חבל בנימין, שזכה לשם "חבל התנ"ך", הוא אחד האזורים היפים שיש בארץ. בבנימין התפתחה בשנים האחרונות "תיירות תנ"כית", שמשלבת היסטוריה ומורשת, אך לאט־לאט מגלים אותו גם בשל הנחלים והמעיינות הרבים שיש בו.

חופשה מפנקת כחול לבן: היעדים הכי מומלצים בישראל לקיץ הקרוב
קשה לצאת לטיולים בשיא החום? הנה כמה פעילויות ואטרקציות עם רדת השמש

המיקום של חבל בנימין, בצומת שבין הרי צפון ירושלים, דרום השומרון ומדבר יהודה, הופך אותו לנגיש מאוד עבור המטיילים המעוניינים להתרחק מאתרי התיירות הלעוסים. במקום זה הם בוחרים להגיע לאזור ולטבול בבריכות המים הטבעיות. הנה כמה מהמומלצות ביניהן:

מעיין מאיר

אם אתם נוסעים על כביש 465, ורוב הסיכויים שכן, כי הוא למעשה הכביש שגם חוצה את בנימין, תוכלו להגיע בקלות ל־15 מעיינות לפחות. המעיין הנגיש ביותר בהם הוא מעיין מאיר, הכולל בריכות שכשוך קטנות. הבריכות נמצאות לא רחוק מיער נווה צוף, כך שאם אתם מחפשים מקום לפיקניק אחר הטבילה, זאת בהחלט אפשרות מצוינת. אבל נחזור לענייננו, מעיין מאיר מוכר גם בשם "עין אל־קוס", בזכות הפתח והחלל הקשתי שלו.

מי המעיין מגיעים מתוך נקבה שממוקמת ממש מתחת למצוק. המים הנובעים זורמים להם לתוך בריכה שחצובה באבן. מכאן המים זורמים אל בריכה שצורתה מעוגלת ואל אחת מלבנית. שתיהן נגישות ואפשר להיכנס ולטבול בהן את הרגליים - כך שאם אתם מטיילים עם ילדים, זאת עצירה מצוינת. בסמוך לבריכות יש שולחנות פיקניק, סככת צל, ואם אתם אוהבים לשוטט, תוכלו למצוא גם לא מעט שרידים ארכיאולוגיים שמפוזרים באזור.

מעיין מאיר (צילום: תיירות חבל בנימין)
מעיין מאיר (צילום: תיירות חבל בנימין)

אם המקום עשה לכם חשק לשבת על קפה ולהביט בנוף, כדאי שתדעו שכאן, כמו במספר מעיינות ואתרי תצפית אחרים באזור, פיזרה המועצה האזורית חבל בנימין פק"ל קפה לשימוש המטיילים (ללא עלות), שמגיע עם בלון גז חליפי, קנקן מתכת לבישול, קפה, תה, ממתיקים, כוסות וכפיות. ערכות הקפה החברתיות נקראות "פק"ל נועם", על שמו של לוחם הימ"מ נועם רז ז"ל, שנפל בקרב בג'נין. אם בא לכם לפרגן, תוכלו להשתמש בערכה ואף להשאיר עבור הבאים אחריכם כיבוד.

איך מגיעים: נוסעים בכביש 465 - הכניסה למעיין היא כ־850 מטר ממערב לכניסה לנווה צוף. או כתבו בווייז "מעיין מאיר".

מעיין הגבורה

למרגלות היישוב עלי נמצא מעיין הגבורה (עין אל־ עריק) היפהפה. המעיין נובע ומימיו מגיעים לשתי בריכות עגולות צמודות, בריכה עמוקה (1.8 מטר) ובריכה רדודה (כ־40 סנטימטרים) שתתאים מאוד לפעוטות וילדים. הבריכות שופצו על ידי בני המקום לזכרם של אבי ואביטל וולנסקי ז"ל, שנהרגו בפיגוע בדרכם לביתם.

ליד הבריכות יש עצי זית, שולחנות פיקניק ומלתחה, כך שזה בהחלט מקום לבלות בו לפחות שעה־שעתיים, ליהנות מהמים הצוננים ומהשלווה. כמו כן, מהמעיין תוכלו לעלות ברגל או באופניים עד ליישוב עלי בדרך עמיחי - הדרך למעלה מאפשרת מבט אל הנוף הפתוח והאינסופי.

איך מגיעים: נוסעים בכביש 60 לכיוון דרום. עוברים את הפנייה ליישוב עלי עד שרואים פנייה שמאלה לכיוון בית קברות. ממשיכים ישר עד שמגיעים למעיין. או כתבו בווייז "מעיין הגבורה".

מעיין דולב 

במעיין דולב תמצאו בריכה מלאכותית רחבה ופינות ישיבה מוצלות. הוא ממוקם בעלייה ליישוב דולב. את הבריכה הקימו חברי היישוב כמעין בריכה ציבורית בטבע, כשאת המים שלה הם מקבלים מנביעה רחוקה (עין אל־מג'ור). הבריכה מגיעה לעומק של כמטר וחצי, היא מוצלת ולצדה ניתן למצוא פינות ישיבה. אם אתם מטיילים שם בימי שישי או בחגים, צפו לעומס של מטיילים.

איך מגיעים: נוסעים בכביש 463 לכיוון יישוב דולב. שלט מפנה ימינה לבריכה ממש לאחר תחילת הטיפוס לדולב.

בריכות מעיין דולב (צילום: תיירות חבל בנימין)
בריכות מעיין דולב (צילום: תיירות חבל בנימין)

עין צוף 

עין צוף נחשב יחסית למעיין חדש. המעיין נמצא בלב חורש ירוק בערוץ נחל גופנה - ממש מתחת ליישוב נווה צוף. אם אתם מטיילים עם רכב שטח, תוכלו להגיע ממש עד פתחו. אם אתם הולכים ברגל, תצטרכו להגיע אליו במסלול "שביל הצפרים". המעיין נמצא בשטח מסודר ומטופח עם שולחנות ועמדת מנגל. גובה המים הוא כמטר. הירידה אל בריכת המעיין היא לא קשה ומסומנת בחצים, אך צריך להיות ערניים במיוחד כאשר מטיילים עם ילדים. העלייה היא קצת יותר מאתגרת בגלל החום, אז תצטיידו במספיק מים.

עין צוף  (צילום: תיירות חבל בנימין)
עין צוף (צילום: תיירות חבל בנימין)

איך מגיעים: הכניסה אל "שביל הצפרים" נמצאת ביישוב נווה צוף. נכנסים ליישוב ופונים שמאלה (דרך עפר). נוסעים עד שרואים פנייה ימינה שמובילה לרחבת עפר שבה יש שלט "שביל הצפרים".

עינות ענר

מתחם המעיינות עינות ענר הקסום נמצא בתוך חורש בסמוך ליישוב נריה. מעבר למים צוננים, במתחם תוכלו לראות מגוון של עתיקות וממצאים ארכיאולוגיים מרתקים כמו: מערכת השקיה קדומה ומערות קבורה שבאחת מהן אפילו מצאו סרקופג קדום. הגישה אל מתחם המעיינות קלה ופשוטה (הליכה של 400 מטר), כך שבתוך מספר דקות כבר תוכלו להתקרר במים הנקיים.

בעינות ענר שלוש בריכות בגדלים ובעומקים שונים, והן מקבלות את מימיהן מכמה נביעות. במתחם הראשון יש שתי בריכות: מימין לשביל בריכה קטנה ורדודה ומשמאל תמצאו עוד בריכה (לא תמיד מלאה). אם תמשיכו עוד כ־50 מטר מהמתחם הראשון, תגיעו לבריכה המרכזית במתחם, שלצדה נדנדה ושולחנות פיקניק. הבריכה הגדולה מגיעה לעומק של כ־1.5 מטר וניתן לראות בצמוד אליה את תעלת האבן שבה עוברים מי הנביעה.

איך מגיעים: מכיוון צומת הדואר ישנה פנייה שמאלה עם שילוט לשביל עפר. מומלץ להשאיר את הרכב בתחילת השביל ולהתקדם בהליכה רגלית של כחמש דקות עד למעיין.

עינות ענר (צילום: תיירות חבל בנימין)
עינות ענר (צילום: תיירות חבל בנימין)