אנחנו נמצאים רשמית בעונת הקיץ, מה שאומר שצפויים לנו ימים עם חום קיצוני ולחות בלתי נסבלת. אין דרך טובה יותר להפיג את החום מטבילה במים צוננים. הגולן, על נחליו הרבים, צפוי להיות עמוס העונה בשל המטיילים הרבים שיפקדו את האזור לאחר שהקורונה סגרה להם את השמיים. אחד הנחלים האהובים על המטיילים ושאצלי פותח כל שנה את עונת טיולי המים, הוא נחל הג'ילבון. מימי הנחל הקרירים זורמים להם בטבעיות באזור עמק החולה, וכעת, אחרי עונה גשומה למדי, מזמינים יותר מתמיד.

כמו בהרבה מהאתרים בגולן, בנחל ג'ילבון יש יותר ממסלול טיולים אחד, כך שתמיד תוכלו לבחור אם לעבור בכולו או לבחור רק במקטעים ממנו. המסלול הפופולרי ביותר הוא המסלול המעגלי, שאורכו שלושה קילומטרים (כשלוש שעות) והמעבר בו כולל ביקור בכפר עתיק ובשני מפלים: מפל דבורה ומפל ג'ילבון. מסלול זה לא מצריך יותר מרכב אחד, ואין צורך בהקפצות לתחילת המסלול. אם אתם מטיילים עם יותר מרכב אחד ומתחשק לכם לעצור גם בבריכת הקצינים של עין ג'ילבון, תוכלו לבחור במסלול לא מעגלי שאורכו חמישה קילומטרים (כחמש שעות). שני המסלולים באותה דרגת קושי, ושניהם משלבים עלייה תלולה, כך שמומלץ לבוא מצוידים בכובע ובמספיק מים.

נחל ג'ילבון הוא נחל איתן, מה שאומר שזורמים בו מים לכל אורך השנה. אחרי עונות גשומות, כמו זו שחווינו השנה, הוא מרשים יותר, אך גם בעונות חלשות, הוא מספק חוויה עוצמתית - בעיקר בזכות מפל הג'ילבון. המים הרבים שזורמים באפיק הנחל מגיעים ממספר יובלים, והתנועה שלהם עיטרה את סלעי הבזלת במשושים מרהיבים, כך שלכל אורך הדרך ניתן להתרשם מפלאי הטבע.

שמו הייחודי של הנחל ניתן לו על שם כפר סורי ישן - ג'לבינה - שבסמוך לו הוא עובר. עם זאת, רבים גם מכירים אותו בשמו העברי - דבורה. ואם כבר ג'לבינה, אנחנו נתחיל את המסלול המעגלי שלנו בסמוך לשרידים של כפר סורי נטוש. הכפר מעיד על החיים השוקקים שהיו באזור ועל חשיבות הנחל. מהכפר ממשיך שביל המסומן באדום ויורד אל אפיק נחל הג'ילבון. כשנגיע למטה - זאת ירידה קלה, לא לדאוג - נוכל לראות את פיצול השבילים הראשון במסלול. בשלב זה אנחנו בוחרים להמשיך בשביל האדום, שמוביל אותנו אל תצפית למפל דבורה, המפל הראשון שלאורך הנחל.

מפל דבורה מתנשא לגובה של כעשרה מטרים, והוא נמוך יותר מבין שני המפלים במסלול. חוץ מלערוך תצפית אל המפל, תוכלו לעקוב אחרי השביל המסומן בכחול ומוביל אל הכפר העתיק דבורה. העלייה אל הכפר מומלצת, במיוחד אם אתם מתעניינים בהיסטוריה המקומית ורוצים ליהנות משרידים ארכיאולוגיים ומתצפית יפהפייה. מה שמחכה לנו שם הוא שרידים של דבורייה, כפר ערבי שיושב על חורבות של יישוב יהודי עתיק. הממצאים בשטח, ביניהם כתובות בערבית, מעידים שמדובר על יישוב מתקופת התלמוד.

אם ארכיאולוגיה לא מרגשת אתכם, תוכלו לוותר על העיקוף ולבלות במים הקרירים של מפל דבורה. כפי שאתם בוודאי מבינים, ניתן לשחות במי המפל, ואפילו מומלץ, גם אם אתם להוטים כבר להגיע אל בריכת מפל ג'ילבון השווה. אל בריכות המפל ניתן להגיע די בקלות, הירידה פשוטה למדי ובסופה תוכלו לראות את הסימון האדום שמוביל אל עבר המפל הבא. אבל רגע לפני שאנחנו ממשיכים עם השביל האדום, נביט הצדה ונגלה שביל לא מסומן שיורד אל בריכת מפל דבורה. גם אם לא בא לכם לטבול בשלב זה, לא כדאי לוותר על ירידה לבריכה, כי לצד המים תוכלו לעצור לפק"ל קפה ולנשנוש קל, רגע לפני שיוצאים שוב לדרך.

כשאתם מרגישים שהתרעננתם מספיק, תוכלו לשוב אל השביל המסומן באדום. בשלב זה תוכלו לבחור אם ללכת לצד הנחל או ללכת בתוך המים, שזאת חוויה כיפית בפני עצמה. אחרי הליכה של כקילומטר וחצי נגיע לפיצול שבילים שבו יש שתי אפשרויות: סימון כחול המוביל אל רחבת החניה וסימון שבילים אדום המוביל למפל ג'ילבון, שבו אנחנו בוחרים.

מפל הג'ילבון הוא מחזה שלא כדאי לפספס. המים הגועשים יורדים מגובה של כ־40 מטר. עם השביל תוכלו להגיע עד לרגלי המפל ולבריכה הגדולה שלו. גם כאן יש שביל צר ולא מסומן שמוביל עד לבריכה. זוהי אחת מהבריכות האהובות עליי בגולן, גם בימים שהיא עמוסה במטיילים.
אחרי ששחינו עד המפל ובחזרה, נהנינו מהנוף ומהרגיעה, נאסוף את הפקלאות ונעלה שוב למעלה - הפעם היעד הוא מקום החנייה. נעלה בעזרת השביל האדום עד לפיצול השבילים - הפעם נבחר בשביל המסומן בכחול שמטפס אל רחבת החנייה. מדובר בעלייה לא קשה, אך בימים חמים היא מתישה, לכן חשוב לשמור מספיק מים לשתייה. אחרי העלייה ממשיכים בהליכה בשביל העפר עד שנגיע לנקודת המוצא.

איך מגיעים: נוסעים על כביש 91 לכיוון מזרח. כקילומטר אחרי צומת נשוט יש לפנות שמאלה, בדרך המסומנת בסימון שבילים אדום. אחרי כשני קילומטרים תגיעו לחניון שמוביל למפל דבורה.