אנחנו לפני סוף שבוע ארוך שיפתח את חגיגות השנה החדשה. ראש השנה הוא נקודת פתיחה מצוינת לעונת טיולי הסתיו. כעת, כשרבים מאיתנו זוכים לקצת זמן פנוי, כדאי ליהנות מכל מה שיש לטבע להציע. בכלל, לקראת החג, אתרים רבים מציעים פעילויות ייחודיות לראש השנה, ברחבי הארץ מתקיימים סיורי סליחות, ובשמורות הטבע מציעים סיורים מודרכים. הנה כמה מההמלצות שלנו לחג מלא אור וטבע.

יין בלב מדבר: התיירות החקלאית בנגב בשיא פריחתה

סליחות בעין קשתות
באתר המורשת הלאומי עין קשתות מציעים סיורי סליחות מיוחדים באווירה חגיגית. זאת הזדמנות נהדרת לבקר באתר, שהתחדש בשנה האחרונה, לשמוע סיפורים מרתקים על חיי היומיום שהתקיימו בכפר העתיק ולהאזין להופעה אקוסטית בין האבנים הקדומות. הסיור הוא שילוב של שירה וניגון הייחודיים לתקופת ימי הסליחות, והם שזורים בסיפורים קצרים.

בעין קשתות תמצאו גם כפר יהודי מתקופת המשנה והתלמוד, אשר במרכזו בית כנסת. בסיור באתר תוכלו לעבור בין מספר נקודות עניין, המרכזית בהן היא בית הכנסת המפואר עם היכל ארון קודש שמור. הסיור הינו חלק מפרויקט ההדרכות של משרד התיירות, והוא כולל סרטון קצר החושף את סיפורם של יהודי הכפר.

הסיורים מותאמים לכל הגילאים ויתקיימו בימי שישי, היום (23.9) וב־30.9, בשעה 11.00. משך הסיור: שעה וחצי. הזמנת כרטיסים באתר עין קשתות
einkeshatot.org.il 

סיור סליחות בעין קשתות (צילום: אבישג מירוני)
סיור סליחות בעין קשתות (צילום: אבישג מירוני)

עין קשתות (צילום: עמיר בוכניק)
עין קשתות (צילום: עמיר בוכניק)

עפיפולוניה
בגן לאומי אפולוניה ישנו השילוש הקדוש: נוף פתוח, בריזה נהדרת והיסטוריה מרתקת. לרגל ראש השנה תתקיים שם פעילות חווייתית לכל המשפחה של הפרחת עפיפונים. איזו דרך מצוינת להעביר את המשאלות שלנו ישר אל השמיים ועל הדרך לבקר באתר המרגש, שנמצא עשרות מטרים מעל הים. ביום שני הקרוב תוכלו לחזור שוב לילדות, לבנות ולהעיף עפיפונים (אם לא בא לכם לבנות, אפשר להביא מהבית או לרכוש עפיפון מוכן) ולצרף אליו תפילה או משאלה לשנה הבאה עלינו לטובה. ברחבה ליד המבצר העתיק תיעזרו ברוח הקרירה שמגיעה מהים ותצטרפו אל שאר המבקרים שיעיפו את העפיפונים שלהם יחדיו. אחרי זה יתקיימו סיורים מודרכים ברחבי האתר.

הפעילות תתקיים ביום שני, ראש השנה (26.9), בשעות 10:00־15:00

אפולוניה (צילום: דורון ניסים)
אפולוניה (צילום: דורון ניסים)

גן גורו
בתיאום מושלם עם חגיגות ראש השנה, ואחרי ארבעה חודשי שיפוץ, נפתחת מחדש חצר הקנגורו בגן החיות האוסטרלי, גן גורו. לרווחת תושבי הגן האוסטרליים שתלו כשישה דונמים של דשא ונשתלו מעל 40 עצים חדשים, כדי להגדיל את נקודות הצל לקנגורואים ולמבקרים ההולכים על שניים. בנוסף, הוספו מפלי מים, מסלעות ופינות ישיבה. במהלך החג יהיה אפשר להגיע וליהנות מהמתחם החדש שכולל שלל מקומות ישיבה מוצלות, לפגוש ולהאכיל את החיה האוסטרלית.

שעות פתיחה: ראשון, 25.9, ערב ראש השנה – עד 13:00; שני־שלישי, 26.9־27.9 – עד 17:00.
מחיר: 60 שקלים למבוגר ולילד מגיל שנתיים.

ראש השנה בגן גורו (צילום: רעות רובינסון)
ראש השנה בגן גורו (צילום: רעות רובינסון)

מוזיאון העמק, קיבוץ יפעת
במוזיאון העמק שבקיבוץ יפעת יקיימו לרגל החג סיורים מיוחדים בביתן הדבש. הסיורים יכללו מגוון פעילויות, בהן יצירה בדונג, צפייה בכוורת דבורים פעילה, פעילות חופשית במרחב ומשחק אינטואיטיבי ומעורר יצירתיות, שבו תמצאו חומרים ממוחזרים אשר מהם תוכלו ליצור כל מה שנפשכם חפצה. בנוסף, תוכלו לבקר באופן עצמאי במוזיאון המרתק שמאפשר הצצה לימי החלוצים, ימי ראשית הקיבוץ והמושב השיתופי.

שני־שלישי, 26.9־27.9, בשעות 9:00־15:00.
מחיר: 30 שקלים.
פרטים בטלפון: 04־6548974.

על שפת כנרת
משפחות רבות בוחרות לבלות את חופשת החג על שפת הכנרת היפהפייה. מי שרוצה לתבל את חופשת הבטן־גב במעט אקשן, יוכל לבחור בפעילות של שיט עצמי מלווה בהדרכה קולית ומפה חיה באפליקציית ניווט מתקדמת, שמציעה "חווימה". האפליקציה תוביל אתכם לפינות החמד והסודות השמורים של האגם. השיט מתבצע בסירות מנוע קטנות ואינו מצריך רישיון שיט. הסירות מאובזרות בטאבלט, שבו תמצאו מערכת ניווט חיה והדרכה קולית. השיט יוצא מחוף נוף גינוסר.

שעות פעילות: ערב ראש השנה: 9:00־12:00, ערב כיפור: 9:00־12:00. שבתות וחגים - סגור.
לפרטים ולהרשמה חפשו בגוגל "חווימה בכנרת".

הכוורת בבית חורון
ראש השנה הוא הזדמנות מצוינת לבקר במרכז המבקרים של מכוורת רוזנר ובית הקפה ביישוב בית חורון. המרכז מאפשר הצצה אל תוך העולם המרתק של הדבורים: צפייה מודרכת בכוורת שקופה, פגישה עם דבוראי, צפייה בתהליך הרדייה, צפייה בסרטון והשתתפות בסדנאות יצירה להכנת נרות מדונג ולאפיית פיתות. במהלך הפעילות תלמדו על תהליך הרדייה, חשיבות הדבורה כמאביקה עיקרית, מבנה הכוורת וביגוד הדבוראי. כמו כן, מתקיימת במרכז הצגה בהשתתפות המבקרים, ובסוף הפעילות מחולקת צנצנת דבש לכל משתתף.
סיורי משפחות מתקיימים בחופשות ובחגים. הפעילות בתיאום מראש.

מחיר: 40 שקלים.
פרטים באתר hakaveret-bh.co.il
ובטלפון 052־4239010

לעוף בכוכב הירדן
אם במקרה פספסתם את החדשות הטובות, אז דעו לכם שהחלה נדידת הציפורים הגדולה מאירופה. לשמחתנו, במסע הארוך לאפריקה, מסה של ציפורים יעצרו בנקודות מפתח ברחבי הארץ. אם העולם של בעלי הכנף הנודדות מעניין אתכם, תוכלו להגיע במהלך החג לגן הלאומי כוכב הירדן ולהשתתף בפעילות מיוחדת בעקבות מסע הנדידה של הציפורים. באתר יחכו לכם הפעלות ומשחקים בנושא ציפורים ונדידה. בשבתות יתקיימו הדרכות (בשעה 10:30), ואם תהיו בני מזל תוכלו לצפות בשחרור של עוף דורס בשעה 13:00, כחלק מהשבתם לטבע של עופות שנפצעו ושוקמו בבית החולים לחיות בר בספארי.

בימי שבת בחודש ספטמבר בשעות 10:00־15:00, ובראש השנה, ימים שני ושלישי, 26.9 ו־27.9, בשעות 10:30, 12:30.

כוכב הירדן (צילום: יובל מורן רשות הטבע והגנים)
כוכב הירדן (צילום: יובל מורן רשות הטבע והגנים)

אל פסגת מצדה
מתי לאחרונה יצא לכם לטפס אל פסגת המצדה? בראש השנה תוכלו להצטרף לטיול לאחת הפסגות היפהפיות שהפכו לסמל של גבורה. בסיור מודרך שהוא חלק מפרויקט ההדרכות של משרד התיירות שנועד לסייע למורי הדרך בארץ, תטיילו בין שרידי ארמונות פאר מתקופתו של המלך הורדוס, שרידי המצור הרומי, בורות מים, מחסני ענק ותצפית מקיפה על אזור ים המלח ומדבר יהודה.
אל הפסגה ניתן לעלות בשביל הסוללה במסלול שאורך כ־20 דקות. הבאים ממערב, דרך ערד או בשביל הנחש (כשעה עד שעה פלוס). לבאים ממזרח, מכביש ים המלח או ברכבל.

היכן: גן לאומי מצדה. על ההר, בסככה הסמוכה לנכנסים אל ההר מהרכבל ומשביל הנחש.
בספטמבר מדי שבת, ובראש השנה בתאריכים 26.9־27.9 בשעה 6:30.