שנת 2022 הייתה שנת היציאה מהקורונה. תעשיית התיירות עברה בבת אחת מאפס למאה, וצווארי הבקבוק שנוצרו כתוצאה מביקושי שיא והיצע נמוך נפתחו באיטיות במשך חודשים ארוכים. תהליך זה עוד לא הסתיים, ויימשך גם לתוך 2023. גם אם הקורונה עוד תפתיע ותשבית מוקדי תיירות לזמן קצר, כפי שקורה כרגע בסין, תעשיית התיירות חוזרת לשגרה. גורמים חדשים שהתרחשו השנה ועדיין מתרחשים, כמו המלחמה באוקראינה ומיתון מלווה באינפלציה גבוהה, עלולים לתת את אותותיהם בשנה הקרובה ולהחליף את הקורונה שהייתה במוקד השיח של תעשיית התיירות. שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס, מסכמת את השנה ומנתחת את המגמות הבולטות שיכולות לשנות את התמונה בשנת התיירות הקרובה: 

1. קורונה OUT, אינפלציה IN – האינפלציה והריבית הגבוהה, המלוות במיתון עולמי, עלולות להיות הברבור השחור של תעשיית התיירות ל – 2023. הצפי הוא שביקושי השיא ימשכו עד שלהי הקיץ. ברבעון האחרון של השנה - המיתון הצפוי, יחד עם דעיכה הדרגתית בצמא האדיר שהתפרץ ליציאה לחו"ל לאחר הקורונה, צפויים ליצור האטה יחסית בביקושים. 

2. מחירים – המחירים הגבוהים שראינו עם היציאה מהקורונה לא צפויים לרדת, אך קצב עליית המחירים יתמתן. תעשיית התיירות עובדת לטווח ארוך, וחברות התעופה והמלונאות תלויות בהלוואות ומימון שהריבית עליהן התייקרה. זאת במקביל לאינפלציה שגורמת למחירי השירותים והסחורות להמשיך לעלות. המשמעות היא שהשנה הישראלים יחזרו לנוהל "הזמנה מוקדמת", על מנת להוזיל ככל האפשר את המחירים לעומת מחירי הרגע האחרון. 

3. החזרה למזרח – עונת החורף הקרובה מסמלת את החזרה למזרח הרחוק. הישראלים כבר נופשים בהמוניהם בתאילנד, ובחודשים הקרובים הם יחזרו ובגדול לוייטנאם, קמבודיה, ודרום קוריאה, בעיקר במסגרת נופש מאורגן. הטיסות המתחדשות של אל-על ליפן שיחלו בחודש מרץ צפויות לשים גם את היעד הזה חזק מאוד על המפה. נכון לעכשיו האישור לטוס מעל סעודיה מתעכב, אך אם העניין ייפתר המזרח הרחוק יקבל דחיפה נוספת בשוק הישראלי. 

4. היעדים שיככבו בשנה הקרובה, ואלו שפחות - טורקיה, שהתיירות הישראלית אליה חוותה מספר טלטלות השנה, מסיימת את השנה כיעד המבוקש ביותר בקרב הישראלים. בקיץ הקרוב, לצידה של טורקיה יתחרו: מונטנגרו, שמאז הקורונה מככבת בשוק הישראלי ומשלבת הרים ירוקים עם מפרצי תכלת במרחק טיסה של שעתיים וחצי. ביוון ניתן לראות מגמה מעניינת – הישראלים "שבעים" מרודוס וכרתים ומחפשים אזורי נופש חדשים, במיוחד בצפון יוון או במפרצי הפלופונס בדרום יוון. עוד צפויים לככב: מדינות הסכם אברהם - איחוד האמירויות ומרוקו שנפתחו אליה טיסות ישירות. 

5. יותר חופשות קצרות – מודל הלואו קוסט שאומץ בהרחבה גם על ידי חברות התעופה המסורתיות, יחד עם החשש מאובדן מזוודות יצרו מודל טיול "קליל" של טיסות עם טרולי בלבד. עבור הישראלים, המשמעות היא התחזקות היעדים באירופה ובסביבה הקרובה (דובאי, בטומי) המאפשרים חופשות קצרות וספונטניות. 

שירלי כהן עורקבי (צילום: עזרא לוי)
שירלי כהן עורקבי (צילום: עזרא לוי)

6. ההתחממות הגלובלית – הגורם שנחשב בעבר לשולי בתעשיית התיירות, כבר שינה את כללי המשחק השנה, עם ישראלים שרצו לברוח מהחום אבל הופתעו מחופשות קיץ רותחות באירופה. גם ביעדים המושפעים מחורף קר ההתחממות הגלובלית משנה את הסדר - הסתיו ארוך יותר ועונת התיירות מתארכת. הטמפרטורות העולות מקצרות את העונה באתרי הסקי והופכות אותם בעל כורחם למוקדי תיירות קיציים.

7. חזרה לשגרה בתיירות הנכנסת – השנה הקרובה צפויה להחזיר את התיירות הנכנסת לישראל לרמות גבוהות. יעדים המבוססים בעיקר על תיירים כמו ת"א וירושלים, שנהנו ממחירים אטרקטיביים בתקופת הקורונה, צפויים להתייקר וליצור תנועה של תיירות פנים אל עבר מלונות לואו קוסט או מתחמי גלמפינג מוזלים. 

8. מטיילי קהילות (Communities) – הנוודות הדיגיטלית וטיולי הסולו שצוברים תאוצה, יצרו טרנד של מטיילים בודדים המתחברים לקהילה זמנית ודינמית עם דומים להם. קהילות מטיילים במוקדים שונים ברחבי העולם צוברות תאוצה, ותשתית תיירותית העונה לצרכיהם (כמו רשת המלונות סלינה) מחזקות את המגמה בשנה הקרובה. 

9. הקאמבק של סוכני הנסיעות – הצמיחה האדירה בביקושים והמחסור הכללי בכוח האדם בתעשיית התיירות, גרמו לחברות התיירות הישראליות לחוות קשיים בגיוס סוכני נסיעות בחציון הראשון של השנה. חלק מהישראלים יצאו מתקופת הקורונה עם העדפה ברורה להזמנה דרך סוכני הנסיעות, ומגמה זאת תמשך לתוך 2023.  

10. טיולי שטח, אקסטרים ונישה – חלק מהתיירים הישראלים כבר "ראו הכל" ויוצרים ביקושים חדשים לחוויית תיירותיות ייחודיות בשטח, פעילויות אקסטרים או טיולי נישה – כמו למשל טיולי אופניים, ג'יפים, ספורט וריטריטים. התשתית התיירותית המתפתחת במדינות המותאמות לטיולים אלו במונטנגרו, מרוקו, גיאורגיה, יוון ואיחוד האמירויות מחזקת מגמה זו. 

כ-90% מהזמנות החופשה של הישראלים בשנה האחרונה היו ליעדים בחו"ל 

לאחר שכל מגבלות הקורונה הוסרו והשמיים נפתחו לחלוטין, ישראלים צמאים לחופשות ולטיולים וממהרים לסגור חופשות ביעדים שונים בארץ ובעולם. אתר GROO, אתר הדילים של ישראל, מדווח כי בשנה האחרונה רוב הישראלים העדיפו לטוס לחו"ל, כש-90% מסך הזמנות החופשות דרך האתר הן ליעדים בחו"ל. 

מהנתונים עולה כי ההעדפה המובהקת של הישראלים היא חופשות בחו"ל, כשהיעדים המבוקשים ביותר באפליקציה ובאתר של GROO היו טאבה וסיני, בעיקר בחודשי הקיץ, כמו גם אנטליה שם ישראלים הזמינו חופשות במלונות עם פארקי מים בשביל הילדים. מעבר לכך, היו גם כמה יעדים בארץ שהיו מאוד מבוקשים ביניהם מצפה רמון וירושלים. יעדים נוספים בחו"ל שהישראלים העדיפו השנה כוללים את ורנה (בגלל הקזינו) ואת באטומי. 

כמו כן, מהנתונים עולה כי אחרי כמה שנים של חוסר וודאות וללא אפשרות לטוס, ישראלים צמאים לחופשות שכן 10% מכל רוכשי החופשות בשנה האחרונה רכשו שתי חופשות שונות ומעלה ליעדים בחו"ל לשנה הקרובה. הקטגוריות הכי פופולריות היו:  קוויקי לסופ"ש, טיולים מאורגנים, טיסה והופעה, הכל כלול, יעדים אקזוטיים והפלגות. כשהיעדים הכי פופולריים הם ברצלונה, ורשה, רודוס, ורנה, באטומי ובלגרד. מ-GROO עולה כי ישראלים נוטים לשלב כמה סוגים של טיולים. הראשון שהוא טיול "מושקע" כמו חופשה באיים המלדיביים, טיול מאורגן ליפן או לאפריקה, או חופשת סקי וטיול שני ושלישי הם "פשוטים" יותר וקצרים יותר ליעדים אירופאיים בלגרד או ורשה, ורנה, איי יוון וכ'ו. 

יואב מירון, מנהל תחום התיירות ב- GROO: "אחרי השנים הקשות של הקורונה, ועל אף חוסר הוודאות הכלכלי העולמי, ישראלים עדיין מחפשים את החופשים והבילויים. בחודשים האחרונים אנחנו רואים עלייה חדה בביקושים ואלפי חיפושים אחר דילים לחו"ל באתר ובאפליקציה. אנו קשובים לצרכנים שלנו, המחפשים לצאת לחופשות מפנקות ביעדים קרובים, במרחק של שעות טיסה בודדות ובמחיר אטרקטיבי ונגיש ובהתאם, הדילים נחטפים במהרה".