זהו סיפור על מסע היוצא אחת לשנה ממצפה רמון להליכה סביב המכתש. שמו: "סובב רמון". מסלול השוזר את החלק המערבי של המכתש איזור הר רמון אל חלקו המזרחי - הר סהרונים, גבעת חרוט, הר ארדון  וכו'. בכך נוצר טרק רציף שמאפשר 8 ימי ניתוק מדברי המתחילים ומסתיימים במצפה רמון. טרק ברמה עולמית. "האנפורנה של ישראל", ככה אנחנו קוראים לו. 

מו"פ (מרכז מחקר ופיתוח) מדבר וים המלח, שלוחת מצפה רמון,  מקיים לפחות אחת לשנה מסע ל"סובב רמון", במסגרת פעילויות גיאופארק ארץ המכתשים. את המסע מובילים נעם ורותי, גאולוגים עובדי המו"פ. לאורך המסע מצטרפים חוקרי המו"פ להדרכה בתחומים השונים. 

זהו מסע בן שמונה או תשעה ימים, (אם מוסיפים שבת מנוחה באמצעו), במהלכו צעדו לפני כחודש, כ-30 אנשים, חלקם סיימו את המסע באופן מלא ואף זכו בתעודה, וחלקם הסתפקו בהליכה של פחות ימים. 

הצטרפו לחלקי יומן מסע שנכתב על ידי המטיילים שהיו השנה בטרק הזה.

ביומיים הראשונים הולכים על המצוק הצפוני מערבית למצפה רמון (צילום: נעמי ברדה)
ביומיים הראשונים הולכים על המצוק הצפוני מערבית למצפה רמון (צילום: נעמי ברדה)

"המציאות הכתה בי כאשר עמדנו סביב הדגם המכתש שליד מרכז המבקרים. רותי תיארה לנו את כל המסלול, ראיתי את הפסגות שאנחנו הולכים לכבוש. אין ספק שהתיאורים המילוליים של המסלול, 300-500 מטר עליה, מקבלים משמעות הרבה יותר מוחשית עם התרמיל על הגב ודגם בקנה מידה מול עיננו", מספרת יעל.

"התחלנו במסע. בשיחות תוך כדי הצעידה החבר'ה למדו מהיכן כל אחד הגיע, במה עוסקים, את מי עודדו לצאת ועל מי הקרובים הסתכלו כמו על משוגע". יעל הוסיפה ואמרה- "העיקר: הבנו שיהיה כאן על מי לסמוך לאורך תשעת הימים שלפנינו".

"תחזית על רוחות בעצמה קיצונית, הביאו בלילה הראשון לשינוי בתכנון- רותי (ויוסי),  פתחו את ביתם וארחו את החבורה לארוחת ערב טעימה בניצוחו של נעם. למדנו שהמסע הזה הוא חלק מחזון הגיאופארק, שכולל חיבור הקהילה המקומית למכתש. הלינה במצפה המחישה את החזון היטב. הבנו מהי החוויה מצפאית: לאחר הארוחה יצאו  לפאב "הברך" ברובע הבשמים ושמעו את הרצאה של עזרי קידר, מנכ"ל עמותת קשת על עזרא אוריון, מייסד פארק הפיסול המדברי-המוזיאון הפתוח המיוחד שעל שפת המצוק.

זריחה. יציאה לדרך (צילום: נעמי ברדה)
זריחה. יציאה לדרך (צילום: נעמי ברדה)

לדברי נורית, החוויה הלכה והתעצמה עם הימים: " השכמנו קום לצלילי השיר "הינך יפה" של הפרויקט של עידן רייכל באווירה שכמו נלקחה מסרט. 

"הינך יפה רעייתי ושפתותייך חוט שני
שינייך לבנות כמו אור הלבנה, 
מי זאת עולה מן המדבר מארץ רחוקה, 
נישאת על כנף ציפור גדולה הגיעה לביתי"

"הרגשתי שפס קול מתאים בדיוק למעבר החד משינה עמוקה לערנות מוחלטת. עברה בראשי ההבנה, שמזמן לא נחתי ככה, לא ישנתי טוב כל כך חודשים. יצאתי מהאוהל אל מול צבעי זריחה שלא הכרתי קודם. הגוונים המתחדשים בכל דקה, והשמש שעולה מעבר להרים, חיזקו את ההבטחה של רותי ליום מיוחד".

במהלך הימים, לאחר טיפוס מפרך, הקבוצה הגיעה ל"זקיף רמון", הנקודה הגבוהה הצופה 

מהמצוק הדרומי 360 מעלות למרחקים מרשימים, נוף שפותח אל הלב, הנשמה והרבה גאווה מקומית, על ארץ מכתשים כל כך יפה. 

נוף מהמצוק הדרומי (צילום: טל זוהר)
נוף מהמצוק הדרומי (צילום: טל זוהר)

"כל מה שאני צריכה בחיים, זה כמה שעות כאן, עם חולצה טרמית וגרביים, תה מתוק, והרבה שקט. רק להסתכל לעבר האופק כאן - זה עיסוי למוח. הייתה לי בעיה בעבודה שניסיתי לפתור כבר כמה ימים וידעתי,  שכשארד מההר אמצא את הפתרון", וכך קרה. מספרת נורית.

הנח לרגלי  ללכת למקום שליבי אוהב.  (צילום: יוסי גובזנסקי)
הנח לרגלי ללכת למקום שליבי אוהב. (צילום: יוסי גובזנסקי)

את השבת קיבלנו בחניון לילה במפער פיטם, שם גם נחנו וגם אפשרנו לחברינו הדתיים לקיים שבת כהלכתה. מי שרצה יצא  בשבת לטיול מזמר עם ערן עפי ותומר ביטון במופע מדברי מרגש.

ערן שפי ותומר ביטון שדיברו ושרו מדבר (צילום: טל זוהר)
ערן שפי ותומר ביטון שדיברו ושרו מדבר (צילום: טל זוהר)

רנית שהצטרפה לשלושת הימים האחרונים מספרת: "כבר כשירדנו מהמונית קיבלו את פנינו חבורה אנרגטית וחייכנית והרגשנו שהחלטנו טוב, למרות הרוח, הגשם שליוו את בואנו.

תצפית דרומה  (צילום: טל זוהר)
תצפית דרומה (צילום: טל זוהר)

"היה קר, רוח כמו בטרק שהיינו בהימלייה.  הגענו לחאן בארות. נעם כבר חיכה עם מרק חם. לקראת הביקור במקדש שבו נראה את הזריחה ביום הקצר בשנה. ()21.12.21 הגיע בערב, פרופ' עוזי אבנר, הארכיאולוג שחוקר אתרי  הפולחן במדבר והרצה לנו, על פולחן בעולם העתיק.  אישור מיוחד קיבלנו מרשות הטבע והגנים לצפות מהמקדש המשוחזר לפנות בקר.

תצפית זריחה מרמת סהרונים במקדש המשוחזר, ביום הקצר בשנה (צילום: יוסי גובזנסקי)
תצפית זריחה מרמת סהרונים במקדש המשוחזר, ביום הקצר בשנה (צילום: יוסי גובזנסקי)

"נגלה לעינינו מראה קסום כשהמדבר היה פרוס סביבנו והתחושה הייתה של התמלאות, התחברות לטבע העצום במכתש. הרגשנו משמעות חדשה של הקיום והיא מילאה את כולנו", תיארה רנית.

במשכנו ללכת בנוף מאדים לכיוון הר ארדון. "המראה מפסגת הר ארדון הוא לא למילים הכתובות ושמור לאלו שיצטרפו למסעות הבאים. המבט מפסגת הר ארדון, כמו בהארה רגעית שהולכת איתך הלאה, גרמה לי לחשוב איך כל תצפית כזאת מהר שעלינו עליו, מגלה מכתש אחר".

"יום אחרון להליכה,  אנחנו צועדים על המצוק הצפוני של המכתש, מול נוף עוצר נשימה, מתחילים לאסוף את עצמינו לקראת חזרה לשגרת החיים ממנה לקחנו הפסקה. טיילנו בהמון מקומות בעולם, את כולם אנחנו זוכרים ואוהבים, ובכל זאת משהו במסע הזה התעלה מעל כולם. כל כך קרוב, ממש בבית, וכל כך יפה ומרשים, מלמד ועוצר נשימה ובחברה כל כך מקסימה ומצחיקה. אנחנו מחכים לשנה הבאה".

ממצפור מעלה ערוד (צילום: טל זוהר)
ממצפור מעלה ערוד (צילום: טל זוהר)

עוד על הסובב : אתר החוויה המיצפאית : סובב רמון