ישראלים רבים תכננו לחגוג את פתיחת השנה האזרחית בחו"ל. ההחלטה שהתקבלה השבוע, על הארכת ההגבלות על הטסים לחו"ל וכן הכנסתן של שמונה ממדינות אירופה ואיחוד האמירויות לרשימת המדינות האדומות (נוסף למדינות באפריקה) לנוכח התפשטות זן אומיקרון. אלו, וגם האפשרות שמדינות נוספות ביבשת אירופה יתווספו לרשימת המדינות שאין לטוס אליהן, הכעיסו רבים בענף התיירות וזרעו אי־ודאות בקרב חלק מהישראלים שהתכוונו לבלות את הסילבסטר מעבר לים.

"הביקוש לחבילות לחו"ל החל לחזור בהדרגה אחרי שאנשים ראו שאשת ראש המשלה גילת בנט טסה עם ילדיה לחו"ל. אנשים הבינו שאם נפתלי בנט מוכן לשלוח את ילדיו לחו"ל, כנראה זה אפשרי", אומר זיו רוזן, מנכ"ל קבוצת גוליבר. "כבר אחרי הפיכתן של אנגליה ודנמרק לאדומות, ואחרי שהחלו הדיבורים על כך שאולי בכל 24 שעות יעדכנו מדינות אדומות חדשות, דבר שמשול לעצירת ענף התעופה, שלא יכול להתנהל בהתראה של 24 שעות, ובוודאי לא הציבור שרוצה לרכוש כרטיסים, אני רואה שוב ירידה בביקוש לנסיעות לחו"ל. אבל אני מופתע שעדיין יש כאלה שמזמינים גם ללונדון ולדנמרק, אולי בתקווה שההגבלות יוסרו בתוך זמן קצר".

זיו רוזן מנכ''ל קבוצת גוליבר (צילום: אילן בשור)
זיו רוזן מנכ''ל קבוצת גוליבר (צילום: אילן בשור)

רוזן מציין שכיום אפשר למצוא חבילות אטרקטיביות לאירופה לתאריכים של חג המולד והסילבסטר: למשל ברלין, לונדון, פראג, אמסטרדם - טיסה ומלון (על בסיס לינה וארוחת בוקר) בעלות של 200־350 דולר לאדם לשניים או לשלושה לילות. "אפשר ליהנות מחופשה זוגית בחו"ל בכ־1,500־2,000 שקלים", הוא אומר. "מה שמצער הוא שהמחירים זולים, אבל כרגע, בגלל כל מיני הצהרות שקשורות למדינות אדומות שהטיסה אליהן אסורה למעט אישור ועדת חריגים ומדיניות בידודים לשבים, גם המחוסנים, יש ירידה בהזמנות. עושים דה־מורליזציה לאנשים שרוצים לטוס לחו"ל, כשבעולם זה אינו המצב".

הפחדות ללא סיבה?
רוזן מתאר: "בחו"ל הכל מתנהל עם מגבלות, אבל יש תיירים ויש אווירה. יש כרגע הפחדות, ללא סיבה. אני שומע מספקים שנמצאים בחו"ל שדברים ממשיכים להתנהל. אומנם עם מסיכות, עם תו ירוק ועם הקפדה על היגיינה, אבל מתנהלים. בכניסה לשוקי כריסמס למשל מבקשים תו ירוק. זה נכון שהתחלואה בחלק ממדינות אירופה עולה, אבל לא עוצרים את התיירות. אנחנו שולחים סקר דיגיטלי לחוזרים מחו"ל, ויותר מ־80% מאלו שחזרו לאחרונה דירגו את החופשה בציון הגבוה ביותר. כלומר, החוויה שלהם לא נפגעה. גם אני חזרתי מלונדון לאחרונה. יש אווירת כריסמס, יש תיירים ברחוב".

אולי המצב באירופה יגרום לישראלים לבחור ברגע האחרון בארה"ב כמקום הבילוי לסוף השנה?
"אכן נוצר ביקוש לארה"ב, אבל רק בקרב מי שיש לו ויזה. המחירים לארה"ב זולים עכשיו והחברות אל על ואמריקן איירליינס הכריזו שהכרטיסים גמישים ושאפשר לשנות את המועד".

כיצד המצב הנוכחי משפיע על הזמנותיהן של חבילות לסילבסטר במלונות בארץ?
"המחירים בארץ יקרים יותר מחו"ל, אבל עדיין לא יקרים מאוד, אם כי רואים בימים האחרונים מגמה של עלייה. באופן כללי, אפשר לומר שהמחירים של סוף השבוע של הסילבסטר בארץ יקרים ב־15% ממחירי סוף השבוע שלפניו. אם בדרך כלל ההזמנות של הישראלים לאילת וים המלח תופסות את הנפח הגדול יותר, בשבוע האחרון רואים שדווקא בערים כמו תל אביב, חיפה, נצרת וירושלים ההזמנות עולות. נצרת למשל כבר מלאה לסוף השבוע של הסילבסטר".

אירוח ביער אשתאול (צילום: אתר i-rooms)
אירוח ביער אשתאול (צילום: אתר i-rooms)

שירלי כהן עוקרבי סמנכ''לית אשת טורס (צילום: עזרא לוי)
שירלי כהן עוקרבי סמנכ''לית אשת טורס (צילום: עזרא לוי)

אין עצירה מוחלטת
"הדיבורים וההכרזות על מדינות אדומות מאטים את ההזמנות, אבל גם עכשיו יש הזמנות לאירופה, אין עצירה מוחלטת. ישראלים מזמינים חופשות לבודפשט וליעדים נוספים. אנשים גם עושים ביטוח למקרה שיחולו שינויים", אומרת שירלי כהן־עורקבי, סמנכ"לית חברת אשת טורס. "ההחלטה להכניס את מדינות אירופה לרשימת המדינות האדומות היא גול עצמי. אם רוצים לעודד מתחסנים, צריך לתת להם הקלות ביציאה לחו"ל ולא להפך".

לדבריה, ההחלטה להפוך מדינות באירופה לאדומות מחזקת את המגמה של הזמנות לחופשות סילבסטר בגאורגיה. מחירים לדוגמה באשת טורס לתאריכים 30 בדצמבר ועד 2 בינואר: בטומי, שלושה לילות, טיסה, העברות, מלון הילטון 5 כוכבים, על בסיס לינה וארוחת בוקר יעלו 800 דולר לאדם בהרכב זוגי. "חבילות הסילבסטר לגאורגיה נמכרות בצורה יפה מאוד והתמלאו מהר מאוד", אומרת כהן־עורקבי וגם מציינת כי תיירות פנים מתחזקת בעקבות הפיכתן של מדינות לאדומות. באשת טורס אפשר להזמין סוף שבוע לתאריכים 30 בדצמבר ועד 1 בינואר במלון קיסר אילת ב־1,799 שקל לזוג לשני לילות, על בסיס חצי פנסיון, כולל קברט, שיט, טברנה, סטנד־אפ וקוקטייל חצות. במלון דיוויד ים המלח תשלמו 2,880 שקלים לזוג ל־2 לילות, על בסיס חצי פנסיון, כולל כניסה חינם לספא ולמופע קרנבל ברזילאי.

"הדיבור על כך שבכל 24 שעות יכריזו  מדינות אדומות נוספות, מטרתו לגרום לאנשים מחוסנים במנה השלישית לא לטוס וכך זה מייתר את הצורך בסגירת נתב"ג", אומר ניר מזור, סמנכ"ל שיווק בקשרי תעופה. "אני חושב שזו פגיעה ניכרת במאמץ ההתחסנות הלאומי. הרי כולנו מבינים שלפנינו בוסטר רביעי, ואז נופתע שוב שאנחנו לא מצליחים להביא אנשים להתחסן. אין צורך אפידמיולוגי אמיתי בכך, זה פשוט כדי לייצר סביבה של חוסר יציבות".

אבל המצב באירופה לא מנבא טובות.
"העולם לא סגור, הכל מתפקד עם מגבלות מינימליות, שדות התעופה פעילים, תיירים טסים. ישראל היא המחמירה ביותר בעולם. גם במדינות שבהן יש הגבלות - כמו צרפת - הן חלות על מועדונים הפעילים בלילה ועל המסעדות והברים הפתוחים. בגרמניה יש מחוזות שבהם בוחרים להגביל ויש כאלו שלא. בסופו של דבר הוחלט שחיים לצד הקורונה. אחרי שנתיים אנשים למדו לנהל את הסיכונים שלהם, והתחסנו שלוש פעמים לשם כך. ולכן אנו ממשיכים לראות הזמנות".

לא מורגש שינוי כלשהו?
"אנחנו רואים האטה בהזמנות לחו"ל, אבל לא עצירה מוחלטת. לא כל אירופה היא מקשה אחת. ביוון התחלואה יורדת וגם בצ'כיה, בהונגריה וברומניה רואים ירידה ניכרת בתחלואה. גם בבלגיה, שכמעט שנכנסה לרשימת המדינות האדומות, יש ירידה. כמו שמשרד הבריאות יודע לקרוא את הדיווחים, גם הישראלים יודעים לעשות את הערכות הסיכון שלהם. כבר למדנו שבסוף הישראלים יודעים לעשות את ההתאמות ולא מוותרים באופן מלא על שום דבר". מחירים לדוגמה לחופשות סילבסטר בחו"ל בקשרי תעופה: אתונה ב־31 בדצמבר עד 3 בינואר, שלושה לילות על בסיס לינה וארוחת בוקר במלון 5 כוכבים DIVANI CARAVEL, כולל טיסה ישירה וכבודה - מ־555 דולר לאדם בחדר זוגי.

בחריין ב־30 בדצמבר ועד 3 בינואר, ארבעה לילות על בסיס לינה וארוחת בוקר במלון 4 כוכבים IBIS SEEF, כולל טיסה ישירה, כבודה והעברות - מ־498 דולר לאדם בחדר זוגי. בודפשט ב־20 בדצמבר ועד 1 בינואר, שלושה לילות על בסיס לינה וארוחת בוקר במלון 4 כוכבים ACHAT PREMIUM, כולל טיסה ישירה, מ־597 דולר לאדם בחדר זוגי. טיסה ישירה לניו יורק בדלתא איירליינס ב־29 בדצמבר ועד 5 בינואר - מ־589 דולר לאדם, כולל כבודה.

טלי קידר סמנכ''לית שיווק ודיגיטל במלונות דן (צילום: סיון פרג')
טלי קידר סמנכ''לית שיווק ודיגיטל במלונות דן (צילום: סיון פרג')

ניר מזור סמנכ''ל שיווק קשרי תעופה (צילום: פרטי)
ניר מזור סמנכ''ל שיווק קשרי תעופה (צילום: פרטי)

ישראל בעלייה
״היות וחו״ל עדיין בסימן שאלה כרגע, ויעדים רבים באירופה הופכים לאדומים ולכתומים ויש סיכונים ביציאה מהארץ, שכוללים גם בידוד של כמה ימים בחזרה אליה, אנחנו רואים באתר החברה שיש עלייה של 25% בחיפוש של מגוון מלונות רחב ובהזמנת חופשות לסוף השבוע של הסילבסטר, שיוצא השנה ביום שישי, ולכן החגיגה כפולה״, אומר אסף בן דב, סמנכ״ל שיווק מלונות אפריקה ישראל, המחזיקה במותגים קראון פלזה, Vert ואינדיגו. מחירים לסילבסטר בחלק מבתי המלון של רשת אפריקה ישראל, עם קוקטיילים חגיגיים בלובי והפתעות לאורחים: מלון Vert אילת - 1,160 שקלים ללילה לזוג, מינימום שני לילות בחדר דלקס על בסיס חצי פנסיון. קראון פלזה תל אביב - 1,860 שקלים ללילה לזוג למינימום שני לילות על בסיס חצי פנסיון. Vert ירושלים - 1,510 שקלים לזוג ללילה בחדר אקזקיוטיב, על בסיס חצי פנסיון.

"כבר עכשיו יש עלייה ניכרת בהזמנות לחבילה שאנו מציעים לשנה האזרחית החדשה במלונות דן באילת (דן אילת, דן פנורמה אילת ונפטון אילת), שהתפוסה בהם לסוף השבוע של הסילבסטר עומדת כעת על 80%. נשארו חדרים בודדים במלונות באילת, ולפי קצב ההזמנות, אנחנו בטוחים שמלונות דן באילת בסוף השבוע החגיגי הזה יהיו מלאים לגמרי", אומרת טלי קידר, סמנכ"לית השיווק של מלונות דן. "לקראת סוף השבוע של שנת 2021 מתקיים פסטיבל מוזיקה ייחודי - EILAT MUSIC FEST - עם מסיבה חגיגית עבור אורחי המלונות שלנו, שבמסגרתו אנחנו מציעים חבילה הכוללת הופעה חיה מלאה של הבלקן ביט בוקס וברי סחרוף ומסיבה שתימשך עד השעות הקטנות של הלילה עם ההרכב אינפקטד מאשרום ודי ג'ייאים נוספים. החבילה מוצעת ברמות מחיר מגוונות, לפי המלון שרוצים לשהות בו. ההופעות והמסיבה יתקיימו במלון דן אילת, ויהיו פתוחות לכל האורחים בשלושת בתי המלון של הרשת באילת".

מחירים לדוגמה לשני לילות לזוג בבתי המלון השונים, כולל הופעות והפתעות: דן אילת - 5,400 שקלים, על בסיס חצי פנסיון. דן פנורמה אילת - 3,290 שקלים, על בסיס לינה וארוחת בוקר. תוספת לחצי פנסיון: 680 שקלים. נפטון אילת - 3,390 שקלים, על בסיס לינה וארוחת בוקר, תוספת לחצי פנסיון: 640 שקלים. לחברי מועדון e-dan של מלונות דן תינתן הנחה של 8%.

אם אתם חובבי ג'אז, תוכלו לסיים את שנת 2021 במלון לאונרדו קלאב ים המלח מרשת פתאל, שיארח בין התאריכים 30 בדצמבר עד 1 בינואר את פסטיבל הג'אז, ביוזמת האומן הבינלאומי ליאוניד פטשקה. המחיר: החל מ־4,700 שקל לזוג, כולל שלושה ימים של ג'אז, סעודות שף, משקאות כיד המלך, כניסה חינם לספא ועוד.

אם תרצו לקבל את השנה ברומנטיות עם בן או בת הזוג בצימר, גם זו אפשרות. בין החבילות הרומנטיות לערב השנה החדשה המוצעות באתר irooms תמצאו למשל אירוח בסוויטות נופש יוקרתיות עם ג'קוזי ובריכת זרמים ביער אשתאול באזור בית שמש ב־1,700 שקל ללילה לזוג, כולל עיסוי של 45 דקות לכל אחד מבני הזוג. סוויטת יוקרה במושב אחיטוב בעמק חפר, עם ג'קוזי ספא מפנק,  ב־1,000 שקלים ללילה לזוג, כולל סלסלת שוקולדים ובקבוק יין.

"נכון לעכשיו עוד נשארו מקומות אחרונים של חבילות לסילבסטר", אומרת אילנה אלוני, מנכ"לית קבוצת ALLOVE, המפעילה את אתרי הנופש צימר לנד, וילה לנד ו־irooms. "כעת, בעקבות הפיכתן של חלק מהמדינות לאדומות וההגבלות על הטיסות לחו"ל, אנו צופים שתהיה תפוסה מלאה לגמרי בצימרים ובמתחמי האירוח הכפרי בסוף השבוע של הסילבסטר".

אילנה אלוני מנכ\'\'לית ALLOVE (צילום: רותם קייזרמן)
אילנה אלוני מנכ\'\'לית ALLOVE (צילום: רותם קייזרמן)

אסף בן דב סמנכ''ל מלונות אפריקה ישראל (צילום: תומר מוצפי)
אסף בן דב סמנכ''ל מלונות אפריקה ישראל (צילום: תומר מוצפי)