חג סוכות בפתח ושוב עולה השאלה: לאן ניסע לטייל עם הילדים? איפה עוד לא ביקרנו ומה עוד לא עשינו? קארין הלמן, אחראית חווית אירוח ותוכן ברשת מלונות מטיילים, מזמינה אתכם לצאת לטיול בעקבות סיפורי הפלמ"ח המעניינים בצפון היפהפה שלנו – נופים, אתרי מורשת וסיפורי קרב, חוויה היסטורית ומרתקת לכל המשפחה.

הפלמ"ח היה כוח צבאי משמעותי שפעל לפני קום המדינה והיווה חלק חשוב ממבצעים שהכינו את השטח לתקומת מדינת ישראל. הוא היה משמעותי מאוד במלחמת העצמאות, בדגש על החזית הצפונית בגבול לבנון וסוריה. 

מצפה דדו – התצפית על לבנון 

כדי למנוע כניסת אויב מצפון, הפלמ"ח נשלח להגן על הגזרה ולבצע פעילויות מנע. אחת מהן היא פיצוץ גשר חרדלה על נהל הליטני, שהיה ציר מרכזי בין לבנון וישראל. בשעות הלילה יצאו חיילי הפלמ"ח ממטולה לעבר הגשר עם 600 ק"ג של חומר נפץ ופיצצו את הגשר. פעולה זו עצרה את כוחות האויב והעניקה זמן תגובה לכוחותינו. 

כשתעמדו במצפה דדו ותסתכלו לכיוון צפון-מערב, תוכלו לראות את האזור של גשר חרדלה על נהל הליטני, כ-4 ק"מ מהגבול בין שתי המדינות. 

🚗 "מצפה דדו" ב-WAZE. נגיש ומוסדר. 

מצפה דדו (צילום: פרטי)
מצפה דדו (צילום: פרטי)

מצודת הונין

מצודת אבן קלאסית ומרשימה, שמורה היטב, עם קשתות גבוהות ומעיין קטן נסתר. זהו אזור שבו עברה דרך סחר בינלאומית משמעותית מסוריה ללבנון. בשביל להגן על הסוחרים שעברו בדרך, הוקמו מספר מבצרים שצופים עליה, אחד מהם הוא מבצר הונין. 

מה לא עבר על המצודה במהלך מאות השנים? פשיטות, החלפות שליטים, שריפה, רעידת אדמה, חורבן ובנייה מחדש. בזמן מלחמת העצמאות, היו בכפר הונין הסמוך למצודה כ-1500 תושבים. לוחמי הפלמ"ח הגיעו לכפר במטרה לתפוס אותו בגלל משמעותו האסטרטגית להדיפת כוחות האויב. רוב תושבי הכפר ברחו והתפזרו לכפרים סמוכים וללבנון. 

תוכלו לטייל בין הקשתות והמעברים של המצודה, לתצפת על עמק החולה הפרוס לפניכם – וכמובן לראות את החרמון בהוד תפארתו! 
תוכלו גם לרדת למעיין הנסתר: ממש בלב המצודה ישנו פתח צר המוביל לסולם באורך שני מטרים פחות או יותר, המוביל לרחבת אדמה קטנטנה (עד ארבעה אנשים) עם מעיין קטן. ניתן לשכשך רגליים במים, או לשבת ולהקשיב להד הקסום שהמים יוצרים. אנא רדו בזהירות. 

🚗 "מצודת הונין" ב-WAZE. נגיש לרכב פרטי, חנייה לצידי הכביש ובמצפור מרגליות ממול למצודה. כניסה חופשית, לא יהיה נוח עם עגלות אך נהדר עם מנשא.

מצודת הונין (צילום: פרטי)
מצודת הונין (צילום: פרטי)

מצודת כ"ח 

בזמן המנדט הבריטי שימשה המצודה כמבנה משטרה ונקראה תחנת נבי יושע, על שם הכפר הערבי שהיה בסמוך אליה. בפרוץ מלחמת העצמאות, הבריטים נטשו את המבנה ובמקומם הגיעו כוחות ערביים. הפלמ"ח שם לעצמו כמטרה לתפוס את המצודה על מנת לשפר את השליטה ברכס הגלילי, אך שני הניסיונות הראשונים לכך כשלו. בפעם השלישית הצליחו אנשי הפלמ"ח להשתלט על המצודה, בעיקר בעקבות נסיגת הכוח הערבי ששהה בה בערב לפני כן. למרות הנסיגה, ההשתלטות לא הייתה קלה ולוותה באש אויב, שהרגה 28 (כ"ח) מהלוחמים. 

במצודה תמצאו את מוזיאון הרעות, המספר את סיפור המצודה מהקמתה ועד ימינו, את סיפורי הנופלים ואת מורשת הקרב הגלילית. ישנה אפשרות להזמין סיור מודרך דרך האתר הראשי של המוזיאון. 

🚗 "מצודת כח" ב-WAZE. יש חנייה ושירותים. נגישות לנכים ולעגלות. כניסה בתשלום (24 / 17 ₪)

מצפור מלכיה 

הכפר הערבי מלכיה היה על ציר תנועה מרכזי, ולכן הייתה הוראה להשתלט על הכפר כדי לשלוט בציר ולמנוע תנועת אויב בו. הקרבות הללו היו מהמשמעותיים ביותר כחלק מהניסיון להשתלט על רכס ההרים כדי לתפוס עמדת כוח ולבלום את פלישת האויב. כוחות הפלמ"ח היו כבר תשושים מקרבות קודמים, רעבים, צמאים וחסרי כוחות, אך עדיין היו חייבים להשתלט על הכפר כדי להגן על ציר התנועה המרכזי ולהדוף תנועת אויב. 

אחרי חמישה חודשים בחזקת כוחות ערביים, הצליחו חיילי הפלמ"ח בגבורה רבה ואחרי אבדות רבות, להשתלט על מלכיה. ההחזקה במקום הייתה מאוד משמעותית להמשך הלחימה באזור. מהמצפור ניתן לראות את בקעת קדש, שהייתה מקום הנסיגה של כוחות הפלמ"ח לאחר הקרבות. 

🚗 "מצפור מלכיה" ב-WAZE. נגיש ומוסדר. במקום שולחנות קק"ל מוצלים על ידי עצים גבוהים ויפים. 

גשר בנות יעקב ובית המכס הישן

לגשר חשיבות היסטורית כדרך המחברת בין הגליל לגולן מעל נהר הירדן. הוא היה קיים כבר בתקופה העות'מאנית ועבר הרבה הריסות ומלחמות, ביניהן גם הפיצוץ כחלק מ"ליל הגשרים", בו פוצצו לוחמי הפלמ"ח 11 גשרים ברחבי שטח ישראל, כדי לנתק את נתיבי האספקה של החיילים הבריטים. 

בית המכס שימש נקודת מעבר בין המנדט הבריטי בארץ ישראל לבין המנדט הצרפתי בסוריה ובלבנון. במהלך מלחמת העצמאות, הצבא הסורי השתמש במבנה כבסיס צבאי, והיו שמועות על כך שהסורים מתכננים לצאת משם כדי לכבוש את מושבת משמר הירדן. כדי למנוע זאת, נשלחו חיילי הפלמ"ח לכבוש את בית המכס. אכן, החיילים הצליחו לכבוש ולפוצץ את המבנה, ולשבש את תוכניות הצבא הסורי. 

🚗 "גשר בנות יעקב" ו-"בית המכס העליון" ב-WAZE. שש דקות נסיעה האחד מהשני. 

אטרקציות נוספות לסוכות

תערוכת TOMORROW, מוזיאון רמת גן

אם אתם רוצים לבלות יום תרבותי מלא אמנות, תערוכה TOMORROW היא המקום בשבילכם. התערוכה מזמינה אתכם לחוויה על-חושית ואינטראקטיבית, עם​ מפגש של קלאסי אל מול עתידני - מהיצירות של קנדינסקי, מונה, סזאן, ואן גוך וקלימט ועד תרבות ה-NFT, במתחם ענקי (מעל 3,000 מטרים) הכולל 3 מפלסים, מגוון תערוכות ויצירות שיוצגו על גבי חללים ענקיים ב-360 מעלות.

מחיר: החל מ-69 ₪ 

לינק לרכישה: https://www.groo.co.il/deal/tomorrow-exhibition/1093785/

תערוכת TOMORROW, מוזיאון רמת גן (צילום: באדיבות GROO)
תערוכת TOMORROW, מוזיאון רמת גן (צילום: באדיבות GROO)

גן החיות הלימודי בחיפה, מול נופי הכרמל

חוויה מזן אחר בגן החיות הלימודי בחיפה: מעל ל-100 מינים שונים של בעלי חיים מחכים לכם בגן החיות הייחודי המשקיף אל נופיו של הכרמל. גלו את עולמם הקסום של עשרות נחשים מישראל ומהעולם, הטיגריס הבנגלי, היעלים מעין גדי, הרקונים, עופות דורסים, דובים ועוד חיות רבות ומהפנטות.

מחיר: 33.90 ₪ 

לינק לרכישה:  https://www.groo.co.il/deal/haifa-zoo/1014677/

גן החיות הלימודי בחיפה (צילום: באדיבות GROO)
גן החיות הלימודי בחיפה (צילום: באדיבות GROO)

שייט קיאקים או טופ רופ פארק אתגרי בצפון

פארק טופ רופ מציע מגוון חוויות אתגריות בין שמיים למים על שפת נהר החצבני לכל המשפחה וגם למקצוענים שביניכם. צאו לשעתיים מלאות חוויות עם גשרי חבלים, מתחם ירי בחץ וקשת, קיר טיפוס מקצועי בגובה 12 מטר ואומגה ענקית באורך 90 מטר שתשלח אתכם ישר למים. מתאים לילדים ולמבוגרים מגיל 5 ומעלה. 

שייט קיאקים בנהר - מסלול משפחתי: המסלול שאורכו 4 ק"מ יספק לכם כשעה וחצי של שייט קיאקים רגוע ומהנה בסירות נהר מקצועיות לשישה משיטים או בקיאק זוגי. השייט עובר בין גדות נהר החצבני, בטבע פראי, כשמכל עבר נשמעים ציוצי ציפורים ומעל שמיים כחולים. לקראת סיום המסלול ממתין מפל ייחודי שיוסיף לאטרקציה אתגר והרבה חיוכים. מתאים לילדים ולמבוגרים מגיל 5 ומעלה.

מחיר:  החל מ-76 ₪ 

לינק לרכישה:  https://www.groo.co.il/deal/kfar-blum-kayaks-jordan-river/1014709/

סיטי קווסט חיפה - City Quest

משחק משימות ייחודי ומלא באדרנלין, המתרחש במרחב הפתוח ברחבי העיר התחתית בחיפה ומבוסס על ההיסטוריה המרתקת של העיר. החותם האחרון משלב בין המשחקים "המירוץ למיליון" ו"חפש את המטמון" ודורש: תחרותיות, יצירתיות ועבודת צוות. משחק יכניס אתכם לנעליהם של סוכני ביון מקצועיים במסע אחר החותם האחרון של חיפה כדי להציל את העיר מפני ארגון טרור רדיקלי.

מחיר: 

לקבוצה של עד 50 משתתפים – 130 ₪ למשתתף

לקבוצה של מעל 50 משתתפים – 120 ₪ למשתתף

מחיר מינימום למשחק באמצ"ש – 450 ₪

מחיר מינימום למשחק בסופ"ש וחגים – 480 ₪

מחיר המינימום הינו למשחקים של 2 עד 3 משתתפים ולמשחקים של משפחות (ילדים עד גיל 18)

לינק לרכישה ופרטים: https://www.weekend.co.il/attraction/default.aspx?id=3468&lang=he

חוות הנדיב בזכרון יעקב

חווה חקלאית בזכרון יעקב עטופה בעצי חורש ירוקים ועשירה בפעילויות מהנות לכל המשפחה! טעימת ירקות ופירות טבעיים, עזרה לצוות החווה בטיפול החממות, האכלה וליטוף בעלי חיים, מתחם יצירה פורה וכל זה באווירה ממכרת של שלווה ורוגע. בחווה אפשר ליהנות ממגוון פעילויות כמו: פינות ליטוף והאכלת עיזים, כבשים, סוסים, חמורים, ארנבים ושרקנים, טעימות של תותים, עגבניות שרי, מלפפונים, פלפלים ועוד, טרקטורים ובימבות לילדים, בריכות דגים לנוי, לול תרנגולות חופש, פינות יצירה ופינות פיקניק. 

מחיר:  ימים א-ה: 30 ₪, סופ"ש וחג: 40 ₪ 

לינק לרכישה ופרטים: https://www.weekend.co.il/attraction/default.aspx?id=4219&lang=he

חוות הנדיב בזכרון יעקב (צילום: באדיבות אתר WEEKEND)
חוות הנדיב בזכרון יעקב (צילום: באדיבות אתר WEEKEND)

שביל התפוזים סמוך לחדרה

בואו להתחבר לאדמה, לשבור שגרה וליהנות מבילוי מהנה עם מגוון רחב של מתקנים לילדים. בלב הפרדסים שוכן לו "שביל התפוזים", פארק שעשועים לילדים בחיק הטבע שפועל למעלה מ-20 שנה. במתחם ניתן למצוא שלל פעילויות לילדים, ביניהן: טירת 3 קומות של חבלים, מכשולים ורשתות, מסלול אקסטרים לנינג'ות ומתקן לאמיצים בלבד שלא מפחדים מהגובה, בתים על עצים, אומגה לקטנטנים, מגדלי טיפוס גדולים וקטנים, מתחם סגור של מיני גולף עם 9 תחנות רצופות הנאה ומכשולים, רחבת בימבות, ג'ימבורי לגיל הרך ונגריה לילדים עם כלי עבודה, עצים חתוכים (ניתן לקחת את העבודות הביתה) ועוד המון דברים כיפים. 

בנוסף, אפשר ליהנות מקטיף הדרים לחוויה משפחתית ומגבשת ולטעום בעצמכם פרי טרי שקטפתם מהעץ. 

מפת שביל התפוזים (צילום: באדיבות אתר WEEKEND)
מפת שביל התפוזים (צילום: באדיבות אתר WEEKEND)

מחיר:  כרטיס לילד (מגיל שנתיים עד 14): 90 ₪, כרטיס למבוגר (מגיל 14 ומעלה): 60 ₪ 

לינק לרכישה ופרטים: https://www.weekend.co.il/attraction/default.aspx?id=3592&lang=he

סוכות שומרי טבע - פעילות מיוחדת המוקדשת לטבע ולבעלי החיים בגן גורו

במהלך חול המועד סוכות תתקיים בגן גורו פעילות מיוחדת שכולה מוקדשת לטבע ולבעלי החיים. במהלך שלושה ימים, חול המועד סוכות, המבקרים יעברו בתחנות שונות – "סוכות שומרי הטבע" אשר יהיו פרוסות ברחבי הגן. 

בכל סוכה יכירו המבקרים מושגים חדשים בנושא שמירת טבע. בנוסף, ילמדו כיצד ניתן לשמור על איכות הסביבה וייהנו מהדרכות מעניינות על בעלי החיים וסביבת המחייה הטבעית שלהם בעולם.

 עם כניסתם של הילדים לגן גורו, כל ילד וילדה יקבלו תעודת שומר טבע אישית באמצעותה יעברו בין הסוכות השונות, ויאספו חותמות המכשירות אותם להיות שומרי הטבע של גן גורו. את התעודה ייקחו הילדים הביתה והיא תעניק כניסה במחיר מוזל לביקור חוזר.

כמו כן, בכל יום יתקיימו שתי הצגות בשעות 11:00 ו-14:00. ההצגה עוסקת בסוגיות השונות של שמירת טבע ובדרכים שיש לדור הצעיר לשמור על כדור הארץ. ההצגה כלולה במחיר הכרטיס.

בנוסף, המבקרים יוכלו ליהנות מחצר הקנגורו המשודרגת שנחנכה החודש לאחר ארבעה חודשים של שיפוצים ועבודות.

לרווחת להקת הקנגורו נשתלו כשישה דונמים של דשא בשילוב עם דונם אספסת כדי לגוון את העשב למאכל. בנוסף, נשתלו מעל 40 עצים חדשים כדי להגדיל את כמות הצל ללהקת הקנגורו ולקהל המבקרים. 

קנגורו בגן גורו (צילום: תיירות ניר דוד)
קנגורו בגן גורו (צילום: תיירות ניר דוד)

שעות הפתיחה בחגים:

חג סוכות

ראשון 9.10 – ערב חג סוכות – 9:00 עד 15:00

שני 10.10 – חג – 9:00 עד 17:00

שלישי עד חמישי - 11-13.10 – 9:00 עד 17:00

שני - 14.10 –9:00 עד 15:00

שבת - 15.10 – 9:00 עד 17:00

ראשון -  16.10 ערב חג שמחת תורה – 9:00 עד 15:00

שני - 17.10 – חג שני – 9:00 עד 17:00

אסרו חג – 9:00 עד 15:00

מחיר: 60 ₪ למבוגר ולילד מגיל שנתיים.

לפרטים ורכישה בהנחה: https://nirtours.co.il/