מים, מי לא אוהב אותם? הילדים נהנים מהמשחק בהם, בעוד הגדולים נהנים מהתרעננות נעימה בימים חמים. אז אחרי חודש אוגוסט דביק ולרגל החזרה לשגרת טיולי הסופ"שים, קבלו המלצות לאתרים שבהם תוכלו ליהנות גם מטיול רגלי בתוך המים, מול נופיה היפים של הארץ.

"פיית המטיילים": ההפתעה שמכינה רשת המלונות לילדים שנפלה להם שן
מעוניינים להתרחק מאתרי התיירות הלעוסים? הכירו את "חבל התנ"ך"

שמורת הטבע נחל שניר

צפון הארץ ידוע כאזור רווי במקורות מים, נחלים, מעיינות, בריכות קרירות וכמובן גם נופים בלתי נשכחים. אז לכל מי שמעוניין בטיול חווייתי עבור המבוגרים ועבור הצעירים, שמשלב בתוכו טבע עוצר נשימה, שמורת הטבע נחל שניר - חצבני - היא אחת מאותם אתרים שמומלץ להגיע אליהם.

השמורה, שבעיניי היא אחת היפות בארץ, נמצאת באצבע הגליל, מצפון לקיבוץ הגושרים, והנחל בה הוא הארוך במקורות הירדן. בהגעה לאתר צועדים על השביל האדום המונגש היוצא מהחניון. הוא מוביל לאחר מספר דקות הליכה אל בריכת שכשוך.

נחל שניר (צילום: רינת רוסו, רשות הטבע והגנים)
נחל שניר (צילום: רינת רוסו, רשות הטבע והגנים)

למעוניינים בטבילה ללא הליכה מרובה, בריכת השכשוך היא בדיוק הפתרון לכך - ואכן משפחות עם ילדים קטנים בוחרות לבלות בה שעה או שעתיים. למעוניינים להמשיך במסלול המשלב הליכה במים ואורך כחצי שעה, ניתן להמשיך לנחל שניר לפי השילוט המוסדר של האתר, המוביל אל מדרגות שבהן ניתן לרדת לנחל, למסלול המשלב הליכה במים ומחוצה להם.

כדאי לדעת שהמסלול אינו מוצל, ולכן מומלץ להצטייד בכובע ובנעלי הליכה המתאימות להליכה במים.

דרכי הגעה: כתבו בווייז "שמורת טבע נחל שניר – חצבני".

פארק המעיינות

פארק המעיינות המשתרע לרגלי הגלבוע כשמו כן הוא - פארק המלא במעיינות צלולים עם טמפרטורת מים קבועה ונעימה במשך כל ימות השנה, צמחייה יפהפייה ומגוון בתי גידול. הפארק, שכמעט לא צריך יחסי ציבור ומושך מטיילים בכל עונות השנה, עשיר באטרקציות והפתעות רטובות.

הפארק כולל כמובן את נחל הקיבוצים ושלושה מעיינות טבעיים - עין מודע, עין שוקק ועין מגדל. נוסף למסלולים יבשים המובילים בסופם אל המעיינות לטבילה קרירה ונעימה, בין המעיינות יש גם מסלול מוסדר שבחלקו משלב גם הליכה בתוך המים - והוא מומלץ ומרענן ביותר בחודשי הקיץ הלוהטים של בקעת בית שאן.

עין שוקק, עמק המעיינות (צילום: יעקב שקולניק)
עין שוקק, עמק המעיינות (צילום: יעקב שקולניק)

אורכו של המסלול הוא 300 מטר, והוא עובר מעין שוקק לבריכת הטחנה. למעשה, השביל משמש כמסלול אקטיבי להנצחת זכרו של סרן צביקה קפלן ז"ל, שנפל במבצע צוק איתן. נקודת הסיום של המסלול הרטוב מוצלת, ובקרבתה יש שולחנות פיקניק המהווים יעד מושלם לטיולי משפחות.

כדאי לדעת שהשביל מתאים לכל הגילאים, אך מומלץ להשגיח היטב על הקטנטנים, כי באזורים מסוימים בו הזרימה חזקה יותר ויש אבנים חלקלקות.

דרכי הגעה: כתבו בווייז ״עמק המעיינות".

שמורת הטבע יהודיה־זוויתן

אי אפשר לדבר על צפון הארץ בלי לדבר על שמורת יהודיה היפהפייה. בשמורה ישנם שני מסלולי טיולים עיקריים, האחד מפגיש את המטיילים עם נחל זוויתן והשני מפגיש אותם עם נחל יהודיה.

נחל יהודיה הוא מהנחלים המפורסמים והיפים במרכז הגולן, והוא גם אחד מהאתרים המספקים למטיילים בריכות נפלאות לטבילת שטח מושלמת ומרעננת.

נחל יהודה (צילום: שרית פלאצ'י, רשות הטבע והגנים)
נחל יהודה (צילום: שרית פלאצ'י, רשות הטבע והגנים)

במקום ישנם מספר מסלולים, אך המעוניינים במסלול הרטוב יבחרו במסלול הארוך יותר - מסלול מעגלי שההליכה בו אורכת כשלוש שעות, העובר לאורך המצוק עד הירידה לאפיק הנחל, ומשם מוביל להליכה רטובה קצרה באפיק, דרך מקבץ בריכות קטן, ועד מפל יהודיה.

לתחילת המסלול יש להגיע לתחנת המידע בשמורה ולקבל דגשים על מצב המסלול, דגשי בטיחות והסבר על תחילתו. חשוב לציין כי מדובר במסלול אתגרי, גם בזמן ההליכה בתוואי הנחל, וגם בהגעה לבריכה המאפשרת שחייה ובעלייה חזרה לרכבים.

דרכי הגעה: כתבו בווייז ״חניון יהודיה״

שמורת הטבע תל דן

נחל דן, הנובע בשמורת הטבע תל דן, הוא מהגדולים במקורות הירדן. נחל דן נחשב ליציב משום שזרימת המים והטמפרטורה שלהם קבועות לכל אורך השנה. מקורו במי שלגים הנערמים בחרמון במהלך החורפים ומחלחלים אל מתחת לפני הקרקע לעבר המעיינות שלרגלי ההר.

בשמורה תמצאו שלל נקודות עניין, בהן מעיינות שזכו לכינוי ״מעיינות גן עדן״, פלגי מים המפכים ברוגע ויוצרים אפיקי זרימה, ולאורכם יער גדות מפותח, שהוא פינת חמד קסומה.

תל דן (צילום: שרית פלאצ'י, רשות הטבע והגנים)
תל דן (צילום: שרית פלאצ'י, רשות הטבע והגנים)

בריכת השכשוך בשמורה היא חלק ממסלול הטיול המאפשר התרעננות נעימה למטיילים במים רדודים. שביל מונגש למתקשים בהליכה מגיע עד מי הבריכה ומאפשר כמעט לכולם ליהנות ממנה.

דרכי הגעה: כתבו בווייז ״שמורת תל דן״

שמורת הטבע עין גדי

כפי שציינו קודם, אומנם הצפון נחשב למקום האולטימטיבי בארץ לטיולים רטובים, אך שמורת עין גדי היא נווה מדבר מיוחד במינו. המים בה זורמים אל ים המלח והיא אף מוזכרת בשיר השירים: "אשכול הכופר דודי לי בכרמי עין גדי" (שיר השירים, א, יד).

בשמורה עוברים שני נחלי איתן, נחל דוד ונחל ערוגות, וארבעה מעיינות מתוקים נובעים בה: עין דוד, עין ערוגות, מעיין שולמית ועין גדי.

נחל ערוגות, עין גדי (צילום: מנו גרינשפן)
נחל ערוגות, עין גדי (צילום: מנו גרינשפן)

אחד המסלולים המובילים אל נחל ערוגות מאפשר בחלקו בדרך חזור הליכה במי הנחל. מדובר במסלול קווי באורך שישה קילומטרים לא קשים להליכה, המתחיל בכניסה לנחל ערוגות, עובר בהמשך במפל הנסתר וכן בבריכות שבנחל, המאפשרות טבילה ואף שחייה של ממש. פשוט גן עדן בלב המדבר.

דרכי הגעה: כתבו בווייז ״נחל ערוגות שמורת טבע עין גדי