אם חשבתם לנצל את הימים האחרונים של הסתיו לטיול צבעוני, המשלב בתוכו את יופיה המרהיב של השלכת, אך אין לכם אפשרות לטוס כרגע, יש אתרים יפהפיים גם בישראל, שלא רבים מאיתנו מנצלים לביקור בתקופה הזו של השנה.

טרנד טיולי השלכת הולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות. התמונות האינסטגרמיות, האווירה המיוחדת ומזג האוויר הקריר, אך יחסית נעים, מובילים רבים להזמין חופשה לאחד מיעדי השלכת כדוגמת ניו יורק ולונדון. אך האם קיימים אתרים יפים כאלה גם בישראל? לגמרי. הנה המלצות למספר יעדי שלכת יפהפיים ברחבי הארץ, שאליהם מומלץ ורצוי להגיע בתקופה זו של השנה ביחד עם היקרים לכם, וליהנות מנופים עוצרי נשימה שלא הייתם מעלים על דעתכם שהם ממש כאן קרוב.

הגן הלאומי עין חמד

גן לאומי עין חמד, כשמו כן הוא, פינת חמד יפהפייה, הנמצאת על הדרך העולה מתל אביב לירושלים. הגן הלאומי, העמוס במבקרים חובבי פיקניקים ומים, משמר נוף קדום של נחל, מעיינות וחקלאות קדומה. בלב הגן זורם חלקו העליון של נחל כסלון ולאורכו מעיין עין חמד. מי הנחל, הזורמים כל השנה, ממלאים בריכות מים ובהן צמחיית מים וגדות המשווה למקום מראה קסום ומיוחד. ליד ערוץ הנחל תמצאו טרסות עתיקות, וגולת הכותרת היא מבנה צלבני מרשים ששימש בית חווה ומרגוע למסדר ההוספיטלרי ולעולים לירושלים.

בעונת הסתיו מתקשט הגן בשמיכת עלי שלכת מרשימה המזכירה מראות מחו"ל, כך שאם פספסתם את ההזדמנות לרביצה בסנטרל פארק, את הפיקניק פלוס תמונת האינסטגרם בהחלט תוכלו לעשות בעין חמד - במיוחד כשעצי הדולב הענקיים שבחלקו התחתון של הגן משירים את עליהם הגדולים ונשארים עירומים. מראה מיוחד בפני עצמו.

שלכת בעין חמד (צילום:  יניב כהן רשות הטבע והגנים)
שלכת בעין חמד (צילום: יניב כהן רשות הטבע והגנים)

באתר פינות מושלמות לפיקניק משפחתי או רומנטי ומסלול נגיש לנכים. בתוך הגן גם מתחם אופן ספייס עם חיבור חשמל ואינטרנט שמספק מקום מדהים לעבודה מהטבע, כך שאם בא לכם להתנתק קצת מארבעת הקירות באמצע השבוע - שקט ונוף עוצר נשימה מובטחים לכם פה.
בכלל, חשוב לציין כי הזמן המתאים ליהנות מהשלכת הוא באמצע שבוע, כיוון שבסוף השבוע האתר עמוס מאוד במבקרים. כמו כן, יש להירשם מראש לפני ההגעה באתר רשות הטבע והגנים.

איך מגיעים: נוסעים בכביש מספר 1, עולים במחלף חמד ופונים דרומה בעקבות השילוט "גן לאומי עין חמד".

שלכת בעין חמד  (צילום:  יניב כהן רשות הטבע והגנים)
שלכת בעין חמד (צילום: יניב כהן רשות הטבע והגנים)

אתר עין חניה

לא רחוק מעין חמד, גם באזור ירושלים, שוכנת פינת חמד נוספת שכדאי להכיר - עין חניה. האתר, המשלב מעיין ובריכות עתיקות עם נקבת הליכה קצרה מתחת לאדמה שלילדים אסור להחמיץ, הוא גם מקום קדוש ואתר עלייה לרגל למאמיני הכנסייה הארמנית והכנסייה האתיופית - והקדושה מורגשת, ומתווספת לפלאי הארכיאולוגיה שנתגלו במקום כדוגמת מערכות מים מהתקופה הביזנטית וטרסות ישנות ששוקמו, לצד שחזור חקלאות קדומה.

עצי בוסתן כגון זית, שקד ותאנה שניטעו על ידי רשות הטבע והגנים כחלק מתהליך השיקום של האתר, מעניקים לו, בימי השלכת במיוחד, נוף קסום שגורם להרגיש כמו באגדה. האתר אומנם לא גדול במיוחד, אך הוא מתאים מאוד לטיול משפחתי קצר של כשעה עם ילדים, שייהנו עד מאוד ממה שיש לו להציע.

איך מגיעים: מקניון מלחה בירושלים נוסעים בכביש המוביל לגילה ולגוש עציון. רחבת החניה של עין חניה נמצאת כ־2.5 ק"מ מהכניסה לעין יעל
הבניאס.

מעטים האנשים שלא מכירים את הבניאס, פנינת הטבע עוצרת הנשימה לרגלי החרמון. יופיו של האתר מקנה לו תהודה בארץ ואפילו מחוצה לה, ואלפים עולים אליו לרגל מדי שבוע כדי ליהנות מזרימת הנחל, מהשבילים הנוחים לטיול ומהצמחייה המקומית. בין פינות הטבע הקסום והפראי אפשר לגמרי לשכוח לרגע איפה אנחנו.

באווירת הסתיו, האתר מקבל זווית ייחודית של צבעי שלכת צבעונית וחמה, המשתלבת בצורה טבעית עם מפל הבניאס הגועש, וצבעו התכול המהפנט. בנוסף, אם אתם מעוניינים בעוד זוויות מלבד הנוף המיוחד שמספק רגעים של שקט ושלווה, סמוך למעיין הבניאס, ליד המערה שממנה נבע המעיין בעבר, נמצאים השרידים של מקדש האל פאן שממנו גם נגזר שם המקום, ומוסיפים לטיול היסטוריה ומורשת.

איך מגיעים: מכביש 99, מקריית שמונה או ממסעדה נוסעים כ־15 דקות.

בריכה וקשת בעין חניה (צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
בריכה וקשת בעין חניה (צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)

שמורת הטבע תל דן

באופן כללי, ניתן לומר שמי שמחפש שלכת, ימצא אותה בוודאות בגליל העליון. מלבד הבניאס, נמצאת בגליל העליון גם תל דן, אחת השמורות האהובות והמוכרות בישראל, שבסתיו לובשת מראה אחר, ציורי ומהפנט - שיגרום לכם לרצות להישאר בו לנצח. פלגי המים הגועשים, קולות ציוץ הציפורים והצמחייה המדהימה הם רק חלק ממה שיש למקום להציע.

סלמנדרה בשמורת הבניאס (צילום: עופר שנער)
סלמנדרה בשמורת הבניאס (צילום: עופר שנער)

באתר מסלול נגיש המסתעף לכמה אפשרויות בכמה דרגות קושי המתאים גם למשפחות וילדים, שהופך לקסום יותר בתקופת השלכת. מומלץ לקחת את הזמן וליהנות מכל הדברים הקטנים שיש למקום להציע, כדוגמת הסלמנדרות, צל עצי "הג'ונגל" ובריכת השכשוך.

איך מגיעים: על כביש 99 (קריית שמונה־מסעדה), נוסעים כ־11 ק"מ מזרחית לצומת המצודות. השמורה נמצאת סמוך לקיבוץ דן.