עונת הסתיו היא תקופה נהדרת לטיולים. מזג האוויר נוח, השלכת וניצני הגשם משנים את פני הטבע והופכים אותו למרהיב במיוחד. יש משהו בחילופי העונות שמושך את חובבי הטיולים. אולי זה המומנטום הקצר שמאפשר ליהנות מפלאי הטבע. באביב זאת הפריחה הנפלאה, בקיץ זה האור הבהיר שמאיר כל פינה קסומה, בחורף זו זרימת הנחלים המרהיבה, ובסתיו זאת השלכת היפהפייה שפותחת לנו את הלב. כעת, כשאנחנו בשיאה של עונת המעבר והטבע שינה את פניו לצבע חום אדמדם, שמורות הטבע והגנים הלאומיים מזמינים מתמיד. רגע לפני בוא הגשמים, הנה המלצה לארבעה מסלולי שלכת שמתאימים לכל המשפחה.


שמורת טבע אלוני אבא
אם מחשבות על סתיו מעלות בכם אסוציאציות של יער קסום, שמורת אלוני אבא היא המקום בשבילכם. השמורה, שנמצאת במרחק קצר מבית לחם הגלילית ואלוני אבא, היא אחד מהמקומות האהובים על משפחות וזוגות שמחפשים פינה של טבע במהלך חודשי הסתיו והחורף. בימים אלה, כשאנחנו נפרדים מהשמש הקופחת, השמורה המיוחדת נצבעת בצבעי השלכת ויוצרת תחושה שכאילו קפצנו לרגע לאירופה הציורית.

ההגעה אל השמורה קלה ולא מסובכת: בסמוך לרחבת החניה עולים דרך השער הראשי שמוביל אל השביל שחוצה את השמורה.

בן חצב סתווני בשמורת אלוני אבא (צילום: רשות הטבע והגנים,אטי קוריאט)
בן חצב סתווני בשמורת אלוני אבא (צילום: רשות הטבע והגנים,אטי קוריאט)


זהו השביל המרכזי שמוביל לכל האטרקציות במקום, באמצעותו מטפסים מעלה עד לאחת מגולות הכותרת של השמורה - גבעה שבה מחכים לנו עצי תבור ואלון מרשימים. בהמשך ישנה גם נקודת תצפית מקסימה שממנה אפשר לראות את היישובים הסמוכים, הכרמל, עמק יזרעאל והרי נצרת. לאורך כל המסלול תוכלו לראות צמחייה ארצישראלית טיפוסית. בין היתר גדלה בשמורה קיסוסית קוצנית, שאהובה על חובבי הצמחים בשל העלים המיוחדים שלה שצורתם לב. תוכלו להתרשם גם מעצי החרוב התמירים, שמעשירים את הנוף. אחרי כל זה תוכלו להמשיך עם השביל - הפעם מטה. השביל עוקף את הגבעה ושב אל נקודת ההתחלה.

אופי המסלול: מסלול מעגלי, קצר ומתאים לכל המשפחה.
איך מגיעים: רחבת החניה של השמורה, כ־200 מטר לפני הכניסה לאלוני אבא. בשל פס הפרדה לבן רציף בכביש מותרת הגישה ברכב לרחבת החניה רק לבאים מכיוון היישוב אלוני אבא.


שמורת טבע נחל עמוד
עוד מקום שנהדר לצפות בו בצבעים הייחודיים ובעלים השונים שנערמים על האדמה הוא שמורת נחל עמוד. הנחל, שמקורו בפסגות הגליל העליון, עובר דרך ארוכה עד שהוא נשפך לכנרת באזור בקעת גינוסר. בימים אלה לשמורה יש מראה מיוחד בזכות העצים הגבוהים שעליהם הצבעוניים מפוזרים בכל פינה.

אורך הנחל הוא כ־22 קילומטר, והוא זורם במשך כל השנה. המסלול שלו עשיר בנופים מרהיבים, מצוקים, חורש צפוף ועצי דולב, בריכות מים מזמינות, שרידי טחנת קמח ועוד. לא רק נופים יש בשמורה, בנחל עמוד חי מגוון עשיר של בעלי חיים, בהם צבאים ארצישראליים, חזירי בר, צבועים, תנים, נמיות, שפני סלע ועטלפים.

נחל עמוד  (צילום: מוחי נאסר)
נחל עמוד (צילום: מוחי נאסר)


המסלול באתר מתאים לכל המשפחה והוא עובר בנקודות העניין המרכזיות של השמורה. הוא עובר ליד שרידים של תחנת משטרה שפעלה בתקופת המנדט הבריטי, משם אל טחנת קמח עתיקה שפעלה הודות לזרימת המים האיתנה של הנחל, ואחריה אל בית מלאכה לעיבוד צמר. האתרים שבתוך השמורה מעידים על חשיבותו של הנחל, אשר משך אליו אנשים בתקופות שונות בהיסטוריה - החל מהתקופה הפרהיסטוריות.

אופי המסלול: מסלול קליל, מעגלי.
איך מגיעים: מכביש 866 בין צומת חנניה לצומת מירון, שני קילומטרים מצפון לכפר שמאי.


גן לאומי עינות תלם

אם נסיעה לחו"ל נראית לכם כמו חלום רחוק, תוכלו למלא מצברים ולהרגיש את החוויה האירופית בגן הלאומי עינות תלם. הגן, שתופס חלק נכבד מפארק ירושלים, יושב במקטע העליון של נחל שורק. בגן יש מגוון של מסלולים המתאימים להליכה ולרכיבה על אופניים, והוא המקום המושלם למי שרוצים להתנתק מהמציאות, להתחבר לשקט וליהנות מהשלכת המהממת. חובבי הפיקניקים יתאהבו במקום, כאשר סביבם יש מעיינות קטנים, טרסות עתיקות, עצי פרי (גפן, תאנה ורימון), מדרגות אבן שעליהן הילדים ישמחו לדלג, וגם מבנה נטוש בן שתי קומות שמושך את העין לצלמים חובבים. המבנה הוא שריד בודד לניסיונות של מתיישבים שונים להחיות את המקום ולהקים שם חווה חקלאית. לאורך הגן יש מסלול קצר ומשולט.

עינות תלם - בריכת המעיין (צילום: אחיה טובי)
עינות תלם - בריכת המעיין (צילום: אחיה טובי)


אופי המסלול: מסלול מעגלי שמתאים למשפחות.
איך מגיעים: מכביש מס' 1 (תל אביב-ירושלים) יורדים במחלף מוצא, עוברים במנהרה תחת הכביש ומטפסים מעט בכביש למבשרת. השלט "פארק ארזים" יסמן לכם לפנות ימינה, אל דרך עפר משולטת.


שמורת טבע עין פרת

ישראל אומנם קטנה, אך היא טומנת בחובה לא מעט הפתעות. מצפון ועד דרום יש מגוון של נופים ייחודיים, אחד היפים ביניהם בעיניי הוא עין פרת. עין פרת הוא לא פחות מנווה מדבר מרגש, ואם תשבו לרגלי המעיינות שבו, כשמעליכם מסוככים העצים המפוזרים בשמורה, תרגישו בוודאות את הסתיו הארצישראלי. ואם תצליחו להגיע בדיוק בזמן, תוכלו גם לצפות בפריחה העונתית שמגיעה עם הגשם הראשון. אבל גם אם לא, אתם יכולים ליהנות משמורת טבע המשלבת מצד אחד בריכות מים קרירות, ומצד שני נוף מדברי עוצר נשימה.

עין פרת  (צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים)
עין פרת (צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים)


את כל היופי הזה מלווים עצי אקליפטוס שנותנים נופך סתווי מיוחד. אם אתם מטיילים עם ילדים, תוכלו לעשות מסלול קצר שעובר דרך הבריכות ומגיע עד למנזר פארן (חריטון), שהוקם אי־אז במחצית השנייה של המאה הרביעית לספירה. מהמנזר יש לחזור שוב באותו מסלול עד לנקודת ההתחלה. אם נפלתם על מזג אוויר טוב ולא בא לכם ללכת, תוכלו פשוט להתרווח לצד הבריכות, לערוך פיקניק וליהנות מהטבע המתחלף סביבכם. וכמובן, השלכת שמסביב רק מוסיפה עוד לתפאורה היפה ממילא.

אופי המסלול: מסלול קווי, מתאים למשפחות. המסלול נגיש בחלקו.
איך מגיעים: מהיישוב עלמון (ענתות) פונים מיד דרומה לשער צדדי, יוצאים דרכו, נוסעים כ־500 מטר בדרך עפר, ועולים על כביש סלול. סעו בזהירות, כי הכביש מפותל ויורד אל רחבת החניה.