שרון כהן, המייסד והבעלים של חברת קאווה גרופ, המתמקדת בתחום השירות האישי והאירוח, בעיקר לעשירון והאלפיון העליון, מודע לכך שהשירותים שהוא מציע יכולים לנקר עיני רבים, במיוחד בעידן פוסט קורונה. אבל לדבריו, "אנחנו בסופו של דבר מקיימים כאן צורך טבעי לחלוטין של אנשים שיכולים לאפשר לעצמם משהו שאחרים לא יכולים. אדם לא צריך להעניש עצמו על כך שהוא עשיר. לא פעם קיבלנו באינסטגרם שלנו תגובות 'אוהדות' במירכאות, אבל אני חושב שמאחורי כל מוצר שאנחנו מציעים יש הרבה משפחות שמתפרנסות ממנו. למשל, לפעמים אפילו אותו מישהו שזה מנקר לו את העיניים, אשתו עובדת בקייטרינג שמספק את הארוחות למטוס הפרטי. מותר לעשירים ליהנות מהכסף שלהם".

באילו שירותים מדובר? קאווה גרופ, חברה ספרדית־ישראלית, פועלת בישראל משנת 2015 ומספקת שירותי תיירות - ולא רק - בסטנדרט שהיא מגדירה כ"אירופי" לישראלים הנוסעים בעולם ולמנויי החברה המגיעים לישראל מרחבי תבל. חבילת השירותים מותאמת אישית לפי צורכי הלקוח ונותנת מענה לכל, בזמינות של 24 שעות ביממה. בין השירותים השונים: טיסות במטוס פרטי ליעדים שונים ברחבי העולם, נופשים על יאכטות מפוארות, השכרת וילות מטופחות בחו"ל וכל מה שניתן לדמיין. הקורונה, אגב, הביאה עמה בקשות ברוח התקופה. "יש לנו למשל לקוח ישראלי שגר בפורטוגל, שעשה אקזיט לא מזמן", מספר כהן.

"התור שלו לחיסון בפורטוגל היה עוד הרבה זמן, אז הוא רצה להגיע לעשות חיסון במדינה אחרת. ארגנו לו חיסון בתשלום במדינה אחרת באירופה, ודאגנו לו לכל האופרציה. היו לקוחות שביקשו בדיקת CT בבית מפני שלא רצו לצאת לבית חולים, וגם את זה סידרנו. ללקוח אחר מלונדון שלא הצליח להיכנס ארצה ולפגוש את בתו החיילת השגנו אישור להגיע ארצה. היו גם אנשים שביקשו שנביא להם עד הבית ביצים ונייר טואלט - וגם את זה עשינו".

כיצד אתה מסכם את השנה החולפת מבחינת שרותי הנופש שאתם מספקים?
"הקורונה פגעה מאוד בעולם הנופש והתיירות של האלפיון העליון. הייתה לנו פגיעה של יותר מ־50% במחזור במהלך שנת הקורונה. תקופה קצרה, כשהסירו את ההגבלות, הייתה נהירה גדולה לחופשות, אבל רוב השנה זה כמעט ולא קרה. בקורונה גם אנשים אמידים חד־ משמעית יצאו פחות מהבית. קודם כל, מבחינה סטטיסטית הם אנשים מבוגרים יותר שחששו להידבק. רבים מהם פשוט ויתרו על חופשות במהלך השנה האחרונה ואמרו: 'ראיתי הרבה בחיים, אין לחץ, נמתין'. רובם קיבלו את זה בהשלמה. מי שהיו יותר קופצניים הם העשירים החדשים, חבר'ה שעשו אקזיטים בשנה האחרונה, והיו לא מעט כאלה".

חופשות ביאכטות יוקרתיות (צילום: באדיבות קאווה גרופ)
חופשות ביאכטות יוקרתיות (צילום: באדיבות קאווה גרופ)


מה בדיוק בער להם?
"הם היו מתים לפוצץ את המיליונים והיה להם קשה להתאפק. הם היו מאוד יצירתיים, כן לקחו מטוס פרטי, יאכטה. איפה שהיה אפשר לעשות משהו, הם עשו. הדור השבע היה רגוע, הדור החדש היה רעב".

איך התמודדתם מבחינה עסקית עם שנת הקורונה?
"צמצמנו כוח אדם, הוצאנו עובדים לחל"ת, החזרנו כספים לכל החופשות המבוטלות מפני שרצינו לשמור על התדמית שלנו. היינו גם צריכים להיות מאוד יצירתיים ולפתח עוד סגמנטים. היו לנו למשל הרבה מאוד אירועים פרטיים בחצרות הבתים, תחום הגלמפינג עבד מאוד חזק. מכרנו גם הרבה יותר טיסות פרטיות והייתה גם עלייה בהזמנת יאכטות".

איך אתה מסביר את העלייה בטיסות פרטיות ובהשכרת יאכטות?
"לפני הקורונה מטוסים פרטיים היו חשופים הרבה פחות למעמד הביניים. בעיקר אנשים עשירים צרכו אותם. כיום הטיסות הפרטיות הפכו הרבה יותר נגישות. קודם כל, יש תחרות גדולה בשוק וזה גרם באיזשהו מקום לירידת מחירים. כמו כן, אם בקורונה אנשי עסקים התקשו להגיע ליעד מסוים במצב שבו לא היו טיסות, אז הם יכלו לחלוק את העלות ביניהם בטיסה במטוס פרטי ולשלם בסופו של דבר כ־25% יותר ממה שהיו משלמים בביזנס בטיסה מסחרית. ארגנו טיסות פרטיות משותפות ליעדים שאנשים צריכים היו להגיע אליהם".

כהן מוסיף ש"בקורונה היו גם אנשים ממעמד הביניים שלא הייתה להם ברירה והיו חייבים לטוס מסיבה כלשהי (רפואית, עסקית, אירוע משפחתי), אז גם הם נחשפו לשירות הזה. ברגע שהיעדים הצטמצמו ופחות טיסות יצאו, זה פתח לגמרי את עולם התעופה הפרטי. כמעט כל חברה שלפני הקורונה היו לה שני מטוסים פרטיים, הכניסה עוד שני מטוסים פרטיים לפול, והבנקים וחברות המימון זרמו עם זה. נוסף לכך, בגלל החשש להידבק, אנשים רבים חששו לעלות על מטוסים עם מאות נוסעים, והעדיפו למשל במקום טיסה במחלקה ראשונה לשכור מטוס פרטי. מי שהתנסה בטיסה פרטית, כבר לא יחזור אחורה, וזה הפך את השוק למאוד אטרקטיבי".

הרימו עוגן

לגבי העלייה בפופולריות של היאכטות, כהן מסביר כי "בניגוד למטוסים פרטיים, יאכטה אינה מוצר שיתופי, אלא אם כן מפליגים עם חברים. בגלל הריחוק החברתי גם עולם היאכטות עבד מאוד חזק בשנה האחרונה. אנחנו מצפים לגידול בהשכרת היאכטות גם בקיץ הזה, כי אנשים עדיין מעדיפים להתבודד במסגרת משפחתית והיאכטה נותנת פתרון מצוין לכך".

חופשות ביאכטות יוקרתיות (צילום: באדיבות קאווה גרופ)
חופשות ביאכטות יוקרתיות (צילום: באדיבות קאווה גרופ)


כהן מציין כי שוק התיירות לעשירון ולאלפיון העליון בהחלט מתעורר בימים אלה. "יש לנו נסיקה במכירות של יותר מ־300% מאז שאנשים התחילו להתחסן", הוא מספר. "בעקבות החיסונים והירידה בתחלואה אנשים מתחילים לחזור. עכשיו זה טירוף. אני גם מניח שתהיה עליית מחירים בכל התחום הזה. עכשיו, אגב, זה גם טיימינג מצוין לנפוש, כשהיעדים עדיין לא מפוצצים בתיירים מכל העולם. אני מעריך שבאוגוסט אנשים כבר לא ימצאו לא מטוסים, לא וילות ולא חדרים במלונות".

כל הפינוקים שכהן מדבר עליהם עולים כמובן ביוקר.
"טיסה פרטית יכולה להיות ליחיד, לזוג או למשפחה", הוא מספר. "אדם חוכר את המטוס מאיתנו, ואנחנו דואגים לכל שרותי הקרקע וטסים לכל יעד בעולם. רוב הטיסות הפרטיות הן לטווחים קצרים ובינוניים: אתונה, מיקונוס, איביזה, דובאי, סרדיניה, ברצלונה, פריז. העלויות תלויות בסוג המטוס. למשל החל מ־15 אלף דולר לטיסה לכיוון אחד למיקונוס במטוס מנהלים מסוג סיטיישן. או למשל היה לנו זוג שרצה לחגוג יום הולדת בדובאי, לטוס בחמישי ולחזור בראשון. אחד הטייסים של המטוס רצה לבלות בדובאי סופ"ש עם אשתו. הוא ביקש אישור מהלקוחות, ובמקום שישלמו 38 אלף דולר במטוס מסוג הוקר לכיוון אחד, אז מפני שאשתו הצטרפה, המחיר עבורם היה 38 אלף דולר הלוך ושוב".

יש מטוסים גם לטווח בינוני וארוך, העיקר שהפרוטה תהיה מצויה בכיסכם. "למשל עם מטוס מסוגים גלובל וצ'לנג'ר, אפשר להגיע למרוקו, סיישל ומלדיביים", מספר כהן. "טיסה לסיישל במטוס מסוג גלובל יכולה להגיע לעלות של 60 אלף דולר לכיוון. או 82 אלף דולר הלוך וחזור, אם הלקוח משלם עבור שהיית הצוות וחניית המטוס בשדה בסיישל".

כהן מספר שמטוסים רבים לטווחים הארוכים והבינוניים נמצאים בבעלות פרטית. "חלק מהבעלים משאירים אותם להשכרה ואנחנו מטפלים בכך. אבל מובן שהם לא מסכימים להעלות כל אחד", הוא אומר.

אילו דרישות הם מציבים?
"לפעמים למשל מעדיפים שילדים לא יעלו, כדי שלא ילכלכו להם את המטוס בשוקולד ולא יתפרעו. יש כאלה שמאוד קנאים למטוסים שלהם ולא משכירים לאף אחד, אבל יש כאלה שלא משנה להם, העיקר להרוויח כסף".

לדברי כהן, בטיסה הפרטית תיהנו מצוות אוויר של מינימום שני טייסים, דייל או דיילת וארוחות של קייטרינג ברמה מאוד גבוהה. "יחכו לך גם פרחים ואלכוהול איכותי", הוא מוסיף, "ואם טסים עם כלבים וחתולים, אז אנחנו דואגים גם להם לאוכל. הכל משתנה בהתאם לבקשת הלקוח. חווינו למשל גם לא מעט הצעות נישואים בטיסות, או טיסה פרטית כמתנת יום הולדת".

טיסות במטוסים פרטיים (צילום: באדיבות קאווה גרופ)
טיסות במטוסים פרטיים (צילום: באדיבות קאווה גרופ)


אם בחרתם לנפוש דווקא ביאכטה, כהן מבטיח שבעת ההפלגה יבשלו לכם ארוחות שף, ינקו אחריכם ואפילו יופיעו אומנים. "השכרה של יאכטה ברמה גבוה, כשעל סיפונה עשרה נופשים וחמישה אנשי צוות, יכולה לעלות כ־100 אלף יורו לשבוע. היעדים המרכזיים להפלגות שבועיות הם יוון, פלמה דה־מיורקה. גם בטורקיה עולם היאכטות עובד יפה מאוד", הוא מתאר ומעדכן שיש גם הפלגות יומיות, "בעלות של כ־9,000 יורו. בדרך כלל אנשים בוחרים לשלב זאת בחופשה שלהם".

חיים בסרט

הגעתם ליעד? לא לדאוג, גם שם יטפלו בכם יפה. "אנחנו הופכים וילות פרטיות - למשל בכרתים, אינדונזיה או איביזה - ממש לבית מלון", מספר כהן. "ישנן וילות מאוד מפוארות עם ירידה לפרטים הכי קטנים. יש בהן שף, צוות ניקיון, עוזרים אישיים, אנשי תחזוקה, בייבי־סיטרים. משפחה מגיעה ולא עושה כלום. אנחנו עושים להם הכל. בשנה שעברה הייתה לנו משפחה מאוד מפורסמת באיביזה, שרצתה למשל שאשלח להם לשם כמעט חצי מהבית לפני שהגיעו. אז שלחנו. אנחנו גם יוצקים המון תוכן פנימה: ערב יפני, ערב אחר הופעה של אומן, ערב אחר הקרנה של סרט. לפעמים אנחנו אפילו רוכשים זכויות להקרנה פרטית של סרט שרק עכשיו יצא לאקרנים ומשלמים תמורת כך כ־25 אלף דולר".
כמה עולה כל התענוג הזה?

"למשל משפחה של זוג הורים עם שלושה ילדים תשלם לווילה מפוארת בת שלושה חדרים (לא כולל חדרי הצוות), כ־4,000 יורו ליום השכרה. אם מדובר בהרכבים גדולים יותר, למשל כששתי משפחות מתחברות, זה יכול להיות 6,000־7,000 יורו ליום השכרה. בואי נאמר שטיסה פרטית לסנטוריני הלוך וחזור, כולל שרותי קרקע מלאים VIP, פלוס וילה יוקרתית לחמישה איש למשך שישה לילות ועוד שני ימי הפלגה ביאכטה - יעלו למשפחה 70־80 אלף יורו".

ספר על חופשה יקרה בטירוף.
"החופשה הכי יקרה שעשינו זו חופשה למשפחה שטסה במלואה לסיישל במטוס פרטי, 11 אנשים. הם שילמו 260 אלף יורו על חופשה בסיישל. הם לקחו ריזורט, סגרו אותו לעצמם כמעט לחלוטין, לקחון איתם מהארץ שף, טבחים. הייתה לנו עוד משפחה שטסה למלדיביים ושילמה גם סדר גודל של 200 אלף יורו לשמונה אנשים. הם גם הוציאו הרבה כסף ביעד, לקחו שם יאכטה. אנשים יודעים להוציא הרבה כסף".

זה בטח לא קל לעבוד עם קהל כזה מפונק.
"צריך לאהוב את העבודה שלך מאוד־מאוד. הצוותים שעובדים אצלנו הם לא קונבנציונליים. המשרד שלי מורכב מעורכי דין, סמנכ"לים שעבדו בעבר בחברות שונות, אנשים בעלי תודעת שירות מאוד גבוהה. אתה נתקל בעבודה הזאת בקפריזות של אנשים, אבל תמיד צריך להיות גמיש, לשמור על קור רוח ועל חיוך אמיתי ולא מאולץ. במהלך העבודה אנחנו גם חשופים לחיים הפרטיים של הלקוחות, יודעים על בעיות רפואיות, עסקיות, ריבים משפחתיים - וכמובן שומרים על דיסקרטיות מאוד גבוהה ועושים הכל בשבילם".

כהן מודה שזה לא פשוט לרצות את כולם. "הם מאוד מפונקים, יש המון דרישות, רוצים הכל כאן ועכשיו, אבל כיוון שגם אנחנו כצוות לא יודעים לדחות סיפוקים, אנחנו מסתדרים איתם", הוא אומר. "אנחנו מאוד אוהבים יוקרה, ואנחנו כנראה מכורים לתת שירות ברמות הגבוהות. הסיפוק שלנו הוא כמו בכל תחום אחר, כשלקוח מתקשר אליך ואומר שהיה מרוצה. הם גם משלמים, גם נהנים וגם מרוצים".