כבר מתחילת דצמבר התקשטו עסקים רבים ברחבי הארץ ברוח הכריסמס בציפייה למבקרים ולקונים, שמספרם הולך וגדל מדי שנה. שוקי חג המולד, סיורי כריסמס וגם מבצעים ייעודיים ברשתות השיווק הם רק חלק ממה שמוצע למי שנשאר בארץ ולא מטייל בימים אלה באירופה הצבעונית והמקושטת.

שמירה על איזון
אתמול נפתח בשער החדש בעיר העתיקה בירושלים כריסמס מרקט, שיימשך עד 25 בדצמבר. "בשנה שעברה ביקרו ביריד יותר מ־80 אלף איש. השנה אנו מצפים לעבור את 100 אלף המבקרים, בהם תושבי הרובע הנוצרי, ישראלים מכל רחבי הארץ ותיירים מהעולם", אומר עופר שטרית, הבעלים של כפיים הפקות, חברת ההפקות של האירוע. "מדובר באירוע בעל אופי קוסמופוליטי שנחוג בירושלים, עיר בעלת חשיבות עליונה לדת הנוצרית ולשאר הדתות. כמיטב המסורת, הנהוגה ברחבי העולם בשוקי הכריסמס השונים, גם המתחם והרחובות של הרובע הנוצרי עוטים תאורה וקישוטי חג, יריד אוכל חורפי מציע מזון ושתייה ברוח החג, ויש שלל דוכני מזכרות ומתנות, מיצגים, הופעות חיות וסיורים - והכל בשיתוף עם קהילת הרובע".

חג המולד בשער החדש בעיר העתיקה בירושלים (צילום: יח''צ הרשות לפיתוח ירושלים)
חג המולד בשער החדש בעיר העתיקה בירושלים (צילום: יח''צ הרשות לפיתוח ירושלים)

מהו האתגר בארגון אירוע כזה?
"הרובע הנוצרי מרכז זרמים נוצריים שונים, ולקראת החג הזרמים מתאחדים למטרה משותפת. התושבים ובעלי העסקים מעורבים בחגיגות ולוקחים חלק פעיל בהכנות - מה שהופך את החוויה למגבשת, למקרבת, לאותנטית ולמרגשת. יש אתגר ביצירת אירוע שישמש קורת גג לכולם, ירתום את תושבי הרובע וגם יהיה מזמין לתיירים המגיעים להתרשם וליהנות. אף שמדובר באירוע עם אווירה גלובלית המקבל את כולם, יש צורך בשמירה על איזון בין קיום האירוע בדרך הכי טובה ומהנה למבקרים לבין הקפדה על מסורת החג כפי שהיא, מאחר שמדובר בחג מרכזי בנצרות".

מנצרת עד תל אביב
גם בקניונים רבים ברחבי הארץ כבר החלו ירידי חג המולד.
כמדי שנה, חגיגות סוף השנה האזרחית הגיעו לקניון BIG FASHION נצרת, ויתקיימו עד סוף החודש. "דצמבר הוא חודש שיא מבחינת כמות המבקרים. הקניון רושם גידול של כ־100% בתנועת המבקרים", אומר ערן אמציה, סמנכ"ל ניהול, תפעול ושיווק בביג מרכזי קניות. "הקניון מקושט, ססגוני וצבעוני באווירת חו״ל ומהווה מוקד משיכה למגוון רחב של קהלים מכל הארץ. בעלי העסקים בקניון מחכים לחגיגות הכריסמס ונהנים מתנועת קונים רבה. החגיגות הן מסורת של יותר מעשור עם קישוטים אותנטיים, שוק חג המולד, חנות פופ־אפ לכריסמס, הופעות של אומני רחוב, סנטה קלאוס ואווירה חגיגית וקסומה, כמו במיטב בירות אירופה".

נצרת (צילום: BIG מרכזי קניות)
נצרת (צילום: BIG מרכזי קניות)

"זאת השנה החמישית שבה מתקיים יריד חנוכריסמס בדיזנגוף סנטר בתל אביב, שמציע לצד סביבונים וחנוכיות גם פריטים ומוצרים עבור הקהל שחוגג את חג המולד ואת נובי גוד", אומר אלכס קפלן, מנהל שיווק דיזנגוף סנטר. "היריד, שיתקיים עד סוף החודש, נערך בניהולה של חנות ברוריה ומתפרס על 150 מ"ר עם חנות פופ־אפ שמציעה עצי אשוח, דקורציה לעצי אשוח, תחפושות סנטה קלאוס, מתנות לשנה החדשה, אביזרים ותפאורה לכריסמס ולנובי גוד ועוד. בדומה להאלווין, אנו מבחינים בכך שכל שנה הביקוש והעניין סביב חגיגות דצמבר גדלים באופן ניכר. זה כולל גם קהלים שנחשפו לירידים הקודמים, וניכר היבט החזרה לשורשים של אוכלוסיות מגוונות שנהנות לחגוג כמו בארצות מוצאן. כמו כן, יש ציבור ששמח להפוך כל סיבה למסיבה ונהנה מאווירת כריסמס בלי לעבור בנתב"ג או לסבול בכפור האירופי".

אלכס קפלן (צילום: איריס לאור)
אלכס קפלן (צילום: איריס לאור)

כמה מבקרים צפויים להגיע ליריד?
"להערכתנו, עשרות אלפי אנשים יפקדו את היריד, שמושך אליו גם אוכלוסיות שאינן פוקדות את המקום באופן יום־יומי. מגיעים מבקרים מיישובים מרוחקים יותר מגוש דן. היקף מכירות היריד עולה בכ־20% מדי שנה. בעקבות הביקוש הגובר עולים בהתאמה גם כמות והיצע המוצרים. גם שטח היריד וההשקעה בו הולכים וגדלים מדי שנה".

יריד חנוכריסמס בדיזנגוף סנטר בתל אביב (צילום: אלכס קפלן)
יריד חנוכריסמס בדיזנגוף סנטר בתל אביב (צילום: אלכס קפלן)

מחיפה ועד תמנע
יריד חנוכריסמס, המשלב בין חנוכה לחג המולד, החל גם בעופר גרנד קניון חיפה מקבוצת קניוני עופר. גם בו תמצאו לצד חנוכיות וסביבונים עצי אשוח, קישוטים לעץ, מתנות ועוד. "השנה לראשונה נערך אצלנו יריד כזה. חיפה היא עיר המייצגת את שלוש הדתות, והחלטנו לתת במה בקניון לכל החגים, כדי שקהל המבקרים יגיע ליהנות מהחוויה״, אומר מנכ"ל גרנד קניון ניר ברקן.

מתכננים לטייל החודש בדרום? בפארק תמנע יתקיים בתאריכים 26־29 בדצמבר יריד מואר וחגיגי לכל המשפחה. באמפי תמנע שברחבת האגם יוצב עץ אשוח מקושט ומואר שיתנשא לגובה של שישה מטרים. כמו כן יהיו שלל מיצגי אור, דמויות סנטה קלאוס, כרכרת איילים, מיצגי כוכבים ומתנות מוארות. להקת נגנים תנגן ותשיר שירים ברוח החג, ויתקיימו פעילויות אינטראקטיביות לילדים (מחיר הכניסה ליריד כלול במחיר הכניסה לפארק: 49 שקל למבוגר, 39 שקל לילד).

חגיגת חג המולד בפארק תמנע (צילום: ארן דולב)
חגיגת חג המולד בפארק תמנע (צילום: ארן דולב)

ג'ליל דביט, שף, יזם תרבות וקולינריה והבעלים של מסעדת סמיר ברמלה, רגיל לחגוג כריסמס עוד מילדותו בבית הוריו. בשנים האחרונות גם את העסק שלו הוא צובע בצבעי חג המולד. "במסגרת הפעילות השוטפת של המסעדה אנחנו עושים בימים אלה הופעות וארוחות ברוח החג", הוא מספר. "ואילו בסמטה שמחוץ למסעדה ייערך בימים שישי־שבת עד סוף דצמבר שוק חג המולד, שבו יימכרו עצי אשוח, קישוטים לעץ, צעצועים ומתוקים ברוח החג בשילוב מכונת שלג ומוזיקה חיה. אנחנו לא מייצרים אווירה של דת, אלא אווירה שמחה. זאת אווירה כיפית".

השף ג'ליל דביט (צילום: בועז ארד)
השף ג'ליל דביט (צילום: בועז ארד)

סיורי כריסמס
מלבד ירידי כריסמס, גם סיורים הם חלק בלתי נפרד מהחגיגה. מוזיאון מגדל דוד בירושלים מציע במהלך דצמבר סיורי חג מולד ברובע הנוצרי, הכוללים ביקור בסמטאות המקושטות, בחנויות ובדוכנים המוכרים את הקישוטים לחג וטעימת מתוקים ברוח החג (המחיר למשתתף: 80 שקל, כולל טעימות).

עיר עולם ותיירות של עיריית תל אביב-יפו מזמינה ב־24 בדצמבר לסיור "חג המולד בנווה שאנן", שכונה שבה רבים מן הזרים החיים בה או הפוקדים אותה מעת לעת הם נוצרים שהסבו מבנים בה לכנסיות שבהן הם מקיימים טקסים ואירועים חגיגיים. הפעילות הנוצרית בשכונה מגיעה לשיאה בחג המולד בטקסים ססגוניים שיעמדו במוקד סיור זה (מחיר: 60 שקל).

חברת יאללה באסטה עורכת עד סוף החודש מגוון סיורי כריסמס בנצרת, ביפו, בירושלים ובחיפה. בנצרת, למשל, מתקיים סיור חווייתי מודרך בסמטאות העיר המוארת, העובר בכנסיית הבשורה וכולל טעימות מן המטבח המקומי, כגון משקה קינמון מיוחד, כנאפה, פטאייר אותנטי, תבלינים במטחנת אל־באבור המפורסמת ועוד (העלות: 95־175 שקל למגוון סיורים).

גם במסגרת הפסטיבל "החג של החגים" בחיפה מתקיימים אירועי כריסמס. למשל, סיור כריסמס משפחות ב־22 בדצמבר שיחל בקבלת פנים חגיגית ליד עץ הכריסמס שבבית הגפן, מפגש אישי עם סנטה קלאוס, טעימה ממטעמי החג, ביקור במוזיאון ללא קירות שבוואדי ניסנאס המציג יצירות אומנות שונות וסיור כנסיות ואורות מרהיב (המחיר: כרטיס הורה וילד - 200 שקל, כל כרטיס נוסף - 80 שקל).

מגוון פעילויות הקשורות לכריסמס מתקיימות גם במלונות ברחבי הארץ. כבר בסוף נובמבר התקשט מלון מגדלה שעל שפת הכנרת בעץ אשוח ענק, ומרחביו קושטו בסממני החג. החודש מתקיימת במלון חגיגת חנוכריסמס בסימן אור ותכנים מוזיקליים. לדוגמה, קונצרט חנוכריסמס באווירת החג של אנסמבל עלמה - קול נשי ישראלי בשעת שקיעה בכנסיית Duc in Altum (ב־23 בדצמבר העלות: כרטיס צעיר עד גיל 35 - 65 שקל, כרטיס רגיל - 90 שקל).

רשת פתאל מציעה בחיפה דילים הכוללים סיור במושבה הגרמנית המקושטת ובוואדי ניסנאס הצבעוני (המחירים ל־28 בדצמבר, לילה לזוג, כולל ארוחת בוקר וסיור: מלון לאונרדו פלאזה חיפה - החל מ־780 שקל; מלון בוטניקה חיפה - החל מ־1,400 שקל).

חג האורות
גם רשתות שיווק רבות מתקשטות בימים אלה ויוצאות במבצעים מיוחדים. בתחילת החודש העלתה רשת טיב טעם בעלות של כ־400 אלף שקל קמפיין תחת הסלוגן "לא משנה איזה חג אתם חוגגים - חנוכריסמס שמח, טיב טעם - החופש לבחור".

"לקראת חגיגות הכריסמס והסילבסטר רשת טיב טעם נערכת עם מוצרי מזון חדשים, מוצרי אווירה וקישוטים. השנה אנו צופים עלייה של כ־25% בקרב רוכשי עצי אשוח ואקססוריז לקישוטי העץ, כאשר הגידול בביקוש ניכר בקרב כלל המגזרים", אומר יוסי שליו, סמנכ"ל הסחר והשיווק ברשת טיב טעם.

יוסי שליו (צילום: אלעד גוטמן)
יוסי שליו (צילום: אלעד גוטמן)

מחירים לדוגמה: כובעי סנטה קלאוס ב־9.90 שקל, עץ אשוח 60 ס"מ ב־35.9 שקל וסט כדורים לעץ ב־15.90 שקל. "לאור הביקוש השנה אנו מגדילים ברשת את היצע עצי האשוח והמוצרים לכריסמס, כמו כדורים בצבעי זהב, אדום וירוק, בובת סנטה, קונפטי ותאורה צבעונית", מוסיף שליו. "לקוחות הרשת ייהנו מחוויית קנייה ייחודית בניחוח בינלאומי באווירת החג וממבצעים משתלמים. לצד קולינריה עשירה מכל העולם, בסניפים תושמע מוזיקה המאפיינת את החג לצד טעימות יין ואלכוהול".

''טיב טעם'' חוגגת שנה אזרחית חדשה (צילום: אלעד גוטמן)
''טיב טעם'' חוגגת שנה אזרחית חדשה (צילום: אלעד גוטמן)

"תקופה זו היא התקופה הערה ביותר מבחינת התיירות המקומית והצליינית באזור. גם אנחנו בחרנו להדגיש את אווירת החג המיוחדת, לקשט את המתחם בהתאם ולהעמיק את היצע המבצעים על שלל הקטגוריות מתוך מטרה לשמח את כלל הציבור שחפץ בכך בתקופת החגים הבאה עלינו לטובה", אומר וואסים חינאווי, מבעלי מתחם הקונספט הקולינרי של רשת חינאווי Wine & More בנוף הגליל. "לרגל חגיגות הכריסמס בחרנו לחגוג ובגדול בהפנינג מושקע באווירה של חו"ל. כל המתחם הענק קושט בעצי אשוח ובאווירת חג המולד כמיטב המסורת".

חינאווי Wine & More בנוף הגליל  (צילום: לירן כספי)
חינאווי Wine & More בנוף הגליל (צילום: לירן כספי)

ואסים חינאווי  (צילום: שי בן אפרים)
ואסים חינאווי (צילום: שי בן אפרים)

מה צפוי במהלך החגיגות?
"בשנה הקודמת חגגנו במסיבה גדולה אחת, ואילו השנה בחרנו לקיים את החגיגות בהשקעה מקסימלית על פני חמישה ימים. בתאריכים 20־24 בדצמבר יתקיים אצלנו הפנינג כריסמס חגיגי שיכלול מבצעים חסרי תקדים, מסיבות יומיות אל תוך הלילה, טעימה חופשית של יינות ומשקאות אלכוהוליים, סנטה קלאוס והפתעות נוספות. יש משהו קסום בחג הזה שמצליח לחבר ולאחד בין כולם. אנו צופים שהשנה יהיו הרבה מאוד מבקרים ונערכים לכך בהתאם. להערכתי, מספר המבקרים יעקוף ב־45% את הנתונים של 2019 (טרום הקורונה). יש צמא אדיר לחגיגות, וזה בהחלט מורגש בשטח בתנועת הציבור לאזור".