אם תמיד חלמתם על נופים, אטרקציות מגוונות לכל סוגי המטיילים, ערים נהדרות, תרבות עשירה, אוכל נפלא, יינות מצוינים ואווירה כללית של החיים הטובים, גנואה והריביירה האיטלקית הן הבחירה המושלמת עבורכם. גנואה היא בירת חבל ליגוריה שבצפון-מערב איטליה. זוהי עיר הומה ותוססת עם הנמל הגדול ביותר באיטליה והשני בגודלו בים התיכון. בגנואה עצמה יש הרבה מה לעשות, והיא גם מהווה בסיס מצוין לטיולים בצפון המדינה.



לגלות את גנואה


כדי להתרשם מהעיר ולהחליט באילו אתרים כדאי להתמקד מומלץ לקפוץ על אוטובוס תיירים עירוני - אוטובוס קומתיים עם גג פתוח, שעובר בין מוקדי העניין המרכזיים של העיר. אפשר לעלות ולרדת באופן חופשי בכל אחת מהאטרקציות המרכזיות. 



אפשרות נעימה נוספת להכיר את העיר היא לנסוע ברכבת הקטנה, “טרנינו פיפו”, שעוברת בנמל ובמרכז ההיסטורי של גנואה. בסיום הנסיעה המשיכו לשוטט ברגל במרכז העתיק, שם תוכלו להתרשם מהכנסיות, הארמונות והווילות של הסוחרים האמידים. חלק מהארמונות הוסבו למוזיאונים מצוינים, כמו הארמון הלבן שבו מוצגות עבודות של רובנס, או הארמון האדום שבו מוצגות עבודות של טיציאן. כדאי לבקר בארמון ריאל המרהיב, שמרוהט בריהוט תקופתי ומעוטר ביצירות אמנות. במתחם “פאלאצי רולי” המרשים ישנם לא פחות מ-42 ארמונות. 



אם הילדים לא התעייפו מדי, תוכלו לבקר גם ב”קאזה פמיליה די קולומבו”, הלא הוא בית ילדותו של מגלה הארצות הנודע, כריסטופר קולומבוס. את שעות אחר הצהריים מומלץ להקדיש להליכה לאורך הטיילת של גנואה. הטיילת, שנמתחת לאורך הים, משובצת בחנויות, מסעדות, בתי קפה וגלידריות. לקראת השקיעה כדאי לעלות לתצפית היפה ביותר אל העיר – “ספיאנטה קסטלטו” – כדי להשקיף ב-360 מעלות על העיר העתיקה ועל הנמל, כשצבעי השקיעה תורמים אף הם למראה המקסים.



פיראטים בנמל


הנמל של גנואה גדוש באטרקציות מלהיבות לכל המשפחה. האטרקציה המובילה כאן היא האקווריום הגדול מסוגו באירופה, ובו מגוון עצום של דגים ויצורים ימיים, כולל כרישים, דולפינים וכלבי ים. סמוך לאקווריום יש אטרקציה נהדרת נוספת, “איל גלאון די נפטון” - העתק של ספינת שודדי ים מהמאה ה-17. הספינה כיכבה בכמה סרטים,  והילדים יכולים להתרוצץ בין הסיפונים והתותחים ולדמיין שהם פיראטים אמיתיים. בנמל נמצא גם המוזיאון הימי, שבו מודלים של ספינות מכל תולדות האנושות. לסיום, אל תחמיצו נסיעה במעלית הפנורמית של גנואה. המעלית השקופה מטפסת לגובה 40 מטר ומציעה תצפית פנורמית על העיר.



לבלות עם העשירים בפורטופינו


כשעה מזרחה מגנואה שוכנת העיירה היוקרתית פורטופינו. זהו אתר הנופש החביב על ידוענים ועל האלפיון העליון, אבל עדיין נותר בו החן הרב של כפר הדייגים המקורי. גם אם אין לכם מיליארד אירו בבנק, תיהנו כאן מאוד. תענוג לטייל בנמל הקטן והציורי, הגדוש במסעדות דגים ובתי קפה, ולהזיל ריר מול היאכטות המפוארות שעוגנות בו. מהנמל יוצאים סיורי שיט לאורך החוף – כיף גדול לקטנים ולגדולים. בקרבת פורטופינו תמצאו חופים סלעיים ודרמטיים עם מים צלולים במיוחד. 



בימים חמים תוכלו לשחות כאן או "לשנרקל", ואפשר גם לשכור קיאק ולצאת לשיט מהנה, שלא מצריך ידע מוקדם או כושר גופני יוצא דופן. משפחות אוהבות טבע ייהנו מהטיול בפארק הלאומי “מונטה פורטופינו”, שבו שבילי הליכה המשקיפים לים. חשוב לציין, כי פורטופינו עצמה יקרה מאוד, ומומלץ ללון באחת מעיירות החוף שבסביבה, למשל בעיירה הנעימה סנטה מרגריטה. זהו מקום מושלם לטיול נינוח של אחר הצהריים על שפת הים עם גביע גלידה ביד.



הולכים בין הכפרים בצ’ינקווה טרה


אחת הפנינים היפות ביותר בריביירה האיטלקית הוא אזור צ’ינקווה טרה (חמש אדמות באיטלקית). יש פה חמישה כפרים עתיקים ומלאי קסם עם בתים צבעוניים, הבנויים בצפיפות על מצוקים תלולים מעל הים. אין כביש שמחבר בין הכפרים, ואת הרכב משאירים בחנייה שבכניסה לאזור. אם לא ברכב, איך מטיילים כאן? אפשר לשוט במעבורת שעוצרת בכפרים השונים או ללכת ברגל בשבילי הליכה המחברים ביניהם. אם הילדים שלכם כבר לא פעוטות, תוכלו לבחור באפשרות השנייה ולטייל בין מטעי לימונים וזיתים וטרסות מכוסות בכרמים, עם תצפיות עוצרות נשימה על הים, המצוקים והבתים הססגוניים. 



אחד מקטעי הדרך היפים ביותר הוא זה שמקשר בין  הכפרים מנרולה וריומנג’רה. השביל, המכונה “שביל האהבה”, רומנטי להפליא, אבל גם משפחות ייהנו מאוד מהטיול בו. בקצה המזרחי של הריביירה האיטלקית כדאי לבקר במוזיאון הימי, שמתמקד בצד הטכני של ספינות הצי לאורך ההיסטוריה. פרט מעניין שכדאי לספר לילדים: בנמל של לה ספציה הוכשרו כמה מספינות המעפילים, שהעלו לארץ מעפילים בתקופת המנדט הבריטי.



שוקולד, מכוניות וכדורגל בטורינו


העיר המופלאה, טורינו, נמצאת במרחק של פחות משעתיים נסיעה צפונה מגנואה. בסופו של יום תוכלו לחזור לגנואה או להישאר לישון בטורינו – תלוי בגיל הילדים ובכוחות שלהם. זו העיר הרביעית בגודלה באיטליה, והיא נמצאת על גדות נהר הפו למרגלות האלפים האיטלקיים. חובבי כדורגל ודאי יזהו אותה בזכות שתי קבוצות הכדורגל המקומיות, יובנטוס וטורינו, והבקיאים בתחום הרכב מכירים את טורינו כמקום בו נמצאים המפעלים של פיאט. אבל זה ממש לא הכול. טורינו היא גם מולדת השוקולד המוצק (לפני כן היו רק גרסאות נוזליות), כמו גם מקום הולדתם של מקלות הלחם הדקיקים, גריסיני, שמככבים ברבות מהמסעדות האיטלקיות. אז עם כל הטוב הזה מסביבכם, לא תשתעממו לרגע. אחרי שסיימתם לאכול שוקולד או לשתות אותו בגרסה הנוזלית הסמיכה והמתוקה – שוקולטה - באחד מבתי הקפה בעיר וסיירתם באצטדיון המרשים, תוכלו להשקיף על העיר ועל הסביבה מלמעלה ב”טורינו איי”, כדור פורח המאובטח לקרקע באמצעות חבל, לשוטט באחד השווקים שבעיר ולסגור את היום במוזיאון הרכב הלאומי, שבו מוצגים דגמים היסטוריים ועיצובים חדשניים של מכוניות פיאט ופרארי.



הרפתקאות לכל המשפחה


אם נותר לכם זמן, אסור לפספס את פארק ההרפתקאות הסמוך לגנואה, Parco Avventura Righi, הכולל מסלולי טיפוס, גשרי חבלים ואומגות בין צמרות העצים. הוא מיועד לכל המשפחה והמחירים עממיים לחלוטין. מסביב לגנואה תמצאו מגוון  של לונה פארקים מרשימים ופארקי מים, ואם היד עוד נטויה – אז גם העיר פיזה, עם מגדל הפעמונים הנטוי והמפורסם שלה, נמצאת במרחק נסיעה קצר.