אחרי שתרנו את הארץ מצפון ועד דרום, טבלנו בנחלים, טיפסנו על הרים ונהנינו מהמרחבים הפתוחים, הסתיו מזכיר לנו שזה זמן לא רע לטיול אורבני. הפעם החלטנו להקדיש את המדור לעיר הנמל הצפונית חיפה, אשר משלבת בין ישן לחדש ובשנים האחרונות מתעוררת לחיים. חיפה והעיר התחתית שלה מציעות המון מסלולים לחובבי התרבות וההיסטוריה, כך שבכל פינה שלא תפנו תוכלו לצאת למסע שונה. אם אתם חדשים באזור, תוכלו להתחיל באזורים המתוירים יותר כמו המושבה הגרמנית, אך אם אתם מחפשים מקומות שקטים, תוכלו לבחור לטייל בשכונות הוותיקות, שמציעות חוויה שונה.



אחת האופציות יכולה להיות בת גלים. השכונה הוותיקה, ששוכנת על קו החוף ושעברה עליות ומורדות לאורך השנים, זוכה לאחרונה להתעוררות מחודשת עם התפתחות נדל"נית מבורכת, שהביאה למקום לא מעט צעירים.



בת גלים הוקמה בתחילת שנות ה־20 של המאה הקודמת, וכשמטיילים בין רחובותיה הצפופים, אפשר להרגיש כאילו מטיילים בתוך פיסת היסטוריה. גם מי שלא חובב ארכיטקטורה לא יכול שלא להתרשם מהמבנים הישנים שלצדם מבצבצים לפתע מבנים מודרניים, שקצת מנותקים מהנוף החיפאי. תוכלו לצאת לסיור חביב ולא מחייב ועל הדרך תראו את האתרים החשובים במקום, מבנים נטושים, יוזמות חדשות וכמובן תיהנו מהבריזה הימית.



את הסיור מומלץ להתחיל ברחוב העלייה השנייה, הרחוב המרכזי שחוצה את השכונה לשניים (השכונה עצמה מחולקת לארבעה רבעים, שניים מהם ממש על קו החוף). מהעלייה השנייה אפשר לצאת לסיור נוסטלגי בין מבנים מרתקים כמו מנזר הכרמליתיות הישן. המנזר נמצא ממש בצד הצפוני של העלייה השנייה, קרוב לדרך חיל הים. המבנה הוקם בשנת 1892, וכיום הוא משרת את בית החולים רמב"ם. המנזר הוא אומנם נקודת הפתיחה של כל מסלול טיולים בשכונה, אך הוא לא המוקד העיקרי. בהמשך הדרך מחכים לנו עוד מבנים, כמו מנזר יוסף הקדוש, מבנה ענקי וקצת יותר צעיר, רק משנת 1912. גם המנזר הזה מהווה חלק מבית החולים, שקצת השתלט על האזור כולו. אם תמשיכו ללכת ברחוב העלייה השנייה, תוכלו למצוא עוד אוצרות, אך מומלץ מדי פעם לסטות מעט מהדרך, לתוך הסמטאות הצרות כדי להתרשם ממבנים טמפלריים וגם מטחנת רוח (ליד הבסיס הצבאי) שהכנפיים שלה מפורקות ומשמשת מסוף שנות ה־40 כבית מגורים.



אחרי שיטוט בין הסמטאות תוכלו לחזור לרחוב הראשי, הפעם בדרך להצטלבות עם שד' בת גלים. עוד לפני שאתם מתמסרים שוב להליכה, תוכלו לעצור להפסקת קפה ומאפה ב"מילהאוס קפה", ששוכן בשד' בת גלים פינת העלייה השנייה. זהו קפה שכונתי עם ווייב תל אביבי, אשר מסמל יותר מכל את השינוי שעוברת השכונה. מבית הקפה תוכלו לרדת בשדרה לכיוון הים ולהתרשם מבליל סגנונות הבנייה. ממש בקצה השדרה, מצד ימין, תמצאו את "הקזינו", שעומד עזוב כמו פיל לבן על הטיילת. זהו מבנה גדול שהוקם בתחילת שנות ה־30 במטרה להוות מרכז תרבות בשכונה שאז עוד הייתה צעירה. מימין למבנה הוקמה גם בריכת שחייה, אשר נהרסה בהמשך. אם תמשיכו שמאלה על הטיילת, תוכלו להתרשם מעוד מבנים מעניינים כמו בית האס שעומד נטוש, ולהמשיך למעשה על קו החוף עד הרכבל, שממנו ניתן לצאת להרפתקאות נוספות בעיר.



סיור נוסף שתוכלו לעשות בעיר, בעיקר אם אתם רוצים להבין את השורשים של העיר התחתית, יהיה בשכונת ואדי סאליב. השכונה כבר זכתה להרבה סופרלטיבים ואף מכונה "נווה צדק של חיפה". זאת משום שיש בה קסם מיוחד - שילוב בין ישן לחדש. ואדי סאליב נמצאת בעיר התחתית של חיפה, וניתן לראות בה ערב רב של תרבויות וסגנונות אדריכלות, החל ממבנים ערביים שעומדים עוד מהתקופה העותמאנית ועד מבנים מודרניים שעדיין לא אוכלסו. כיום ניתן לראות בשכונה קצת מהכל, אך מה שבעיקר צד את העין הוא כניסתם של האומנים, שמצליחים להעיר ולהאיר את המקום. אפשר לראות זאת למשל במרכז אומנויות ומבנה חמאם פאשה, ששוכן בשכונה. בעבר שימש המבנה כבית מרחץ, וכיום הוא פועל כמסעדה וגלריה. לא הרחק משם פועל שוק הפשפשים של השכונה (רחוב קיבוץ גלויות), שבו תמצאו חנויות יד שנייה, דוכנים ורוכלים שפורסים את מרכולתם בכל פינה פנויה.



אם אתם חוששים להחמיץ את הסיפור ההיסטורי שעומד מאחורי כל מבנה, דרך נהדרת לטייל בעיר היא עם מדריך מקומי. לא חייבים להיות תיירים מארץ רחוקה כדי ליהנות מהדרכה. אם הרעיון קוסם לכם, נסו את גל דובדבני, מדריך מקומי שמכיר את כל הפינות החבויות של העיר. עם גל תוכלו לטייל ברחובות הסואנים ובפינות השקטות שמוכרות רק למקומיים. אם זאת הפעם הראשונה שלכם בחיפה, תוכלו לעשות איתו (או לבד כמובן) את סיורי המאסט בעיר.


לסיורים עם גל דובדבני – טלפון: 054-5894074.



בהנחה שהחלטתם על חופשה בחיפה ואתם מבינים שטיול יום לא ממש יספיק לכם, כדאי שתדעו שסצינת המלונות בעיר עברה מהפכה בשנים האחרונות. אם בעבר שמעתם רק על מלונות גדולים - ואם נודה על האמת די מיושנים - על קו החוף, בשנים האחרונות מתפתחת בעיר התחתית תרבות של מלונות בוטיק קטנים ואינטימיים. הסצינה החדשה מאפשרת גם למי שלא מתעקש על מלונות בומבסטיים ליהנות מהווייב של העיר העתיקה ובמחירים הגיוניים. אחד המלונות שבו תוכלו להניח את הראש אחרי ששתיתם את עצמכם לדעת בברים המגניבים שנמצאים בכל פינה, הוא מלון "דיאנה".



המלון הוקם בספטמבר 2017 בלב העיר התחתית בחיפה, ממש במרכז העניינים, קרוב לתחנת הרכבת ולצד האזור התרבותי הסוער בלילה. "דיאנה" נמצא ברחוב הבנקים המיתולוגי, וככזה הוא כמובן הוקם על חורבות בניין עסקים שאיבד את חנו. כשנכנסים ללובי של המלון, מבינים שמאחורי השיפוץ עומדת חשיבה אדריכלית שהושקעה בבניין לשימור, בניין מורשת מקומי שנבנה בתחילת המאה ה־20 והוענק לו מראה חינני ועכשווי. בנוסף, במרחק הליכה מהמלון מחכים לכם המושבה הגרמנית והגנים הבהאיים, אחד ממרכזי התיירות הפופולריים ביותר בעיר והאזור האהוב על תיירים, המורכב מבתי קפה שונים, מסעדות ואטרקציות נוספות.



במלון האינטימי תקבלו שירות נחמד ואדיב, אנחנו קיבלנו את המפתחות לחדר ועלינו עם המעלית הווינטג'ית לחדר שמעוצב בסגנון מודרני אקלקטי, שמצויד בכל הדרוש, כולל טלוויזיה LED עם חיבור לכבלים, מטבח עם מיקרוגל, מקרר, כיריים וקומקום, וחדר רחצה מרווח. כל מה שצריך לחופשה אורבנית, בעיקר אם רוצים לחסוך כמה שקלים ולהכין ארוחת בוקר בחדר.



כשחיפשנו מקום לאכול בו ארוחת ערב, גילינו שמתחת למלון שלנו שוכנת אחת מהמסעדות הטובות והמסקרנות ביותר בחיפה והסביבה, מסעדת HFA. המסעדה נפתחה בהשקעה של כ־3 מיליון שקל, והיא בנויה על פני שני מפלסים המעוצבים בסגנון אר דקו. על המטבח מנצח השף שחר דבח. אם השם נשמע לכם מוכר, זה בטח בשל השתתפותו בתוכנית הריאליטי "משחקי השף". דבח, שמתמחה בבישול מולקולרי, יצר תפריט מרגש, המתבסס על חומרי גלם איכותיים ושילובי טעמים מפתיעים.



אנחנו הגענו בדיוק כשהשיקו את התפריט החדש של המסעדה, שרק סיימה את תקופת ההרצה שלה. מבין המנות הראשונות בחרנו את מנת "טיול בטוסקנה" (שישיית ברוסקטות במבחר טעמים שונים), שהייתה נפלאה, ואת מנת "ברולה חציל" שהפתיעה. במנות העיקריות הלכנו על מנת הכבדים והפטריות, שנתנה תחושה אדמתית וחורפית - מנה מצוינת ולא בנאלית, ומנה של מעורב ירושלמי מפתיעה וקלילה. אף שמדובר במטבח מולקולרי, המנות לא מתחכמות, מאוד מפנקות ומשלבות מאכלים ים תיכוניים, אשר קולעים לטעמים של כולם כמעט.


רחוב הבנקים 5, חיפה. מחיר: החל מ־480 שקל ללילה כולל ארוחת בוקר. טלפון: 072-4344334.



חיפה היא לכל הדעות עיר אקלקטית, שמצליחה לשלב בטבעיות מגוון תרבויות וטעמים. לפני שנים העיר הייתה ידועה בעיקר בפאסט־פוד שלה ובדוכני השווארמה הרבים, אבל לאחרונה האופי הקולינרי שלה עובר לא מעט שינויים, וטרנדים מהמרכז מצליחים לכבוש את העיר הצפונית. אחד מהם הוא הטרנד האסייתי, שזוכה לאהדת הקהל. ליאור גולן, הבעלים של מסעדת "בלה" מבית שערים, והשף עידן ליפשיץ הם ממובילי הטרנד האסייתי בחיפה. השניים פתחו את "צ'אנג בה", מסעדת רחוב תאילנדית, אל מול נופי הנמל. כשברקע עוגנות ספינות תענוגות ותיירים פעורי עיניים מנסים להבין מה יש לעיר להציע, תוכלו לשבת על הטיילת ולטעום מאכלים שיזרקו אתכם לחופשה האחרונה בתאילנד.



במסעדה משתמשים בחומרי גלם, תבלינים, רטבים וכלי מטבח תאילנדיים מקוריים, והכל מגיע בייבוא של המוצרים ישירות מבנגקוק. במטבח של השף עידן ליפשיץ משתמשים בטכניקות הבישול התאילנדי המסורתי, כדי שהמנות ייצאו בדיוק כמו המקור. מעבר לאוכל הנפלא והנגיש, האווירה במקום שמחה ודינמית, העיצוב חמים ומשלב לוק תאילנדי, כך שבכיף אפשר לשבת שם לאתנחתא עם בירת סינגה מרעננת, וליהנות ממנות שיגרמו לכם לפנטז על האיים.


הנמל 23, חיפה. טלפון: 04-6722891.