דווקא החורף, כשהנטייה הטבעית היא להתחפר מתחת לשמיכה, הוא הזמן האידיאלי להתניע את הרכב ולעלות לגולן. אומנם גשמים רבים עדיין לא היו, אך זאת תחילת עונת השיא של הגולן, הנחלים והמרחבים הפתוחים. הנסיעה בכבישים הפתלתלים של האזור מגלה לנו שלל אטרקציות ונקודות עניין הקשורות בטבע או בהיסטוריה של האזור. מלבד תצפיות על נחלים או חיפוש אחר פריחה עונתית, הנה כמה אפשרויות שיעשירו את הביקור באזור.

עין קשתות

לרגלי היישוב נטור שבדרום הגולן נמצא עין קשתות - אחד מאתרי המורשת המרתקים בארץ. האתר מציע ביקור מותאם לכל הגילים, שבמהלכו תוכלו ליהנות מהנוף עוצר הנשימה של הגולן, להתהלך בין שרידים של כפר עתיק ומעיין, ולקנח בבית כנסת מרשים שעבר תהליך שימור מוקפד.

המסלול של עין קשתות מונגש כולו - והוא מתחיל במבואה שניצבת בראש האתר. המבואה נחצבה ממש בתוך הסלע וכבר בכניסה אליה נחשפים לנוף הפנורמי. זהו המקום שבו תוכלו לקחת מפה של האתר, אך גם לצפות בסרט קצר שיכיר לכם את ההיסטוריה של המקום והחזון שלו. הסרט קצר וקולע (5 דקות) ומדבר בשפה קלילה כדי שגם הילדים בקהל יוכלו ליהנות. בין היתר הסרט מדבר על הכפר העתיק שהיה כאן לפני 1,500 שנים ותהליך השימור והחפירות שנעשו (ועדיין נעשים) באתר. אי אפשר שלא להתרשם מתהליך השימור שנעשה, בעיקר בבית הכנסת, שבמהלכו כל אבן שנמצאה והוזזה מוספרה, כך שלבסוף אפשר היה לשחזר את המבנה בצורה הכי מדויקת. לאחר הצפייה בסרט תוכלו לצאת במסלול שיורד אל האתר. בדרך תוכלו לנשום אוויר צלול ולהתרשם מהצמחייה המקומית כשבצדי הדרך עדיין ניתן לראות חפירות.

לאורך השביל יש גם שלטים שמספרים על ההיסטוריה של המקום ועל רעידת האדמה הגדולה שהייתה במאה השמינית וגרמה להרס הכפר. אחרי הירידה תגיעו לנקודת העניין הראשונה - מעיין נובע (אסור להיכנס למים) ובו דגים. המעיין נמצא בתוך מבנה מלבני עם שלוש קשתות, שעל שמן ככל הנראה נקרא המקום בערבית "אום אל־קנאטיר" (אם הקשתות).

אחרי עצירה קצרה לצד המעיין, אפשר להמשיך בשביל - הפעם אל בית הכנסת המשוחזר. על פי ההערכות, בית הכנסת, שהיה אחד מהחשובים באזור הגולן, התפרש על שתי קומות. עד היום הצליחו לשחזר רק את הקומה הראשונה שלו, שבה נמצאת היכלית מעוטרת שבה אוחסן ארון הקודש.

הסיור באתר עצמאי ואורך כשעה, אם כי מדי פעם יש סיורים מודרכים בהרשמה מראש. אם אתם מטיילים עם ילדים, תוכלו לרכוש בכניסה משחק ניווט מרתק עם מספר שאלות שמובילות לפתירת קוד.
מחיר כניסה: 28 שקלים (מגיל 5).

עין קשתות (צילום: מיטל שרעבי)
עין קשתות (צילום: מיטל שרעבי)

הרפת הרובוטית באבני איתן

בעוד הרבה ילדים עירוניים עדיין מאמינים שהחלב מגיע ישירות מהסופר, חלקנו עוד זוכרים את התהליכים הרבים שעובר החלב. ילדים רבים לא ראו משק בקר מימיהם, ובדיוק להם נועדו הסיורים במשקים הפתוחים. על אחת כמה וכמה כאשר הם זוכים לגלות מאיפה מגיע החלב ל"אקטימל" שלהם. במרכז המבקרים של הרפת הרובוטית באבני איתן עורכים סיור של שעה ורבע המותאם למשפחות ובמהלכו גם הקטנטנים יכולים לראות את תהליך הפקת החלב ברפת מתקדמת במיוחד, שבה הפרות יכולות להחליט לבד מתי להגיע לחליבה.

זהו מקום שבו הישן פוגש את החדש, ולצד הרפת המסורתית יש חדר רובוט מיוחד שאליו נכנסות לאטן הפרות ועוברות חליבה ללא מגע יד אדם ועם הקפדה על סטריליות. את הסיור המודרך במקום תתחילו בצפייה בסרטון קצר המתאר את חיי הרפת מאז הקמתה. לאחר מכן תוכלו להאכיל את העגלים הצעירים, לצפות בחליבה ולבסוף לחבוץ חמאה ולטעום שוקולד.

מחיר כניסה: 40 שקלים.

ימים ראשון־שישי בתיאום מראש: 4060311 - 050

חוות בל עפרי

מקום נוסף שבו מתמקדים בתיירות חקלאית הוא חוות בל עפרי של תמי ובבי במושבה קדמת צבי. בבי ותמי, זוג חלוצים, הקימו במו ידיהם את החווה ומארחים בה מטיילים מכל הארץ ומהעולם. החווה שלהם בנויה ברובה מחומרים ממוחזרים, כאשר בכל פינה אפשר להרגיש את הרוחניות של הזוג והקשר שלהם למסורת היהודית. על יצירת המופת שלהם הם עמלו לאחר שארבעת ילדיהם עזבו את הקן והם התפנו ללמוד סדנאות שונות, להעשרת הגוף והנפש. בבי לקח קורסים בתחומי ויטראז' וצורפות, גבנות, ייננות ועוד, תמי התמקדה בפילוסופיה יהודית.

אומנם ארבעת ילדיהם עזבו את הקן, אבל אפשר להרגיש את הנוכחות שלהם, כי החווה בל עפרי נקראת על שם בתם הצעירה, גבינות נועם נקראות על שם ילד אחר, ובכלל כל דבר שמיוצר כאן קרוי על שם אחד הילדים או הנכדים.

ומאחר שנושא האקולוגיה והמחזור חשובים להם, הם עורכים במקום סיורים מודרכים שעוברים בין היתר בגורן משוחזרת, בית בד וגת. בחווה יש גם פינת חי שבה חיות עזים שמספקות חלב לייצור גבינות חצי רכות תחת השם "גבינות נועם", אשר בבי מגבן ומוכר במקום. בחווה נמצא גם "יקב עין נשוט", שנקרא על שם כפר עתיק שהיה באזור. היקב מציע יינות ללא סולפיטים, שנמכרים ומוגשים במסעדה של החווה.

ואם כבר מדברים על המסעדה, שגם היא בנויה כולה מחומרים ממוחזרים, זאת הזדמנות לציין שכל מה שתטעמו בה מיוצר במקום על ידי תמי. בארוחות הבוקר שמוגשות במסעדה, למשל, תוכלו לטעום את הגבינות והיין שעושה בבי, הריבות, המטבלים והמאפים של תמי. הכל טרי, ביתי וטעים מאוד.

אפשר לשלב סיור במקום עם סדנה, טעימות של יין או גבינות, או להגיע רק למסעדה. חשוב מאוד לתאם ביקור מראש.

8805026 - 052

חוות בל עפרי (צילום: מיטל שרעבי)
חוות בל עפרי (צילום: מיטל שרעבי)

גיליס - בית מדרש לבשר

חקלאות וגידול בקר תמיד יהיו במוקד העשייה באזור. ואם אתם כבר נמצאים בדרום הגולן, לא כדאי לוותר על עצירה ב"גיליס - בית מדרש לבשר", שנמצא במושב נוב. משפחת גיליס היא מוותיקי האזור, וההתמחות שלהם היא גידול פרות שחורות. מאחר שהם מגדלים בשר כל חייהם, הצעד הטבעי הבא היה לפתוח אטליז במושב. יוסי, סב המשפחה ומי שהתחיל את הכל, אוהב לארח ולכן נבנתה מסעדה בצמוד לאטליז. בכל יום חמישי המסעדה פתוחה משעות אחר הצהריים למטיילים מזדמנים ולחובבי הבשר המקומיים, בשאר השבוע הם מארחים קבוצות. 

הקונספט של המקום הוא ארוחות על טהרת הבשר, ומיד עם ההגעה מקבלים מנת "ברוכים הבאים" של חומוס עם בשר. אחר כך יוצע לכם תפריט שממנו תוכלו לבחור את הנתח האהוב עליכם, ולצדו תקבלו סלטים ותפוחי אדמה.

מחיר הארוחה נקבע לפי סוג הבשר שתזמינו החל מ־150 שקלים לאדם, ועד 320 שקלים ל"גריל מן" - ארוחה מתגלגלת שמשלבת כעשר מנות בשר. 

6763555 - 04

גיליס (צילום: מיטל שרעבי)
גיליס (צילום: מיטל שרעבי)