור וקופצים לקבר בן גוריון, תוכלו לשלב טיול קליל עם תצפית מרהיבה על המדבר. אפשרות נוספת, היא לקפוץ לצריף בן גוריון ולגלות מעט על חייו של ראש הממשלה הראשון, לשתות קפה או לטעום יין בבית הקפה שצמוד לצריף. כמובן שאתם גם קרובים לעין עבדת - אחת השמורות האהובות על משפחות עם ילדים, המשלבת נופים מדהימים ומים צוננים. 

מסלול הליכה בשדה בוקר (צילום: מיטל שרעבי)
מסלול הליכה בשדה בוקר (צילום: מיטל שרעבי)

קניון עדה 

רבים מנצלים את הדרך הארוכה לעצירות קצרות בנקודות עניין יפות, אחת מהן היא בקניון עדה. בקניון יש טיול מעגלי שאהוב מאוד על משפחות. בקניון עדה אמנם אין מקורות מים וטבילה, אך חוצה סלע חול אדום. כבר בתחילת המסלול, שאורך כשלוש שעות, תראו עצי שיטה לצלם תוכלו לעשות אתנחתא קצרה. כשתטפסו למעלה, תוכלו לראות את תוואי הנחלים פארן, כרכום וערוד. 

גן לאומי שבטה

העיר הנבטית העתיקה שבטה נמצאת בצפון הנגב. שבטה זכתה למעמד של אתר מורשת לאומי מאחר וזהו מקום בו הארכיאולוגיה מתעוררת לחיים ומציעה לנו הצצה נדירה לחיים של הנבטים. בין שרידי העיר ניתן לראות שתי כנסיות, גת ובית העיריה. שימו לב שנחל לבן, שנמצא בסמוך לשבטה נמצא ברשימת האתרים שאסור להגיע אליהם.

מטיילים בעין עקב (צילום: צור נצר, רשות הטבע והגנים)
מטיילים בעין עקב (צילום: צור נצר, רשות הטבע והגנים)

עין עקב

עין עקב - אחד המקומות היפים שלא זוכה להמון יחסי ציבור. עין עקב נמצא לרגלי חוד עקב (הר משאר). ההר, שצורתו מחודדת ומעט כיפתית ונמצא במצוק הצינים, בולט מאוד בנוף האזורי. אל ההר אפשר להגיע בטיפוס תלול באמצעות יתדות, אך לא מומלץ לעשות אותו בימים חמים מאוד. עין עקב - מוכר גם בשמו הערבי עין אום כעב (מעיין האבן). זהו מעיין יפהפה, שבראשו תוכלו לראות אבן צור שחורה, שיופיה מהדהד אל מול צבעי המדבר הבהירים.

מספרי הטלפון לתיאום ובירור טיולים: בדרום  - 08-9902926/8, 0529010563 (סמס בלבד); בצפון - 073-3483007.