בעת שמגבלות הסגר השלישי מוסרות אט־אט, המוני המטיילים מברכים על האפשרות לשוב אל המרחבים הפתוחים וליהנות מהפריחה הנפלאה של פברואר. החודש, כמו בכל שנה, דרום הארץ מתכסה בכלניות אדומות שמחכות למבקרים. בימים אלה מתקיים גם פסטיבל "דרום אדום" המסורתי של עוטף עזה, שהשנה חשוב יותר מתמיד עבור העסקים שהיו סגורים רוב השנה.

כדי להתאים את הפסטיבל למציאות, מארגני "דרום אדום" החליטו לשנות קונספט, וצעדת הכלניות ומרוץ הכלניות הוותיקים יתפרשו על פני מספר ימים ושעות - כך שכל מי שרוצה להצטרף יוכל לעשות זאת בתיאום מראש. כמו כן, המבקרים באמצע השבוע ייהנו מעד 50% הנחה על עשרות פעילויות וסיורים מודרכים ללא תשלום, הכל במטרה לעודד את המטיילים להגיע לא רק בסופי השבוע העמוסים. המטיילים שיגיעו באמצע השבוע יוכלו ליהנות גם מכבישים פתוחים יותר ומפחות עומסים במוקדי הפריחה והאטרקציות. מי שירצה לשלב ביזנס ופלז'ר, יוכל לעשות זאת ב־Red Space - מתחם עבודה בחיק הטבע שהוקם באזור שקט עם שולחנות ופינות עבודה, מחצלות וכריות, פינת קפה וחיבור Wi־Fi.

הבאר - אתר רוחמה (צילום: מיטל שרעבי)
הבאר - אתר רוחמה (צילום: מיטל שרעבי)

לאורך השבוע ובמהלך כל החודש יתקיימו סיורים חינמיים במוקדי הפריחה ובאתרים ההיסטוריים בהדרכת קק"ל ורשות הטבע והגנים. כמו כן, יתקיימו סיורי שקיעה, סיורים חקלאיים, קטיף עצמי וסיורי ליקוט, טיולי אופניים, סדנאות יצירה, אירוח ביתי בבתי אומנים, טיסה בכדור פורח מעל פריחת הכלניות וצניחה חופשית בשדה תימן.

הרבה מהמטיילים באזור בתקופה זאת של השנה מחפשים את מרבדי הכלניות הגדולים בשביל תמונת אינסטוש מוצלחת ופיקניק קצר. אם אתם מאלה, מוקדי הפריחה הגדולים נמצאים בבתרונות רוחמה, הר העוגה ושביל שקמה. אך כמובן שאם אתם מגיעים לאזור עוטף עזה, לא כדאי לוותר על סיורי הפריחה המודרכים. אחד מהם יתקיים באתר הראשונים שברוחמה - ההתיישבות הציונית הראשונה בנגב. האתר הוא פינת חמד אמיתית, שבה משתלבים סיפורי התיישבות עם נוף ומרחבים פתוחים. ההדרכה במקום כוללת סרט קצר, תערוכת תמונות מתקופת ההתיישבות והתבוננות בבאר שפועלת כפי שפעלה לפני כ־100 שנה.
המחיר למשתתף מעל גיל 5: 20 שקלים.
בימי שישי ושבת בחודש פברואר ייצאו מהאתר סיורי טבע ובתרונות. המחיר לרכב: 30 שקלים, הסיורים ייצאו בשעות 11:00 ו־13:00.
אתר הראשונים, טלפון: 077־7295778, פרטים נוספים באתר “דרום אדום״: habsor.co.il

כמו כן, במהלך השבוע תוציא קק"ל מגוון סיורים, אחד מהם יעבור ביער ניר משה. זהו סיור רכבים על דרך נוף יפהפייה באורך 3.7 קילומטרים. הסיור המודרך יכלול את סיפור מפעל ההתיישבות בצפון הנגב: חקלאות ומים, הקמת המושבים ופועלה של קק"ל באזור.
בימי שני, שעות הסיור: 9:00, 11:30, 14:00 ללא תשלום.
נקודת מפגש: בכניסה ליער ניר משה (ליד פעמוני הרוח. פונים ימינה לאחר הכניסה ליער).
משך הטיול: כשעתיים.
לאחר הסיור ניתן להמשיך עצמאית לביקור בחלקת הקבר של אריק ולילי שרון בגבעת הכלניות.
פרטים והרשמה באתר ״דרום אדום״

עינות בר

ביישוב גבעות בר, דקות ספורות מרהט, נמצא "עינות בר" - מלון בוטיק ומרכז טיפולים וחוויות במים. המרכז, שמשקיף אל הנוף המדברי, הוא מקום מושלם לכל מי שרוצה לקחת פסק זמן מהשגרה ולמלא מצברים בתקופה הלא פשוטה הזו. ל"עינות בר" מגיעים מטיילים מכל הארץ, חלק בוחרים לעצור לטיפול וואטסו במים, לסדנה ולארוחה קלה, ואחרים מתנתקים מהמציאות ללילה או יותר.

"עינות בר" הוקם לפני מספר שנים כעסק חברתי שכל מטרתו הוא הפצת רפואת המים. המרכז מאגד כ־15 מטפלים שמגיעים מכל קצוות הארץ, ובימי טרום־קורונה הגיעו ללמוד במרכז מכל העולם. את חדרי האירוח שתוחמים את המרכז הם החליטו להקים בשל דרישת הקהל, וכיום ניתן למצוא שם שתי וילות משפחתיות ענקיות ושתי סוויטות לבודדים או לזוגות.

עינות בר (צילום: עינות בר)
עינות בר (צילום: עינות בר)

הדגש ב"עינות בר" הוא על "נופש לנפש", כך שמשפחות או זוגות מגיעים למתחם לנוח ומשלבים טיפולים במים וסדנאות, וההתמקדות היא על תיירות באפס קילומטר - זאת אומרת שכל מה שמגישים במקום הוא מקומי (בירות, לבנה, פיתות), והפעילויות משלבות יוזמות, אומנים ועסקים מקומיים.

אם אתם מטיילים באזור בתקופת "דרום אדום", תוכלו לקפוץ לטיפול וואטסו שנמשך 45 דקות, בבריכה מקורה ומחוממת, ולהאזין למוזיקה תת־ימית מרגיעה.
מחיר לטיפול במים ולארוחה בהזמנה מראש:
390 שקלים לטיפול + 90 שקלים לארוחה.
במהלך “דרום אדום״ - חצי מחיר.
מחיר ללילה: 600־1,000 שקלים לזוג.
לפרטים ולהזמנות: 077־7295877, ובאתר “דרום אדום״

רון ארט

במסגרת "בתים פתוחים", אומן היודאיקה רונן חורב מזמין את המטיילים לביקור בסטודיו שלו ביישוב מעגלים. זוהי הזדמנות נפלאה לפגוש אומן מקומי ולצפות בעבודת ניפוח הזכוכית, לראות את היצירות העדינות שהוא מוציא תחת ידיו, המשלבות זכוכית, עץ, אבן וברזל.

סדנת הזכוכית של רון (צילום: מיטל שרעבי)
סדנת הזכוכית של רון (צילום: מיטל שרעבי)

בסטודיו/גלריה שלו תוכלו לראות פריטי יודאיקה שיצר לאורך השנים: בתי מזוזה, חנוכיות וחפצי נוי שונים. המבקרים יוכלו לשמוע הסבר על מקורות ניפוח הזכוכית, על אופן העבודה עם הזכוכית, וגם לראות את תהליך ניפוח הזכוכית.
סיור של כשעה, בימים ראשון־שישי.
מחיר סיור: 10־20 שקלים.
פרטים נוספים: רונן חורב - 077־7295846, ובאתר “דרום אדום״

הברזלייה

סדנת נפחות עם אמנון גרינשפן, נפח אומן בעל ניסיון של כ־20 שנה. הסדנה של גרינשפן יושבת במבנה אותנטי בקיבוץ רוחמה. המבנה, שכיום מוקף ביצירות אומנות מרהיבות, עבר לאורך השנים כמה ידיים. הוותיקים זוכרים אותו כבית למפעל מברשות רוחמה, ובהמשך כבית הקולנוע של הקיבוץ.

כיום גרינשפן, שמפעיל את הנפחייה, מציע למטיילים לערוך סיור במקום, שכולל הדגמה של תהליך ייצור בברזל. הסדנה מתאימה לכל המשפחה, והיא מאפשרת לקטנים ולגדולים לראות מקרוב את הכלים המסורתיים של הנפח, את שיטת העבודה שמשלבת אש ומים, ולשמוע סיפורים מרתקים על ההיסטוריה של הנפחות. אם הנושא מסקרן אתכם, גרינשפן מעביר גם סדנאות יצירה שאורכות כארבע שעות, שבהן תוכלו ליצור חפץ אומנות או מוצר שימושי שאותו תוכלו לקחת הביתה.

סדנת נפחות (צילום: מיטל שרעבי)
סדנת נפחות (צילום: מיטל שרעבי)

אפשרויות הביקור והסדנאות:
ביקור בימי חמישי, שישי ושבת – בתיאום מראש טלפונית.
בימי ראשון ורביעי, בשעות 10:00 ו־15:00 בהרשמה מראש.
משך הסדנה – ארבע שעות, במחיר 400 שקלים לאדם.
מחיר לסיור - 15־30 שקלים לאדם, בתיאום ובהזמנה מראש.
פרטים נוספים: אמנון גרינשפן - 077־7295761, ובאתר “דרום אדום״

מה אוכלים?

מאחר שישיבה במסעדות היא לא אופציה בתקופה הזאת, למטיילים יוצעו מגוון סלי פיקניק שיחכו באתרים השונים, כך שכל שעליכם לעשות הוא לבחור את הסל שבא לכם ולהזמין מראש.

סלי הפיקניק של טוהר (צילום: מיטל שרעבי)
סלי הפיקניק של טוהר (צילום: מיטל שרעבי)

אם בא לכם ללכת על בטוח, אופציה מצוינת היא "פינוק בסל" - ארוחת פיקניק שארוזה בארגז עץ. מאחורי מיזם "פינוק בסל" עומדת טוהר, אם לארבעה בת 31. במארזים של טוהר ניתן למצוא מאפים, סלטים ושאר מטעמים של יצרנים מקומיים. ארגזי הפיקניק שלה מתאימים לזוגות ולמשפחות, הם מצוידים בכל האקססוריז לארוחה בשטח ואפופים ניחוחות של מאפים שהרגע יצאו מהתנור.
כשר, ראשון־שישי. 270־450 שקלים.
פרטים נוספים: 077־7295897, ובאתר “דרום אדום״

סל פיקניק בארי (צילום: מיטל שרעבי)
סל פיקניק בארי (צילום: מיטל שרעבי)

אופציה נוספת היא סל פיקניק של מחלבת בארי - חוויה קולינרית שמשלבת את הגבינות המצוינות של המחלבה ומאפים של קונדיטוריית ללוש של השף קונדיטור יקי שגיא.

בכל סל תמצאו: שלושה סוגי גבינות, לחמים, מטבלים, עוגת שמרים שוקולד ולימונדה. כמו כן הוא מכיל מפה משובצת, שנתפרה במתפרה של הקיבוץ, קרש חיתוך לגבינות וכלים מתכלים.
מחיר: 270 שקלים.
קנייה ואיסוף: במתחם לה־מדווש בכניסה לקיבוץ בארי, מומלץ להזמין מראש.
פרטים נוספים: 077־7295767, ובאתר “דרום אדום״

הפסטיבל יתקיים עד 6 במרץ, פרטים נוספים:
habsor.co.il