בשנים האחרונות נושא האירוח בקיבוצים עבר מהפך, כך שלאחרונה עוד ועוד קיבוצים משנים כיוון ומתחילים לדבר בשפה התיירותית. אחד האחרונים שהצטרפו לטרנד הוא קיבוץ חניתה שבגליל המערבי. הקיבוץ הוותיק, שנמצא במרחק נסיעה של כ־20 דקות מנהריה, יושב על פסגה וסביבו יער צפוף ומרהיב. כשמטפסים עם האוטו מעלה אל תוך הקיבוץ, חשים את השלווה שמזכירה לנו שיצאנו לרגע מההמולה.

חניתה הוא מחלוצי האזור. הוא הוקם בשנת 1938 כאחד מיישובי חומה ומגדל. שנים עסקו אנשי הקיבוץ בחקלאות, אך בשנים האחרונות, בעקבות ההפרטה החלו לדבר פה בשפה קצת אחרת, והקיבוץ החליט ליצור קהילה עסקית כדי להגדיל את מקומות התעסוקה בקיבוץ.

לאפשר כלכלה מקיימת בתוך הקיבוץ, לחשוף את היוצרים, האומנים ובעלי העסקים לקהל שמחוץ לקיבוץ, להעשיר את חיי הקהילה ולהגדיל את ההכנסות מהשכרת חללים ומבנים לעסקים. את הפרויקט הזה מובילים חברי הקיבוץ נדב קמינר ושותפו גיל פרטר, שבמקביל גם מתמחים בליווי יישובים ובהקמת קהילות עסקיות.

חנותא – בית קפה וטמבורייה
בין היוזמות הישנות־חדשות בחניתה תמצאו את "חנותא - בית קפה וטמבורייה", שהקים ניצן (ניצי) לפני 14 שנה. ניצן החליט להקים את המקום היחיד בארץ המשלב בין טמבורייה לבית קפה במבנה שהיה רפת ואחר כך המכבסה של הקיבוץ.

בבית הקפה שלו תוכלו למצוא כריכים, ארוחת בוקר מפנקת, קפה משובח, ארוחות ערב קלילות ונשנושים לצד בירה מהחבית. בימי חמישי עורכים שם ערב סרט ופיצות לילדים, ובימי שישי תמצאו שם פלטות גבינות ויין. הטמבורייה, שנראית שונה בנוף המקומי, היא נקודת מפגש של חברי הקיבוץ ואורחים מבחוץ.

חנותא – בית קפה וטמבורייה (צילום: מיטל שרעבי,מקס מורון)
חנותא – בית קפה וטמבורייה (צילום: מיטל שרעבי,מקס מורון)

אם אתם מטיילים באזור, כדאי מאוד לעצור לנשנוש, ואפילו בשביל טיפים מניצן, המספק בשמחה אנקדוטות על ההיסטוריה של הקיבוץ, המקומות הבולטים שכדאי לבקר בהם, התצפיות, השבילים והמסלולים וגם יצר משחק ניווט מהנה שיאפשר לכם להכיר את הפינות הנסתרות של הקיבוץ.

פתוח בימים ראשון־חמישי בשעות 08:00־13:00, 16:00־18:00, בימי חמישי פתוח עד השעה 21:00, ימי שישי בשעות 08:00־15:00.
לפרטים נוספים: 052־6621177.

מוזיאון חומה ומגדל
אי אפשר לטייל בקיבוץ חניתה בלי להכיר את ההיסטוריה שלו. המוזיאון שבלב הקיבוץ הוא המקום המושלם לראות איך העבר מתחבר עם העתיד. חניתה הוא אחד מסיפורי ההצלחה של חומה ומגדל, בעיקר בשל המיקום הייחודי שלו - מקום מבודד בלב אזור שהיה עוין. במוזיאון מוקרן סרט קצר על המקום, מוצגים אירועי התקופה ושנותיו הראשונות של הקיבוץ.

כמו כן, כדי להתאים את הביקור לכל הגילים, מתקיימת במוזיאון פעילות המשלבת כתב חידה שבעזרתו יוכלו הילדים לגלות את סיפורו של חניתה הקדום וחוברת פעילות מאוירת שמובילה את הילדים בעקבות מבצע חומה ומגדל. המוזיאון השיק בימים אלה פעילות חדר בריחה לכל המשפחה.

פתוח בימים ראשון עד חמישי בשעות 09:00־14:00, ימי שישי־שבת בשעות 10:00־13:00.

מוזיאון חומה ומגדל (צילום: מיטל שרעבי,מקס מורון)
מוזיאון חומה ומגדל (צילום: מיטל שרעבי,מקס מורון)

מזקקת יוליוס
חובבי אלכוהול? אל תוותרו על ביקור במזקקת יוליוס. את המזקקה הקים יובל הרגיל (ג'וב) בשנת 2008. זוהי מזקקת האלכוהול הראשונה בארץ שזיקקה תזקיקי פירות והפכה אותם לאלכוהול בעבודת יד ומחומרי גלם מקומיים בלבד. את המזקקה העביר ג'וב בשנת 2017 לקיבוץ חניתה ולפני שנה הוא פתח בה את מרכז המבקרים החדיש, שבו הוא מציע סיור טעימות.

הסיורים מתאפשרים בימים חמישי ושישי (בשאר הזמן בתיאום מראש), והם כוללים טעימות והסברים. כיום המזקקה מייצרת 30 אלף בקבוקים בשנה, שמיוצרים בסך הכל על ידי שלושה אנשים. בין שלל התזקיקים שמבוססים על ענבים ושאר פירות עונתיים, תוכלו לטעום למשל ביטר אפריטיף עם 20% אלכוהול, ג'ין נהדר ועוד.

מזקקת יוליוס (צילום: מיטל שרעבי,מקס מורון)
מזקקת יוליוס (צילום: מיטל שרעבי,מקס מורון)

סיור שכולל ארבע־חמש טעימות עולה 50 שקלים, מסלול עם מספר טעימות כפול יעלה 100 שקלים.

מתחם הצנצנת – בית קפה
אחרי כל כך הרבה אלכוהול תוכלו לרדת כמה מדרגות ולהגיע אל מתחם הצנצנת. המתחם הוא למעשה מקום המרכז מספר יוזמות של חברי הקיבוץ. הכל התחיל כשמירב בן עזר פתחה את בית הקפה "הצנצנת" ולאט־לאט הצטרפו אלה עוד כמה עסקים קטנים. כעת לא רק בית הקפה נקרא "הצנצנת" אלא המתחם כולו.

בקפה "הצנצנת" תמצאו אוכל ביתי מעשה ידיה של מירב על בסיס הפרודוקטים שיש באותו היום. בימי חמישי בערב יש שם תבשיל משתנה ומוזיקה טובה, ובימי שישי מוגש חומוס ביתי. מומלץ לתאם הגעה מראש.

פתוח כל יום למעט ימי ראשון, בשעות 09:00־15:00, בימי חמישי פתוח עד הערב.
לפרטים נוספים: 052־7258820.

 גלריית גבול
בצמוד לבית הקפה תמצאו את גלריית "גבול" בהובלתה של האוצרת ריטה כץ, שמציגה תערוכות המתחלפות אחת לחודש ומקיימת שיח גלריה בסופי השבוע. בימים אלו מוצגת בגלריה תערוכת יחיד של האומנית המאיירת מיכל דבואה - "מאמא שניצל", תערוכה צבעונית והומוריסטית.
פתוח בסופי שבוע, בתיאום מראש.
לפרטים נוספים: 054־6370785.

גלריית גבול (צילום: מיטל שרעבי,מקס מורון)
גלריית גבול (צילום: מיטל שרעבי,מקס מורון)

"אחד מ־1 - אומנות מקומית ופריטים ייחודיים לעיצוב הבית"
ליאת סוטו היא מעצבת פנים במקצועה שהחליטה להגשים חלום ולפתוח חנות בוטיק בקיבוץ שתציע מגוון פריטים לעיצוב הבית לצד פריטי אומנות פרי יצירתם של אומנים מקומיים תושבי חניתה והסביבה. אצל ליאת ניתן למצוא מגוון פריטים ייחודיים, מציורים ועד תכשיטים בעבודת יד.פתוח בסופי שבוע, בתיאום מראש.
לפרטים נוספים: 052־3749520.

"מקום - חנות קטנה ומטריפה"
בחנות הקטנה של לירון זיו היא מרכזת אוסף של פריטים שאספה ממקומות שונים, החל מספרים דרך דברי אומנות ומזכרות.
פתוח בסופי שבוע, בתיאום מראש.
לפרטים נוספים: 052־8313202.

 חניתה אומנם מאוד רוצה מבקרים, אך בניגוד לקיבוצים אחרים, נושא הלינה בו מעט מורכב. כך שבמקום חדרי אירוח קיבוציים קלאסיים, תוכלו למצוא כאן יוזמות של אנשים פרטיים שמציעים צימרים אינטימיים, יורט ואפילו וילה.

מקום (צילום: מיטל שרעבי,מקס מורון)
מקום (צילום: מיטל שרעבי,מקס מורון)

למשל עזר ובלהה, זוג מקסים, מוותיקי הקיבוץ, שהקים יורט מדוגם שצופה אל הנוף המהמם של הגליל. המקום שלהם נקרא "אירוח עזר ובלהה", וכולל חצר יפהפייה ומרפסת עם קמין גחלים שבו ניתן לצלות מרשמלו, חדר שינה ומקלחון. לינה ביורט תעלה באמצע השבוע 300 שקלים ללילה ראשון, ואחר כך 150 ללילה לאדם. כל אדם נוסף - 50 שקלים. בנוסף, עזר מוביל טיולים על קו הגבול עם לבנון, שבהם הוא מספר קצת על ההיסטוריה של האזור.
לפרטים נוספים: 052־2229999.

אם אתם מחפשים משהו גדול יותר מיורט, ב־Airbnbשל סבינה תוכלו להתארח בבית פרטי עם חצר גדולה ומרפסת ענקית שצופה אל היער, בעלות של 2,000 שקלים לילה ראשון ו־1,500 שקלים לכל לילה נוסף. מתאים לשמונה אנשים לכל היותר.
לפרטים נוספים: 052־4208330.

מאחר שחניתה הוא בכל זאת קיבוץ קטן עם לא הרבה אפשרויות לינה, את הלילה אתם יכולים לעשות גם בנהריה הקרובה. עיר הקיט של הצפון מציעה מגוון אפשרויות, שבשנים האחרונות עברו שדרוג מפתיע. אחת מהן היא מלון הריזורט "סי לייף נהריה".

המלון שייך לרשת מלונות JACOB, ולאחרונה עבר שיפוץ מסיבי בעלות של למעלה מ־15 מיליון שקלים. כחלק מהשינויים, הוקם ספא HALO, שמורכב כולו מקירות מלח שהובאו ממכרות מלח במזרח אירופה.

סי לייף נהריה (צילום: מקס מורון)
סי לייף נהריה (צילום: מקס מורון)

המלון נמצא במיקום אסטרטגי, שמצד אחד מאפשר ניתוק מוחלט מהעיר ומצד שני צופה על החוף היפהפה של נהריה. למלון בריכה חיצונית ופנימית ומדשאות הצופות אל רצועת החוף. המלון מורכב ממבנה מרכזי עם 40 סוויטות הפונות לים, ועוד 24 סוויטות גרדן וטרסה. החדרים מעוצבים בצורה מודרנית, מרווחים ומכילים את כל מה שצריך לחופשה מושלמת.

כעת, רגע לפני שניכנס ממש לחורף, אפשר ליהנות מהשמש הסתווית ואפילו להשתזף מסביב לבריכה החיצונית. בימים קרים יותר הבריכה הפנימית המחוממת היא דרך נהדרת להימלט מהקור. חוץ מזה, הטיפולים בספא של המלון פשוט נהדרים.
פרטים נוספים תמצאו ב: https://jacobhotels.com/sealifehotel/

ואם כבר נהריה, אי אפשר לעזוב את העיר בלי לעצור במסעדת "MEZE" (רחוב שמעון רייך 24). בית אוכל אינטימי, שמסתתר באחד הרחובות הקטנים שחוצים את הגעתון. "MEZE" הוא מקום שבו תמצאו תפריט עשיר בסגנון ים תיכוני-בלקני. החלק הראשון של התפריט מתמקד ב"מאזוט" - צלחות קטנות שבהן סקורדליה (ממרח שום), ציזיקי, באבא גנוש, פאבה (ממרח מאפונה) ולחם שטוח נהדר.

מסעדת ''MEZE'' (צילום: מיטל שרעבי,מקס מורון)
מסעדת ''MEZE'' (צילום: מיטל שרעבי,מקס מורון)

בחלק הבא בתפריט תמצאו מנות ביניים, כמו קישואים מטוגנים עם קרם גבינת טולום, או חלומי בגריל שמונחת על רוטב נהדר עם עגבניות שרי צלויות. החלק האחרון בתפריט מוקדש לעיקריות, ותמצאו בו סופלקי על פיתה קרועה, קבב אדנה עם ירקות בגריל, דניס פתוח על הפלאנצ'ה ועוד.

מי שעומדים מאחורי המסעדה הם עופרי ועדי שוורץ. עופרי (23), הוא השף והוא התחיל את דרכו כסו שף בביסטרו של מיכאל גרטופסקי. עדי (35) הוא הסומליה, ויש לו ותק עשיר בתחום המסעדות.