כמו בכל דצמבר, כשהגשמים מתחילים לבקר במחוזותינו והטבע מתכסה בפריחה חורפית, אנו אוהבים לחזור לטייל באזור חוף הכרמל, שמלא באוצרות תיירותיים. הכרמל, שכמעט אי אפשר לטייל בו כשחם מדי, מלא בשטחים פתוחים שרק מזמינים את המטיילים להגיע לסיור פריחה, לצאת למסלול הליכה מעלה דופק, או לפיקניק בצל העצים - כשברקע היערות, ההרים והנופים המהממים של חופי הים התיכון.

כמו בכל שנה, גם העונה מתקיים באזור פסטיבל "מטיילים במגפיים", שעורכות מועצה אזורית חוף הכרמל, עמותת כרמלים וקק"ל. בפסטיבל, שיתפרש על פני דצמבר, יתקיימו פעילויות ייחודיות למשפחות (בהרשמה מראש). בין האירועים והפעילויות תוכלו ליהנות מסיורי צפרות;

מ"פסטיבל היין של קיסריה", שיתקיים ביום חמישי, 16 בדצמבר, במתחם האירועים "טרה קיסריה" ובו תוכלו ליהנות מטעימות יין חופשיות מ־35 יקבים, כוס יין יוקרתית במתנה וסדנאות יין; מטיולי עששיות בקיסריה עם הדגמת ניפוח זכוכית בכל ימי חמישי ושישי בשעות אחר הצהריים; מטיול מודרך ב"שביל הבריחה" ביער חוף הכרמל ב־17 בדצמבר; מסיור עששיות במגפיים ביער עופר (שמו הנוסף של יער חוף הכרמל) - בכל שישי בשעות אחר הצהריים והערב במהלך חודש דצמבר, ועוד.

יער חוף הכרמל הוא נקודת מוצא חשובה באזור. היער הצפוף מכסה את הצד המערבי של הכרמל, והוא נמצא בין נחל מערות לכפר הנוער מאיר שפיה. היער משתרע על פני כ־10,000 דונם, וכולל מגוון מסלולי הליכה ורכיבה, מצפור ותצפיות, אתרי מורשת ופינות חמד לעריכת פיקניקים. אחד ממסלולי הטיולים המרתקים שתמצאו ביער הוא "שביל הבריחה". השביל, שנפתח כבר לפני כשלוש שנים, כולל חמש תחנות עניין, שהראשונה שבהן מונגשת.

מצפור השייטת, יער עופר (צילום: מיטל שרעבי)
מצפור השייטת, יער עופר (צילום: מיטל שרעבי)


אורך השביל הוא כשני קילומטרים וחצי, והוא עובר בין חניון הצומת לחניון טפחות. השביל הוא מקום מצוין ליהנות מהטבע הפורח מצד אחד ולהכיר, מצד שני, את סיפור המורשת של "תנועת הבריחה", שהייתה אחראית לעליית ניצולי שואה בסוף מלחמת העולם השנייה.

את השביל, שעובר בין היתר בנקודות תצפית יפות, פרצה קק"ל לפני מספר שנים. היא בחרה לפרוץ את השביל ללא שילוב של התשתיות הרגילות, כדי שהמטיילים יוכלו לקבל טעימה קלה מהתנאים הלא פשוטים והשבילים הסבוכים של יערות אירופה. בתחנות העצירה בשביל יש פינות ישיבה מוצלות ואבני תוכן, שעליהן תיאור קצר שממחיש את פעולות התנועה, המסלולים שבהם עברו ניצולי השואה, סיפור העקורים וסיפורם של הילדים שיצאו למסע הקשה. מכיוון שאי אפשר להתעלם מהלוקיישן הייחודי, כל פינה בשביל משלבת תצפית לים התיכון ולחוף עתלית, ששיחק תפקיד חשוב בעליות דרך הים.

אם אתם מטיילים במקום בתקופת דצמבר, בכל סופי השבוע במהלך החודש יתקיים משחק משימות משפחתי מאתגר. המשימות יינתנו בתצפית השייטת ביער מחנה הצופים, כך שתוכלו לשלב את הטיול עם מעט אתגר לגוף ולמוח.

פודטראק ''חלון אל החוף'' (צילום: מיטל שרעבי)
פודטראק ''חלון אל החוף'' (צילום: מיטל שרעבי)


ומאחר שאין היום טיול שלא משלב פיקניק כזה או אחר, מארגני הפסטיבל דאגו לארגן פיקניק משפחות בתצפית ים כרמל שביער. הפיקניק הוא פרי שיתוף פעולה עם פודטראק "חלון אל החוף". בכל סופי השבוע במהלך דצמבר (שישי ושבת) ייפרסו מחצלות, כיסאות ואפילו משחקי קופסה בעמדת התצפית במעלה היער ובצמוד לפודטראק. כל משפחה תוכל להזמין סלסילת פיקניק עם ירקות, לחמים, יוגורט, גבינות וריבות מיצרנים מקומיים. הסלסילות יעלו 180 שקלים ומומלץ להזמין אותן מראש באתר כרמלים.

אם אתם לא מעוניינים בסלסילה משפחתית, בפודטראק "חלון אל החוף" יש המון מטעמים נפלאים כמו פיצות שנאפות במקום, קרואסונים במילוי פטיסייר וקולי פירות יער, שייקים וקפה מעולה.

לפרטים נוספים על הפסטיבל: www.magafaim.co.il

איפה ישנים? אזור הכרמל אומנם אהוב על מטיילים, אך אין בו הרבה מקומות לינה. אחד הוותיקים והמוצלחים בעיניי באזור הוא מלון בוטיק "חוף נחשולים" שבקיבוץ נחשולים - גם בזכות המיקום המעולה, ממש על קו החוף, וגם בזכות החדרים החדשים שמעוצבים בצבעי לבן וכחול ושנותנים תחושה שעלינו על טיסה ליוון בלי לעבור בדרך בנתב"ג.

בתקופת הקורונה החלו בנחשולים להקים את "הכפר היווני", עם שש יחידות בוטיק משפחתיות בנות שני חדרים כל אחת, כך שגם הורים לילדים קטנים יכולים ליהנות מפרטיות. לכל חדר יש גם חצר פרטית עם פרגולה ופינת ישיבה. החדרים מאובזרים בטלוויזיות, מכונת קפה, מקרר ומקלחת גשם חיצונית.

סיור רכיבה על סוסים (צילום: מיטל שרעבי)
סיור רכיבה על סוסים (צילום: מיטל שרעבי)


המלון, שמלא בתקופת הקיץ בחובבי הבטן־גב ואוהבי הפעילות הימית, משנה את פניו לרגל העונה הקרה. למעשה, בתקופת זו (עד 24 בדצמבר) הוא מציע שלל חופשות קונספט משתנות ומבצעים מיוחדים. למשל, זוגות ומשפחות שיזמינו חדר סטנדרטי יוכלו לקבל שדרוג לחדר בוטיק או סוויטה ללא עלות. כמו כן, כחלק מפעילות החורף, זוגות הלנים יוכלו לבחור בחוויות רומנטיות שונות במתנה, כמו עיסוי זוגי בחדר ורכיבה על סוסים לאורך חוף הים, הדיונות ובריכות הדגים.

חוויה נוספת, מרגשת מאוד, היא ביקור בבית הפסיפס של הקיבוץ. בבית הפסיפס תוכלו לשמוע את סיפורה של לילי הירשברג ז"ל, אומנית אוטודידקטית. לילי עסקה בשנים האחרונות לחייה בעבודה בפסיפס כחלק מתהליך של ריפוי הנפש והגוף. את האומנות היא גילתה בעקבות משבר שעברה, אחרי שנים שבהן עבדה כמורה. הביקור בביתה שבקיבוץ משלב את סיפור עזיבתה את משפחתה בשכונת התקווה בתל אביב והגעתה לנחשולים כילדה נחושה שבחרה בחיים חדשים.

בית הפסיפס (צילום: מיטל שרעבי)
בית הפסיפס (צילום: מיטל שרעבי)


סיור נוסף שתוכלו לבחור הוא סיור לאורכה של טיילת תל דור החדשה. אחת התחנות בסיור היא אתר הארכיאולוגי תל דור, אתר שמשלב היסטוריה מרתקת ונופים מרהיבים.

בנוסף, המלון מציע חופשות לייף־סטייל משתנות. בין היתר, הם מציעים חופשת זוגות לאחר לידה עם התינוקות, שבה יש שלל סדנאות להורים טריים, אחיות תינוקייה שיכולות לשמור על הקטנטנים בזמן שתשלימו שעות שינה, מדריכות הנקה והתפתחות, ועוד. מי שאחראית לקונספט הייחודי הזה היא היזמית והמפיקה סיון וולפוביץ, שמבינה שההסתגלות לתינוק חדש (גם אם הוא לא הראשון) מאתגרת.

שוחרי הבריאות יכולים למצוא שם גם חופשות וולנס בשיתוף חברת Sorento. בחופשות מהסוג הזה מוצעות מגוון סדנאות ושיעורים לבריאות הגוף והנפש. אם זה מעניין אתכם, תוכלו לפתוח את השנה האזרחית החדשה בחופשת וולנס שכזאת (30.12־1.1) עם היוגיסטית חן שמש־סמואל. 

מלון נחשולים (צילום: ניר דוידזון)
מלון נחשולים (צילום: ניר דוידזון)