במשך שנים ישראלים רבים טסו לטיולי יקבים ברחבי העולם: מטיולי קבוצות מאורגנות ועד זוגות בטיולים רומנטיים - נופי הכרמים, סיפורי היקבים ומגוון היינות היו למסלולי חופשות רבות. יוזמה חדשה בארץ מציעה חלופה נהדרת, שכן אנו חווים צמיחה אדירה במספר יקבי הבוטיק, המציגים מגוון זנים וסוגי יינות המיוצרים בארץ. בעוד אזורים שונים בארץ כבר מתהדרים בשמות כמו "חבל היין" או "טוסקנה הישראלית", המועצה האזורית עמק יזרעאל איגדה את 12 היקבים בשטחה למותג אחד, תחת השם "עמק יין - חוויה יזרעאלית". מעתה עמק היין זה לא רק באוסטריה, קליפורניה או צרפת - זה גם כאן בארץ.

בימים אלה, כשמזג האוויר מתחיל להתקרר מעט ומושלם עבור טיולים, כיף לקפוץ לחופשה מפנקת בלי לבזבז שעות בטיסות, בידוקים ושאר פרוצדורות. כל מה שצריך זה רק להיכנס לרכב ולנסוע לאזור עמק יזרעאל, העמוס הצעות תיירותיות חווייתיות, שלל אטרקציות ונופים קסומים. ומעכשיו ישנו "עמק היין", שבמסגרתו יתקיימו לאורך השנה אירועי יין משתנים, סיורי טעימות מודרכים ושלל פעילויות, שיאפשרו למבקרים היכרות עם תעשיית היין המשגשגת בעמק יזרעאל.

ריינגרים בציפורי (צילום: בי חיימוביץ, באדיבות המועצה האיזורית עמק יזרעאל )
ריינגרים בציפורי (צילום: בי חיימוביץ, באדיבות המועצה האיזורית עמק יזרעאל )

יום טיול בציפורי

מושב ציפורי בגליל התחתון, בקרבת העיר נצרת, ידוע כיעד תיירות אהוב במיוחד, שכן בשטחו ובסביבתו מגוון רחב של פעילויות, שהן מושלמות לחופשה חלומית בארץ. במושב גם מספר יקבי בוטיק. את הטיול שלנו התחלנו ביקב ציפורי במשק של עפרה ועמוס גוִירצמן. הנוף עוצר הנשימה של הכרם, סיפור החקלאות הישראלית במיטבה, היינות הטעימים והאירוח רחב הלב רעננו אותנו מהנסיעה והיוו יריית פתיחה מושלמת לחופשה. לצד הרוזה החדש שהשיקו לא מזמן נהנינו גם מנשנושים נהדרים ומשם המשכנו הלאה.
יקב ציפורי, ימים שישי־שבת, טלפון: 9622455- 053 

לצד יקב ציפורי ישנם עוד יקבים במושב, בהם היקב הביתי יקב המצודה, ויקב יונה - שמענבי הכרם היפהפה שלהם עדיין לא מפיקים יין אך הם מארחים יינות מקומיים, גבינות ושיחה מרתקת המשלבת יזמות, ציונות מקומית וקיימות. אם כבר הגעתם לציפורי, אל תוותרו על ביקור בחוות הסוסים רנצ'ו מניס. הסוסים הם סוסי מרעה, ואפשר ליהנות מטיול רכיבה בנוף המדהים של האזור, בליווי מדריכים מהחווה. חשוב לציין כי הסוסים חיים בשטח הפתוח הפרוס על פני 650 דונם, עובדה שהופכת אותם לרגועים יותר ומותאמים לרכיבה טיפולית. בחווה פועל בית הספר לרכיבה מקצועית ספורטיבית לצד רכיבה טיפולית.
רנצ'ו מניס, ימי שני־חמישי 9:00־19:00, ימי שישי 9:00־14:00, שבת 10:00־17:00, טלפון: 0544694051 או 046556550

אם אתם פחות בעניין של רכיבה על סוסים ויותר בקטע של רכיבת שטח, תוכלו ליהנות משעה וחצי של חוויה אתגרית בריינג'רים באחוזת ציפורי. במסלול תעברו גם דרך יער ציפורי, בריכות טיהור בקיבוץ הסוללים, תצפית לנוף, שמורת יער הסוללים, השדות החקלאיים של ציפורי ומצפה סנדו ותחזרו לנקודת הסיום באחוזת ציפורי. טיולי הריינג'רים מתאימים גם למשפחות עם ילדים מגיל 4 ומעלה.
כל השבוע כולל שבת, טלפון: 0508089244

טעימת יינות (צילום: בי חיימוביץ, באדיבות המועצה האיזורית עמק יזרעאל )
טעימת יינות (צילום: בי חיימוביץ, באדיבות המועצה האיזורית עמק יזרעאל )

אחרי כל הפעילות הזו, כשהתיאבון נפתח, זו ההזדמנות שלכם לעצור לאכול או להזמין סל פיקניק ב"הנחתום ונועם הגבינות" של זיו, אופה לחמי שאור, עוגות ומאפים, ויפה הגבנית. בין הקממבר כמהין לצ'רקסית עלי זעתר ולצפתית עירית, אל תשכחו להשאיר מקום לריבות הביתיות (ולזיתים). בין ביס לביס (וקשה לעצור) התברר כי השניים בכלל נחשבים ל"צעירי המקום" ועשו עלייה לציפורי לפני קצת יותר מעשור, היישר מתל אביב, עת בחרו להחליף את הנוף האורבני של המגדלים בנוף ירוק יותר, ביחד עם ילדיהם. ההייטקיסט לשעבר עם החיבה הגדולה לבצקים ואשת החינוך לשעבר, שהתמקצעה כגבנית, החלו לארח חברים ושכנים בביתם בתקופת הקורונה, והדרישה למוצריהם כל כך גדלה, עד שהחליטו להפוך את כל העניין לעסק.
טלפון: 0526177455

אם תבחרו להישאר במקום ליותר מיום אחד, תמצאו בציפורי לינה כפרית ואפילו ספא מפנק. וכמובן לא לשכוח, אם כבר, לקפוץ לגן הלאומי וליהנות מכל מה שיש למושב להציע.

חות סוסים (צילום: מיטל שרעבי)
חות סוסים (צילום: מיטל שרעבי)

שותים בעמק

חובבי היינות ימשיכו משם לטייל בין שלל היקבים באזור, למשל ביקב טוליפ שבכפר תקווה בקריית טבעון, היקב של משפחת יצחקי, שמשלב את חברי הכפר בעלי הצרכים המיוחדים ומחבר בין ערכים חברתיים ליינות איכות. במרכז המבקרים תוכלו ליהנות גם מטעימות וגם מסלסילות פיקניק, הרצאות וארוחות שף בתיאום מראש וכן מגוון מוצרי אומנות של חברי הכפר.
יקב טוליפ, ימי ראשון־חמישי 9:00־17:00, ימי שישי 10:00־16:00. טלפון: 049830573

עוד בקריית טבעון יחכה לכם יקב סימון - יקב בוטיק משפחתי באווירה כפרית, אשר הענבים שמהם מיוצרים היינות נבצרים ידנית ומתיישנים בחביות עץ אלון צרפתיות. היקב מארח אף הוא ארוחות שף מיוחדות, וב־13.11 ישיק את "אינדיגו 2017", היין החדש שלו.
יקב סימון, ימי שישי ושבת, 11:00־16:00. טלפון: 050-4567847, 054-4567847

בפרויקט "עמק יין - חוויה יזרעאלית" נכללים עוד לא מעט יקבים: יקב שדות; היקב המשפחתי estate winery במושב שדה יעקב - המייצר את היין רק מענבי הכרמים המקיפים את היקב והצופים אליו ומרכז המבקרים בו כולל מסעדה חלבית קטנה; יקב משק אופיר במושב אלון הגליל; יקב עמק יזרעאל בקיבוץ חנתון (מחלף המוביל); TOUCH BY FUSION בתמרת; יקב קטרון בהושעיה; יקב סריג במושב מרחביה; יקב היוגב 8 במושב היוגב.

חלק מהיקבים מציעים מגוון פעילויות ואירועים משלהם - כך ששווה להתעדכן ולבדוק באתרים לפני שמגיעים לאזור. לפרויקט "עמק היין - חוויה יזרעאלית" חשיבות אדירה עבור יקבי הבוטיק והעסקים הקטנים שבעמק, ובהחלט מגיעים שבחים למועצה האזורית שיזמה אותו. בתקופה של פוסט־קורונה, אחרי שנים לא פשוטות של סגרים והגבלות - האיחוד של העסקים יכול להניב רק טוב - לנו כצרכנים ולהם כעסקים מקומיים קטנים. יש לנו ארץ יפהפייה, נופים עוצרי נשימה, אוכל נפלא ויינות משובחים - זה הזמן שלנו להשאיר את הציניות בבית ולצאת לגלות עסקים מלאי ציונות, יזמות, אהבת האדמה והארץ.