בתחילת דצמבר אמורות חברות התיירות הישראליות להתחיל להוציא טיולים מאורגנים לאיחוד האמירויות. בנוסף, ישראלים כבר רכשו טיסות וחבילות נופש לדובאי, העיר המאוכלסת ביותר באיחוד, בתקווה שיוכלו ליהנות מייחודו של היעד, המשלב מסורת אסלאמית עם חדשנות מערבית. מלונות מפוארים, ביקור בבורג' ח'ליפה, המגדל הגבוה ביותר בעולם, סיור בשווקים מסורתיים וספארי ג'יפים הם רק חלק מהאטרקציות שהמקום מציע. 

האם זהו יעד שיכול לאושש קמעה את ענף התיירות שספג מכה מוחצת בגלל הקורונה, או שזה בסך הכל יעד חדש ומעורר סקרנות שלא יוכל לשנות בצורה מהותית את המצב הלא פשוט? 
"הטיול הראשון שלנו לאיחוד האמירויות ייצא ב־7 בדצמבר", מספר איתמר ניר, סמנכ"ל חברת פגסוס, "הוא יארך שמונה ימים, עם טיסה ישירה לדובאי וחזרה ממנה באחת מחברות התעופה הישראליות. הטיול מקיף את האמירויות - דובאי, אבו דאבי, פוג'יירה ושארג'ה. העלות היא 1,800 דולר לאדם, על בסיס חצי פנסיון, עם מדריך שלנו, כולל כניסה לאתרים רבים. טיול נוסף הוא לשבעה ימים, רק לדובאי ואבו דאבי (כ־1,550 דולר). כ־900 איש כבר נרשמו לשני סוגי הטיולים הללו, שיתקיימו עד אמצע אפריל. בגלל הקורונה, בכל טיול יש בסביבות 20־25 איש. עכשיו אנחנו גם מתחילים לשווק טיול בן חמישה ימים, רק לדובאי (כ־950 דולר)". 

המזרקה למרגלות בורג' ח'ליפה, דובאי, איחוד האמירויות. צילום: ג'קי חוגי

איזו השפעה תהיה לפתיחת היעד הזה על ענף התיירות?
"לדעתי, זה הגיע בדיוק בזמן הנכון ובמקום הנכון. לאנשים הייתה עד עכשיו דילמה אם לצאת לטייל בעולם, אבל על טיול לאמירויות אין התלבטות כי זה הפרי האסור, ומי לא רוצה לגעת בו? לכן, בהנחה שהכל יתממש ויהיה בסדר ולא תהיה בעיה דרסטית שקשורה לקורונה, זה יהיה המהפך לחיוב של עולם התיירות. אנשים ייצאו בהמוניהם לטייל, וכשיחזרו מהטיול הזה - בהנחה שהכל יתנהל כשורה ותהיה הקפדה על כל ההנחיות - אז יתרחש המפנה, ואנשים כבר יחששו פחות. המטרה היא להתחיל לגרום לאנשים לצאת מהפחד שדבק בהם. ברגע שאתה מוציא את הפחד מהמשוואה, ברגע שעשית את זה פעם אחת - המחסום הפסיכולוגי נפרץ. ואז בקיץ אפשר יהיה לטוס גם למדינות אחרות שיסומנו כירוקות ואנשים יחששו פחות. הטיולים לאמירויות יכולים לפרוץ את ממד הפחד". 

דובאי (צילום: רויטרס)
דובאי (צילום: רויטרס)

לשמור על הכללים

קהל היעד של פגסוס הוא לרוב בני 60 ומעלה, ולדברי ניר, "גם לטיולים לאיחוד האמירויות זה הקהל שנרשם אצלנו. אנחנו מחכים לדצמבר ומתפללים שכל הטיולים ונסיעות התיירות לאמירויות ייצאו לפועל. הטיולים שלנו הם באוטובוסים גדולים של 50 מקומות, וישתמשו בהם רק 25 אנשים - ספסל כן, ספסל לא. מובן שנקפיד על נושא המסיכות. באופן כללי באמירויות המשמעת חשובה מאוד, ולכן הסיכון לטייל שם הוא לא יותר גדול מאשר להיות בסופרמרקט פה בארץ". 

ניר מציין שבאיחוד האמירויות גם אין סלחנות אירופית. "בטוח יהיו מקרים של בדיקת גבולות מצד תיירים ישראלים שיטוסו לשם, אבל מהר מאוד הם יבינו ששם זה אחרת", הוא מבהיר, "באמירויות זה פשוט מאוד. ברגע שאתה עובר על הכללים, אתה תהיה שם בפחד, לא יהיה לך נעים. לכן לאנשים לא תהיה ברירה, הם יהיו חייבים לשמור עליהם". 

לדברי ניר, נכון לעכשיו, על התייר הישראלי להגיע לאמירויות עם בדיקת קורונה שלילית מהארץ ובהגיעו לשדה התעופה בדובאי הוא צריך לערוך בדיקה נוספת. "בתוך 12־24 שעות אמורים לתת לך את התוצאה", הוא אומר, "אני מקווה ורוצה להאמין שזה לא יהיה רלוונטי בדצמבר, כדי שאפשר יהיה לעודד את התיירות. או שאם תהיה בדיקת קורונה בשדה התעופה, התשובה תהיה מהירה ומיידית ולא תגרום לבזבוז זמן". 

איתמר ניר, סמנכ''ל פגסוס (צילום: מורג ביטן)
איתמר ניר, סמנכ''ל פגסוס (צילום: מורג ביטן)

"דובאי היא יעד אטרקטיבי מאוד, שיכול למשוך המון תיירים", אומר זיו רוזן, מנכ"ל קבוצת גוליבר, "היעד הוא פחות אטרקטיבי בקיץ, אז הטמפרטורה מגיעה ל־50 מעלות, ולכן הוא רלוונטי יותר בסתיו, בחורף ובאביב. זה לא גימיק, יש שם מלונות פאר ותרבות מעניינת ושונה ממה שאנחנו מכירים. זה לא עוד ביקור במדינה אירופית. זוהי תרבות מוסלמית שמכבדת את התייר, אבל מצד שני יש שם גם דברים מקובלים פחות, כמו ללכת ברחוב ולהחזיק ידיים. גם אלכוהול אתה לא יכול לצרוך איפה שבא לך. יש מקומות שתיירים יכולים לצרוך אלכוהול, אבל זה לא חופשי בכל מקום. התרבות היא שונה ואחרת מאוד, לכן זה  גם מעניין מאוד. דובאי למשל היא המקום שבו הכל הוא 'הכי': הכי גבוה, הכי מפואר, הכי עשיר, הכי קיץ. נוסף לכך גם מרחק הטיסה הקצר מישראל, כשלוש שעות". 

הפוטנציאל הוא גדול.
"היעד הזה רק ילך ויתפתח מבחינת התייר הישראלי. במגזר הערבי טורקיה היא יעד מבוקש מאוד, ואני בטוח שדובאי תנגוס מהנתח של טורקיה באופן משמעותי. זה גם יעד שמשמש לטיסות המשך, מה שיכול לקצר מאוד את זמן הטיסה למזרח ולהשפיע על מחיר הטיסה". 

האם יש ליעד החדש יכולת לאושש את השוק?
"אני מאמין שכן. גם בימים אלה, שבהם יש המון חוסר ודאות בנוגע לקורונה, בחברות השונות נמכרו בנובמבר אלפי כרטיסים לדובאי. ישראלים רכשו כרטיסים בתקווה שכבר בדצמבר זה יקרה. זה מראה כמה הציבור צמא לטוס וגם עד כמה היעד נחשב בעיניהם למושך".


זיו רוזן, מנכ''ל גוליבר (צילום: אילן בשור)
זיו רוזן, מנכ''ל גוליבר (צילום: אילן בשור)

רוזן מציין כי בימים אלה גוליבר משווקת טיסות ישירות לדובאי בחברות ארקיע וישראייר (החל מ־300 דולר), "ובהמשך יהיו טיסות של חברות נוספות", הוא אומר, "אנחנו מוכרים טיולים מאורגנים לדובאי מכל מיני חברות. המחירים הם מ־959 דולר לחמישה ימים ועד 1,755 דולר לשמונה ימים. אומנם לא זול, אבל עדיין מחיר טוב בשביל טיול עשיר כמו זה שהחברות מציעות. יש גם חבילות נופש לדובאי הכוללות טיסה ומלון - החל מ־440 דולר לשלושה לילות - שכבר מכרנו ל־1,000 איש. אם היו שואלים אותי לפני חודש אם יש סיכוי למכור 1,000 כרטיסים, הייתי עונה שגם 10% מכך אני לא בטוח שאפשר". 

ההתעניינות ביעד ניכרת בהחלט. לדברי מיטל להט־דקטר, מנהלת אתר "טרווליסט" להשוואת מחירי טיסות, מלונות וחבילות נופש בחו"ל, במהלך אוקטובר היו עשרות אלפי חיפושים של דובאי, ובשבוע האחרון של אוקטובר חלה בהם עלייה של 64% לעומת השבוע לפניו. אבל למרות ההתלהבות, להט־דקטר מציינת: "באוקטובר היו פי חמישה חיפושים ליוון מאשר לאמירויות. באיחוד האמירויות יש פוטנציאל. זה יעד שצריך לעכל אותו מכל מיני בחינות, אבל הוא בהחלט יכול להפוך ליעד רלוונטי ואטרקטיבי, כמו שבשנים האחרונות נפתחו כמה וכמה יעדים שהפכו אלטרנטיבה לחופשה הרגילה. תחשבי אפילו על מקום כמו סוצ'י, שאף אחד כמעט לא שמע עליו ופתאום הפך להיות אטרקטיבי. אם זה יהיה יעד שייתן תמורה לכסף ויעניק חוויה שעונה על הצרכים של התייר הישראלי - זה יכול להיות רלוונטי לגמרי". 

מיטל להט־דקטר, מנהלת טרווליסט (צילום: טרווליסט)
מיטל להט־דקטר, מנהלת טרווליסט (צילום: טרווליסט)

בחברת ישראייר, למשל, שאמורה להוציא ב־2 בדצמבר את טיסת הבכורה לדובאי, מציינים כי נמכרו אלפי כרטיסים למועדים השונים של הטיסות ושכבר ב־48 השעות הראשונות מהרגע שנפתחה המכירה נמכרו 2,000 כרטיסים. "מיד עם חתימת הסגם השלום עם איחוד האמירויות, זיהינו התעניינות וביקוש גבוה לחופשה בדובאי, שעד לא מזמן הייתה בגדר חלום. התייר הישראלי ייחשף שם לחוויית חופשה שונה מכל מה שהורגל אליו עד עתה", מציין גיל סתיו, סמנכ"ל שיווק ומכירות בישראייר.

העולם מאדים

"היעד החדש הוא לאו דווקא בשורה לחברות התיירות, אלא יותר לצרכן הישראלי שכרגע נמצא בבית", אומר אפרים קרמר, מנכ"ל חברת אשת טורס, "עכשיו כמעט כל העולם, למעט איי סיישל סגור בפנינו. רק לאחרונה, בולגריה, שהייתה מדינה ירוקה הפכה לאדומה, סרביה בדרך להפוך מירוקה לאדומה, וביוון, שהייתה עד לאחרונה ירוקה, הטילו סגר לשלושה שבועות בשל הזינוק בתחלואה. כלומר, לאזרח ישראלי שאינו נושא אזרחות זרה אין לאן לטוס. בשנה רגילה, עד הקורונה, 8־9 מיליון ישראלים יצאו לחו"ל. שנת 2020 תיגמר אולי ב־15%־20% מכך. יש פה ירידה עצומה במספר היוצאים לחו"ל, והישראלים מחפשים יעדים. דובאי היא יעד קרוב, כשלוש שעות טיסה. מקסים שם. יש תרבות, אטרקציות, בתי מלון ברמות גבוהות מאוד, חוויה קולינרית טובה, כל דבר הוא ברמה הגבוהה ביותר. אנחנו מתחילים להוציא לשם מטיילים בדצמבר. עדיין לא סגרנו עם מי נטוס. חברות התעופה מחכות לאישורים הסופיים". 


גיל סתיו, סמנכ''ל שיווק ומכירות ישראייר (צילום: יחצ)
גיל סתיו, סמנכ''ל שיווק ומכירות ישראייר (צילום: יחצ)

אשת טורס מציעה חבילות נופש לדובאי: שלושה לילות במלון Golden Tulip, שלו 4 כוכבים, על בסיס ארוחת בוקר, יעלו החל מ־499 דולר לאדם בחדר זוגי. החברה גם מוציאה טיולים מאורגנים לחמישה ימים, הכוללים טיסות, מלון חמישה כוכבים על בסיס חצי פנסיון והדרכה של מדריך ישראלי בעלות של 999 דולר לאדם. האוטובוסים יעברו חיטוי מדי לילה ותותקן בהם עמדת חיטוי. "אחד הקולגות שלי אמר שיש התנפלות. אני לא רואה התנפלות, אבל בהחלט יש תנועה יפה", אומר קרמר, "יש אצלנו כמה קבוצות שכבר נסגרו לדצמבר. כאמור, בגלל הקורונה, דובאי  היא מהיעדים מהבודדים שזמינים לישראלים. אני חושב שזה יעד שיכול לעבוד גם בקיץ, כמו שאילת פועלת בקיץ". 

ומה בנוגע לבדיקת הקורונה שנדרשת בשדה התעופה?
"כרגע כאמור צריכים להגיע לשם עם בדיקת קורונה שלילית מהארץ וגם עושים בדיקה בשדה התעופה. התשובה אמורה להגיע עד 24 שעות. הטיסות מתחילות בדצמבר. רק אז יהיה אפשר לדעת מה יהיו התקנות של בדיקות הקורונה. בכל אופן, אם היחסים הדיפלומטיים ימשיכו להיות חמים, לדעתי איחוד האמירויות כיעד תיירותי לא תהיה אפיזודה חולפת. היום מקבלים אותנו שם באהבה. נוסף לכך, בזכות טיסות לאמירויות, הקווים למזרח יתקצרו בכשעתיים וחצי. אני מעריך שבהמשך ישראלים יטוסו למזרח ויעשו הפסקה של כמה ימים בדובאי או באבו דאבי". 


אפרים קרמר, מנכ''ל אשת טורס (צילום: דורון סרי)
אפרים קרמר, מנכ''ל אשת טורס (צילום: דורון סרי)

ארז בוסו, מנכ"ל קבוצת סמארטאייר, המשווקת באופן מקוון טיסות וחבילות נופש ברחבי העולם, מצנן במעט את ההתלהבות הקיימת אצל חלק מאנשי הענף. "אנחנו משווקים את היעד בזהירות יתר, דרוכים מאוד בנוגע למה שקורה מבחינת התחלואה והתנאים לנוסע", הוא אומר, "אני לא חושב שנוסע ישראלי או כל תייר אחר רוצה להישאר בבידוד כשהוא מגיע למדינה כלשהי. נכון לעכשיו, ברגע שנוחתים בדובאי צריך לעשות בדיקת קורונה. דיברתי עם מישהו שקיבל את התשובה בתוך כמה שעות, אבל זה גם יכול לקחת יותר, אפילו יומיים, וצריך להביא זאת בחשבון. אף אחד לא רוצה להיות בבידוד במלון. אומרים שעד סוף החודש כנראה יבטלו את ההנחיה הזאת". 

בדבר אחד בוסו בטוח - שהמחירים משתלמים מאוד. "אפשר למצוא חבילה הכוללת טיסה ושלושה־ארבעה לילות במלון חמישה כוכבים בעלות של כ־600־700 דולר, על בסיס לינה וארוחת בוקר", הוא מספר, אך חוזר על כך שלמרות ההצעות האטרקטיביות, הוא לא רואה התנפלות. "אני חושב שהנוסע הישראלי כבר מבין מה המשמעות של להזמין, לבטל ולחכות להחזר כספי וכדומה מחברות תעופה", הוא אומר, "אנחנו בהחלט רואים התעניינות ומזהים שבחיפושים באתר זה כיום היעד המוביל, אבל עם זה, אנחנו רואים בהתנהגות של הצרכן הססנות. 

ארז בוסו, מנכ''ל סמארטאייר (צילום: יחצ)
ארז בוסו, מנכ''ל סמארטאייר (צילום: יחצ)

אני יודע שיש חברות שטוענות שיש ממש טירוף. אני לא יכול לקרוא לזה טירוף כי הישראלי מבין טוב מאוד שדברים עלולים להשתנות בכל יום. אנחנו מקבלים המון שאלות: האם האטרקציות פתוחות? האם אפשר להסתובב בחוץ? האם יש סיכוי לסגר לילי? אנשים עדיין לא מרגישים בטוחים ב־100%. כאמור, יש התלהבות גדולה מהיעד, אבל לא הייתי מגדיר זאת כהתנפלות על הזמנות. זה יעד שמסקרן מאוד את הישראלים, ולטווח הארוך אין לי ספק שהוא יהיה מוצלח בקרב הקהל הישראלי, אבל זה לא משהו שיכול להציל פתאום את ענף התיירות. ממש לא".