בשעה טובה, כשעוד סגר חלף עבר לו, ואף על פי שברקע עדיין שוררת אי־ודאות, ניתן למצוא קורטוב של אופטימיות במרחבים הפתוחים וביוזמות התיירותיות שמתאימות את עצמן לעולם החדש. בפברואר, חודש פריחת הכלניות, כדאי לבקר בעמק יזרעאל ונספחיו - הצפון הלא רחוק - שטומן בחובו מסלולי טיולים, צמחייה משגעת וקולינריה משובחת.

במהלך פברואר ועד אמצע מרץ יתקיים בעמק יזרעאל פסטיבל "טעמים בעמקים" המסורתי. הפסטיבל החורפי, שמתקיים לאורך סופי השבוע, ישלב טיולים בטבע, מכירת תוצרת חקלאית מקומית ויריד קולינרי שינוע בין היישובים במרחבי העמקים. מי שמכיר מעט את הפסטיבל, שחוגג השנה 17, בוודאי יודע שהשיא שלו היה הביקור במסעדות האזוריות במעין דיל ארוחה שווה, אך כעת, כשמחויבים לעמוד בתו הסגול, במקום ללכת למסעדות, האוכל והאירועים יגיעו אל הטבע ואל היישובים.

השנה הפסטיבל משתף פעולה עם קק"ל, החוגגת 120 שנות פעילות ורכישת קרקעות. כחלק משיתוף הפעולה יתקיימו במהלך הפסטיבל טיולים לאורך הנחלים ציפורי ובית לחם ופעילויות לכל המשפחה בחוות החקלאיות, ביערות וביקבים, המלווים באוכל שעליו עמלו שפים ובשלנים מקומיים.

מוקד הפסטיבל יהיה כמובן היריד, שינוע בין היישובים בימי רביעי עד שישי (עד 14.3) ויכלול מגוון פוד טראקס שיגיעו עם אוכל מהמסעדות המקומיות והקונדיטוריות, בשילוב יין מיקבי האזור, שוק איכרים עם תוצרת חקלאית טרייה ומוזיקת לייב להשלמת האווירה. על המסלול של היריד תוכלו להתעדכן באתר הפסטיבל, וכדי לעמוד במגבלות התו הסגול, כל מטייל יצטרך להירשם ולתזמן את ההגעה. בהזמנות מראש יוצעו ארוחות שלוש מנות במחיר מרבי של 120 שקלים. ביריד עצמו יהיו גם מנות מיוחדות במחיר מרבי של 30 שקלים למנה ראשונה או קינוח ועד 50 שקלים למנה עיקרית. כמובן, ברוח התקופה, יוצעו למטיילים גם סלסילות פיקניק בהזמנה מראש.

בזכות ריכוז כל המסעדות ביריד אחד, המבקרים יוכלו ליהנות משלל טעמים וניחוחות שבוודאי יעשו להם חשק לשוב לעמק ולבקר אצל הפייבוריט שלהם בהזדמנות הבאה. כך תומכים למעשה בבעלי העסקים בתקופת הקורונה, וגם מסמנים נקודות עצירה רצויות לטיולים הבאים באזור.

קונדיטוריה "בוסה" - יקנעם המושבה

ביקנעם המושבה נמצא גן עדן לחובבי הפחמימות - קייטרינג "בוסה". הקייטרינג, שבימים כתיקונם פועל כשירות הסעדה, פותח את שעריו בכל יום שישי לתושבי האזור ולמטיילים שרוצים להצטייד בכמה דברים טובים לדרך. מאחר שתקופת הקורונה אילצה אותם להיות יצירתיים, הם גם מציעים מארזי פיקניק ומגשי אירוח בתיאום מראש במהלך כל השבוע. את המארזים, שניתן לבנות על פי טעמכם האישי, תוכלו לקחת לדרך ולאכול בטבע הפתוח. מלבד מאפים טריים, ניתן למצוא בבוסה גם מגוון מעדנים, גבינות של יצרנים מקומיים, מטבלים, שמן זית ועוד. בין היתר תוכלו למצוא שם קישים, בורקס, לחמים, מאפי שמרים, עוגיות ועוד הפתעות מתוקות.

רחוב אגרא, יקנעם המושבה. טלפון: 050-4422903.

קונדיטוריית בוסה (צילום: מיטל שרעבי)
קונדיטוריית בוסה (צילום: מיטל שרעבי)

כרמלים – מושב היוגב

כל מי שביקר בשנים האחרונות בסופר מכיר כנראה את התוצרת של משק כרמלים, שמגיעה טרייה וארוזה בצורה מוקפדת. המשק הוותיק של בני משפחת כרמלי פועל כבר חמישה עשורים ומעסיק שלושה דורות של חקלאים. המשק, שנמצא במושב היוגב שבעמק יזרעאל, הוא המקום לבקר בו אם אתם חובבי ירוקים. המשק הוותיק פועל בשיטה הידרופונית, שיטת גידול ללא צורך במגע עם האדמה. בחממות שלהם מגדלים בשיטה היגיינית ויעילה חסות, עשבי תיבול, נבטים, אספרגוס ואפילו תירס מתוק. את התוצרת הטרייה שלהם תוכלו למצוא ביריד או בחנות המשק שלהם שבמושב.

כרמלים (צילום: מיטל שרעבי)
כרמלים (צילום: מיטל שרעבי)

שמן זית "הר ועמק"

מעבר לזה שעמק יזרעאל הוא אזור מושלם לטיולים, הוא גם מקום שמתמחה בתיירות ובמיזמים חקלאיים. ביריד תוכלו לגלות את אחד המוצלחים שבהם, תאגיד "הר ועמק", שמייצר שמן זית איכותי. התאגיד, שמרכז שמונה משקים, הוקם מתוך הבנה שגודל הוא כוח. השמונה החליטו לאגד את כל הטיפול בשלבי העיבוד, הייצור, והשיווק של השמן.

את עצי הזית הראשונים הם נטעו כבר בשנת 2010, וכרגע הם מייצרים כ־500 טונות שמן זית בכבישה קרה באיכות כתית מעולה. את הזיתים שגדלים בעמק הם מעבדים במפעל שהקימו, והתוצאה היא שמן זית מעולה, שמושפע מהאקלים ומתנאי הגידול. ביריד תוכלו לרכוש שמן זית במחירים ללא פערי תיווך, כך שזאת הזדמנות נהדרת למלא את המזווה.

זרימה בעמק יזרעאל (צילום: מיטל שרעבי)
זרימה בעמק יזרעאל (צילום: מיטל שרעבי)

מטבח ערבי עם ליאור ריבנר

הקורונה טרפה את הקלפים להרבה מאוד אנשים, שנאלצו לחשב מסלול מחדש. תקופות הסגר הארוכות והסגירה המוחלטת של תחום ההסעדה גרמו לחלק מהשפים להמציא את עצמם מחדש. זהו המקרה של השף ליאור ריבנר, שמתמחה באוכל גלילי ערבי. אחרי שנים ארוכות בתחום הקייטרינג הוא נאלץ לחפש אפיקי פרנסה חדשים, מה שהוביל אותו לפתוח דוכן אוכל מקומי, שבו הוא מציע מגוון מאפים ותבשילים אותנטיים שאפשר לקחת הביתה או לאכול בשטח. ביריד הוא יציע למטיילים קובות חמות, עלי גפן ממולאים ושאר מטעמים.

ליאור ריבנר - 052-5956002.

ליאור - אוכל גלילי (צילום: מיטל שרעבי)
ליאור - אוכל גלילי (צילום: מיטל שרעבי)

יאנק – בית להמבורגרים

בסמוך לסניף "קפה קפה" שבקיבוץ יפעת נפתח בימים אלה "יאנק" - פוד טראק קבוע שמתמחה בהמבורגרים. את המקום פתח איתמר שרעבי, הבעלים של סניף בית הקפה וחובב המבורגרים. השם הנבחר, "יאנק", הוא הכינוי של בנו, ובמקום החדש הוא מתכנן להציע המבורגרים מושחתים מבשר איכותי למטיילים ולתושבי האזור. מעבר לבשר הוא מציע שלל תוספות מעליו (בייקון עגל, בצל מטוגן, קורנדביף, פטריות, ביצת עין, קונפי שום, צ'דר) ומנות כמו צ'יפס, תפוח אדמה מדורה, סלט קיסר וטבעות בצל לצד ההמבורגר.

לפרטים ולהזמנות: 054-4747650.

יאנק (צילום: מיטל שרעבי)
יאנק (צילום: מיטל שרעבי)

באר יוסיפון - רמת ישי

ברחבי העמק יש מגוון מקומות לעצור לפיקניק. אם אתם מעוניינים בגיחה קצרה להפסקת קפה או בפיקניק מושקע, תוכלו לעצור בבאר יוסיפון, שנמצאת בפאתי רמת ישי. מהבאר זורמים מים חיים בפלג הנשפך אל נחל בית לחם. הבאר נמצאת על שביל סובב רמת ישי, שביל שנמצא בפיתוח ובו כבר ניתן לראות רוכבי אופניים ומתעמלים שמנצלים את מזג האוויר הנעים לפעילות ספורטיבית. באר יוסיפון מוכרת גם בשמה הערבי ביר אל־בוסתן, והיא מתמלאת ממי תהום. ניתן לשבת סביבה או לצאת ממנה להליכה קצרה לאורך השביל. הדרך הכי פשוטה להגיע אל הבאר היא מדרך שדה שנמצאת כ־60 מטרים מהכניסה לקדמת ישי (כביש 75 מזרח).