הקיץ כבר מאחורינו, ואט־אט אנחנו נפרדים מטיולי הנחלים והמים. הסתיו הוא הזמן המושלם עבורנו לגלות מה מסתתר לנו מתחת לאף, ולצאת למסע בעקבות המיזמים התיירותיים הנפלאים שיש לישראל להציע. הגליל המערבי מציע עבור מטיילים ותיקים ומתחילים המון פינות חמד ומסלולי טיול קלילים, אך הוא גם מספק הזדמנות לפגוש את האנשים שבחרו לבנות בית בחבל הארץ הציורי הזה. הנה כמה מהם:

בית קפה קמ''ה (צילום: מיטל שרעבי)
בית קפה קמ''ה (צילום: מיטל שרעבי)


בית הקפה קמ"ה

בגליל, דרומית לשפרעם, נמצא קיבוץ הרדוף. הקיבוץ הצעיר יחסית הוקם בשנות ה־80 על ידי מאמיני תורת האנתרופוסופיה, והוא אחד המסקרנים שיש כיום בארץ. אף שהוא הוקם הרבה אחרי תור הזהב של הקיבוצים והוא קטן יחסית - כ־600 איש, כ־150 מהם הם מבוגרים וילדים בעלי צרכים מיוחדים - שמו הולך לפניו בתחום המזון האורגני והתרומה לקהילה. חברי הקיבוץ מאמינים מאוד בקשר עם הקהילה והם מובילים עשרות מיזמים למען הסביבה, אחד מהם הוא בית הקפה קמ"ה.

בית הקפה שייך לעמותת קמ"ה, שהיא קהילה מרפאת המשלבת אנשים בעלי צרכים מיוחדים בקהילה. העמותה כוללת את "בית טוביה" - פנימייה טיפולית לילדים ובני נוער שהוצאו מבתיהם, ו"בית אלישע" - בית לבוגרים בעלי צרכים מיוחדים.

בית הקפה החברתי מעניק פרנסה לאנשים עם מוגבלויות, ומוגשות בו ארוחות בוקר וצהריים המבוססות על חומרי גלם מקומיים. בתפריט תמצאו מאפים ועוגות מהקונדיטוריה שפועלת במקום, שקשוקות, קציצות ירק טבעוניות וקפה נהדר.

מבנה בית הקפה כולל חצר אינטימית ומוצלת וגלריה, וחברי בית אלישע לוקחים בו חלק כעובדי מטבח, כעובדי קונדיטוריה וכמלצרים. הכלים שבהם משתמשים בבית הקפה הם כלי חרס שייצרו חברי בית אלישע, ועל המדפים ניתן לראות יצירות נוספות של החברים, שאותן ניתן לרכוש.

שעות פתיחה: ראשון־חמישי 9:15־14:00, שישי 8:30־13:00.

פרטים נוספים: 072-3971199.

הבטחה מן הטבע (צילום: מיטל שרעבי)
הבטחה מן הטבע (צילום: מיטל שרעבי)


הבטחה מן הטבע

ביישוב הקהילתי קורנית, בין מבני התעשייה המשעממים, מסתתרת לה גינת תבלין קסומה. הגינה, שריחה מגיע למרחקים, שייכת ל"טבע הגליל" - מפעל משפחתי לייצור תמרוקים טבעיים לטיפוח.

את המפעל הקימו ליאור ויהל, בני היישוב שמאמינים באורח חיים טבעי ובריא. את הפרקטיקה שהם מיישמים בחיי היומיום הם הביאו למפעל שהקימו לפני כעשור. במפעל הקטן שלהם הם מייצרים סבונים ומוצרי קוסמטיקה לגוף ולפנים. כל המוצרים נעשים בעבודת יד ומבוססים על שמן זית איכותי ותמציות צמחים.

בני הזוג אף עורכים סיורים וסדנאות במפעל ובגינת הצמחים שהקימו. הסיור מתחיל בהרצאה קלילה על עולם הקוסמטיקה. בין היתר תוכלו לשמוע מעט על ההבדלים בין הקוסמטיקה הקונבנציונלית שאנחנו מכירים ממדפי הפארמים לקוסמטיקה טבעית. אחרי ההרצאה יוצאים לסיור קצר בגינה, שבו תתוודעו לצמחים השונים ולסגולותיהם, ולבסוף ישנה סדנה קצרה שבה כל משתתף מכין דיאודורנט המבוסס על רכיבים טבעיים.

מחיר: 50 שקל לאדם. 

פרטים נוספים: טבע הגליל - 072-3971235.

אישו קפה (צילום: מיטל שרעבי)
אישו קפה (צילום: מיטל שרעבי)


אישו קפה

בשביל קפה טוב אני מוכנה לנסוע עד סוף העולם, או לכל הפחות עד היישוב הגלילי אשחר, שם נמצא בית הקלייה הבוטיקי "אישו קפה" שהקים גנאדי קוזקביץ'. קוזקביץ', מורה דרך זה 25 שנים וחובב קולינריה, הקים את בית הקלייה בתקופת הקורונה. כמו הרבה מורי דרך הוא מצא את עצמו עם הרבה זמן פנוי והחליט להתמקצע באחת מהאהבות הגדולות שלו - קפה.

הוא עבר קורסים והדרכות בחו"ל, שבמהלכם למד לטחון ולבשל קפה איכותי ולבסוף אף הקים את בית הקלייה בביתו. כעת הוא קולה קפה ירוק המגיע מרחבי העולם, וניחוחות הקפה שלו כבר הגיעו למכורים בכל הארץ. בביתו המקסים הוא עורך סדנאות קפה שמעשירות בידע, שבהן הוא משלב גם אהבה נוספת שלו, אוכל ויין.

הסדנאות שלו מתחילות בטעימות של מיני מטעמים שהוא עושה בעצמו ובליווי יין מקומי - כשברקע הנוף עוצר הנשימה של הגליל. אחרי שהבטן התמלאה וכשהאווירה הגלילית משתלטת, הוא מתחיל לדבר על קפה, על האיכויות השונות שלו ועל הקשר בין האדם והקפה - קשר יחסית קצר מבחינה היסטורית אך מאוד מרתק. את הכל הוא מתבל באנקדוטות מעולם הקפה.

מחיר: 150 שקל לאדם (מתאים ל־8־12 אנשים).

פרטים נוספים: 072-3971661.

אם אתם כבר באשחר, כדאי לכם לקפוץ לביקור ב"שביל הציפורים" - שביל הליכה נעים, במרחק קצרצר מ"אישו קפה", שמוביל אל נקודת תצפית מרהיבה. את השביל טיפחו תושבי אשחר, ומכיוון שהוא הפך פופולרי, חברי היישוב החליטו להשאיר אותו כפי שהוא ולוותר על בנייה באזור. זוהי פינת טבע נחמדה שבה אפשר לחלץ עצמות ולעצור לפיקניק קצר מול הנוף. אם תגיעו למקום אחרי תקופת גשמים, תוכלו ליהנות מהפריחה, ובעונת הנדידה עוצרים שם מינים שונים של ציפורים.

יקב כישור (צילום: מיטל שרעבי)
יקב כישור (צילום: מיטל שרעבי)


יקב כישור

על רכס הרים בגליל המערבי, בלב המרחבים הפתוחים והשלווה האינסופית, מצאנו את יקב כישור. היקב פועל בכפר כישורית, מקום שבו מתגוררים כ־200 בוגרים עם צרכים מיוחדים. היקב הוא מקום שבו חלומות מתגשמים עבור הבוגרים שלוקחים חלק במפעל וביצירת היין. מעבר לערכיות והרצון לתרום לחברה, ביקב הם מייצרים יינות נהדרים, מענבי היין שהם מגדלים ובוצרים. למעשה, ביקב מכינים יינות זניים ובלנדים מוצלחים מ־12 זנים שונים של ענבים.

במרכז המבקרים של היקב ניתן לראות סרטון על הפעילות של הכפר והיקב ולטעום את היינות. סיור הטעימות שהם עורכים במקום כולל טעימות של שישה סוגי יין, שלצדם מוגשת פוקצ'ה עם לבנה וזיתים.

מחיר הטעימות: 50 שקלים לאדם.

שעות פתיחה: ראשון־חמישי 10:00־15:00, שישי 10:00־14:00.

פרטים נוספים: 072-3957565.