תחת השמיים: "בדרך כלל בחודשים יוני־יולי אין אצלנו הזמנות. אנשים חושבים בטעות שבכל המקומות בנגב בעונה הזאת מאוד חם, אבל אצלנו הטמפרטורה בסדר, רק השמש חזקה. אצלנו ברמת הנגב יחסית נעים גם בקיץ. כאמור, לעומת השנים הקודמות שבהן לא היו בכלל הזמנות בחודשים הללו, עכשיו יש הזמנות כל הזמן, גם לאוגוסט. עונה שהיא מתה לרוב, דווקא עכשיו הפכה למצוינת", אומר איתי רם, הבעלים של "שמבלה עזוז" – אירוח מדברי ביישוב הקהילתי עזוז במועצה אזורית רמת הנגב.

בין אופציות האירוח שהוא מציע יש אולם גדול ממוזג עשוי עץ שבו אנשים מתארחים כמו בקמפינג. "בקיץ אני מעדיף שאנשים לא יקימו אוהלים תחת השמש, אז יש את האולם הזה שבו אפשר להקים עד שישה אוהלים, או לחלופין, כ־40 איש יכולים לישון על מחצלות או מזרנים שאנחנו מספקים", הוא מסביר. 

קמפינג בארץ (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
קמפינג בארץ (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

איך אתה מסביר את הביקוש השנה?
"אלה חודשים מצוינים מבחינתנו כי אין בינתיים טיסות ואנשים מחפשים מקומות נחמדים עם מרחב. הם גם יותר אוהבים את המדבר. חוץ מזה, לא כל בתי המלון הגדולים נפתחו מחדש".

אז הקורונה עשתה לך רק טוב.
"לא. אפריל היה חודש שבו לא עבדנו וזה גרם לנזק של מאות אלפי שקלים. אפריל זה שיא העונה שלנו. את יודעת מה זה פסח אצלנו? אבל מאז שניתן אישור לפתוח את מקומות האירוח, ואני מתפלל שלא יסגרו שוב, זה עשה לי טוב לגמרי. אפשר לומר שיש אצלנו עלייה דרמטית של 100% בכמות הלקוחות לעומת אשתקד. אני 20 שנה בעסק וזה לא משהו שקרה לי אי פעם".

כרגע מתחם "שמבלה עזוז" בתפוסה מלאה?
"יש עדיין מקומות ליולי־אוגוסט. אנשים עדיין לא הזמינו הכל".

מצביעים ברגליים

בעוד שעסקים רבים עדיין מלקקים את פצעי הקורונה וגם בימים אלה טרם חזרו להיקפי פעילות שאליהם הורגלו עד פרוץ המגיפה, בקרב בעלי מתחמי הקמפינג דווקא נרשמת התעוררות רבה בתקופה זו. רובם גם מדווחים על עלייה בהזמנות לעומת אשתקד. זה אולי לא יחפה על הפרנסה שלא הייתה בחודשים מרץ-אפריל, אבל לפחות עכשיו אצלם – לעומת עסקים רבים אחרים – הקהל מצביע ברגליים. 

ירון מרק הוא הבעלים של אינדי פארק על גדות נהר הירדן, מתחם אטרקציות, השכרת ציוד ומתן שירותי תיירות לקמפינג. "אנשים שמים מלא אוהלים באופן חופשי ומאיתנו משכירים כניסה לשירותים, למקלחות, שולחן, כיסא, חשמל ותאורה לאוהל. בעצם את כל הציוד הנלווה, כולל כרטיס לאטרקציות של הפארק", הוא מספר.

מתחם הקמפינג שמבלה עזוז (צילום: יפעת סמל)
מתחם הקמפינג שמבלה עזוז (צילום: יפעת סמל)

מה המצב כיום לעומת אשתקד?
"חד־משמעית אנחנו מרגישים עלייה של מאות אחוזים. החשש של האנשים שפונים אלינו בטלפון מתבטא בשאלות כמו 'האם זה צפוף? זה אחד על השני?'. אני חושב שאנשים פשוט מחפשים מקום באוויר הפתוח. נראה להם שאוהל פרטי מהבית הרבה יותר בטיחותי והיגייני מאשר לישון בצימר או במלון".

למרות זאת, לדבריו העונה הזאת לא תהיה רווחית יותר מקודמתה. "האטרקציות אצלנו, הגיבושים של ועדי העובדים באמצע השבוע, הם הלחם והחמאה שלנו. עכשיו אין לנו את זה", הוא אומר. "אומנם ישנה עלייה משמעותית בביקושים לשירותי הקמפינג, אבל אנחנו בתקופה הזו מנסים לשרוד, כי כאמור הליבה של העסק היא בעלת אופי אחר. עכשיו זה התהפך. הקמפינג הפך להיות הדומיננטי והמבוקש". 

יש התאמות של מתחם הקמפינג למצב ולהנחיות?
"אם בשגרה בדרך כלל לא היה צורך בהזמנה מראש, אז עכשיו, כיוון שקיבלנו את התו הסגול, זה מחייב הזמנות מראש כי אנחנו שומרים שהמקום יהיה מרווח, נעים והיגייני מאוד. אנחנו כל הזמן קשובים לעדכוני ההנחיות. אנחנו גם לא עובדים בשיטה של למלא את המקום 100% שלושה שבועות קדימה ואחר כך, אם יש פתאום שינויים בהנחיות, אז לומר לאנשים שאנחנו חייבים לבטל. לכן אנחנו עובדים בשיטה הפוכה: ממלאים את השלד, כלומר רק 50%, ואחר כך, שלושה ימים לפני המועד, ממלאים את ה־50% הנותרים. אנחנו פשוט אומרים לאנשים להתקשר יום־יומיים לפני ולהירשם. אני נמצא עם יד על הדופק והמטרה היא לשרוד את השנה הזאת בלי להתבכיין יתר על המידה, בתקווה שבשנה הבאה הכל יחלוף. את הקורונה הזאת קיבלנו במצב של אין ברירה, אבל באהבה. הפנמנו שזה המצב. אנחנו לא מסתכלים על הטווח הקצר אלא על הארוך. עשינו פה בפארק השקעות של מעל למיליון שקלים. המקום השתנה לחלוטין. אני בהחלט רואה שאנשים מאוד אוהבים לחזור למקורות, לבסיס, יותר מאשר ללכת למלונות או לאוהלים סגורים שאת לא יודעת מי היה שם אתמול".

"ניכרת עלייה בקמפינג בכ־20% עד 30% לעומת אשתקד, בגלל שאנשים מרגישים שהם יותר רוצים לשלוט בבידוד שלהם, להיות מרוחקים", מעיד גם דניאל וקנין, רכז קהילה ושביל סובב כנרת ברשות הכנרת. "הרשות מחזיקה בערך עשרה חופים מוכרזים שבהם את יכולה להביא את האוהל שלך ולעשות קמפינג. החופים ממוחשבים, כל רכב שנכנס נרשם, ואני רואה שבעיקר באמצע השבוע יש הרבה יותר אוהלים מבשנים קודמות. בסופי השבוע החופים תמיד מלאים. זה גם קשור למצב הכלכלי, לכך שקמפינג זול יותר ממלון וגם אנשים רוצים להיות באוויר הפתוח. יש חניה מוזלת, יש שירותים, מקלחות. משפחה יכולה לבלות לילה במחיר של חניה".

מתחם קמפינג (צילום: רונן טופלברג)
מתחם קמפינג (צילום: רונן טופלברג)

"אחד היתרונות של הגליל הוא מזג אוויר פחות חם וגם הצירוף של מים וטבע. הקורונה יצרה הזדמנות להשקיע במתחמי הקמפינג, לחדש פה ושם", אומרת מנכ"לית עמותת התיירות ארץ הגליל דורית אלמליח. "אי אפשר לזוז עכשיו בגליל. אפילו לפני שנגמר בית הספר אנשים הגיעו, כי הצימאון ענק. זה יחסית זול, את מתיישבת באיזה קמפינג, וזה לא משנה אם זה במעיין ברוך, או בקיבוץ דפנה או בכל מקום אחר בגליל או בגולן, ומצרפת פעילויות נהדרות, כמו שיט, קטיף דובדבנים, טיול עששיות בערב. יש כ־20 אתרי קמפינג בכל הגליל העליון. אנו רואים עלייה של מעל ל־30% בהזמנות של מקומות במתחמי הקמפינג בתקופה הזאת לעומת אשתקד, ויש גם הזמנות לחודשיים־שלושה קדימה. אין עכשיו חו"ל, אנשים מחפשים יותר מרחבים שבהם יהיה פחות חשש להידבק. החשש מהקורונה יצא למתחמי הקמפינג בתזמון טוב, בחודשים טובים. גם המחירים הנוחים של הלינה בקמפינג, שהם אפילו זולים מהשנה שעברה בכ־15%, מפתים את האנשים, שרבים מהם עכשיו נמצאים בחל"ת או פוטרו".

 "זו חופשה זולה שנותנת מענה טוב למשפחות שרוצות להיות ביחד, וכאמור עדיין במסגרת התו הסגול", אומר קובי דרשר, הבעלים של חאן שירת הערבה שבמושב צופר בערבה התיכונה.

האם הביקוש הנוכחי הופך את העונה הזו לרווחית מבחינתך?
"ממש לא. כיוון שאנו נמצאים בערבה וחם בערבה, הרי שהעונה העיקרית שלנו מתחילה בחגי תשרי וממשיכה עד מאי. חודשים מרץ, אפריל וחצי מאי, שבהם לא עבדנו, מבחינת ההפסדים שלנו הם מהווים כ־40% מהמחזור השנתי. זה לא ניתן להשלמה. אבל אנחנו רואים את הרצון של האנשים. תמיד שבוע־שבועיים קדימה המקומות מוזמנים. יש כאלה שכבר הזמינו לסוכות".

שאלת המחיר

כאמור, מחירי הלינה בקמפינגים הם מאוד מפתים, במיוחד לנוכח המצב הכלכלי במשק, אך מתברר שגם לאפשרויות היותר יקרות של הקמפינג, כגון נופש גלמפינג (קמפינג יוקרתי), הביקוש עולה. עדיין ישנם רבים שיכולים גם בימים אלה להרשות לעצמם לשלם אלפי שקלים על נופש בטבע. "בעקבות הקורונה אנשים רבים מעדיפים לנפוש במקומות פתוחים בטבע, באוויר הפתוח, במקומות לא המוניים, עם שירותים ומקלחות פרטיים. בגלמפינג יודעים לתת תנאים מפנקים, פרטיות, וגם הרבה מאוד אטרקציות נלוות", אומרת שירלי כהן־עורקבי, סמנכ"ל שיווק ומכירות בחברת אשת טורס. "למשל, מתחם 'חוויית הרוכבים' בבית אורן מציע חוויית גלמפינג הכוללת לינה באוהלי יוקרה מאובזרים ברמה גבוהה, נוף עוצר נשימה ושלל פעילויות ואטרקציות לכל המשפחה, כגון רכיבה על סוסים, טיולי טום־קאר, ירי בחץ וקשת, בריכת שחייה ועוד. ניתן גם להוסיף סנפלינג וטיולים בנחל אורן".

קמפינג בארץ (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
קמפינג בארץ (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

תהיתם כמה כל החוויה הזאת תעלה לכם? העלות ללינה באוהל משפחתי עם מקרר, נקודות חשמל, מזגן, שירותים ומקלחת אישיים לכל משפחה, פינת ישיבה אלטרנטיבית, ארוחות במסעדה (בוקר, צהריים וערב) ובילוי בכל האטרקציות השונות של המתחם בחודש יולי באמצע השבוע ללילה אחד היא 1,550 שקלים לזוג עם שני ילדים. שני לילות באמצע השבוע או בסוף השבוע יעלו 2,750 שקלים לאותו הרכב.

גם בחאן שירת הערבה שבמושב צופר בערבה התיכונה, מציעים אוהלי אירוח משודרגים בעלות של 100 שקלים לאדם ללילה. "אנחנו רואים שיש עלייה של כ־35% לעומת אשתקד בכמות הפונים והאורחים שמגיעים", אומר דרשר. "אנחנו כמובן עובדים לפי התו הסגול. יש התעניינות די גדולה בגלל המרחבים הפתוחים, האוהלים הממוזגים. יש גם מטבחים מאובזרים, פינות מרוחקות אחת מהשנייה. בעקבות הקורונה עשינו בתוך המקלחות תאים אישיים כדי שאנשים לא יתערבבו עם אחרים".