סוף השבוע הנוכחי הוא קו זינוק לשלל אירועי סוכות המתוכננים ברחבי הארץ. חודש החגים מביא איתו הזדמנות לטייל בארץ עם המשפחה, כשהפעם מזג האוויר הרבה יותר נוח ובחלק מהמקומות אפילו רואים ניצנים של פריחה סתווית. בשבוע הקרוב נראה המוני מבקרים צובאים על שמורות הטבע ולמעשה על כל חלקת טבע פנויה.

מסע בעקבות הפלמ"ח, תערוכת אומנות ופארק אתגרי: הטיולים והאטרקציות לסוכות
 

כדי להיכנס לאווירת סוכות - והחופשה האחרונה שלנו לתקופה הקרובה - אתרי התיירות ברחבי הארץ לבשו חג ובחלקם נוכל למצוא פעילויות מותאמות לחגי תשרי. אם אתם לא מוצאים את עצמכם בין שלל האפשרויות, הנה ההמלצות שלנו לאירועים ולטיולים שמחכים לכם ברחבי הארץ:

מסיק זיתים

בכרמי הזיתים ביער אליקים, חניון יער קרן הכרמל, יתקיים פסטיבל מסיק הזיתים המסורתי של ארגון השומר החדש. הפסטיבל, שיתפרש על פני שלושה ימים, יציע מגוון פעילויות לכל המשפחה, שבמרכזן מסיק וסדנאות יצירה.

המשתתפים בפסטיבל יוכלו לקחת חלק בסיור מודרך במטע הזיתים ולשמוע על הזנים השונים, אופן הגידול וכמובן למסוק זיתים ישירות מהעצים ולקנח בהכנת זיתים כבושים. חוץ מזה יהיו גם פיתות בטאבון, תחנות יצירה, הצגה לילדים, סדנת חושים, ציור בטבע, שזירת זרים ועוד.

הפסטיבל מתקיים השנה בכרמי הזיתים ביער אליקים: המבקרים יוכלו להחנות את הרכבים הפרטיים ומשם לצאת להליכה של 600 מטרים עד למוקד הפעילות. ההליכה היא בשביל מוסדר בחורש, כשעל הדרך יחכו למשתתפים תחנות יצירה באווירת סוכות. בנוסף, במתחם המרכזי יפעל שוק איכרים. כל המסלול של הפסטיבל הוא קילומטר וחצי של הליכה מעגלית.

הוראות הגעה: בווייז - "יער קרן הכרמל". 
תאריכים: ימים שלישי־חמישי (11.10־13.10), בשעות 9:00 עד 13:00.
כניסה: 15 שקלים למשתתף מגיל 5.
הרשמה מראש באתר פסטיבל המסיק (השומר החדש)

פסטיבל המסיק  (צילום: השומר החדש)
פסטיבל המסיק (צילום: השומר החדש)

סוכות ב"נהריים בגשר"

באתר "נהריים בגשר" יציעו למשפחות לחגוג את סוכות עם משחק משימות חלוצי, "חפש ת'סליק". המשחק המרתק משלב כתבי חידה, סרט על החלוצים שהתיישבו במקום ולחמו בעוז כדי להגן על ביתם, מיצג ענק עם אורות וצלילים, מים וסכרים, המספר את סיפורו של "הסטארט־אפ" הישראלי הראשון - בדגם תחנת הכוח ההידרואלקטרית שהקים המהנדס פנחס רוטנברג. כמו כן יתקיימו במהלך החג סיורים מודרכים מעבר לגדר המערכת לעמדות תצפית יפהפיות. בנוסף יתקיימו סיורי עששיות ליליים.

תאריכים: סיורי עששיות – שלישי, חמישי (11.10, 13.10), בתשלום, מותנה ברישום מראש באתר; בשבת (15.10) יתקיים הפנינג סוכות הכולל סיורים מודרכים ללא תשלום, מוזיקה, דוכני תוצרת מקומית, אומנות ואוכל, ופעילויות לילדים.
בסופ"ש הכניסה החופשית במסגרת "שבת ישראלית" (מותנה ברישום מראש באתר).
הרשמה מראש באתר www.naharayim.co.il

גשר הישנה (צילום: גשר הישנה)
גשר הישנה (צילום: גשר הישנה)

המרוץ למורשת

ביום שישי הבא (14 באוקטובר) יתקיים מרוץ משפחתי חווייתי בין אתרי המורשת של עמק יזרעאל. המרוץ יהיה בסגנון "חפש את המטמון", והוא ישלב משימות וחידות שיאתגרו את כל המשפחה וישאבו את הילדים (מתאים מגיל 6) לתוך עלילה מרתקת. ההזנקה תהיה מאתר רכבת העמק כפר יהושע.

ללא תשלום במסגרת "שבת ישראלית" (בהרשמה מראש).
הרשמה מראש באתר המרוץ למורשת.

קלחים ומבוכים

בתיאום מושלם עם חגי תשרי, מבוך התירס בהוד השרון נפתח שוב לפעילות. האתר מתפרש על פני שלושה דונם, והוא כולל מבוך תירס מפותל ומאתגר, קטיף של תירס מתוק שאפשר לאכול גם ללא בישול, קטיף של עגבניות שרי עסיסיות ועוד מגוון פעילויות. הפעילות באתר מתאימה למשפחות עם ילדים בגילי שנתיים עד 12. האתגר בתוך המבוך הענקי כולל מגוון משימות, הסברים קלים על גידול התירס ומוצאו ועוד. מאחר שהמבוך עצום, יש בו שני מסלולים: מסלול ארוך ואתגרי שהמעבר בו יכול להימשך כחצי שעה, ומסלול קצר שמתאים יותר לקטנטנים ולמי שלא רוצה להתאמץ יתר על המידה.

בנוסף, יש במקום אפשרויות בילוי נוספות כמו זריעת תירס בעציץ שאותו תיקחו לבסוף הביתה, מבוך תעלות חפור באדמה, מתחם של חפירות ארכיאולוגיות שבו ניתן לזהות טביעות רגליים של חיות בר, מבוך חבלים לפעוטות, מבוך טפטפות מעגלי; מסע בשביל החושי שבו הילדים הולכים יחפים על מצעי טבע שונים, מתחם נגינה אקולוגי ועמדות צילום למזכרת.

הוראות הגעה: בווייז – "קלחים ומבוכים".
כניסה: 50 שקלים לילד (2־12), 35 שקלים למבוגר, כולל 3 קלחי תירס שניתן לקטוף ולקחת הביתה + סלסילה לקטיף עגבניות שרי שאפשר לקחת הביתה.
פתוח בשבתות ובמהלך חול המועד.
אתר www.cornmaze.co.il, טלפון: 6244545 - 054

ילדות במבוך התירס  (צילום: ברצי' צלם)
ילדות במבוך התירס (צילום: ברצי' צלם)

חמדת שדות

בחמדת שדות תוכלו לחגוג את חג האסיף בטיול מרגש בהשראת ימי הבריאה. בטיול, שעובר בין מעגלי צמחי מרפא, בוסתן עצים ומשק חי, תוכלו לראות מקרוב את צמחי המרפא שמלווים אותנו מימי בראשית וכמובן גם כיום. נבין בעזרת שבעת המינים וארבעת המינים את הקשר שלנו לאדמת ישראל ואת החיבור שבין האדם ובעלי החיים. הסיור כולל גם הכנת פיתות על הסאג' ותה צמחים.

כניסה: 30 שקלים לאדם, מתאים לילדים מגיל 5.
פתוח בחול המועד, כולל סופ"ש, 10:00־18:00. סיור מודרך יוצא בכל שעתיים בשעות 10:00־16:00.
הרשמה בטלפון: 7295878 - 077

סוכות בצפון הנגב (צילום: חמדת שדות)
סוכות בצפון הנגב (צילום: חמדת שדות)

סיורים מודרכים בשביל החלב

לרגל חול המועד סוכות יציע מדריך הטיולים מעוז חביב סיור ייחודי, שכולל פעילות לכל המשפחה: ביקור וסיור לימודי באחת הרפתות הגדולות בארץ, שנמצאת בקיבוץ צרעה שבמטה יהודה. בסיור תוכלו ללמוד על חייהם של הפרות והעגלים, לבקר ברפת וב"גן הילדים" שבו חיים העגלים, לראות את תהליך החליבה ולפגוש את הפרה הישראלית שנחשבת ל"מלכת" הפרות בעולם.

פתוח בחול המועד סוכות, שלישי־שישי וראשון, (11.10־14.10, 16.10). שני סבבי סיורים בשעות 9:00־12:30.
כניסה: 50 שקלים לאדם מעל גיל שנתיים.
הרשמה בטלפון: 7791126 - 054

בשביל החלב  (צילום: מעוז חביב)
בשביל החלב (צילום: מעוז חביב)

בשקיעה או בזריחה

מטיילים בדרום? חול המועד סוכות הוא הזדמנות פז לעצור בפארק תמנע. הפארק העצום פתוח לקהל בכל יום בשעות 08:00־16:00, והוא מציע שלל מסלולים ברגל, ברכב או באופניים. כמו כן, במהלך החג יוצעו בפארק טיולי זריחה ושקיעה מודרכים.

במהלך טיולי השקיעה תוכלו להכיר את האתרים הסודיים של פארק תמנע בסיור מודרך המשלב הליכה רגלית, טיפוס בסולמות וירידה במדרגות החצובות בסלע.

טיולי הזריחה שבפארק מתחילים עם קרני השמש הראשונות ומשלבים קטעי הליכה קצרים.
שני הטיולים מסתיימים ברחבת האגם להתרעננות במזרקות החדשות ולמילוי בקבוק בחול צבעוני.

תאריכים: טיולי שקיעה – שני עד ראשון (10.10־16.10), 16:30 (בשבת ב־16:00). משך הסיור כשלוש שעות, מתאים לילדים בני 5 ומעלה. טיול זריחה – רביעי ושישי (12.10, 14.10), 06:00. משך הסיור כשעתיים וחצי, מתאים לילדים בני 3 ומעלה.
כניסה: 59 שקלים למבוגר, 49 שקלים לילד.

סיור שקיעה פארק תמנע (צילום: אלון צנגוט)
סיור שקיעה פארק תמנע (צילום: אלון צנגוט)

משקים פתוחים בפתחת ניצנה

במהלך חול המועד סוכות יתקיים פסטיבל "משקים פתוחים בפתחת ניצנה" עם מגוון סיורים וחוויות בחממות ובמשקים שביישובי פתחת ניצנה שברמת הנגב. בין הפעילויות: סיורים חקלאיים מודרכים בחוות, יציאה עם צאן למרעה, מסיק זיתים, סדנת מלאכות קדומות, גלישת חולות, סיורי עקרבים, תצפיות כוכבים, משחק בריחה מדברי, סיורי וטעימות יין ותוצרת מקומית משובחת וטיולים מודרכים בנופי המדבר הנסתר של פתחת ניצנה. כל הפעילויות יוצעו בעלות סמלית ומסובסדת בסך 15 שקלים למשתתף.

לצד הפסטיבל המסובסד, תוכלו לקחת חלק גם בפעילויות נוספות (בתיאום מראש) כמו: טיולי אופניים עצמאיים בשביל סובב ניצנה, סיור עששיות וכוכבים, משחק בריחה מדברי "שיקוי הנעורים הנבטי" לכל המשפחה, סיורי רכב 4X4 תומקאר, ועוד.
תאריכים: שלישי עד חמישי (11.10־13.10).
הרשמה באתר www.negevtour.co.il.

משקים פתוחים (צילום: עדי זיו אב)
משקים פתוחים (צילום: עדי זיו אב)