הברון רוטשילד היה מי שהפיח חיים בתעשיית היין הישראלית, שהייתה קיימת עוד בתקופת הברונזה. אי־אז בסוף שנות ה־80 של המאה ה־19, כשנודע לרוטשילד כי ניתן לנטוע על אדמת הארץ כרמים, הוא פעל למימוש חזונו - להקים בפלשתינה יקבים שינפיקו יינות משובחים. כבר אז הוא האמין שהיינות שיופקו בארץ לא ייפלו באיכותם מהיינות הצרפתיים שאותם אהב.

יין בלב מדבר: התיירות החקלאית בנגב בשיא פריחתה
תרגיל על רטוב: חמשת מסלולי המים שירעננו אתכם מהחום

באותם ימים היו למשפחתו יקבים חשובים, שפועלים למעשה עד היום. עם הידע והכסף שלו, רוטשילד סייע בהקמת יקב בזכרון יעקב ובראשון לציון. במהלך השנים הוקמו בזכרון יקבים נוספים, וכך דבק בה הכינוי "מושבת היין של ישראל" (ראשון לציון, כידוע, הוכתרה כ"עיר היין"). כיום, ישראל ברוכה ביקבים בגדלים שונים, ותעשיית היין בה משגשגת, אך אי אפשר שלא להיזכר בחיבה ביקבים החלוציים.

בימים אלה חוגגת זכרון יעקב 140 שנה להיווסדה, ועל כן המועצה המקומית, בשיתוף עם עמותת התיירות גדעונים ועמותת התרבות זמארין יזמו שורת אירועי תרבות ותיירות שיתקיימו לאורך כל השנה. הראשון שבהם הוא פסטיבל יין שמוקדש כולו לאירועים סביב תעשיית היין, שהיא כאמור אבן דרך מרכזית בהיסטוריית היישוב.

פסטיבל היין בזכרון יעקב (צילום: אמיר כץ)
פסטיבל היין בזכרון יעקב (צילום: אמיר כץ)

הפסטיבל ייערך בימים חמישי ושישי בשבוע הבא, 15־16 בספטמבר. הפסטיבל ייפתח בערב חמישי עם אירוע טעימות יין חגיגי ודוכני אוכל, אומנים שינגנו מוזיקה חיה במדרחוב "דרך היין", וכן יוצעו סיורי יין, ותוצג תערוכת אומנות "אל הבית וממנו" בהשתתפות כ־50 אומנים מהמושבה.

האירוע המרכזי של הפסטיבל יתקיים ב"גן טיול", שהוא פינת חמד הממוקמת בלב המושבה וישתתפו בו 25 יקבים ישראליים מכל הארץ, שיציגו את מיטב היינות שלהם. בין היקבים שייקחו בו חלק: כרמל, תשבי, אביבים, טברנקל, כישור, חמש אבנים, יזרעאל, כמיסה (לשעבר דלתא), דדה, גבעות, סקוריה, גת שומרון, אביתר, בר־מאור, סימון, סרור, בת אל ועתלית. האירוע עצמו יכלול טעימות יין ללא הגבלה בעלות של 95 שקלים, הכוללת כוס יין מתנה מבית רידל.

חמישי בערב 15.9, בין השעות 22:30־18:00, מומלץ להזמין כרטיסים מראש.
https://www.zamarin.org.il/

מאז ועד היום

אי אפשר לדבר על זכרון יעקב בלי לבקר ביקב הראשון שלה. אנחנו מדברים כמובן על יקב כרמל, שפועל כבר משנת 1882. היקב, שעבר הרבה גלגולים לאורך השנים, מציע למטיילים וחובבי היין סיור מרתק שכולל בין היתר סרט קצר, ביקור במרתפי היין, הסבר על תהליך הפקת היין והשינויים שהוא עבר במהלך השנים. בסיום הסיור יתקיימו טעימות יין מודרכות, שבהן תוכלו ללגום משלושה סוגי יינות במרתף הישן של היקב.

הסיורים בתיאום מראש, בין השעות 9:00־17:00.
לפרטים ולהזמנות: 050־4000287 - וואטסאפ בלבד.

יקב מקומי מפורסם לא פחות הוא יקב תשבי. מרכז המבקרים של היקב נמצא על כביש פתלתל שמחבר בין בנימינה לזכרון. במרכז תוכלו לקחת חלק בטעימות יין ושוקולד משובח, ולצאת לסיורי ג'יפים (בתיאום מראש) וטעימות יין בכרמים שנמצאים בסמוך ליקב.

יקב תשבי (צילום: יואב פלמה)
יקב תשבי (צילום: יואב פלמה)

ראשון־חמישי בין השעות  8:00־16:00, שישי בין השעות 8:00־15:00.
לפרטים ולהזמנות: 04־6380434.

סיורי יין עם אמיר
אמיר כץ הוא אמריקאי ודור רביעי ליצרני יין ואלכוהול. החיבור המשפחתי ליין החל אצל הסבא רבא שלו, שייבא אלכוהול לבוסטון עוד בתקופת היובש. לאחר שהחוק המפוקפק בוטל, סבו פתח עסק לייבוא אלכוהול, ובניו ונכדיו המשיכו לעבוד בעסקי היין. "גדלתי עם כוס יין ביד", הוא מספר בגאווה. אך כשהגיע תורו של אמיר להמשיך את העסק המשפחתי, הוא החליט מטעמי ציונות להרים עוגן ולעלות לישראל.

בארץ הוא הצליח לשלב את כל האהבות שלו: להיות מורה דרך, סומלייה, מורה ליוגה וקומיקאי. את כל כישרונותיו הוא משלב היום בעסק שהקים MY ISRAEL WINE TOURS. במהלך הפסטיבל הוא יוציא שלושה סיורי יין בין סמטאות המושבה, שכל אחד מהם אורך כשעה וחצי. הסיורים יעברו ב"דרך היין", באתרי מורשת ובחצרות איכרים. בסיורים הוא יספר את הסיפור של המקום דרך תרבות היין הישראלית. מעין דרך להציג את תרבות היין כמראה לגיבוש הזהות שלנו כעם. "גם אנחנו כמו היין סוג של בלנד", הוא מסביר את הקשר בין היין לכור ההיתוך הישראלי. הסיור עובר בארבע תחנות, ובכל תחנה טעימות יין ונשנושי פירות וגבינות.

ביום חמישי, 15.9 בשעה 16:00, וביום שישי, 16.9, שני סיורים: בשעה 11:00 ובשעה 14:00 - לדוברי אנגלית. ‏
מחיר: 100 שקלים לאדם.
לפרטים ולהזמנות: 052־7275422.

כדי לא לפספס את קהל המשפחות, הפסטיבל כולל גם פעילויות מגבשות לדור הצעיר יותר. מאחר שהמארגנים יודעים שכדי לשבות את לבם של הקטנטנים צריך לאתגר אותם - יתקיימו במהלך הפסטיבל משחקי בריחה במרחבים הפתוחים. למשל: פרויקט הקופסה, שבו כל משפחה תוכל לשחק באופן עצמאי, כולל משחק משימות לאורך סיפור היין של המושבה הציורית. זהו משחק כיפי ואתגרי, שמתחיל בסיפור רקע מרתק ומתפתח לאטו ככל שעוברים בין התחנות השונות.

המסלול כולו הוא באורך שני קילומטרים, וההליכה בו אורכת כשעה וחצי. במהלכו תצטרכו לעבור בין שבע תחנות, ומכיוון שאנחנו מדברים על יין, בחלק מהתחנות יחכו לכם גם טעימות מרעננות. בנקודת ההתחלה של המסלול תקבלו רקע קצר על סיפור היין המקומי, שיהווה רמז למסע חיפושים שעומדים לעבור המשתתפים.

מחיר: 80 שקלים לאדם (בהרשמה מראש).
לפרטים ולהזמנות: 054־9001774.

יקב כרמל (צילום: רחל רחנגיני)
יקב כרמל (צילום: רחל רחנגיני)

אם אתם רוצים לחוות את זכרון באופן יותר אקטיבי, במהלך הפסטיבל ייצאו טיולי שטח בג'יפים שיעברו בים הנחלים והמעיינות, היערות והשטחים הפתוחים. זו תהיה הזדמנות לצאת מגבולות זכרון ולטייל במרחבים הפתוחים ובנקודת תצפית מרהיבות.

הסיורים יתקיימו ב־15 וב־16 בספטמבר, בין השעות: 8:00־10:00, 10:30־12:30, 13:30־15:30, 16:00־18:00.
לפרטים ולהזמנות: רז – 054־8187726

להזמנת כרטיסים לאירוע המרכזי ולסיורים השונים:
https://zichron.sparki.co.il/