החורף הגיע והצפון שוב ירוק, הכרמל יפהפה, רוחות המדבר שורקות, ובהרי יהודה מחכים לפריחת השקדיות הקסומה. תקופת החורף בהרי יהודה היא אחת האהובות עליי. האוויר הקריר והנופים עוצרי הנשימה מצליחים למשוך מטיילים לאזור. תוסיפו לזה גם מלון בוטיק אינטימי למבוגרים בלבד - וקיבלתם נוסחה מנצחת.

מלון "גורדוניה", שנמצא במעלה החמישה, ממש מעל אבו גוש, צופה אל הנוף הפתוח של הרי ירושלים. כדי להגיע אליו תצטרכו לטפס עם הרכב בשביל פתלתל שמוביל כאילו לשום מקום. אז, ווייז פתאום יתעורר לחיים ויפנה אתכם לשער ברזל. מאחוריו נגלה עולם סודי, כאילו מנותק מהצפיפות ומההמולה.

בחודשים האחרונים "גורדוניה" עבר שדרוג בהשקעה של 20 מיליון שקלים, שכולל הוספת שתי קומות חדשות על מבנה קיים שהיה שייך במקור למלון "יערים" הסמוך, והוקמו בו סוויטות בגדלים שונים, אולם כנסים וחדר כושר. התוספת הזו הובילה להכפלת מספר הסוויטות, כך שכיום יש ב"גורדוניה" 40 סוויטות, 27 מתוכן עם בריכות פרטיות והוט טאב. ואם זה לא מספיק, יש גם סוויטה סופר־יוקרתית עם רוף־טופ ובו האט טאב, סאונה ובריכת שכשוך. מי שלא יזכה בסוויטות עם אחד מהשניים לא צריך לדאוג, כי במלון יש גם הוט טאב ציבורי ענק ובריכת אינפיניטי גדולה ומחוממת.

מלון גורדוניה (צילום: מיטל שרעבי)
מלון גורדוניה (צילום: מיטל שרעבי)

לצד החדרים החדשים הוקם גם ספא חדש, והסלון של "גורדוניה" - מה שנקרא בשפה עממית "הלובי" - חודש, כך שאורחי המלון יוכלו לבלות בו בזמנם הפנוי, לאכול ולשתות באופן חופשי מאחר שהכיבוד כלול במחיר החדר. אם זה נשמע לכם נדיב מאוד, זה לא במקרה. הרעיון כאן הוא שאם אתם נפרדים ממינימום 1,700 שקלים ללילה לחדר ללא בריכה באמצע השבוע וכ־5,000 שקלים לחדר עם בריכה בסופ"ש, לפחות לא תצטרכו להוציא שוב את הארנק במהלך החופשה.

מלון "גורדוניה" נפתח בשנת 2016 על ידי משפחת נקש, שבבעלותה מספר מלונות נוספים, כמו "הרברט סמואל", "סטאי" ו"אורכידאה". ואף על פי שאופי המלון תואם במדויק את הצביון הייחודי של המלונות המזוהים עם הנקשים, הם החליטו להעביר אותו לידיו של גדי פריבר וחברת כרם מלונאות, המנהלים גם את מלונות "אלמא" (זכרון יעקב) ו"יערים" (מעלה החמישה).

"גורדוניה", שמוקף בצמחייה מקומית - חלקה פראית וחלקה נשתלה במקום בדיוק רב, הוקם במקור על מבני אבן ישנים. אם השם שלו נשמע לכם יוצא דופן, זה לא מפתיע, כי רבים לא מכירים את ההיסטוריה של המקום. גורדוניה הוא הכינוי של חמשת בני גרעין התיישבות שהכשירו את הדרך אל הפסגה, ולמעשה לזכרם הוקם לבסוף היישוב הסמוך מעלה החמישה.

חדרים חדשים (צילום: ערן תורג'מן)
חדרים חדשים (צילום: ערן תורג'מן)

המבנים המקוריים, שבהם התחיל כל הסיפור של המלון, היו בעבר בית הבראה. עם השנים בית ההבראה נסגר, שינה ייעוד מספר פעמים עד שלבסוף הוסב לבית הארחה של מעלה החמישה. בראשית ימיו של המלון המבנים הללו זכו לשיפוץ מסיבי והיו הסוויטות הראשונות שלו. כיום כל 40 הסוויטות בנויות מאותה אבן יפהפייה, והן מעוצבות באותו סטנדרט. על העיצוב הופקדה קורין גרשון מ־Studio 2K, שבחרה להשתמש בכמה שיותר חומרי גלם טבעיים (עץ ואבן) כדי להתאים את העיצוב לנוף המקומי. בגדול, כל הסוויטות מרווחות ובעלות חדרי אמבטיה גדולים ומפנקים, יש כמובן גם מיני־בר ומיטות שקשה לעזוב.

מאחר שלא מדובר במלון רב־קומות, אלא בסוויטות הפזורות בשטח, החלל המרכזי של "גורדוניה" הוא "הסלון". זה המקום שבו תאכלו את ארוחות הבוקר והערב (שכלולות במחיר החדר) וגם המקום הראשון שבו יקבלו את פניכם בלבביות, תוכלו להתרווח בו עם כוס קפה חם מול הנוף הפתוח ולהוריד הילוך לפני שאתם הולכים אל החדרים. בימים קרירים או גשומים, זה מקום מפלט עם מגוון פינות ישיבה נעימות. הסלון למעשה מחולק לשני חללים המופרדים על ידי מחיצת עץ: חלל לצ'יל וחלל שבו תאכלו את הארוחות.

אחרי שתיהנו מהשקט ומהשלווה, תוכלו לעבור לפינת האוכל שבה מוצב בופה חלבי עשיר ושתייה בכל שעות היום. וכמו בסלון הביתי, כל אחד יכול לקחת בעצמו מה שבא לו, להכין קפה במכונה, להוציא משקאות מהמקרר, למזוג יין ולנשנש באופן חופשי. בזמן ארוחות הבוקר והערב, נוסף לבופה יש גם תפריט מסודר שממנו תוכלו לבחור מנה חמה. מאחר שמטבח המלון חלבי, בערב תוכלו למצוא מנות פסטה שונות ודגים.

מהסלון יוצאים אל שביל מרכזי שבהמשך מסתעף ומוביל אל הסוויטות, דרך גרם מדרגות אבן וגשרוני עץ. אם תשוטטו בשבילים, תוכלו להגיע גם אל בריכת האינפיניטי, לסייר בשטח וליהנות מהשקט המופתי. ויש פה באמת שקט מופתי, אולי בזכות העיצוב שמקדש פרטיות, אולי בשל היעדרם של ילדים צווחים. אם אתם רוצים למלא את השקט בקצת תוכן, כדאי שתדעו שבימי רביעי מתקיימים במלון הרצאות ומפגשי אומנים. כמו כן, אפשר לשכור אופניים, לקחת מפה מה"סלון" ולטייל בקיבוץ מעלה החמישה ובטבע הסובב אותו.

מלון גורדוניה (צילום: מיטל שרעבי)
מלון גורדוניה (צילום: מיטל שרעבי)

אם מעניינים אתכם סיפורי מורשת והיסטוריה מקומית, במעלה החמישה - אחד מיישובי חומה ומגדל, יש לא מעט מה לראות. הקיבוץ, שהוקם בשנת 1938, עשיר במבנים מעניינים, יש בו גן מקסים בלב החורש ועוד. הטיול בקיבוץ כולו לא יארך יותר משעה, ואפשר לעשות אותו בנחת. הדרך הכי פשוטה להתחיל אותו היא לפנות שמאלה מהשער המרכזי של המלון. אחרי מספר דקות של הליכה תוכלו לראות את האנדרטה לזכר לוחמי גטו ורשה ואליעזר גלר, אחד מחמשת החברים של גרעין גורדוניה.

מהאנדרטה ממשיכים אל תוך מעלה החמישה ובעקבות השילוט לחדר האוכל. חדר האוכל ישב במבנה שתכנן האדריכל ארתור גולדרייך, והוא היה פעיל עד תחילת שנות האלפיים. במרחק קטן ממנו נמצא "בית צילה" - מבנה כתמתם־ורדרד שנבנה בסוף שנות ה־40 והיה בית התרבות של הקיבוץ. צילה נבט, שעל שמה הוא נקרא, הייתה חברת הקיבוץ שנרצחה בשנת 1945 בעת שליוותה טיול למצדה. בתוך המבנה יש ציור קיר באורך 15 מטר של האומן סה שונברג. 