כבר מספר שנים שמשרד הפנים מנסה בכל מיני דרכים יצירתיות להתמודד עם מצוקת התורים בלשכות להוצאת דרכונים. התורים הארוכים, שהתחילו אי שם בתקופת מגפת הקורונה, הטריפה ישראלים רבים וגרמה לאנשים רבים לנסוע מקצה המדינה לקצה אחר בעקבות תורים פנויים. 

אז אחרי שניסו להקל על המצוקה עם דרכונים זמניים ופתיחת מתחמים להוצאת דרכונים במספר ערים גדולות, כעת מגיע הפתרון החדש: עשה זאת בעצמך. 

החל מהיום (שלישי) כל מי שזקוק לדרכון חדש או תעודת זהות יוכל להוציא אותם על ידי בקשה באתר משרד הפנים, כך שלמעשה בפעם הראשונה לא תצטרכו להגיע פיזית למשרדי רשות האוכלוסין וההגירה.

מכשיר לסריקת דרכונים ביומטריים, ארכיון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מכשיר לסריקת דרכונים ביומטריים, ארכיון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

כמובן יש תנאים והגבלות, הנה כל מה שאתם צריכים לדעת לפני שתתחילו את התהליך:

1. התהליך יתאפשר רק לבני 18 ומעלה.

2. הנפקת דרכון ביומטרי מהבית יתאפשר למי שהונפק לו דרכון ביומטרי בעבר ותוקפו פקע בחצי שנה האחרונה, או שהוא בתוקף שנה קדימה.

3. הנפקת דרכון תתאפשר למי שהגיש בקשה בלשכה לתיעוד ביומטרי קודם, בין הגילאים 21-60. זאת אומרת, שמי שבידו דרכון או תעודת זהות ביומטריים, שאישר שמירת טביעות אצבע במאגר בעת ההנפקה הקודמת יוכל להגיש בקשה מרחוק.

4. הגשת בקשה תינתן רק למי שנמצא בישראל בזמן הגשת הבקשה.

5. תעודת הזהות או הדרכון שיונפק יהיה ביומטרי ובעל תוקף לחמש שנים מקסימום. תנאי זה מגביל את כל מי שמתכנן להוציא ויזה לארה"ב, מאחר ואמריקאים מקפידים על דרקונים עם תוקף לעשר שנים.

6. כמו במקרה של הוצאת דרכון בלשכה, זמן ההגעה שלו יהיה כשישה שבועות.