ה-22 בנובמבר נקבע כיום הטיולים הבינלאומי הרשמי (Go for a ride day). ביום שנחגג בכל העולם, שוכחים מהעבודה והלימודים ויוצאים ליהנות מנוף כפרי או אורבני, ברגל או על גלגלים.

אזרחים ותיקים צברו קילומטראז' לא מבוטל של טיולים בארץ ובחו"ל. הם קהל בעל ידע כללי רחב ומגוון ומאוד צמא ללמוד ולהתוודע לדברים חדשים. לכן טיול לקהל מבוגר דורש הכנה רבה למציאת אתרים שלא ראו עדיין, אבל גם התאמה לצרכים המיוחדים.

בגיל השלישי והרביעי קיים מגוון גדול של יכולות: ממטיילים שלא נופלים מהקצב והיכולות של צעירים מהם בהרבה ועד למוגבלים פיזית. לכן התאמת אופי הטיול והמסלול ליכולות של המטיילים והמטיילות מאוד משמעותית ליצירת חווית הנאה אמיתית. 

לאה שץ סופר (צילום: יח''צ אחוזת צהלה)
לאה שץ סופר (צילום: יח''צ אחוזת צהלה)

אם רוצים לצרף את סבא וסבתא לטיול משפחתי משותף, יש להתחשב בכל אלה, לא כל שכן בתכנון טיול לקבוצה של 20 עד 40 משתתפים. יש להתחשב גם בהבדלים הקיימים בתחומי ההתעניינות השונים של המשתתפים כמו טבע, ארכיאולוגיה, אמנות, פולקלור, קולינריה וכדומה.

מספר דברים שצריך להקפיד עליהם במיוחד:

1. מדרגות: בין אם המדובר במדרגות הגבוהות של אוטובוס התיירים או המדרגות המובילות לאתר ובתוך אתר הביקור. ניתוחים או בעיות אורטופדיות יקשו על המטיילים.

2. מסלולי הליכה: כאלה המאפשרים ישיבה מדי פעם ובמשכי זמן לא ארוכים יתר על המידה. מסלולים המאפשרים הליכה ללא חשש ממעידות ונפילות. חשובים מעקות בשבילים צרים ועל גשרים. כמו כן חשוב שתהיה תאורה מספקת במקומות כגון מערות.

3. משך הטיול: חלק מהמטיילים בגיל השלישי לא יכולים ליהנות מטיול הנמשך שעות רבות. לכן עבורם כדאי לתכנן טיול לחצי יום, של ביקור באתר אחד או שניים, עם מסלולי הליכה קצרים, ארוחה טובה וחזרה בזמן למנוחת הצהריים. 

4. לוח זמנים: לוח הזמנים של טיול עם אזרחים ותיקים יהיה פחות "צפוף". כלומר, לא רצים מאתר לאתר "כדי להספיק". ההתנהלות היא בשובה ונחת.

5. שירותים: נושא טבעי וחשוב לאין שיעור. כדאי לתכנן נסיעה רצופה של לא יותר משעה וחצי לכל היותר, שבסופה גם אפשרות ביקור בשירותים. כמו כן חשוב שיהיו מתקני שירותים מונגשים עבור מי שמשתמשים בהליכון ובכיסאות גלגלים. כשהיינו צעירים הספיקו כל סלע או שיח. בגיל המבוגר זה עלול להיות בעייתי, או אף בלתי אפשרי, במיוחד עבור הנשים שבקבוצה.

 6. התאמות מיוחדות: טיול עם מבוגרים המתקשים בניידות מהווה עבורי חוויה חשובה ומיוחדת. השימוש בהליכון או בכיסא גלגלים נפוץ בקרב אזרחים ותיקים וחשוב שגם אנשים אלה יזכו לצאת מבין כתלי דירתם, לשאוף אויר צח וליהנות מהחוויה הנקראת "טיול". בטיול כזה, יש צורך בהתאמות מיוחדות נוספות כמו למשל החלפת אוטובוס התיירים הרגיל, באוטובוס עם מעלון. באוטובוס כזה יפונו חלק גדול מהכיסאות לטובת עיגון כיסאות הגלגלים. תהליך העלייה והירידה מהאוטובוס ואל האוטובוס ואתרי הביקורים ייקח זמן ממושך פי שלושה מהרגיל. לכן כדאי לתכנן לא יותר משתי עליות וירידות לאוטובוס. המשמעות היא ביקור באתר תיירות משמעותי אחד, וארוחת צהרים במסעדה שמומלץ לשלב בה חוויה – הרצאה מעניינת, נוף ייחודי או מופע לוקאלי אותנטי. 

מטיילים בכל גיל אוהבים לראות וליהנות ממקומות חדשים ולהתוודע לחוויות מהנות. התאמות של המסלול וקצב הטיול יוכלו לסייע גם לסבא ולסבתא להצטרף לטיול משפחתי או לקבוצת אזרחים ותיקים ולטייל יחד לכל מקום כמעט. 

 הכותבת היא מורת דרך ודיירת בדיור מוגן אחוזת צהלה