השנה נציין את יום הזיכרון במהלך מלחמה שבה לצערנו הרב נפלו מאות חיילים ואזרחים גיבורים שמסרו את נפשם למען העם והארץ. אותם לוחמים ואזרחים לא נפלו לחינם, אלא כדי שנוכל להמשיך לחיות כאן וליישב את הארץ. לכן, השנה יש לנו הזדמנות להתחבר לגיבורים האלה ולאדמה שהם כל כך אהבו דרך הרגליים ולצעוד לזכרם באתרים שונים ברחבי הארץ.

כחלק מניסיון להנציח ולהתחבר מקרוב לנופלים, ארגון "אשכולות" מפעילים מיזם של סיורים חינמיים לציבור הרחב, במסגרתם יעבירו מדריכים מוסמכים של הארגון הדרכות באתרי מורשת, בתי עלמין ומעיינות שהוקמו לזכר הגיבורים שנפלו. הסיורים מתקיימים באתרים בהם ניתן לטייל בכל ימות השנה, אז הנה לכם חמישה מקומות קסומים שתוכלו לבקר בהם ולהנציח את אלה שבמותם ציוו לנו חיים:

עינות ענר (צילום: תיירות חבל בנימין)
עינות ענר (צילום: תיירות חבל בנימין)

1. פארק השלושה - עינות ענר: בקיץ 2014 נחטפו 3 נערים בגוש עציון וכל המדינה התאחדה בתפילה לשובם, ולצערנו הסוף היה מר. באותו הקיץ פתחו בנוער הישוב נריה בפרויקט להקמת פארק מעיינות לזכר שלושת הנערים הי"ד - למנף את הכאב לבניה, ולתת זכרון לאירוע המשמעותי. בינות לשבילים, המדרגות החקלאיות וצמחיה עשירה ניתן למצוא שמונה (!) בריכות בעומקים שונים. איך מגיעים? לבאים ממרכז הארץ - החניה נמצאת כ-700 מטר לפני שער הישוב נריה משמאל לכביש. משם בהליכה קצרה עד למעיינות.

הנוף ממצפה נמרוד (צילום: יואל אהרון)
הנוף ממצפה נמרוד (צילום: יואל אהרון)

2. מצפה נמרוד הוא מקום עם אווירה מיוחדת, שקטה וקדושה השוכן בראש פינה. המצפה קרוי על שמו של נמרוד שגב, שנהרג במלחמת לבנון השנייה בהיותו בן 28. הוא היה יפה תואר, מוכשר, מלא קסם אישי ואהבה. נמרוד התגייס לצה"ל במרס 1996 ושירת בחיל השריון. במלחמת לבנון השנייה גויס נמרוד למילואים ועלה ללבנון עם טנק המרכבה שבו שימש כטען. ב-9 באוגוסט 2006, ט"ו באב תשס"ו, נפל בַּקרב בדרום לבנון כשהטנק שלו, שחיפה על טרקטורים שסללו ציר תנועה חדש בכפר עייתה א-שעב, נפגע ממטען צד ומיד לאחר מכן ספג טיל נ"ט. מפיצוץ הטיל והתחמושת שהייתה בטנק נהרגו נמרוד וכל אנשי צוות הטנק. לזכרו בנה אביו, חזי שגב את המצפה, במטרה להנציח את שמו של נמרוד ולהנחיל את מורשתו לכל המבקרים ולדורות הבאים. חזי נפטר בנובמבר האחרון, לאחר שהקדיש את כל חייו להנצחת בנו נמרוד. המבקרים במצפה מוזמנים להפעיל עמדה מיוחדת, המספרת את סיפור חייו של נמרוד והיישוב.

עין דביר (צילום: רעות כהן)
עין דביר (צילום: רעות כהן)

3. עין דביר הוא מעיין מופלא, לזכר דביר מור ז"ל מקיבוץ עמיעד, שנפטר מחיידק אלים לאחר גיוסו לצה"ל. המעיין שופץ על ידי חבריו לצוות ובני משפחתו ונמצא בין קיבוץ עמיעד לכנרת. מימיו זורמים מתוך נחל כורזים ובסביבתו יש בוסתן פירות, סככת צל, שולחן פיקניק ובעיקר שקט ושלווה. איך מגיעים? כותבים בוויז: עין דביר. לבאים מדרום: פונים בצומת עמיעד ימינה לתחנת דלק, ואז ממשיכים ישר, צפונה במקביל לכביש עד לשער בקר. ומשם יורדים ימינה על שביל גיפים עד למעיין או ברגל - הליכה של כחצי שעה.

עין ורד (צילום: אורי מאור)
עין ורד (צילום: אורי מאור)

4. עין ורד הוא מעין יפיפה הממלא בריכה עגולה המוצלת בצל קנים. מסביב לבריכה ספסלים,  בוסתן עצים שופע ודשא לטובת המגיעים. המעין וסביבתו שופצו לזכרו של איתי שטיינברגר ז"ל בן היישוב כרמי יוסף הסמוך שבילה המון במעיין ואף חגג בו את יום הולדתו העשירי. איתי נפל במלחמת לבנון השנייה עת שירת בפלס"ר שריון, במותו קיבל צל"ש על הצלת חיים. מה שמים בווייז? "עין וורדא/עין ורד".

הכותב הוא מורה דרך ומנהל חינוכי ב"אשכולות", ארגון גג חינוכי מוביל לכ-36 מרכזים חינוכיים הפרוסים ברחבי הארץ.