1. יקבי כרמל
מרכז תרבות היין של יקבי כרמל קיים עוד משנות ה־60. לפני כשנתיים עבר המרכז שיפוץ מסיבי, שכלל את מרכז המבקרים וחנות היין. הוא משלב סיורים, סדנאות וטעימות יין ביקב "כרמל" ההיסטורי שבזכרון יעקב, שבו מתוודעים המבקרים לסיפור תעשיית היין בישראל מתחילתה ועד לחדשנות שמאפיינת אותה היום.

חול המועד: סיור קבוצתי וטעימות יין במרתפי היקב (50 שקלים לאדם, חייל, סטודנט ואזרח וותיק: 45 שקלים); "יין וגבינות בחצר היקב" - טעימת ארבעה יינות מסדרת כרמל סיגנצ'ר בליווי לחמי מחמצת, שמן זית וגבינות משובחות (100 שקלים); סיור VIP למביני דבר - סדנה האורכת כשעתיים ומיועדת למבקרים המעוניינים להעשיר את ידיעותיהם בתחום, כולל ארוחת טעימות מפנקת (150 שקלים); סיור זוגי VIP - סדנה המיועדת לזוגות המעוניינים בחוויה ייחודית ואינטימית (500 שקלים לזוג).

המלצת היינן הראשי, יפתח פרץ: "בלנד היינן 2020, יין חדש מסדרת Private Collection. זהו יין אדום יבש המורכב מחמישה זנים שגדלים בצורה מיטבית באקלים הארץ ישראלי: פטי ורדו, מרסלאן, קריניאן, ארגמן וטנאט. הענבים נבצרו במהלך חודשי הקיץ ותססו במכלי נירוסטה במשך שבועיים. לאחר הסחיטה היין התיישן מספר חודשים במרתפי היקב, במגע עם עץ אלון. היין מאוזן ומאופיין בארומות של פרי אדום הנותן תחושה מתקתקה וחמצמצה יחדיו, עם נגיעות של עשבי תיבול ים תיכוניים".

יקבי כרמל (צילום: יחצ)
יקבי כרמל (צילום: יחצ)

2. יקבי ברקן וסגל
מרכז המבקרים של ברקן נפתח בינואר 2012, וממוקם בקיבוץ חולדה, בלב כרם בן 2,000 דונם. המרכז כולל סיורים והדרכות בהתאמה אישית ביקב, עם יינני וצוות המדריכים של 'יקבי ברקן וסגל', טעימות יין וגבינות, אירועים מיוחדים, סדנאות וכנסים. המרכז חודש לאחרונה מבחינת עיצובו בשיתוף פעולה מחודש עם "זאפה".

חול המועד: סיורים ביקב המותאמים לכל המשפחה, בהם נחשפים לעולם היין רווי הטעמים, הריחות והצבע (מבוגר, כולל טעימות יין - 60 שקלים; מבוגר, כולל טעימות יין וגבינות - 105 שקלים. סיור לילד, כולל כוסית מיץ ענבים - 30 שקלים, סיור לילד, כולל גבינות - 45 שקלים). המלצת היינן הראשי, עידו לוינסון: "PLATINUM, קברנה סוביניון, בציר 2019 של יקבי ברקן ו־FREE RUN, קברנה סוביניון בציר 2018 של יקב סגל. PLATINUM הוא יין המורכב ממהדורה מיוחדת של חביות קברנה סוביניון מצטיינות מכרמים שונים בגליל העליון.

FREE RUN היא סדרת יינות איכותית שבה היינות מופקים מהחלק המשובח ביותר ביין המגיע מהמיצוי הראשוני והטהור של קליפות הענב, ללא לחץ מלאכותי של מכונות. על ידי סחיטה עדינה בלבד של הקליפות לאחר התסיסה, מתקבל היין העסיסי והעשיר ביותר ולו טאנינים רכים ומבנה קטיפתי".

יקבי ברקן סגל (צילום: יחצ)
יקבי ברקן סגל (צילום: יחצ)

3. יקב הרי הגליל
מרכז המבקרים של יקב הרי הגליל נפתח בשנת 2003, והוא ממוקם סמוך לקיבוץ יראון שבגליל העליון. המרכז מציע אירוח ביקב עם טעימות יין ומגש גבינות מול הנוף, סיור עם מדריך יין בכרם וביקב שמלמד על תהליך יצירת היין - משלב גידול הענבים בכרם ועד למזיגתו מהבקבוק או כיין מהחבית. במקום מתקיימות גם מסיבות השקת יינות ויש בראנץ' בימי שישי.

חול המועד: כיקב בר־קיימא המקום מציע סיור ליקוט בטבע לכל המשפחה להכרת צמחי הבר המקומיים שניתנים לאכילה, תוך כדי הדרכה חווייתית המלווה בסיפורים ומשחקים וטעימה ממה שלוקט בשטח (מבוגר: 65 שקלים, ילד בגילי 3־12: 35 שקלים. כבונוס המבוגרים מקבלים שובר לשלוש טעימות בחצר היקב). בנוסף לכך, במהלך חול המועד פסח תהיה עמדת DJ למוזיקת אווירה לכל מי שמתארח ביקב. יוצעו גם ערכות פיקניק כשרות לפסח, ותתאפשר טעימת יינות (שלושה יינות - 30 שקלים, חמישה יינות - 50 שקלים).

המלצת היינן הראשי, מיכה ועדיה: "יקב הרי גליל משיק יין חדש, יראון סוביניון בלאן 2021, ובכך מרחיב את סדרת הדגל שלו 'יראון', שכללה עד כה שלושה יינות. היין נוצר מ־100% ענבי סוביניון בלאן שגדלו בהרי הגליל העליון בכרם משגב־עם שדושן בקומפוסט קפה ממוחזר של נספרסו. הענבים נקטפו אשכולות־אשכולות בבציר ידני בשעת לילה קרה, טופלו בעדינות ובקפידה כדי שיגיעו לכרם באופן אידיאלי ועברו סחיטה עדינה. ליין צבע ירוק בהיר המאפיין את הזן. זהו יין רענן עם חמיצות נוכחת, מרקם קטיפתי ופרץ טעמים טרופיים, כמו אפרסק לבן וטעמים עשבוניים".

יקב הרי הגליל (צילום: בטן מלאה)
יקב הרי הגליל (צילום: בטן מלאה)

4. יקב רמת הגולן
מרכז המבקרים של יקב רמת הגולן הוקם בשנת 1988, ונמצא בקצרין. במרכז מגוון סיורים המתאימים לזוגות, משפחות וקבוצות. בנוסף לכך, במקום עורכים גם סיורים בליווי קולינרי, למשל ארוחות שף במרתף היינות של היקב וקבלות פנים המשלבות סיור, טעימות ואוכל.

חול המועד: "סיור קלאסי" - מותאם למשפחות, אורך כשעה וכולל את סיפור הקמת היקב, הסברים על תהליך גידול הענבים וייצור היין, ביקור בחדר החביות וטעימה מודרכת של שלושה סוגי יינות ותירוש לילדים (מבוגר: 20 שקלים, ילד: 16 שקלים), "סיור יין ואהבה" (זוגי) - סיור ביקב, טעימה מודרכת של שלושה יינות שונים.

לאחר הסיור יקבל כל זוג פלטה זוגית הכוללת שתי כוסות יין מלאות, גבינות ממחלבות מקומיות, קרקרים עבודת יד מקמח כוסמין, ריבה וזיתים (125 שקלים לזוג); סיור יין מקצועי פרטי הכולל הסברים מקצועיים על היקב, הכרמים ופילוסופיית היצירה, ביקור בחדר החביות, טעימה של חמישה סוגי יינות בליווי פלטת גבינות וקרקרים (150 שקלים לאדם); סיור כרמים - סיור פרטי האורך כארבע שעות.

בנסיעה על גבי ג'יפים לומדים להכיר את ארץ היין של יקב רמת הגולן ואת אזור הגידול, בליווי יין ונשנושים בלב אחד הכרמים המובילים של היקב. לאחר מכן חוזרים לסיור ביקב וטעימות יין בליווי גבינות (לזוג: 950 שקלים / 3־7 איש: 1,400 שקלים).

המלצת היינן הראשי, ויקטור שונפלד: "ירדן סוביניון בלאן 2020 שיוצר כולו מענבי סוביניון בלאן שנבצרו מכרמים הממוקמים בצפון הקריר של רמת הגולן. היין מציג ניחוחות גויאבה, אגס, פומלה וליים, לצד מאפיינים של מינרלים ותבלין. היין ילווה נהדר דג בשלמותו על הגריל עם סלסה ורדה, עוף צלוי בניחוח הדרים עם אגסים ותאנים או ריזוטו עם לימון ובזיליקום".

יקבי רמת הגולן (צילום: ג'ינג'ר תקשורת)
יקבי רמת הגולן (צילום: ג'ינג'ר תקשורת)

5. יקב טורא
 מרכז המבקרים של יקב טורא נפתח ב־2006 וממוקם בישוב רחלים שבאזור השומרון. במרכז חדר חביות גדול, רצפת יצור, חדר פרטי עם שולחן אבירים ארוך ומרפסת חיצונית המוצללת על ידי פרגולה לטובת המבקרים. מרכז המבקרים חודש ב־2012 והורחב משמעותית. חול המועד: "ביקור כפרי" - ישיבה בתוך היקב, בין החביות, הדרכה וסיפור על היקב בליווי פלטת גבינות, מצות, זיתים וטעימות של שלושה סוגי יין (79 שקלים);

"ביקור פינוק" - פלטת גבינות, מצות, ממרחים וזיתים ושתי כוסות יין לכל אדם (99 שקלים). יש אופציה גם לקנות סלי פיקניק של גבינות וויין.
המלצת היינן ובעלי היקב, ארז בן סעדון: "קרבנה סובניון טורא 2019. היין מתאפיין בגוון אדום כהה אטום, עם ניחוחות של שזיף בשל, קקאו, וניל וטבק. פה קטיפתי עשיר בטעמי פרי ותבלינים, חומציות מאוזנת, גוף מלא וסיומת ארוכה. מתאים לליווי מאכלי בשר, צלי וקדירה".

יקב טורא (צילום: גיל אבירם)
יקב טורא (צילום: גיל אבירם)

6. יקב יתיר
יקב יתיר השיק בשנה שעברה מרכז מבקרים חדשני ומודרני שנמצא למרגלות המצודה בתל ערד היהודאית, מרחק 10 דקות מהכרמים הממוקמים ביער יתיר, בלב אזור התיירות של יער יתיר וסמוך לאתרים תיירותיים נוספים, כגון רובע האומנים בערד, אתר סוסיא, מצדה וים המלח.
חול המועד: "טעימה בסיסית" - טעימה מודרכת של שלושה סוגי יין לבחירה במרכז המבקרים (70 שקלים);

"סיור רחב" - סיור מודרך ביקב, הכולל ביקור וצפייה בתהליכי עשיית היין החדשניים, ביקור באולם החביות בליווי הסברים על ההסטוריה של היקב והחזון להקמתו. לאחר מכן תתקיים טעימה מודרכת של חמישה סוגי יינות עם פלטת גבינות (130 שקלים).

המלצת היינן הראשי, ערן גולדווסר: "נחל יתיר לבן מבציר 2020. זהו יין לבן אלגנטי שטעמי הפרי המובהקים שלו שומרים על איפוק ורעננות, המורכב מ־54% שנין בלאן, 36% ויונייה מכרמים ביער יתיר. צבעו זהוב ירקרק בהיר, בעל ארומה של ליים, מנדרינה, תפוח ירוק, למונגרס. טעם: מרוכז ומלא, תפוח ירוק, ליים, שזיף ירוק".

מרכז המבקרים של יקב יתיר (צילום: דוד סילברמן)
מרכז המבקרים של יקב יתיר (צילום: דוד סילברמן)

7. יקב קסטל
מרכז המבקרים של יקב קסטל במיקומו הנוכחי, במושב יד השמונה שבמועצה האזורית מטה יהודה, נפתח בשנת 2015, עם המעבר מרמת רזיאל, שם הוקם תחילה היקב המשפחתי שבבעלות משפחת בן זקן. במרכז מתקיימים סיורים וטעימות יין וגם אפשר לקמות מארזי פיקניק.

חול המועד: סיור וטעימות יין - ביקור במרתף החביות, סקירה והסבר על היקב ועל תהליכי הייצור של יינות היקב וטעימה של ששה מיינות היקב בליווי פלטת גבינות מפנקת (145 שקלים); טעימות יין - טעימות מודרכות של ששה מיינות היקב (90 שקלים. ניתן להוסיף פלטת גבינות זוגית בתוספת תשלום).

המלצת היינן הראשי, איתן בן זקן: "Petit Castel 2020 - זהו היין הראשון שלי כיינן ראשי ביקב המשפחתי שלנו, אחרי שנים של עבודת ייננות משותפת עם אבי, אלי בן זקן. בציר 2020 היה מהטובים ביותר שהיקב שלנו חווה, והיין הזה משקף בצורה מרשימה אלגנטיות של פרי בשל מאוזן, רענן ועגול. זהו יין עמוק שמוכן לשתייה היום אבל גם ראוי ליישון של מספר שנים".

יקב קסטל (צילום: אלעד ברמי)
יקב קסטל (צילום: אלעד ברמי)

8. יקב אלכסנדר
מרכז המבקרים של יקב אלכסנדר הוקם ב־2014, והוא ממוקם במושב הוותיק בית יצחק שבאזור השרון. המרכז המודרני מציע חווית יין ייחודית לאוהבי יין, המוזמנים להתרווח על המרפסת המשקיפה על הכרם, לטעום מהיינות וליהנות מהאוכל. במקום מתקיימות טעימות יין מודרכות, וסיורים ביקב.

חול המועד: סיור מודרך עם טעימות - ביקור ביקב ובמרתף יישון וטעימות של ארבעה סוגי יינות (100 שקלים). מהלך הסיור הוא כ־30 דקות והוא כולל הסבר על הליכי יצור היין והסבר על הכרמים בהם גדלים הגפנים. (עלות סיור בלבד: 50 שקלים). המלצת היינן ומייסד היקב, יורם שלום: "סנדרו בלנד 2019. מדובר ביין המייצג את המיטב שביקב. סנדרו הוא בלנד עשיר בטעם, הנותן ביטוי ליינות שאנו מייצרים. צבעו בורדו עז, ארומה של עישון, עטוף בטבק. טעם של פרי שזיף בשל, עם טנינים רכים ונעימים".

יקב אלכסנדר (צילום: אמיר בוכניק)
יקב אלכסנדר (צילום: אמיר בוכניק)

הסיורים והביקורים ביקבים השונים מתקיימים בתיאום מראש. פרטים לגבי מועדי הפעילויות וההרשמה אפשר למצוא באתרי היקבים.