אחרי שמערבולת אוויר חזקה גרמה לכך שאדם נהרג ועשרות נפצעו במהלך טיסת "סינגפור איירליינס" מלונדון לסינגפור אתמול (רביעי), יש לא מעט אנשים שחושבים פעמיים אל לעלות לטיסה.

כיסי אוויר הם חלק די ידוע בטיסות, במיוחד כשטסים למרחקים ארוכים. אך אין ספק שהתקרית שארעה על "מטוס סינגפור איירליינס" מעוררת חששות לגבי מידת הסיכון של סערות בשחקים.

פחות מ-250 דולר: 5 הצעות משתלמות לטיסות בשבועות הקרובים

גן עדן אביבי: גלו את קסם של חניוני הלילה

עם כל הכאב על אובדן חיי אדם, חשוב להבין שזה מאוד לא סביר שתצאו מטיסה עם פציעה או נזק, אבל מסתבר שלאחרונה היו מקרים מתועדים לפגיעות. הבנה מה גורם למערבולת יכולה לעזור לצוות האוויר ולנוסעים להפחית את השפעתה.

מהם כיסי אוויר ומה הגורם להם?

כיסי אוויר בטיסות יכולים להיגרם מסופות וזרמי אוויר חזקים. ישנן ארבע רמות עיקריות של כיסי אוויר - קלה, בינונית, חמורה וקיצונית. במקרים של מערבולת קלה, הנוסעים עלולים לחוש מאמץ באזור חגורת הבטיחות שלהם, ופריטים לא מאובטחים בתא הנוסעים עלולים לזוז. אך במקרים קשים יותר, הכיס עלול להוביל להפלת נוסעים, מה שיוביל לפציעות קשות או במקרה קיצון גם למוות.

כדאי לדעת שלעיתים הטייסים מוזהרים מפני דיווחים על סערה על ידי מינהל התעופה הפדרלי, צוותי מטאורולוגיה של חברות התעופה או אפילו טייסים אחרים שטסו לפניהם באותו האזור. עם זאת, מערבולת האוויר יכולה להתרחש גם ללא אזהרה.

המטוס שנפגע, סינגפור איירליינס (צילום: רויטרס)
המטוס שנפגע, סינגפור איירליינס (צילום: רויטרס)

האם זה מסוכן?

על פי נתוני ה-FAA, ניתן לראות ש-30 נוסעים ו-116 אנשי צוות נפצעו קשה כתוצאה מסערות בשנים 2009-2021. אמנם זה נשמע מספר גבוה, אך בהתחשב שמספר הטסים בשנה עומד על כארבעה מיליארד, מדובר בתופעה לא שכיחה. ומקרי מוות, כמו בתקרית סינגפור איירליינס, הם גם נדירים ביותר.

על פי חוקרי מטאורולוגיה, הכיסים הופכים את הטיסות לקופצניות ומכאן נובעת הסכנה לנוסעים ולמטוס. כמו כן, על פי מחקר של אוניברסיטת רידינג נראה כי מערבולות חמורות גדלו ב-55% בארבעת העשורים האחרונים עקב השפעת שינויי האקלים.

על פי הערכות של החוקרים, תופעת כיסי האוויר החמורים עלולה להתעצם בשנים הקרובות, כשהסכנה האמיתית היא במקרה שהמערבולת פוגעת ללא כל התראה מוקדמת.

מה עלינו כנוסעים לעשות? לשבת במהלך הטיסה ולהיות חגורים כל הזמן. 

האם יש קווי תעופה מסוכנים יותר מאחרים?

כיס אוויר יכול להתרחש כמעט בכל אזור ובכל גובה, אך יש אזורים שידועים כרגישים יותר. ככל הנראה טיסת סינגפור איירליינס נתקלה בסערה קשה מעל מיאנמר לאחר שחצתה את ים אנדמן של דרום מזרח אסיה. לאחר ניתוח של כ-150 אלף נתיבי טיסה שונים, אתר חיזוי מערבולות "טורבלי" מצא כי המסע בין נמל התעופה הבינלאומי סנטיאגו, צ'ילה ו"וירו וירו" בבוליביה הוא היותר מועד לפורענות.