הימים הקדושים האלה בשנה הגיעו, ימי חול וחג לאומיים. אלה הימים הכי ישראליים שיש, שמזמנים לנו אפשרות להתחבר אל הנופלים דרך טקסים, אזכרות, מפגשים חברתיים, אבל גם – דרך טיולים בטבע. הטבע הישראלי מסמל מקור לחיים ולהתחדשות, ומוכיח בכל עונה בשנה את המשכיות החיים. 
מקומות שונים בישראל נבחרים לשמש כאתרי הנצחה של אלו שבמותם ציוו לנו את החיים: תצפיות נוף או אתרי תיירות מזמינים מטיילים ומשפחות לבלות בהם, ולחיות. בחרנו חמישה אתרים מיוחדים בעמק המעיינות בהם תוכלו גם לבלות וגם לזכור את אלו שהקריבו את חייהם למעננו, גיבורים שמסרו נפשם כדי שנוכל לחיות ולבלות כאן, בביטחון. שרק נהיה ראויים להם. 

גן השלושה  (צילום: אורן גבאי גולן)
גן השלושה (צילום: אורן גבאי גולן)

בעמק

גן השלושה – הסחנה

אחד מאתרי הטבע היפים בישראל הוא גן השלושה. רבים לא יודעים שמקור השם "גן השלושה" נקרא על שמם של שלושה לוחמים: אהרון אטקין מקיבוץ גבע, דוד מוסינזון מעפולה וחיים שטורמן מקיבוץ עין חרוד. השלושה – פעילי ההתיישבות בעמק, חברי ההגנה, נפלו בשנת 1938. 
הגן הלאומי גן השלושה (הסחנה) כולל מספר בריכות טבעיות עם מים צלולים ונעימים שנובעים מבטן האדמה. בגן מספר רב של מדשאות ירוקות, שולחנות פיקניק, חנות נוחות, מוזיאון לארכיאולוגיה ומיצג מרתק בנושא חומה ומגדל. בחלקו המזרחי של הגן תמצאו בריכה בעומק של כמטר וחצי ועוד אזור רחב עם מים רדודים המתאים לבילוי משפחות עם ילדים קטנים.
הכניסה לגן השלושה בתשלום. 

השביל הרטוב (צילום: אורן גבאי גולן)
השביל הרטוב (צילום: אורן גבאי גולן)

השביל הרטוב בפארק המעיינות

פארק המעיינות מוכר וידוע בזכות המעיינות הגדולים עם המים הנעימים. בליבו של הפארק נסתר לו השביל הרטוב - שביל הליכה מוצל כולו באורך של 300 מטרים שהוקם לזכרו של סרן צביקה קפלן. השביל נפרץ על ידי משפחתו וחבריו של סרן צבי (צביקה) קפלן, קצין האג"מ של גדס"ר גולני, שנפל במבצע "צוק איתן". צביקה אהב לטייל ולרוץ מדי שבוע בפארק המעיינות, לחלוף בשבילים לאורך שדות חקלאיים עצומים, מעיינות ונופים פנורמיים. השביל הרטוב ממוקם מערבית למעין עין שוקק, עובר בתוך סבך שיחי פטל בר, אם יתמזל מזלכם תמצאו בעונה זו פירות אדומים בטעם מתוק-חמצמץ. 

מצפה ערן ודובי שמיר (צילום: אורן גבאי גולן)
מצפה ערן ודובי שמיר (צילום: אורן גבאי גולן)

בהר

מצפה דובי וערן שמיר

בנקודה הגבוהה ביותר על הר הגלבוע ממוקם המצפור לזכרם של דובי וערן שמיר. אב ובן שנהרגו שניהם בהגנה על המולדת. דובי שגדל בנופי העמק בקיבוץ שדה אליהו נהרג בתאונת אימונים, ואחריו, בהפרש מצמרר של 20 שנה נהרג בנו ערן בפעילות מבצעית בלבנון. המצפור שהוקם לזכרם משקף את אהבתם הגדולה לנופיה הקסומים של ישראל. מהמצפור ניתן להשקיף כמעט על כל יישובי עמק המעיינות, הרי הגלעד במזרח עד עמק הירדן בצפון, לראות מלמעלה שדות חקלאיים בצבעים משתנים ובריכות דגים. המצפור מסודר, נקי והגישה אליו היא דרך כביש 667, צמוד לשביל טורבינות הרוח של מעלה גלבוע. בשנת 2022 הושחת המצפור באופן קשה ע"י אלמונים, לאחר קמפיין גיוס המונים שופץ ונחנך מחדש.

מצפה נדב

אחד המקומות היפים לבקר בהם הוא מצפה נדב שנחנך לפני פחות משנה. רב סרן נדב מילוא נולד והתחנך בקיבוץ שדה אליהו, גדל בין נופי העמק. בשנה שעברה, במלאת 25 שנים לנפילתו בעת קרב בלבנון, נחנך מצפה מושקע עם חשיבה רבה, כך לדוגמא רגלי הפרגולה הגדולה שבמקום בצורת V מזכירות את מיתרי מצנח ואת צורת ענפי הדקלים אשר גדלים בעמק. 
המצפה משקיף אל הרי הגלעד ומצידו השני אל הר הגלבוע המרשים. במקום פינות ישיבה מוצלות, שבילים ונקודת מים. 

נוף ממצפה החיוך (צילום: אורן גבאי גולן)
נוף ממצפה החיוך (צילום: אורן גבאי גולן)

מצפה החיוך

פינה קסומה וסודית מול נוף מרהיב הוקמה לזכרם של טל יפרח ויובל דגן, לוחמי גולני, שנהרגו במבצע צוק איתן והיו אוהבי אדם ואדמה. המצפה הוקם על ידי חבריהם לצוות, והוא מהווה נקודה של אופטימיות וסקרנות, עם אבן גדולה עליה כתובים שמותיהם מצוטט המשפט "כי במקום שזרעתי בו עצב, גדל לו חיוך". המצפה קטן ואינטימי מתאים לביקור קצר למילוי הנפש. במצפה מעגל ספסלי עץ מוצלים.