אחד המקומות היפים והמיוחדים לטייל בהם הוא השומרון: האזור ההררי מלא במעיינות, נופים מטריפים, יקבים עטורי פרסים ואתרי מורשת והיסטוריה. בילינו יומיים שלמים בטיול ברחבי השומרון וקיבצנו עבורכם את האטרקציות המרכזיות.

בחול המועד פסח שלל היקבים, המעיינות ואתרי המורשת והטבע יהיו פתוחים למטיילים, ניתן להתעדכן באתר תיירות שומרון ולבוא להנות מהטבע עוצר הנשימה, מהרי השומרון הירוקים ואפילו מאירוס השומרון שהחל לפרוח בדיוק בחימים אלו ויהיה בשיא פריחתו בחול המועד פסח. 

את היום הראשון של הטיול התחלנו בתצפית מרהיבה הנמצאת בתחומי היישוב פדואל, המכונה "המרפסת של המדינה", תצפית הפונה מערבה, אל עבר מישור החוף והשפלה, מאשדוד בדרום ועד לחדרה בצפון. בימים של ראות טובה במיוחד ניתן להבחין בארובות אשקלון ובאוניברסיטת חיפה. נקודת התצפית מוצלת וכוללת פינות ישיבה וגינון כך שניתן ליהנות בצורה מיטבית מהמקום. למרגלות התצפית שוכנת מצודת דיר קלעה, שמציעה מסלול הליכה קליל באתר ארכיאולוגי (יש לחנות בסמוך לשער, האתר נפתח בכל יום מ-10:00).

''המרפסת של המדינה'' בפדואל (צילום: תיירות שומרון)
''המרפסת של המדינה'' בפדואל (צילום: תיירות שומרון)

מהיישוב פדואל נסענו מזרחה לעבר הישוב רחלים, שם נמצא יקב עטור פרסים, יקב טורא, וקיבלה את פנינו ורד בן סעדון, מקימת היקב ומבעליו. יקב טורא הינו יקב משפחתי אחוזתי (Estate Winery), שכרמיו ניטעו ע"י משפחת בן סעדון בשנת 1997 בהר ברכה, והתגלו לימים ככרמים מהאיכותיים ביותר בארץ. הכרמים נהנים מטרואר ייחודי ונדיר ומתנאי גידול אולטימטיביים. תנאים אלו נובעים ממיקומו של הכרם על הר בגובה 850 מטר, הניצב חשוף כחוטר לרוח המערבית. היקב נפתח לפעילות ב-2003.

המדיניות של היקב נבנתה על ערך ההתמדה והסבלנות, שבאים לידי ביטוי בכך שהוצאת היין לשוק הינה אך ורק לאחר שלוש שנות התיישנות ולא לאחר שנתיים, כפי המקובל ברוב היקבים. כיום מייצר היקב כ-100,000 בקבוקים מזנים שונים, בהם: קברנה, מרלו, קברנה פרנק, שרדונה, שיראז ויין בסגנון פורט. בנוסף מייצר היקב סיידר אלכוהולי ושמן זית. יינות היקב משתתפים בתחרויות וזוכים לשבחים רבים ופרסים. כשרות היין היא של OU, של הרב אונגר, של בד"ץ בית יוסף ושל הרב המקומי.

יקב טורא (צילום: תיירות שומרון)
יקב טורא (צילום: תיירות שומרון)

לאחר הביקור ביקב, המשכנו להר גריזים, הלוא הוא הר הברכה, לבקר באתר הארכיאולוגי שנמצא במקום. האתר נמצא בגובה של כ-880 מטרים מעל פני הים, ועל ההר שוכן גן לאומי הר גריזים אשר בו מסתתר אחד האתרים המרתקים בארץ ישראל. לפי יוסף בן מתתיהו נבנה באתר מקדש שומרוני כהעתק מדויק של בית המקדש בירושלים. המקדש נחרב על ידי יוחנן הורקנוס החשמונאי בשנת 111 לפנה”ס, ומאז לא נבנה שוב. הקיסר זנון בנה באתר מתחם מבוצר שבמרכזו כנסייה מתומנת, גדולה ומרהיבה. המבקרים יוכלו להתרשם משרידים ארכיאולוגים מרהבי עין, נוף עוצר נשימה וסיפור מרתק כמו שרק הארץ הזאת יכולה לספר לנו.

מה בסביבה? מצפה יוסף, ובו תצפית לעבר העיר שכם. השכונה השומרונית ובה אתר הזבח השומרוני, מפעל טחינה משובח ומוזיאון השומרונים. ברכה על ההר – מרכז מבקרים, אוכל טוב ויין משובח, שמורת האלות האטלנטיות ומעיין עמשא. האתר מוכרז כגן לאומי, באחריותה של רשות שמורות הטבע והגנים, והכניסה אליו כרוכה בתשלום.

משם המשכנו בנסיעה לחוות גלעד. קיבלו את פנינו מרים ואלעד, זוג אומנים רב תחומיים. נכנסנו למבנה עץ מרשים, המבנה כמובן בנוי בצורת משושה. זוג האומנים עורכים במקום מגוון רחב של סדנאות- קליעת סלים, פסיפס, מקרמה, בניית ספסלי עץ וכו'. הסדנאות מתאימות לקבוצות וליחידים (לקביעת סדנאות פנו לאלעד ומרים - 0507571007). 

חוות גלעד (צילום: תיירות שומרון)
חוות גלעד (צילום: תיירות שומרון)

לקראת ערב נסענו לכיוון מערב, לישוב חוות יאיר, שם ביקרנו בבריכות גידי. הבריכות ממוקמות בכניסה לישוב חוות יאיר. באתר מצויות ארבע בריכות מלאכותיות המאפשרות השתכשכות וישיבה מסביבן. הבריכות ממוקמות במורד הרכס בינות לחורש טבעי. החורש הטבעי מורכב בעיקר מחברת האלון המצוי והא העץ השולט בכיפה. בתקופת החורף תוכלו להנות מהנוף הירוק עז ומפריחת החד שנתיים. הבריכות מקבלות מים מלאכותיים באמצעות משאבה והמים עוברים בין הבריכות. המים מוזרמים במהלך כל ימות השנה ועוברים הכלרה. במקום ובסמוך לבריכות מוצבים שולחנות קק"ל לנוחות המבקרים. חלק מהבריכות חשופות לשמש ונדרש להביא בחשבון את הקרינה החזקה במקום. רשמו בווייז: בריכות גידי או בריכות חוות יאיר.

לאחר ששכשכנו את רגלינו במים, עלינו על רכב 4X4 ונסענו לבקר בשמורת נחל קנה, בחירבת שחאדה. שמורת טבע נחל קנה היא שמורת הטבע הגדולה במערב השומרון. נחל קנה הוא אחד מיובליו הגדולים של הירקון והינו מהנחלים הגדולים שבנחלי השומרון, ראשיתו בקרבת איתמר סמוך לכפר ינון והוא נשפך לירקון דרומית לעיר הוד השרון, בחלקו התיכון ניתן למצוא שפע מעיינות. 

בשמורה תוכלו ליהנות ממעיינות מפכים ושרידי עבר בלבו של נוף חורש ים תיכוני ובוסתנים. מסלול הטיול לחורבת שחאדה הוא מסלול קליל המתאים למשפחות, שבו תוכלו לטפס על גבעה יפה, בראשה עומדת חווה חקלאית מימי בית שני ולדמיין כיצד חיו כאן בעבר, לזכות בתצפית פנורמית על האיזור ואפילו על עמק שנוצר כתוצאה מהתמוטטות של מערה גדולה.

נחל קנה (צילום: תיירות שומרון)
נחל קנה (צילום: תיירות שומרון)

את היום העמוס בחוויות סיימנו בארוחת ערב ובלינה במתחם ארוח ונופש, "בראש ההר", של מעצבת הפנים, מירי לוי הנמצא בישוב נופים. וילת המשפחות מיועדת לאירוח של כ-15 איש, ובה שני חדרי שינה זוגיים, חדר שינה נוסף ענקי במיוחד, 2 חדרי שירותים/מקלחות , מטבח, סלון ופינת אוכל גדולה. וילת הזוגות בעלת חדר שינה מפנק במיוחד, ג'קוזי ספא, מקלחת, פינות ישיבה סלוניות, פינת אוכל, מטבחון והמון אווירה. 

מה ניתן למצוא עוד במתחם? בריכת שחיה ענקית (המנוקה במלח להבדיל מכלור), מגרש ספורט (טניס, פינת כדורסל, שולחן פינג פונג), פינת ברבקיו משודרגת, מדשאות, פינות גזיבו ועוד. המתחם כולו (2 דונם) טובל בגינה ותיקה ומטופחת עם עשרות עצי פרי ונוי, גפנים, שיחים, פרחים, מרבדי דשא מעורבים עם תלתן ועוד.

במקום גם מתקיימים אירועי בוטיק קטנים, אפשרי בשילוב לינה (כמו: מסיבות רווקים/רווקות, ימי הולדת, מסיבות בריכה, ימי כיף למשפחות מורחבות, השתלמויות, ועוד). במהלך הביקור נפגשתי עם ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן שסיפר לנו על התיירות באיזור, ועל הפריחה שלה דווקא בתקופת הקורונה: "לשמחתנו הציבור בארץ וגם בחו"ל גילה את השומרון. לפני תקופת הקורונה היו מגיעים לכאן מטיילים מכל העולם, ואולם תקופת הקורונה על אף שהביאה לירידה במספר המטיילים מרחבי העולם, הביאה מהצד השני את המטייל הישראלי לגלות את השומרון הירוק שמציע אתרי תיירות חדשים. דווקא החיפוש אחרי מקומות חדשים לטייל בהם עשה טוב לתיירות בשומרון. אנחנו מצדנו משקיעים את המקסימום בתיירות ובימים אלו מתוכננים ונבנים מסלולי אופניים חדשים על תוואי הנוף במספר נקודות בשומרון, מרכזי מבקרים חדשים ועוד. אני מזמין את הציבור לבוא להנות מכל הטוב שיש לשומרון להציע, מהיקבים דרך המעיינות המרנענים ועד לאתרי המורשת והטבע שהשומרון משופע בהם". 

אחרי לילה נפלא בצימר של מירי וארוחת בוקר עשירה, מעשה ידיה, יצאנו מזרחה לכיוון אלון מורה. הדרך מהישוב נופים לישוב אלון מורה, עוברת בנופים המרהיבים של השומרון, הרים, עצי זית, חורש טבעי, ופריחה משגעת. לאחר נסיעה של כחצי שעה הגענו לישוב הותיק אלון מורה.  ממרגלות הישוב טיפסנו להר כביר, ליקב "כביר" למסעדה שבו ולמרכז המבקרים שנמצא ביקב. הנוף ביקב מטורף, האוכל טעים, העיצוב ייחודי ביותר והאנשים מקסימים. ניתן גם לקבל במקום טעימות יין, הדרכה וסיור ביקב.

הר כביר (צילום: תיירות שומרון)
הר כביר (צילום: תיירות שומרון)

לאחר הסיור ביקב ובמרכז המבקרים, עלינו על רכבי איזי ריידר לסיור רכוב בדרך היין של אלון מורה. עברנו בין הכרמים, ראינו מולנו את הר גריזים והר עיבל וביניהם את העיר שכם שכמו נפרשה לפנינו. את הסיור הרכוב סיימנו במעיין עין כפיר שנמצא בכניסה לישוב לישוב אלון מורה, זהו מעיין יפייפה, אליו מובילה אמת מים עתיקה, המעיין נקרא עין אל כבירה שפירושו המעיין הגדול. ליד הנביעה נבנתה בריכות שכשוך והיא הוקדשה לזכרו של החייל אבנר כפיר חזי הי”ד, בן אלון מורה שנפל בלבנון. בקרבת המעיין יש פינות פיקניק. חוויה מובטחת למשפחות.

עין כפיר (צילום: תיירות שומרון)
עין כפיר (צילום: תיירות שומרון)

מאלון מורה עברנו לרכס איתמר הסמוך, זהו רכס הרים בשומרון, הנמצא ממזרח לעיר שכם ומגיע עד לפאתי בקעת הירדן. אורכו של הרכס הוא כ-13 קילומטר. המקום הראשון שביקרנו בו ברכס הוא חוות פניני, מסביב לחווה נמצאים עשרות גתות המעידות על תרבות יין עתיקה. למשפחת פניני יש יקב בוטיק, "יקב תום", ביקב משתמשים בטרואר האקלימי ההיסטורי והאנושי ומגדלים יין איכותי. נוף עוצר נשימה מלווה את החווה בכל ימות השנה ומשפחת פניני תמיד שמחים למבקרים. סיימנו לשתות יין ועכשיו התחשק לנו לאכול קצת גבינות, ולא סתם גבינות אלא גבינות אורגניות.

מחוות פניני יצאנו לחוות "גבעות עולם" חוות גבעות עולם, החווה המובילה בתחום המזון האורגני בארץ מאז שנת 1997. החווה ממוקמת בגבעות הסמוכות ליישוב איתמר. החווה מייצרת ומשווקת מגוון רחב של מוצרים – ביצים אורגניות טריות ובריאות, מוצרי חלב עיזים אורגניים ויינות בוטיק איכותיים ומובחרים. החווה פתוחה תמיד לציבור המבקרים, הכניסה לחווה אינה כרוכה בתשלום, כמו גם המדשאות המרווחות ופינות הישיבה המוצלות, שמונה תאי שירותים נקיים, ברזיות וחניה בשפע.

בחווה תוכלו להתרשם מתנאי המחייה של בעלי החיים, להסתובב בין הדירים, לצפות בחליבה, בגדיים ובטלאים המקפצים להנאתם בחצרות, לשבת בחצר המחלבה ולהנות ממגוון המוצרים שאנו מציעים לכם לרכישה במקום. תוכלו לרכוש בחנות המפעל את מיטב התוצרת כמו גם מוצרים הנמכרים רק בחווה – אייס קפה וגלידה אמריקאית בטעמי וניל ושוקולד אגוז שמוכנים מחלב עיזים אורגני.

מחוות גבעות עולם נסענו לסטודיו "קדם"- אמנות ארץ ישראלית, שם פגשנו את מאיר שרון. הסטודיו הינו סטודיו לפיסול בברזל עץ ואבן, וכן לאמנות שימושית וקונספטואלית לעיצוב המרחב הפרטי והציבורי. הסטודיו גדול ומרווח כדי להכיל כלי עבודה עתיקים חודשים המשמשים לפיסול ויצירה, וכדי להכיל גם מבקרים הרוצים להתנסות בידיהם בתהליכי היצירה המיוחדים. במקום תוכלו לראות חישול ברזל בחום כפי שעשו אבותינו בימי קדם ולשמוע סיפורי נפחות מימי התנ"ך ועד התחייה הלאומית. כמו כן תמצאו גלריה, חנות יצירות, פינת קפה ושירותים במקום.