רק 27% מבתי המלון בישראל נפתחו מאז חזרת המשק לשגרה. כך מסרה התאחדות המלונות, שהתריעה כי הענף מצוי במשבר כבד. בערים המבוססות על תיירות נכנסת מחו"ל, כמו תל אביב, ירושלים, טבריה, נתניה ונצרת, החזרה לשגרה אטית יותר. בהתאחדות המלונות מעריכים שהן יהיו האחרונות שיתאוששו מהמשבר, וזה יקרה רק לאחר פתיחת השמיים ואיסור חובת 14 ימי הבידוד על הנכנסים לישראל. על רקע ההערכות שהתיירים יחזרו לישראל רק ברבעון הראשון של 2021, מעטים הם בתי המלון באזורים אלה העתידים להיפתח בחודשים הקרובים.

המשבר הכבד בענף התיירות פוגע בענפים נוספים כמו מוניות, חברות אוטובוסים ומיניבוסים המסיעות תיירים וכן במורי הדרך ובשווקים. באזורים המבוססים על תיירות הפנים, כמו אילת וים המלח, נפתחו בתי מלון בשיעור גבוה יותר לעומת האזורים המבוססים על תיירים מחו"ל. חלק מבתי המלון שנפתחו בתל אביב, עברו "הסבה" מתיירות חוץ לתיירות פנים, בניסיון למשוך קהלי יעד חדשים. ברוב הערים נפתחו רק חלק מבתי המלון.

"אף אחד לא מעדכן אותנו מתי יחודשו הטיסות לישראל וממנה במלואן. בינתיים, יושבים עשרות אלפי עובדים בבית, ללא פרנסה. זה הענף הראשון שנפגע וזה הענף האחרון שיחזור לפעילות", אומר חבייאר פלסל, בעל סוכנות נסיעות בנתניה ומייסד קבוצת הפיסבוק "בגדול טסים בזול". אתמול החליטה חברת אל על להאריך את החל"ת ליותר מ־6,000 עובדים.

יוסי פתאל, מנכ״ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת: "אין תקדים למשבר הקורונה בתיירות, בהיקף ובעוצמה. אף שהתיירות הייתה הראשונה להיפגע ותהיה האחרונה לחזור למעגל הפעילות הכלכלית, עדיין לא גובשה תוכנית". קובי קרני, יו״ר התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות: "על אף הפגיעה, שהיא ללא עוררין הקשה ביותר שספג ענף כלשהו במשק, לא קיבלנו כל מענה מהמדינה. ללא הזרמת חמצן מיידית, יקרסו משרדים, וכבר התחלנו לשמוע על גופים ותיקים שנסגרים".

המשנה לראש עיריית ירושלים ויו"ר ועדת התיירות, פלר חסן-נחום, אמר כי "ענף התיירות בירושלים, המהווה מנוף כלכלי משמעותי בבירה, ספג מכה קשה מאוד בשל הסתמכות גבוהה על תיירות חוץ. ההערכות שעשינו בשנה שעברה דיברו על כמיליון תיירי חוץ וישראלים רק בחול המועד פסח. מפרוץ משבר הקורונה, כבר מעל לחודשיים שבתי המלון, אשר מעסיקים לבד כ-10,000 ירושלמים, מושבתים והדבר משליך כמובן על כל ענף המסעדות, מורי הדרך, חברות הטיולים וגם חברות ההסעות. עם זאת, בימים אלה ממש אנחנו מגבשים תוכנית אסטרטגית בשיתוף הגורמים המקצועיים והקלה על עסקי התיירות בירושלים לטווח הקרוב. אנחנו רואים את האור בקצה המנהרה".

המחאה נמשכת, ואמש קיימו עשרות נשים עצמאיות "מיצג גופות" בכיכר הבימה בתל אביב, במחאה על מצבן של נשות עסקים רבות שנקלעו למצוקה כלכלית בשל משבר הקורונה. תחת הכותרת "סיבת המוות: ממשלת ישראל", המשתתפות כיסו את גופן בשקי ניילון עם הכתובית "עצמאית" ושכבו על הקרקע. ברקע הצבו שלטים שעליהם נכתב: "עסק בלי מחלות רקע נפטר בטרם עת". בין המשתתפות: מסעדניות, גרפיקאיות, צלמות, שחקניות, טבחיות ומורות וגננות בחינוך הפרטי.

מחאת העצמאיות (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת העצמאיות (צילום: אבשלום ששוני)

"המחאה נועדה לעורר את כולם. רבים מבעלי העסקים לא קיבלו פיצוי, או שקיבלו פיצוי עלוב, כשהעסק שבבעלותם היה סגור", אמרה רות תבור, ממארגנות המחאה והבעלים של חומוס אשכרה בתל אביב.