הגשמים הרבים שירדו בחורף האחרון הותירו אחריהם מזכרת מבורכת לאוהבי הטבע והמים ומילאו את המעיינות הרבים שמסתתרים בהרי ירושלים. חלקם, כמו הסטף, ידועים, אך יש כמה שכמעט אינם מוכרים, והפעם בחרנו לטייל בהם ולהמליץ על יום טיול בשילוב ארוחה טובה וחוויה. האחד הוא עין אשקף, שבכניסה למושב אבן ספיר, והשני הוא עין חוד, שנמצא באזור נס הרים, פינות חמד מושלמות לטבילת רגליים ולשכשוך, ומסלולי טיול נהדרים לילדים.

מעיין עין אשקף

בהרי ירושלים זורמים מעיינות רבים, חלקם נגישים וניתן לראות אותם במפות האזוריות, אך כפי שאתם בוודאי מבינים, מה שנסתר מהעין קורץ לנו יותר. למעשה כזה הוא מעיין עין אשקף שנמצא ליד אבן ספיר. את המעיין לא תמצאו במפה, אך במאמץ קל תוכלו למצוא אותו מסתתר בתוך הצמחייה האזורית. עין אשקף הוא מעיין שכבה, שמימיו יורדים לשתי בריכות נמוכות יחסית.

מקור השם עין אשקף משיבוש המילה הערבית א־שקף (מדרגת סלע). לאזור המעיין יש היסטוריה מעניינת ונמצאו בסביבתו שרידים של חקלאות עתיקה, טראסות, תעלות השקיה וסכר. זו תקופה מצוינת לבקר במעיין - לאחר החורף הגשום, שבו מי הגשמים מילאו אותו, ולפני שיא הקיץ, שבו מפלס המים יורד. אורך המסלול אליו הוא כקילומטר והליכה נוחה תארך כשעה. הכניסה אליו ללא תשלום, והוא מתאים לזוגות, משפחות וקבוצות.

איך מגיעים: נוסעים בכביש 396 עד למושב אבן ספיר. נכנסים למושב ונוסעים כ־500 מטר עד הפנייה שמאלה לשביל עפר. שם מחנים את הרכב וממשיכים בהליכה כ־400 מטר עד שמגיעים לצומת שבילים. בצומת בוחרים את השביל הימני היורד לכיוון צפון־מערב, וכעבור 600 מטר תגיעו לירידה בינות העצים שמובילה אל עין אשקף.

מעיין עין חוד

את מעיין עין חוד תמצאו לרגלי הגבעה שבה נמצאו שרידים של הכפר בית עיטאב. המעיין היה מקור המים העיקרי לתושבי המקום, הוא שופע, וזורמים בו מים כל השנה. עין חוד זורם אל תוך מבנה אבן קטן, כך שבפועל מחכה למטיילים מעיין פנימי עם מים צלולים ורעננים בגובה של 40 סנטימטר, ובריכה חיצונית בגובה מטר. ליד המעיין ישנם עצי תאנים, תמרים, שקדים וזיתים, כך שחוץ מטבילה תוכלו להגיע לאזור ולערוך פיקניק מוצל בימי הקיץ החמים.

עין חוד (צילום: רחל הראל)
עין חוד (צילום: רחל הראל)

בין המעיין לחורבת בית עיטאב מחבר שביל עפר. המבקרים במעיין יכולים לבקר בחורבת בית עיטאב ולגלות שרידי חומות ומגדלים, קמרונים וקשתות. מי שיבחר לטייל בין שרידי החורבה ולטפס על שרידי החומות יוכל ליהנות מתצפית על הרי ירושלים. ביום בהיר אפשר אפילו לראות את הארובות של תחנת הכוח רוטנברג. בעלי רכב 4X4 יכולים להגיע עד למעיין, אחרים יכולים להחנות את הרכב מערבית למושב בר גיורא וללכת במסלול שאורכו כקילומטר ונמשך 25־30 דקות עד למעיין.

איך מגיעים: נוסעים בכביש 386 עד צומת נס הרים, בצומת פונים ימינה, וכעבור 600 מטר (מצד שמאל) פונים בעקבות הסימון של השביל האדום שמאלה ונוסעים לאורך גדר בית העלמין של מושב בר גיורא. פונים ימינה וממשיכים בנסיעה עד השער ושם מחנים את הרכבים.

טרקטורונים, אופניים וג'יפים

אחרי שסיימנו ללכת ברגל, אפשר לעלות על גלגלים ולגלות עוד מקומות נסתרים. מטה יהודה ידוע כאזור הררי, עם שדות, כרמים ועמקים רבים ונקודות תצפית מרשימות במיוחד. השילוב של כל אלה יחד יוצר אווירה ותנאי שטח מעולים עבור טיולי ג'יפים ואופניים. חברת מצוק מפעילה באזור טיולי טרקטורונים, ריינג'רים תומקאר וג'יפים ומתפעלת עמדות להשכרת אופניים לבודדים.

בעזרת חברת מצוק מגלים בטיול ג'יפים מרתק מקומות קסומים במטה יהודה שככל הנראה לא היינו מגיעים אליהם באופן עצמאי. נהנים מהטבע בדרך קצת שונה, מהירה ואקסטרימית שממלאת באדרנלין ויוצרת אווירה של חופש. מי שמעוניין לחוות את הטבע בצורה רגועה יותר, יכול לשכור אופניים מאחת העמדות שפזורות באזור ולטייל בקצב שלו.

כתובת: מושב עמינדב 1. טלפון לתיאום: 052־3865612,
02־6431342.

בית קפה "דרך הגפן"

החוויה בבית קפה "דרך הגפן" מתחילה כבר מהדרך אשר מלאה בשדות וכרמים. בסופה מגיעים לבית קפה פסטורלי, שמחלונותיו נשקף נוף הררי. בית הקפה שוכן במבנה גדול ומואר בלב משתלה ונחל קטן ששוחים בו דגים קטנים. בין כל אלה פזורים מקומות ישיבה. הוא מעוצב בסגנון כפרי עם נגיעות וינטג' בשילוב אלמנטים מודרניים. קולות המים שעולים מהנחל, יחד עם קולות הציפורים, יוצרים אווירה נינוחה ואפילו רומנטית לאורך כל שעות היום. האורחים במקום ייהנו ממטבח שף ים תיכוני, כשר, עם נגיעות מהמטבח האיטלקי כמו פסטה בעבודת יד, פוקאצ'ות מקמח מלא, ניוקי סלק במילוי גבינת צאן, "סלט הבית" עשיר במיוחד, אספרגוס בגריל ומגוון סוגי דגים.

''דרך הגפן'' (צילום: דניאל לילה)
''דרך הגפן'' (צילום: דניאל לילה)

כתובת: הגפן 1, בית זית. שעות פתיחה: א'־ה' 8:00־23:00, ו' מ־8:00 עד שלוש שעות לפני כניסת השבת, מוצ"ש: נפתח שעה לאחר צאת השבת ונסגר ב־23:00. טלפון: 02־6502044.

"בר בהר"

למסעדת "בר בהר" כדאי להגיע קודם כל בגלל הנוף המרשים שנשקף מהמסעדה. המסעדה נמצאת בהרי ירושלים, על צלע הר ובתוך חורשת אורנים ואלונים. הדרך הכי טובה להפיק מהמסעדה את ההנאה המקסימלית היא לתפוס שולחן במרפסת של המסעדה, שמשקיפה על שמורת נחל שורק, וליהנות מהנוף. חוץ מנוף, במקום יש תפריט לא פחות מהנה. התפריט הצמחוני־טבעוני של המסעדה כולל ארוחות בוקר, סלטים, פשטידות, מרקים, פיצות, פסטות ומבחר מנות מהמטבח הביתי.

''בר בהר'' (צילום: תצפית צילומי אוויר)
''בר בהר'' (צילום: תצפית צילומי אוויר)

כתובת: צומת נס הרים. בווייז: "ברבהר חניון נחל קטלב". שעות פתיחה: ראשון־שבת, 19:00-08:00.
טלפון: 02־5333889.

יקב "סוסון ים"
זאב דוניה, תסריטאי ובמאי קולנוע, לא חשב שימצא את עצמו עושה שינוי כה חד בחייו כשצילם סרט דוקומנטרי על עולם היין. אחרי שנכבש בקסמו של המשקה, עזב את המצלמה והקים את יקב "סוסון ים" במושב בר גיורא שבהרי ירושלים. מלבד סיפורים מרתקים על חייו, לדוניה יש יין מצוין שממנו תוכלו ללגום ולקנות הביתה. המפגש עם דוניה תמיד יוצר שיח מרתק. חלל היקב עצמו מלא בחביות ובפוסטרים של סרטים ושחקנים אייקוניים.

כתובת: מושב בר גיורא. שעות פתיחה: שבתות לטעימות יין, בתיאום מראש בלבד. מחיר: 50 שקל לאדם, שמתקזזים בקניית שלושה בקבוקי יין לאדם. טלפון להזמנות: 054־4843495.