כשעונת הפסטיבלים בשיאה והטבע חוגג עם שיא פריחה, מים זורמים והמון ירוק, כל שעלינו לעשות הוא לנסוע בעקבות הטרנד. מי שהתאכזב מהפקקים והעומסים ב"דרום אדום", יוכל לנסות ליהנות מהטבע בפסטיבל "ירוק ולא רחוק", שייפתח בשבוע הבא בשפלת יהודה.

בפסטיבל, שייפתח ב־10 במרץ ויימשך עד 26 במרץ, תוכלו לראות מעט מחבל הארץ היפהפה שלא תמיד זוכה למבקרים רבים - וחבל, כי הוא נמצא ממש מתחת לאף שלנו בין תל אביב, ירושלים ובאר שבע. בתקופה החורף, כשהכל עדיין ירוק ומלבלב, תוכלו לדלג בין אתרי טבע, תיירות כפרית, עסקי בוטיק שמשלבים חקלאות ועוד אטרקציות. בשלושת סופי השבוע של הפסטיבל יתקיימו באזור מגוון אירועים: שוקי לילה וירידים כפריים שיציעו מהתוצרת המקומית, סדנאות, סיורי ליקוט ועוד. הנה כמה המלצות שלא כדאי לפספס.

בעקבות "אישה מרוקאית אחת"

את הסיור בקריית גת המתחקה אחר ספרה של ימית ארמבריסטר, "אישה מרוקאית אחת", מדריכה עם ארמבריסטר מורת הדרך ליאור הוכברג. ימית, ילידת קריית גת, חזרה ארצה לפני כשנתיים וחצי אחרי 20 שנה בארצות הברית. כמו הרבה ישראלים, היא נסעה אל מעבר לים בעקבות האהבה, אך הגעגועים לאוכל, לשפה ולמשפחתה לא הרפו. בין הזיכרונות שעלו בה היו הזמנים עם סבא וסבתא, שהיו בעצמם מהגרים כמוה ועזבו את מרוקו לטובת חיים בארץ. בעקבות הרצון להבין מעט מה עבר עליהם כמהגרים, היא פנתה לסבתא שלה, שסיפרה לה את סיפור חייה.

את הזיכרונות היא העלתה על הכתב ויצרה ספר מרגש. שנים לאחר מכן, בעקבות מות אחיה, היא החליטה לחזור ארצה. אז היא פנתה לליאור ויחד הן בנו סיור שמספר על החיים עצמם ועל העבר עם מבט אופטימי לעתיד. בין היתר, הסיור שלהן עובר במרכז המסחרי של קריית גת, שם ניתן לפגוש את אנשי העיר, ודרכם להכיר את הסיפור של חבל לכיש. בין היתר תטעמו פריקסה, תבלינים, מיצים ומאפה בוכרי. תחנה נוספת היא בתל עירני - תל עתיקות שנמצא בסמוך לקריית גת. תחנה אחרונה היא פארק התעשייה, כאן הן בעצם מחברות עבר ועתיד, כשלצד המפעלים הגדולים תמצאו פסיפס עתיק מהתקופה הביזנטית.

הסיורים מתקיימים בימי שישי. משך הסיור כ־4.5 שעות ועלותו 200 שקלים למשתתף.
במהלך פסטיבל "ירוק ולא רחוק", ייערך סיור מיוחד ב־25.3, בשעות 9:00־13:00.
לפרטים נוספים ולהרשמה: 0723944432.

סיור עם ליאור וימית (צילום: מיטל שרעבי)
סיור עם ליאור וימית (צילום: מיטל שרעבי)

"מאפיית ילדודס"

בבית הילדים "נווה חנה" בקריית גת נמצאת מאפייה קסומה ומרגשת שבה יוצרים לחם וחלומות. בית הילדים מהווה בית חם ל־120 ילדים, בני 6־18, אשר אינם יכולים לגדול בבתיהם. הילדים גדלים בקבוצות קטנות אשר בנויות "כתא משפחתי" הכולל אם ואב בית. כחלק ממכלול הפרויקטים החינוכיים הפועלים בבית הילדים, הוקמה "מאפיית ילדודס". המאפייה הוקמה כפרויקט שמחנך את הילדים לעשייה ועבודה - ומתמחה באפיית לחמים ועוגיות מקמח מלא ונבט חיטה. המאפייה הצליחה לעשות לה שם באזור, ובחמישי ושישי מגיעים עשרות אנשים לטעום מהלחמים המצוינים, הקרקרים והעוגיות. האופה הראשי במקום היה בעצמו חניך בבית הילדים שהגיע בגיל 6, וכיום הוא אב לחמישה ילדים.

הילדים שלוקחים חלק בפרויקט הם עובדים לכל דבר, ואפילו מחתימים כרטיס עובד. כדי להתקבל לעבודה הם צריכים לבוא עם המלצות מחבריהם ומהמדריכים. את השכר על העבודה הם מקבלים בשקלול מיוחד של הגיל + שקל. העובדים שכבר הגיעו לגיל חוקי לעבודה מקבלים שכר לפי חוק, והכסף מהכנסות המכירה חוזר בחזרה למאפייה ולפיתוח שלה.

קריית גת, מבוא החרמון 21, פתוח: ראשון־חמישי 09:00־18:00.
לפרטים נוספים: 0503480875.

מאפיית ילדודס (צילום: מיטל שרעבי)
מאפיית ילדודס (צילום: מיטל שרעבי)

יקב שורר

אי אפשר להגיע לחבל לכיש בלי להכיר את העסקים המקומיים ולטעום יין טוב. אחת מההפתעות שלא כדאי לכם לפספס היא ביקור ביקב שורר, שבימים אלה משיק סדרת יינות לבנים חדשה. היקב של שגיא שורר נמצא בנחלה המשפחתית של הוריו במושב תלמי יחיאל. שגיא הוא הכורם והיינן והוא מתמחה ביינות אדומים, שאותם הוא מכין מהענבים שהוא מגדל בחלקה המשפחתית. היקב עצמו יושב בסמוך לכרמים, כך שבביקור במקום אפשר לקפוץ לסיור ולראות מאין הכל מתחיל.

למעשה, בכרמים של משפחת שורר מגדלים רק ענבי יין אדומים מסוג קריניאן, מרלו, קברנה סוביניון, פטיט ורדו וסירה. השנה, ובתיאום מושלם עם הפסטיבל, שגיא משיק שני יינות חדשים: רוזה מ־100% קריניאן, ובלאן דה נואר מ־100% מרלו. במרכז המבקרים של היקב עורכים סיור טעימות במהלך כל ימי השבוע, ובימי שישי מרכז המבקרים פתוח קבוע לישיבה ואירוח. הביקור כולל סיור בכרמים וביקב, הסבר קצר על תהליך הייצור, טעימת יינות ופלטת גבינות.

ביום חמישי, 10.3, בשעות 11:00־17:00 וביום שישי, 11.3, בשעות 19:00־23:00, יתקיים אירוע השקה של הבלאן דה נואר. ביום חמישי, 17.3, בשעות 11:00־17:00 וביום שישי, 18.3, בשעות 19:00־23:00, ישיקו את הרוזה. סיור טעימות ופלטת גבינות: 120 שקלים. שעות הפעילות: ימי שישי 11:00־17:00, ימים ראשון־חמישי פתוח בתיאום מראש.
לפרטים נוספים: 0522177687 ,086764226 ,0723944428.

שמן יוגב

בבית הבד שבמשק יוגב במושב כפר אחים תוכלו ללמוד הכל על שמן זית, וכמובן לטעום. משק יוגב הוא משק חקלאי שמתמחה בגידול זיתים מסוג אקסל, קורטינה, פישולין, מנזלינו וברנע, שאותו הקימו נחום ומלכה גנץ ז"ל בשנת 1949. אם השם גנץ מזכיר לכם מישהו, זה לא במקרה, כי מדובר בהוריו של בני גנץ. כיום, אחותו אילנה ובעלה אלי יוגב הם שמנהלים את המשק, ולכן השמן זכה לשם "שמן יוגב". בביקור במקום, אחד מבני המשפחה מקבל את פני המבקרים, עורך סיור שכולל הקרנת סרט קטן על המשפחה והמשק, סיור במטעי הזיתים ובבית הבד וטעימות שמן זית.

במהלך פסטיבל "ירוק ולא רחוק" יתקיימו מספר אירועים בשמן יוגב: ביום שישי 11.3 בשעות 9:15־11:30 יקיימו בוקר זמר - שירה בציבור באווירה ביתית ומיוחדת. לאורך כל המפגש יוצגו גם עבודותיה של אומנית הצילום אדוה קפלן דרור. ביום שישי 25.3 בשעות 8:15־11:30 יקיימו מפגש "מה בצלחת?", מפגש מיוחד עם התזונאית נורית זילברבוש. המפגש יעסוק ברצוי והמצוי בתפריטים שלנו.

מחיר ההשתתפות בכל אחד מהאירועים: 100 שקלים. שעות פתיחה: הגעה בתיאום מראש בימים ראשון־חמישי.
לפרטים נוספים: 0523651011.

איפה אוכלים?

אחת ההמלצות הכי טובות שאני יכולה לתת למטיילים באזור היא לעצור במסעדת "כרמים" הוותיקה. המסעדה, שהוקמה בתחילת שנות האלפיים במושב סגולה, משלבת שתי חוויות: ארוחה ברמה של מסעדת שף וגם אווירה כפרית שנובעת מהחלל המקסים והחמימות של המארחים. השף של "כרמים" הוא סהר רפאל, ותחת ידיו יוצאות מנות מצוינות שמבוססות על חומרי גלם מקומיים וירקות שהם מגדלים בעצמם בחממות של המושב. כמו כן, הם עושים שימוש בשמן זית שמבוסס על זיתים מהמטעים שלהם וביין הבית שהם מייצרים.

תפריט המסעדה אקלקטי, והוא כולל מנות מוכרות וטובות כמו סלט קיסר, פילה חציל, סלט כרובית, מנות פסטה שונות, קבב דג ים, פילה דניס, המבורגר מצוין, אנטריקוט, אונטריב, שיפוד נתח קצבים ועוד.

שדרת האיכרים 70, מושב סגולה. שעות פתיחה: שני־שבת בשעות 09:00־00:00.
לפרטים נוספים: 088505859.

מסעדת כרמים (צילום: מיטל שרעבי)
מסעדת כרמים (צילום: מיטל שרעבי)

איפה ישנים?

אחד העוגנים המרכזיים של האזור הוא ללא ספק מלון "דרים איילנד", שנפתח ב־2019 אך כמו כל ענף התיירות היה בעיקר סגור בשנתיים האחרונות. כעת הוא פועל בשיא המרץ לחזור לגדולתו. "דרים איילנד" הוא למעשה ריזורט שהקימה קבוצת "שבט אחים" בשיתוף קיבוץ שדה יואב. המקום מציע קונספט ייחודי שמאפשר לבחור בין בילוי יומי במתחם הבריכות של המקום, לחוויית לינה בסוויטות בוטיק מפנקות (מגיל 14).

הסוויטות של ''דרים איילנד'' (צילום: מיטל שרעבי)
הסוויטות של ''דרים איילנד'' (צילום: מיטל שרעבי)

מתחם הסוויטות של "דרים איילנד" כולל 26 סוויטות מעוצבות ומאובזרות בכל מה שצריך לחופשה מפנקת, לכל אחת מהן יש בריכת שחייה פרטית או בריכת ספא פרטית. בסמוך למתחם הסוויטות יש מתחם ספא מצוין עם 15 חדרי טיפולים, בריכת וואטסו, חמאם, סאונה רטובה ויבשה. מבקרי היום והלנים יכולים ליהנות ממתחם שמתפרש על שטח של 1,500 מ"ר וכולל בריכות חמות וקרות (מקורות וחיצוניות) עם מפלים וזרמים בעוצמות שונות, שצופות לאגם.

בסמוך לבריכות ולאגם יש שתי מסעדות: "ערמונים", שמגישה מנות בשריות, ו"TERRA" לארוחות בוקר. חובבי היין יוכלו למצוא כאן גם חדר יינות שבו עורכים סדנאות וטעימות יין. ואם כל זה לא מספיק, יש במתחם גם פודטראקים ומאהל בדואי שבהם מציעים אוכל ושתייה חופשי.

ימים ושעות פתיחה: ראשון־חמישי ושבת - 09:00־22:00. יום שישי - 09:00־17:00.
לפרטים נוספים: 086705600.