תקופת החורף מאתגרת לעתים את המטיילים בצפון. הגשמים הרבים, האדמה הבוצית וסכנות ההחלקה גורמים ללא מעט חובבי טיולים לחשב מסלול מחדש ולנסוע דרומה - אל ארץ המדבר הנפלאה. אם גם לכם יצא לנסוע מתישהו על כביש 40 דרומה, בוודאי שלא יכולתם להתעלם מפלאי הטבע הבתולי. האדמה האינסופית והגבעות - כאילו רק קוראות לנו לבוא ולחקור את צפונותיו של המדבר.

עכשיו, כשמזג האוויר בדרום כבר לא לוהט ואפילו נעים, זה זמן מצוין לטייל באזור כביש 40, שבלבו אחד המקומות המקסימים שתכירו - אזור שדה בוקר.

שדה בוקר נמצא בשטחה של מועצה אזורית רמת הנגב. אנחנו נתמקד הפעם במדרשת בן־גוריון - יישוב קהילתי שנמצא קילומטרים ספורים מקיבוץ שדה בוקר. מאחר שמאחורי חלק נכבד מהפעילות של היישוב הקהילתי עומד תאגיד מדרשת שדה בוקר, היישוב אימץ גם את השם מדרשת שדה בוקר.

כאשר דוד בן־גוריון ערך סיור באזור נחל צין בתחילת שנות ה־50, הוא הגה את רעיון הקמת המדרשה - קריה לחקר המדבר וחינוך סביבתי. כמה שנים מאוחר יותר, כאשר התגורר בקיבוץ שדה בוקר, החל בפעולות להפיכת הרעיון למעשה - עד שבשנת 1962 הוקמה המדרשה, שיושבת מעל ערוץ של נחל צין. בתחילה היו כאן כמה מבנים קטנים, ובעקבותיהם נפתח בית ספר שדה. עם השנים התפתח המקום, השכונות התרחבו, הוקמו שכונות חדשות, ובתחילת שנות האלפיים המקום הוכרז כיישוב קהילתי.

במדרשת בן־גוריון והסביבה יש שלל מסלולים לטיולים רגליים, אתרים מרתקים, נוף מדברי עוצר נשימה והזדמנות לפגוש כמה ממיני בעלי החיים שגרים באזור - בהם יעלים שנהנים לעצור (במרחק בטוח כמובן) לתמונות פוטוגניות במיוחד. אם יש לכם חשק וזמן, תוכלו לבקר בחלקת הקבר של בן־גוריון וגם לקפוץ לביקור בצריף בן־גוריון, שנמצא לא רחוק מהמדרשה, ובו ניתן ללמוד מעט על ראש הממשלה הראשון של ישראל.

מלון "שרמנ'ס"

המדרשה היא תחנה מצוינת ליציאה לטיולים באזור, לכן אני ממליצה למטיילים למצוא מקום לינה לא מרוחק מהאזור. כחלק מהניסיון להנגיש את התיירות האזורית ולפנות לקהלים חדשים של מטיילים, נפתח ממש בימים אלו מלון "שרמנ'ס". המלון נמצא בבית ספר שדה בשדה בוקר, והוא הרחבה למעשה של האכסניה ובית ההארחה הוותיקים שלו.

מלון שרמנ'ס (צילום: מיטל שרעבי)
מלון שרמנ'ס (צילום: מיטל שרעבי)

ב"שרמנ'ס" תמצאו 14 חדרים המשקיפים אל נחל צין, והוא מתאים למטיילים שמחפשים פתרון מפנק יותר מאכסניה. החדרים במלון מאובזרים, יש בהם טלוויזיה, מכונת קפה, פינת ישיבה מתוקה ועוד. נוסף לכך יש במלון חדר אוכל שבו מוגשות ארוחות בוקר מעולות וממנו גם אפשר להשקיף אל הנוף הפתוח ועל היעלים שמקפצים להם ברקע. מכאן גם תוכלו לצאת להליכה קצרה לאורך הטיילת, להגיע עד למצוק ולהתרשם מהנוף. לאורך הטיילת יש כמה עמדות תצפית מקסימות.
מחיר לינה וארוחת בוקר: החל מ־800 שקלים ללילה.
פרטים נוספים: 08־6532016.

נחל קרקש

כאמור, באזור יש מגוון רחב של מסלולי טיולים בדרגות קושי שונות. אם אתם מטיילים עם ילדים ובא לכם טיול קצר שנותן תמצית של האזור, תוכלו לצאת למסלול הליכה בנחל קרקש. את הטיול תתחילו במדרשת שדה בוקר ותסיימו בסרפנטינות ממש מתחת למדרשת בן־גוריון. אם אתם מטיילים עם רכב אחד ואתם מעדיפים להפוך את הטיול למעגלי, תוכל לחזור ברגל דרך מעלה הגר, שעולה לצד הסרפנטינות.

בכל מקרה, היציאה למסלול תהיה מהמדרשה. אחרי הליכה בטיילת שלאורך הכביש שמחבר אותה לכביש הראשי, יש לפנות שמאלה לנחל קרקש. המסלול מסומן בירוק ואיתו יש לרדת ירידה תלולה יחסית עד שרואים מפל צור קטן. באזור המפל נפרדים מהירידה, והמסלול הופך קל יותר להליכה. בדרך ניתן לראות צמחים מקומיים וכמובן גם שיחי קרקש. הולכים בנחל עד לנקודת המפגש עם נחל חווארים. כאן בוחרים בפנייה שמאלה (סימון כחול) שמובילה לכביש. עם הכביש תוכלו לעלות למדרשת בן־גוריון.
אורך המסלול: קילומטר וחצי.

ספארי לילה

אם חשבתם שאין חיים במדבר אחרי החשיכה, מפגש עם ד"ר חיים ברגר יגלה לכם אחרת. ד"ר ברגר, מומחה התנהגות של בעלי חיים ואחד מבני המקום, עורך סיורים בשעות החשיכה בעקבות בעלי החיים שמתעוררים בלילה. את הסיורים שלו הוא מתאים לכל המשפחה, כך שאם אתם חפצים במסע מרתק בחולות האינסופיים, תוכלו להתלוות אליו ולנסות למצוא את החיות שיוצאות לחפש מזון באין מפריע. את הסיורים שלו הוא עורך בג'יפים, כשרק אור הפנסים מאיר לכם את הדרך. בין היתר - ואם תהיו בני מזל - תוכלו לראות תנים, דורבנים, צבועים, עקרבים ואפילו שועלים.
מחיר: 1,280 שקלים לג'יפ, עד שמונה אנשים, לסיור של שעתיים.
פרטים נוספים: 054־5343797.

זאב בספארי לילה (צילום: חיים ברגר)
זאב בספארי לילה (צילום: חיים ברגר)

עקרב בספארי לילה (צילום: מיטל שרעבי)
עקרב בספארי לילה (צילום: מיטל שרעבי)

"רוניתא"

אזור שדה בוקר אומנם שופע אטרקציות ונקודות עניין, אך מבחינה קולינרית הוא די מנומנם. הדרך הכי טובה ליהנות מארוחה טובה ומפנקת היא לקפוץ לארוחה ביתית באחד הבתים המארחים באזור. ההמלצה שלי היא על רונית דהן, בשלנית אמיתית, שבעקבות דרישת הקהל הקימה קייטרינג שנקרא "רוניתא". הקייטרינג שלה כולל ארוחה מלאה, שמשתנה לפי דרישה ואותה היא מגישה בביתה שבשדה בוקר או מכינה לטייק אוויי. אני ממליצה ללכת על האופציה הראשונה ולא לוותר על חוויית האירוח שלה, מאחר שהיא מארחת מכל הלב ומדי פעם גם מספרת מעט על חייה ועל הדרך המרתקת שעשתה.
מחיר: 125־145 שקלים לאדם.
פרטים נוספים: 054־4739935.

''רוניתא'' (צילום: מיטל שרעבי)
''רוניתא'' (צילום: מיטל שרעבי)

מסיבת תה אנגלית

אם חשקה נפשכם להתחפש לאנגלים לשעה, כדאי שתכירו את משפחת קריבין. מה הקשר בין אנגליה למדבר, אתם שואלים? הסיפור פשוט, והוא מתחיל עם מריון וג'ון קריבין, שעלו ארצה והחליטו להקים את ביתם בנגב. את תחושת החלוציות שלהם הם פיתחו עם השנים והקימו את "קריבין גסטהאוס" - מתחם חדרי אירוח בשכונת נווה צין, שנמצאת ממש על המצוק שצופה על נחל צין.

''מסיבת התה'' ב''קריבין גסטהאוס'' (צילום: מיטל שרעבי)
''מסיבת התה'' ב''קריבין גסטהאוס'' (צילום: מיטל שרעבי)

 אפטרנון טי טיים (צילום: מיטל שרעבי)
אפטרנון טי טיים (צילום: מיטל שרעבי)

במתחם שלהם יש ארבע יחידות מרווחות ומעוצבות כל אחת בסגנון שונה. בסך הכל יכולים להתארח כאן עד 18 איש בכל פעם. בתקופת הקורונה, כשהיה באזור זרם לא פוסק של מטיילים, בני הזוג הבינו את הפוטנציאל של המקום והחלו לארח "אפטרנון טי טיים". את הפסקת התה שלהם הם עורכים בחלל המרכזי של המתחם, היכן שהם מגישים גם ארוחות בוקר. מסיבת התה שלהם, כמו אצל האנגלים, כוללת כריכונים (מלפפונים, טונה, סלט ביצים וצ'דר עם צ'אטני מנגו), סקונס, מתוקים ועוגיות. אפשר להזמין את "מסיבת התה" בתיאום מראש, ל־12־30 איש.
מחיר: 70 שקלים לאדם.
פרטים נוספים: 052־2712304