דרום חצי האי סיני הוא אחד מאזורי תיירות החוף הכי טובים בעולם - חופים מדהימים, מים צלולים כזכוכית, שוניות אלמוגים מהיפות בעולם, מחירים זולים, נוף הרי גרניט מהפנט וכל זה במרחק ארבע שעות נסיעה מתל אביב. לא מפתיע שלמרות אזהרות המסע, בשנים האחרונות חזרו הישראלים אל סיני כי בתכלס לה אין תחליף, ומי שבא פעם אחת - כבר לא יכול להיגמל מזה.

כמו שבוודאי שמעתם בשנה האחרונה, מגפה עולמית חיסלה את התיירות וגם הגבול עם סיני היה סגור במשך כמעט שנה. הגבול אומנם נפתח מחדש אבל טיול ספונטני של החלטה של רגע, שבו עולים על הרכב ואחרי שש שעות שותים כבר קפה על החוף בראס השטן - זה לא. בעבר היה צריך רק דרכון כדי לעבור את הגבול, היום תאלצו לעבור מסכת בריאותית ובירוקרטית לא פשוטה, אך זו ממש לא סיבה לוותר על חופשה נהדרת במרחק נגיעה. אז הכנו לכם מדריך שיקח אתכם צעד אחרי צעד - מההחלטה לנסוע לסיני ועד לחוף התכול המיוחל.

הכנות לנסיעה: לרכוש מראש אגרת מעבר

הזמנת מקום למעבר בגבול

נכון לכתיבת שורות אלה, המצרים מאפשרים רק לאלף ישראלים לעבור כל יום את הגבול מישראל לסיני, וכדי להיות אחד מאלף המאושרים יש צורך לרכוש מראש אגרת מעבר גבול. מחיר האגרה הוא 100 שקלים וכל אחד יכול לרכוש עד 10 אגרות בכל פעם. נשמע פשוט, אבל בפועל יש הרבה יותר מאלף אנשים שרוצים לחצות את הגבול כל יום, אז לפני שאתם משריינים את ההורים לבייביסייטר תבדקו שיש אגרות פנויות לתאריכים שאתם רוצים. כרגע אין אגרות פנויות חודש קדימה, אבל שווה לבדוק כל כמה ימים כי אנשים מבטלים. את התשלום והבדיקה עושים באתר של חברת מילגם בקישור הזה.

בדיקת קורונה 72 שעות לפני המעבר (מחוסנים פטורים)

במידה ואתם לא מחוסנים (לא מחלמים אלא מחוסנים בלבד), בצד המצרי של מעבר הגבול תצטרכו להראות בדיקת קורונה שלילית שנלקחה מקסימום 72 שעות לפני המעבר. תוצאות הבדיקה צריכות להיות באנגלית, ולכן לא ניתן לעשות אותה בחינם במסגרת קופות החולים, אלא יש צורך בבדיקה פרטית. מומלץ לעשות את הבדיקה כ-48 שעות לפני החצייה כדי להיות בטוחים שהתוצאה תגיע לפני שתגיעו לגבול. מחירי הבדיקות נעים בין 100 שקלים בנתב"ג ועד 500 שקלים בחלק מהמרפאות הפרטיות. את התשובות עדיף להביא מודפסות.

בדיקת קורונה מהירה (צילום: רימיפארם נציגת קווידל בישראל)
בדיקת קורונה מהירה (צילום: רימיפארם נציגת קווידל בישראל)

הגעה וחזרה לישראל: סבלנות היא מוצר נדרש

מעבר לסיני

בעבר מעבר הגבול היה פתוח 24/7 כל השנה, מלבד יום כיפור. היום הוא פתוח מ-08:00 ועד 16:00. למעבר צריך להביא דרכון, את האגרה המשולמת לאותו יום, ובדיקת קורונה באנגלית או תעודת מחוסן. אחד מהמסמכים האלו חסר לכם? לא תוכלו לעבור. אין טעם להגיע ב-08:00 בבוקר לגבול, אלא אם ממש דחוף לכם להיות ראשונים בגבול. התור מתחיל להתאסף כבר בשעה 07:00, ואם באים שעתיים מאוחר יותר עוברים בחצי מהזמן.

מי שרגיל למעברי גבול יבשתיים מהירים, שבהם מחתימים דרכון וממשיכים, אז זה לא המצב. גם לפני הקורונה זה לא היה מהיר ועכשיו נוספו עוד כמה תחנות שיש לעבור בדרך - סבלנות היא מוצר נדרש. בצד הישראלים ממתינים לכם לא פחות מארבעה תורים שונים, ובצד המצרי עוד חמישה לפחות, כולל מילוי טפסים ותשלום שתי אגרות - האחת למשרד הבריאות המצרי בעלות של 30 לירות (כשישה שקלים) והשנייה אגרת מעבר גבול של 405 לירות (כ-80 שקלים). סך הכל זמן המעבר לסיני אורך בין שעה לשלוש, תלוי בעומס.

חזרה לארץ

למעבר הגבול בחזרה לארץ תצטרכו להציג בדיקת קורונה שלילית. את הבדיקה יש לעשות כ-48 שעות לפני החזרה לארץ. כדאי לוודא שיש לכם תשובה ביד לפני שאתם מגיעים לגבול. רוב מקומות האירוח מאפשרים להזמין בדיקת קורונה שמגיעה עד אליכם, העלות כ-40 דולרים ולא צריך לזוז לשום מקום לטובת העניין. בכניסה לארץ במעבר הגבול עצמו, רגע לפני שאתם כבר ממש באילת, תצטרכו לעשות בדיקה נוספת בעלות של 100 שקלים. מעבר הגבול חזרה לוקח גם הוא בין שעה לשלוש שעות, תלוי במידת העומס.

נסיעה בתוך סיני: אפשר עם הרכב שלכם

היציאה ממעבר הגבול היא תחנת מוניות אחת גדולה. עשרות מוניות, רובן המוחלט בדמות וואנים גדולים מתוצרת טויטה, ממתינות מחוץ למעבר. מי שמגיע לבד או בזוג, יוכל להצטרף למטיילים נוספים בדרכו אל היעד, אבל האמת שההמתנה בחום, באבק תוך כדי ניסיון להבין מי נגד מי, היא תענוג מפוקפק ביותר, במיוחד שמצטרפת לכך נסיעה ארוכה ומעבר גבול מתיש.

מומלץ בחום לקבוע מראש עם נהג שייחכה לכם במקום - זה גם כנראה יצא קצת יותר זול. רוב מקומות הלינה יוכלו לעזור לכם גם עם מספר טלפון של נהג. אפשרות נוספת היא להיכנס לאחת מקבוצות הפייסבוק של מטיילים בסיני (קישורים ממש פה למטה) ולעשות בהן חיפוש - יש שם מגוון רחב של המלצות על נהגים. אחרי שעליתם על המונית, עוד מפרידים בינכם לבין החוף רק עוד כמה מחסומי דרכים של הצבא והמשטרה המצריים, אז הכינו מסכות על הפנים ודרכונים שלופים.

ישנה אפשרות לעבור לסיני ברכב פרטי. המעבר כולל אגרה של 1,800 לירות (כ-360 שקלים). מומלץ לרוקן את הרכב מכל דבר אפשרי, כי המעבר בהלוך ובחזור כולל בדיקה קפדנית של כל פינות הרכב. חשוב לדעת שאין אפשרות לעבור עם רכב דו גלגלי, רכב 4X4 או רכב דיזל.

לינה ואירוח: יש גם ב-50 שקלים לראש

באופן כללי אפשר לחלק את אפשרויות האירוח בסיני לשתיים: בצד אחד הקמפים - אלו הם מתחמי לינה ממש על החוף שבהם ישנים בחושות (בקתות) בסיסיות, יושבים על שטחים ליד החוף ומזמינים אוכל ושתייה מהמסעדה הקטנה במקום. רוב הישראלים שאומרים להם "סיני" - מדמיינים בדיוק את המקומות האלו. בצד השני, יש את המלונות, חלקם אפילו ברמה של מלונות חמישה כוכבים, במיוחד בשארם א-השייח' שמציעים כמו כל המלונות בסגנון הזה בעולם, בריכת שיחה, חדר אוכל, אירוח על בסיס הכל כלול וכדומה. בשנים האחרונות נוצרו גם אפשרויות ביניים - מקומות שנראים כמו קמפים אבל כוללים גם חדרים ממוזגים עם שירותים ומקלחת ברמה סבירה.

באופן מפתיע, לא פעם מגלים שמחירי המלונות זולים יותר ממחירי הקאמפים. הסיבה היא כנראה החיבה של ישראלים לחוויית סיני המסורתית, של חושה מטר מהחוף גם אם היא כוללת רק מיטה ובמקרה הטוב מאוורר. המחירים בכל מקרה זולים בהרבה מהמחירים בארץ. חדר ממוזג בקאמפ יעלה בין 50 ל-200 שקל לאדם, בדרך כלל כולל ארוחת בוקר ולפעמים גם ארוחת ערב. כלומר, זוג יישלם על חדר ממוזג בקאמפ בין 100 ל-400 שקלים. מחיר דומה תשלמו גם במלון חמישה כוכבים בשארם -א שייח' (שׁעתיים נסיעה מהגבול), ומעט יותר במלון חמישה כוכבים בטאבה הסמוכה לגבול.

אוכל ושתייה: להביא חיזוקים מהבית

אם להודות על האמת, סיני היא לא ממש מעצמה קולינרית. אין פה מסעדות-שף או בישול מולקולרי, וגם בבית המלון הגדולים האוכל בינוני למדי. למי שנוסע לאחד הקמפים, חשוב לזכור שאין ממש אפשרויות אוכל מחוץ למקום עצמו והמגוון לא מאוד גדול, כך שאם אתם בררנים באוכל, כדאי לשקול לינה בדהב או שארם -שייח' שמאפשרות הרבה יותר מגוון גם מחוץ למסעדה של המלון, או אפילו להביא חיזוקי אוכל מהבית.

בדהב ושארם אפשר למצוא כמה מסעדות לא רעות במיוחד בתחום הדגים, ונראה שבאופן כללי עדיף להיצמד לאוכל המקומי. המטבח המצרי מבוסס במידה רבה על פול. מה שאצלנו עושים עם חומוס - המצרים עושים עם פול, בנוסף לדגים ועוף והמון פיתות טריות וטעימות.

מצרים היא מדינה מוסלמית ולכן האלכוהול נפוץ פחות. אומנם כיום אפשר להשיג בירה כמעט בכל מקום אירוח, אבל היא תהיה יקרה משמעותית מדברים אחרים, ומשקאות חריפים יותר יהיה קשה למצוא. לחובבי הז'אנר, מומלץ לקנות מה שרוצים בדיוטי-פרי במעבר הגבול.

אטרקציות: ממלכת הצלילות והשנורקל

מי שרוצה קצת יותר מאשר לשבת על החוף, יש מגוון של אפשרויות שתוכלו לארגן במקום הלינה שלכם בקלות' ובדרך כלל גם במחירים סבירים לחלוטין. סיני היא ממלכת הצלילות והשנורקל, יש פה הכל החל משנורקל פשוט בריף הקרוב למקום מגוריכם, דרך צלילות באתרים ברמה עולמית, ועד כמה ימי ספארי צלילות על סירה. מי שמעדיף להישאר מעל המים, יוכל למצוא מגוון אפשרויות ספורט ימי כמו קאיקים, קייט סרף, ואפילו סקי מים - הכל נראה הרבה יותר טוב על המים הצלולים והשקטים של המפרצים הקטנים לאורך החוף.

אם בכל זאת תרצו להישאר על החוף ולהתפנק קצת, אז מסאז', יוגה, או פילאטיס הם שוברי שגרה נהדרים. סיני היא הרבה יותר מחופים - ההרים שלה מתנשאים לגבהים של מעל 2,000 מטרים, ויש בהם אין סוף אפשרויות לטיולים של מספר ימים אל עומק המדבר, אבל זה לפעם אחרת.

כמעט כל המקומות מציעים גם טיולי זריחה, ובעיקר שקיעה, אל ההרים הסמוכים לחוף. בדרך כלל זה כולל תה בדואי וארוחה קלה.