הנהירה של הישראלים אל קטיף הדובדבנים התחילה מאוחר השנה, לא מעט בשל הסגר הקורונה, אך עוד יש הזדמנות ליהנות מהפרי העסיסי. במהלך חודש יוני עצי הדובדבנים עדיין מעוטרים בצבע אדום בוהק, כך שכדאי לנצל את סוף השבוע, לעלות על בגדי עבודה ולצאת אל מטעי הדובדבנים. עכשיו, כשרבים עסוקים בבילוי בטבע, לפני הגל השני, הקטיף הוא אטרקציה נהדרת לכל המשפחה. במהלך החודש אתרי קטיף ברחבי הארץ, בעיקר בגליל ובגולן, יפעלו במתכונת מורחבת, כך שכל מה שנותר לכם הוא לעלות צפונה ולהתחיל לקטוף.

קוטפים בבית ג'אן
עצי הדובדבן נמצאים בשיא בשלותם כמעט וכורעים תחת משא הפרי. בכפר הדרוזי בית ג'אן שבגליל ייערכו במהלך החודש סיורים מודרכים שמשלבים קטיף עצמי. בית ג'אן הוא היישוב הגבוה ביותר בגליל, וממנו נגלה נוף קסום. זוהי הזדמנות נפלאה לחבור לסיור מודרך שמלווה במורי דרך שיספרו על הכפר, תושביו ומטעי הדובדבנים. הסיורים יתקיימו בקבוצות של 20 איש.

מחיר: 30 שקל לאדם. בהרשמה מראש אצל סאלח אסעד, רכז התיירות של בית ג'אן: 052־4705956.

קטיף דובדבנים בבית ג'אן (צילום: אוצרות הגליל)
קטיף דובדבנים בבית ג'אן (צילום: אוצרות הגליל)

בוסתן בראשית
בגולן יש אתרים רבים של קטיף עצמי, אחד הבולטים בהם הוא בוסתן בראשית בעין זיוון. בבראשית תוכלו ליהנות מקטיף עצמי של דובדבנים ומאכילה חופשית במקום. חוץ מזה, באתר מוצגת תערוכת כלים חקלאיים, יש מגוון אטרקציות לקטנטנים כמו פארק חבלים, מתנפחים, פינת חי וטרקטורונים. בזמן שהילדים מתרוצצים תוכלו להתרווח בפינות הישיבה ולרכוש מטעמים בדוכנים השונים שמציעים מתוצרת הגולן. בשל הנחיות הקורונה הקטיף מתבצע בשלושה מתחמי קטיף מופרדים, שלושתם באוויר הפתוח.

מחיר: 32 שקל לאדם, כולל כניסה לקטיף עצמי ואכילה בשטח.
איך מגיעים: כותבים "בוסתן בראשית בגולן" בווייז.
פרטים נוספים: 04-6993610/12, [email protected].

בוסתן בראשית (צילום: תקשורת)
בוסתן בראשית (צילום: תקשורת)

קוטפים ביער אודם
לא רחוק משם, במושב אודם שלרגלי ההרים, נמצא "קטיף עצמי אודם", אתר תיירות שבו תמצאו זני דובדבנים שונים ופירות יער מגוונים, לפי עונות השנה, בהם פטל אדום ושחור, אוכמניות, דומדמניות, תותי עץ ותות שדה. כל הפירות גדלים ללא חומרי הדברה, כך שבכיף אפשר לנשנש אותם ישירות מהעץ. לכל אורך חודש יוני תוכלו לקטוף שם דובדבנים ופירות היער. מלבד קטיף, במקום תמצאו פינות ישיבה לפיקניק, בית קפה, אוהל מנוחה וחנות עם תוצרת מקומית, ארטיקים ומשקאות קלים.

קטיף הדובדבנים פתוח בכל יום במהלך יוני, בשעות 08:30־15:30. בחודש יולי יתקיים קטיף של פירות יער, בימים ראשון־שישי, בשעות 08:30־15:30.

מחיר: 25 שקל למבוגר, 20 שקל לילד (3־12).
איך מגיעים: מושב אודם, צפון הגולן "קטיף עצמי אודם" בווייז. לפרטים: 054־2600130, או בפייסבוק.

חוות הסוס והדובדבן
במושב אודם מחכה לכם עוד אטרקציה - דובדבן חמוץ מסוג וישניאק. את הדובדבן הייחודי שממנו מכינים ליקר נהדר תמצאו ב"חוות הסוס והדובדבן", לצד עוד ארבעה סוגים של דובדבנים ושלל פירות יער. אחרי שתתמלאו מהקטיף, תוכלו לעשות פיקניק בצל העצים או לבלות עם הילדים בפינת הליטוף.

מתי: ראשון־חמישי 9:00־17:00, שישי 8:30־17:00 ובשבת מ־8:30־18:00.
מחיר: החל מ־25 שקל לאדם, בשיטת אכול כפי יכולתך במקום.
איפה: מושב אודם ("חוות הסוס והדובדבן" בווייז). פרטים נוספים: 1־700־707־190.

הבוסתן של מוטי
ב"הבוסתן של מוטי" מחכה למטיילים קטיף עצמי של דובדבנים בצבעי אדום, צהוב ושחור. וגם שזיפים, תאנים ולא מעט זנים של פירות יער, בהם פטל, אוכמניות ותות עץ פקיסטני. את הפירות שתקטפו תוכלו לאכול חופשי במקום או לקחת הביתה בסלסילה שתרכשו שם. בבוסתן מחכים למבקרים פינות ישיבה מוצלות, דוכן שבו יוצעו למכירה מוצרים מקומיים, ממתקים ומשקאות קלים.

מתי: כל השבוע. באמצע השבוע מומלץ לתאם את ההגעה מראש. שעות הפעילות: 10:00־16:00.
מחיר: 25 שקל לאדם (מגיל 3).
איך מגיעים: עמק הבכא, מול קיבוץ אל־רום. בווייז "הבוסתן של מוטי". פרטים נוספים: 054־2600160, או בדף הפייסבוק.

אל־רום
באזור עמק הבכא המטיילים מוזמנים לקטיף הצפוני ביותר בארץ. במטעי אל־רום תוכלו לקטוף מתשעת זני הדובדבן השונים שגדלים במקום. כמו כן, אפשר לרכוש מארזים של דובדבנים, אוכמניות, אסנה ופטל.

מתי: בימים שישי ושבת, בין השעות 9:00־16:00. מחיר: 25 שקל למבוגר, 20 שקל לילד (עד גיל 12).
איך מגיעים: כותבים בווייז "מטעי קיבוץ אל־רום בעמק הבכא". לפרטים: 04־6838016.

חאן וקטיף עצמי
ב"הדובדבן שבגולן" עונת קטיף הדובדבנים נמצאת בשיאה. על העצים הצפופים גדלים בנחת דובדבנים, פירות יער, תפוחים, אפרסקים ונקטרינות. הקטיף מאפשר למבקרים לקחת חלק בחוויה החקלאית, שאותה התחילו במקום כבר לפני 30 שנה. באתר, שיהיה פתוח כל החודש למבקרים, תמצאו פינות ישיבה מוצלות, מזנון המציע משקאות חמים וקרים וארטיקים. הפירות שתוכלו לקטוף הם דובדבנים אדומים ולבנים, וישניה, פטל ותות שדה. הביקור כולל הדרכה, סלי קטיף וסולמות שיעזרו לכם לטפס לצמרות העצים. אם התמכרתם לחוויה, תוכלו להישאר ללון במתחם הדומים, שכולל אוהלי קמפינג.

מתי: ראשון־רביעי בתיאום מראש, חמישי־שבת בין השעות 9:00־16:00 ללא תיאום. מחיר: 25 שקל למבוגר, 20 שקל לילד.
איך מגיעים: כביש 978 אחרי הכיכר בצומת ווסט, לכיוון מטעי מושב שעל. או כתבו "קטיף עצמי הדובדבן שבגולן – עידו" בווייז. לפרטים נוספים: 054־7515166.

הדובדבן שבגולן (צילום: פז בן דוד)
הדובדבן שבגולן (צילום: פז בן דוד)

קטיף במשק לוי
במשק לוי תוכלו לקטוף דובדבנים ושלל פירות אקזוטיים. מלבד קטיף יש במקום קפיטריה, שולחנות ופינות ישיבה, פינת חי ופינת משחקים.
מתי: בימים ראשון־שישי, בין השעות: 8:30־15:00. מחיר: 30 שקל לאדם מגיל שנתיים.
איך מגיעים: כביש 978 צומת ווסט לכיוון צפון, או "משק לוי -  קטיף עצמי" בווייז. לפרטים: 052־4600465 ובדף הפייסבוק.