רגע לפני שכולם יתחילו לדבר על פריחת הכלניות והמוני מטיילים ידרימו לצפון הנגב לחגיגות “דרום אדום", קחו את הזמן וסעו לטייל בעוטף עזה. זוהי תקופה מצוינת ליהנות מהשקט, לצאת לטיול במרחבים הפתוחים, לטעום תוצרת חקלאית ולפגוש את האנשים המקסימים שבחרו לחיות באזור המורכב. ההנאה מובטחת.

משתלת דרך עץ הזית
אם יש לכם אצבעות ירוקות, כדאי שתכירו את “משתלת עץ הזית" במושב זמרת. המשתלה, שמנהל תמיר כהן, מתמחה בעצי זית עתיקים, ובמטע הצמוד לה ניתן לערוך סיור קצר ולהתרשם מהמגוון הנדיר של העצים העתיקים, בהם עץ זית בן כ־3,000 שנה ועץ זית שרק התחיל ללבלב מחדש אחרי שספג פגיעה ישירה מטיל גראד ועמד מפוחם יותר משנה.

מלבד העצים המקסימים, שבצלם זוגות ומשפחות נהנים לערוך פיקניקים, ישנה המשתלה עצמה, שבה ניתן למצוא מגוון רחב של צמחים, עצים, עציצים וכלים לבית ולגינה. בלב המשתלה יש בר עץ ענקי עם נדנדות ישיבה ולצדו בית קפה המציע שייקים מצוינים, מיצים טריים וקפה.

משתלת עץ הזית (צילום: מיטל שרעבי)
משתלת עץ הזית (צילום: מיטל שרעבי)

שעות פתיחה: בימים ראשון־חמישי: 9:00־17:00, שישי: 8:00־12:30.
פרטים נוספים: 077-7295748

החצר של יואב
במושב יתד הפסטורלי הוקם לאחרונה מיזם תיירותי מקסים בהובלתו של יואב סעד. יואב, שיצא לפני כשנה לפנסיה מקק"ל, החליט שהוא לא יכול לוותר על הטבע והאהבה שלו לחבל הארץ היפהפה והוא פותח את ביתו למטיילים באזור, מציע סיורים חקלאיים בחבל אשכול, ואפילו ארוחה אותנטית במרכז ללימוד הוראת דרך שהקים בחצר ביתו. המרכז כולל מתחם ענק לאירוח משפחות וקבוצות, שבו ניתן להזמין ארוחות בוקר, צהריים וערב. את הביקור יש לתאם, אך בכל יום רביעי לדוגמה, המקום פתוח לביקור ולארוחות בשעות 16:00־21:00.

במתחם הוא פוגש משפחות מטיילות, מציע להן סיורי חקלאות ומורשת באזור, מפגיש אותן עם חקלאים, כשהוא מתבל הכל בסיפורים על העבר וההווה. בין היתר, הוא יספר לכם בשקיקה על החיים בצל האיום הביטחוני והקסאמים, על משולש הגבולות שנמצא ממש בסמוך למושב ועל הבחירה לבלות את החיים באזור חבל שלום.

בין היתר הוא אוהב לקחת את המטיילים אל תצפיות מעניינות, בהן אנדרטת אוגדת הפלדה. האנדרטה הוקמה לזכרם של נופלי “אוגדת הפלדה" במהלך הקרבות של מלחמת ששת הימים. האוגדה לחמה לאורך הרצועה וצפון סיני, והייתה בפיקודו של אלוף ישראל טל. האנדרטה, שתוכננה על ידי ישראל גודוביץ, כוללת מגדל המתנשא לגובה של 25 מטר וסביבו 400 עמודי בטון בגבהים שונים, שהוצבו במקום כדי לסמל את עמוד האש שהולך לפני המחנה. בביקור במקום ניתן לעלות לנקודת תצפית יפהפייה שבראש המגדל, שממנה אפשר לראות בבירור את משולש הגבולות (ישראל, עזה ומצרים).

בחצר של יואב (צילום: מיטל שרעבי)
בחצר של יואב (צילום: מיטל שרעבי)

מחיר: סיור של שעתיים וחצי עם הדרכה - 600 שקלים לקבוצה (עד 30 איש).
פרטים נוספים: 077-7295845

קטיף לי, תלמי יוסף
כשהקורונה שוב נושפת בעורפינו, אין כמו בילוי במרחבים הפתוחים. בתלמי יוסף, מרחק פסיעות בודדות מ"שביל הסלט" הפופולרי, נפתחה לאחרונה “קטיף לי". חוות ירק המתאימה לבילוי משפחות, שבה תוכלו לקטף וללקט שלל ירקות. החווה פתוחה בכל ימות השבוע (בתיאום מראש) וגדלים בה שמונה סוגים של עגבניות שרי, מלפפונים קטנים, כרוב, שומר, צנוניות, חצילים, בצל ירוק, חסה, גזר בארבעה צבעים, תפוחי אדמה, פלפלים חריפים, צמחי תבלין, עלי מנגולד, סלרי, אפונת שלג, תרד ועוד.

הביקור בחווה הוא לגמרי חווייתי. אין פה הדרכה או הסברים על הגידולים השונים כפי שהתרגלנו במקומות אחרים שמציעים קטיף. כאן כל משפחה יכולה לקחת סל, לטייל בין השבילים, ללקט ולקטוף כאוות נפשה. את הירקות שקטפתם תוכלו לאכול תוך כדי שיטוט במקום, או למלא את הסל ולקחת הביתה (בתשלום). משך הבילוי במקום הוא כשעה וחצי בממוצע.

קטיף לי, תלמי יוסף (צילום: מיטל שרעבי)
קטיף לי, תלמי יוסף (צילום: מיטל שרעבי)

מחיר: 40 שקלים לסלסילה שאותה ניתן למלא בירקות שורש. אפשר לקנות עוד סלסילות ולמלא אותן בשאר הירקות שגדלים בחווה. 
פרטים נוספים: 077-7295864

גן שירת הארץ
גן שירת הארץ הוא לא פחות מנווה מדבר בלב מדבר חלוצה. את הגן, שמתפרש על 20 דונם, הקימו ערגת ואמיר גת. בני הזוג, אנשי חינוך במקצועם, הגיעו לאזור עם פינוי גוש קטיף. את השממה הם החליטו להפריח בשתילתו של כרם ענבי יין במקום. לאחר מכן הם שתלו משבעת המינים, צמחי תבלין ומרפא ומיני צמחים שגדלו בארץ ישראל גם לפני אלפיים שנה ויותר.

למעשה, הגן הוקם מתוך רצון להעביר את הידע שלהם על הארץ והאדמה למטיילים. זהו מקום שבו תוכלו ליהנות מתיירות חינוכית ולצאת לסיורים מודרכים והפעלות בנושאי חקלאות, מורשת וציונות.

משפחות שמטיילות באזור מוזמנות (בתיאום מראש) לקפוץ לביקור בגן, לצאת לסיור בשביל המונגש שמקיף את הגן, לתור אחרי הקופסאות המסתתרות ברחבי הגן, שבהן יש חידות. ובעוד הקטנים נהנים לחפש אחר הקופסאות, הגדולים נהנים מפתרון החידות. בנוסף, במקום מציעים משחקים משפחתיים עם התבלינים והכנת תה מצמחי המקום. כמו כן מתקיימת מכירת מוצרים ממשקי הסביבה, וישנן מדשאות ופינות ישיבה.

ערגת ואמיר (צילום: מיטל שרעבי)
ערגת ואמיר (צילום: מיטל שרעבי)

שעות פתיחה: ימים חמישי ושישי, בתיאום מראש.
מחיר: 25 שקלים למבוגר, 20 שקלים לילד. אפשרות ליצירת צנצנת בשמים מקושטת בתשלום נוסף של 10 שקלים למשתתף. 
פרטים נוספים: 077-7295882

מיד־בר – בורגר בר
מסעדות מצליחות באזור צפון הנגב הן לא דבר של מה בכך. הקורונה, האקלים הפוליטי והמצב הביטחוני מקשים על הקמת עסק קולינרי משגשג, מאחר שמספיק אירועי ביטחוני קטן והתיירים נעלמים. עם זאת, באפריל נפתח במתחם אבשלום סנטר, הסמוך למושב אבשלום, ה"מיד־בר" - בר המבורגרים מגניב שכבר הפך לשם דבר באזור.

"מיד־בר" היא מסעדת המבורגרים עם חלל חמים ונעים ובר עץ רחב. למסעדה יש מרפסת גדולה, שבה ניתן לצפות בשקיעה תוך כדי אכילת אוכל מושחת וטעים. ההתמחות של "מיד־בר" היא המבורגרים, אבל התפריט כולל גם מנות ראשונות קלאסיות כמו כנפיים בצ׳ילי, שניצלונים, פיש אנד צ׳יפס ושאר מטוגנים, כריכים וטורטיות ממולאות.

מיד-בר (צילום: מיטל שרעבי)
מיד-בר (צילום: מיטל שרעבי)

שעות פתיחה: בימים ראשון עד רביעי 11:00־22:00, חמישי 23:00־11:00. שבת: מצאת השבת עד 23:00.