בין המועצה האזורית תמר בצפון לחבל אילות שבדרום, שוכנת לה הערבה התיכונה. על אוצרותיה התחלתי לספר לכם בשבוע שעבר, אך זאת הייתה רק טיפה בים, שכן מדובר בשטח נרחב ועשיר בשמורות טבע - ורק שבעה יישובים. על שניים מהם אספר השבוע: חצבה שבצפון הערבה התיכונה וצוקים בדרום. אז יאללה - בואו נצא למסע.

כארבעה קילומטרים ממזרח לכביש הערבה נמצא מושב חצבה. זהו אחד המושבים הוותיקים באזור, שהוקם בסוף שנת 1965, השני שהוקם מחמשת מושבי הערבה התיכונה. את שמו הייחודי קיבל המושב בזכות מעיין פורה, שנקרא על ידי הבדואים שבאזור "עין חצ'ב". למרות מיקומו של חצבה, בלב המדבר ועל השבר הסורי אפריקאי, המושב מתהדר בענפי החקלאות המשגשגים שלו. למעשה, זהו אחד המושבים שבו עדיין יש פעילות נרחבת של גידולי חקלאות שמשווקים בארץ ובחו"ל. כדי להבין עד כמה החקלאות המקומית משגשגת, נעצור בתחנה הראשונה שלנו - מרכז וידור.

מרכז מבקרים וידור

המרכז, שנמצא ממש בכניסה למושב, מציע צוהר אל עולם החקלאות המתפתח של הערבה. במרכז, שפתוח כל ימות השבוע, תוכלו לצאת למסע רב־חושי. הביקור במרכז מתאים לכל הגילים, ולא פעם תמצאו שם את הדור הבוגר עובר בין תחנה לתחנה בהתרגשות גדולה.

הביקור במקום מתחיל בחלל הכניסה, שם יש בית קפה וחנות שמציעה ירקות, פירות ומגוון מוצרים תוצרת מקומית, שאותם תוכלו לרכוש בסיום הביקור. מכאן כל מבקר עובר שלושה שלבים: צפייה בסרט תלת־ממד, ביקור בחלל אינטראקטיבי עם שלל תחנות ומשחקים וביקור בחממות הגידול. בעוד הסרט מתאר בצורה קלילה וברורה את ההצלחה הגדולה של חקלאות בלב המדבר, הביקור בחלל האינטראקטיבי מאפשר למבקרים לקחת חלק בחוויית החקלאי, לנסות "להוריד גשם", להבין איך פועלת מערכת השקיה, להתרשם מהגיאולוגיה הייחודית לאזור ועוד. בחממות תוכלו לראות מקרוב כמה פיתוחים ייחודיים לערבה.

סיור יוצא בכל שעה עגולה, בשל מגבלות הקורונה מומלץ לתאם ביקור מראש.
מחיר: 29 שקלים למבוגר, 23 שקלים לילד מגיל 4.
לפרטים נוספים:  077-5681608
www.vidor-center.co.il

מרכז וידור (צילום: מיטל שרעבי)
מרכז וידור (צילום: מיטל שרעבי)

חוות בין השיטין

אופציה נוספת, לא פחות מרתקת, היא ביקור בחוות בין השיטין. החווה, שנמצאת במרחק נסיעה קצרה ממרכז וידור, מאפשרת למבקרים להעמיק את חוויית החקלאי. החווה הוקמה על ידי עמותת בין השיטין בשנת 2017. היא פרושה על שטח של שבעה דונם וכוללת חממת אירוח. החווה הוקמה מתוך רצון להוות גשר בין החברה הישראלית לחקלאות בערבה וסיפור ההתיישבות. הדרך שבה עושים זאת בחווה ייחודית למדי - התנסות בעבודה חקלאית. כך שאם אתם רגילים להגיע לביקור בחממות או חוות חקלאיות כדי ליהנות מחוויית הקטיף, כאן תוכלו לקבל חוויה שונה מאוד. בעיניי הרבה יותר טובה.

מתחילים את הביקור במקום בתוך החממה, שם תוכלו לשמוע מעט על האתגרים בגידולי חקלאות באזור, כמו השימוש במים מליחים הנמצאים בקרקעית האדמה, הטמפרטורות הגבוהות שלא פעם פוגעות בגידולים, היעדר מי גשמים ועוד. לצד כל זה תוכלו לשמוע מה הביא את תושבי חצבה לאזור. אחרי כל זה תוכלו לעבור בין הגידולים השונים והמגוונים שגדלים בחווה, לראות מקרוב את הדרך היצירתית שבה החקלאים מתגברים על כל האתגרים שעליהם שמעתם בתחילה, ולסיים בפעילות שתילה או קטיף, תלוי בצרכים של החווה. אחרי העבודה ה"קשה" תוכלו לחתום את הביקור ברכישת ירקות טריים.  

אם אתם מגיעים לחווה בשישי, תוכלו ליהנות מחוויה מעט שונה: כל שישי מקיימים בחווה שוק צבעוני עם ירקות, כריכים, מאפים, קפה ותוצרת של תושבות האזור - הכל בליווי מוזיקה.

אם כל זה רק פתח לכם את התיאבון, דעו שיש גם אופציה לקחת חלק בסדנאות בישול שמתקיימות במקום.
הסיורים בחווה מתקיימים בכל שעה עגולה, בתיאום מראש.
מחיר: 27 שקלים לסיור לכל משתתף מגיל 3.
30־50 שקלים לסדנת בישול, תלוי בתפריט ובכמות המשתתפים.

לפרטים נוספים: 052-21811665

חפשו בפייסבוק hashitinfarm 

חוות בין השיטים (צילום: מיטל שרעבי)
חוות בין השיטים (צילום: מיטל שרעבי)

קייטרינג כפות תמר

לא כדאי לעזוב את אזור חצבה בלי לקחת טייק־אוויי מתמי פבר. תמי ובן זוגה, כמו רבים מתושבי המקום, עסקו שנים בגידול פלפלים. המשבר הכלכלי גרם לה להבין שעליה להיפתח לעוד עולמות ולכן החליטה להשקיע את זמנה באחת מהתשוקות שלה - בישול. בתחילת דרכה היא בישלה בעיקר לתושבי האזור, אך עם הצמיחה בתיירות המקומית וריבוי המטיילים שמשוועים לארוחה טובה, השמועה על הכישורים שלה פרשה כנפיים.

כיום תמי מציעה ארוחות צהריים וערב בהתאמה אישית, עם מגוון רחב של מטעמים צמחוניים, טבעוניים, חלביים ובשריים. בבישוליה היא משלבת מחומרי הגלם הטריים של הערבה התיכונה, והארוחות שלה נדיבות ומגיעות ארוזות בצורה אסתטית. כך שאם אתם מחפשים ארוחת ערב לצימר, או ארוחת צהריים אחרי טיול באזור, דברו איתה ותצאו שבעים ומאושרים.
מחיר: 60־80 שקלים לאדם לארוחה בשרית מלאה, ו־150־200 שקלים לאדם לארוחת בשרים משובחת.

עלות המשלוח בהתאם למרחק: 40־70 שקלים.
פרטים נוספים: 052-3666064

קייטרינג כפות התמר (צילום: מיטל שרעבי)
קייטרינג כפות התמר (צילום: מיטל שרעבי)

כפר האומנים בצוקים

מחצבה נרד דרומה, אל אחד היישובים הצעירים יותר בערבה התיכונה - צוקים. צוקים הוא יישוב קהילתי שתושביו הם ברובם אנשים מהמרכז במקור שביקשו להתרחק מההמולה ובאו לכאן מתוך רצון להקים יישוב קהילתי עם ערכים של תיירות, אומנות ואקולוגיה. כיום מתגוררות בצוקים כ–100 משפחות, וזאת רק ההתחלה. בהגדרה, היישוב הוא גם כפר אומנים, וככזה הוא מרכז מספר לא מבוטל של אומנים מוכשרים. לרגלי היישוב תוכלו לראות את מתחם כפר האומנים. המתחם יושב במבנים ששימשו את המתיישבים הראשונים בצוקים. המתחם כולל סטודיו וסדנאות אומנים. המטיילים באזור מוזמנים להגיע לביקור בכפר ולבקר בגלריות השונות.

בין היתר, ניתן למצוא במקום גלריות לאומנות, יצירות מעץ וברזל, יצירות מחומרים ממוחזרים, עבודות פיסול, ציור, קוסמטיקה טבעית מעשבים מקומיים, תכשיטים ואפילו חנות טבע אורגנית. אם נחה עליכם ההשראה, תוכלו לקחת חלק גם בסדנאות אומנות ויצירה שמתאימות לזוגות, משפחות או בודדים.

הביקור במקום הוא חופשי, כך שתוכלו לעשות זאת על הדרך. בימי שישי בחצר כפר האומנים יש מוזיקה ולעתים גם הופעות.

נחמה חרך סטודיו לקרמיקה (צילום: אדם שולדמן)
נחמה חרך סטודיו לקרמיקה (צילום: אדם שולדמן)

מסעדת "פרם אורסולה"

ואם כבר עצירה בצוקים, לא כדאי לפספס ביקור ב"פרם אורסולה" - מסעדה מקומית ותיקה עם אווירה כפרית מגניבה. כפי שכולם יודעים, כביש הערבה הוא לא פסגת הקולינריה, כך שאם כבר מוצאים מסעדה טובה, כדאי לאמץ אותה.

"פרם אורסולה", שנמצאת בסמוך לכפר האומנים, היא פנינה קולינרית עבור תושבי האזור והמטיילים. המסעדה, שמציעה תפריט מגוון המשלב בין אוכל אירופי לים תיכוני, מוכרת בזכות כמה ממנות הדגל שלה: נקניקיות הבוטיק הנהדרות שמגיעות עם כרוב כבוש ופירה, שאותם מאוד מומלץ להזמין עם פיינט של בירה ממבשלת הבירה הצמודה; המלפוף הנהדר; הכרובית הצלויה עם ירקות על מצע של פריקי; סלטים המבוססים על התוצרת המקומית ועוד.

פרטים נוספים: 08-6444421

אורסולה מלפוף (צילום: מיטל שרעבי)
אורסולה מלפוף (צילום: מיטל שרעבי)