בלי הרבה רעש עיר הנמל הדרומית אשדוד הפכה בשנים האחרונות למוקד לטיולי יום. העיר מצליחה לבסס לעצמה שם כיעד תיירותי עבור ישראלים שרוצים לטייל לא הרחק מדי ולשלב תרבות, קולינריה, שופינג ושאר פינוקים. הנה כמה אופציות לבילוי יומי בימים הקרירים.

אם אתם מבקרים בעיר, אל תוותרו על קפיצה לאחד מחללי התרבות המרתקים שלה - מוזיאון אשדוד לאומנות עכשווית. המוזיאון, שפועל כ־20 שנה, מציג מדי שנה כשלוש תערוכות מרכזיות מתחלפות. התערוכות הללו מתפרשות על פני שלוש קומות המוזיאון, והחוט המקשר ביניהן הוא שכולן נוגעות בסוגיות של זהות מקומית ים תיכונית, רב־תרבותית ורבגונית - ממש כמו אשדוד עצמה.

בימים אלה מוצגת במוזיאון תערוכת רטרוספקטיבה של האומן והצלם ג'ראר אלון. התערוכה, שתוצג עד סוף מאי, מציגה צילומים של האומן מסוף שנות ה־60 ועד שנת 2022. אלון נולד בשנת 1949 בעיר קזבלנקה ועלה לארץ אחרי מלחמת יום הכיפורים. בצעדיו הראשונים בארץ הוא ניסה לתפוס בעדשת המצלמה את ישראל הכואבת, שמנסה להתאושש מהימים הקשים.

אחרי שעסק שנים בנושאים של מלחמה, הוא החל לעסוק בצילום מסחרי וביסס את מעמדו בעולם האופנה, התיאטרון ועטיפות התקליטים. מאחורי העדשה שלו עמדו רבים ממפורסמי ארצנו. התערוכה היא הזדמנות מצוינת לראות את השינוי שהאומן עבר עם השנים, ותוך כדי כך לראות מראה שמשקפת את השינויים שאנחנו עברנו כחברה. בשיטוט בתערוכה אפשר לראות כמה מהעבודות הגדולות שלו, ועל הדרך לזהות את האומנים, שהיו אז בתחילת דרכם, שמעטרים את התמונות, כמו שלמה ארצי, מאיר אריאל, עפרה חזה, מתי כספי ואחרים.

מוזיאון אשדוד לאומנות, דרך ארץ 8, אשדוד.
טלפון:  08-8545180. פתוח כל השבוע.

מוזיאון אשדוד לאומנות (צילום: מיטל שרעבי)
מוזיאון אשדוד לאומנות (צילום: מיטל שרעבי)

מרכז המבקרים של אשדוד

הרבה פעמים יוצא לנו לטייל ברחבי הארץ, בין שזה בטבע ובין שזה בערים, אך לא ממש להכיר את ההיסטוריה שמאחורי כל שביל או כל אבן. באשדוד החליטו שסיפור ההקמה של עיר הנמל צריך להיות חלק מהותי מהחוויה התיירותית ופתחו מרכז מבקרים די מרשים, שכולל מתחם פעילות אינטראקטיבי המספר בצורה חווייתית לבני כל הגילים את סיפורה של העיר.

כשישראל הייתה מדינה צעירה והתחילה להיבנות, לא תמיד חשבו איך היא תיראה בעוד כמה עשורים. ראיה לכך ניתן לראות בבירה ירושלים או בתל אביב העמוסה, שבהן נראה שתכננו רחובות בלי סדר. מהבחינה הזאת, אשדוד היא אחרת, כי כשהחלו בבנייה שלה בשנת 1956, באזור חולי ושומם, היא תוכננה עם חזון לעתיד. במרכז המבקרים שלה, שנמצא מטרים ספורים מהים, אפשר לראות את העיר מיום הקמתה ועד היום.

המסע מתחיל בסרט קצר, וממנו יוצאים לחלל גדול שבו מוצגות התקופות השונות בכמה עמדות פעילות כמו מסע וירטואלי על אופניים עם משקפי VR באתרים המרכזיים של אשדוד, עמדת גלשן לסלפי אינסטגרמי במיוחד, פינת כיסאות נוח המשקיפים לים, משחק שבו תיכנסו לנעלי ראש העירייה ותקבלו החלטות על עתידה של אשדוד ועוד.

במרכז מתקיימים סיורים מודרכים לקבוצות מאורגנות בתיאום מראש. למשפחות ולבודדים יש סיורים מודרכים מדי יום שני בשעה 11:00, מדי יום רביעי בשעה 17:00 ובימי שישי בשעה 11:00 אחת לשבועיים.

בית אריה קלנג, יאיר 2 אשדוד.
טלפון:08-8545805
מחיר כניסה: 20־25 שקלים.
להזמנת כרטיסים: visitashdod.smarticket.co.il

מרכז המבקרים של אשדוד (צילום: מיטל שרעבי)
מרכז המבקרים של אשדוד (צילום: מיטל שרעבי)

רגע של פינוק

אף על פי שאשדוד היא אחת מערי הנמל הגדולות בארץ, עדיין לא התהוותה בה תרבות מלונאות אמיתית על קו החוף. כפועל יוצא מכך, גם תרבות ימי הפינוק בספא מלונאי מפונפן פחות פופולרית פה, אך במקום זה בעיר עצמה תוכלו למצוא כמה פנינים חבויות שמציעות פינוק אמיתי. וכיאה לפנינים, לעתים צריך לחפש אותן במקום הכי לא צפוי. בלב העיר, בתוך שכונה די רגילה, מסתתר ספא נירוונה הוותיק. הספא שוכן בתוך מבנה ישן מאוד, כך שבמבט ראשון אולי תמהרו לשפוט אותו לרעה - אבל הספא שהקימו במקום גנאדי וטטיאנה הוא פשוט חוויה אחרת.

את הספא, שהשניים מגדירים כ"ספא יפני", הם פתחו בשנת 2015 במה שבעבר נתפס כמרכז העיר. אחרי שעולים במעלית קצת חורקת ונכנסים לאתר שלהם, בהחלט נכנסים למיני־יפן עם חללים עמוסים בעץ ושלווה. כאן גם השניים משלבים בין ההתמחויות שלהם, טטיאנה - טיפולי פנים וטיפולים קוסמטיים, וגנאדי - כירופרקטיקה ועיסויים רפואיים, בליווי צוות מטפלים מקצועי. בשונה מספא סטנדרטי, ניתן למצוא כאן חדר חמאם (בלי אדים) עם מיטה מחוממת שעליה עושים טיפולים - בין היתר טיפול שוקולד ופילינג; חביות עץ שמתפקדות כסאונה אישית שבה הראש מבצבץ החוצה, כך שלא חווים את קשיי הנשימה כמו בסאונה רגילה ועוד. בין הטיפולים הייחודיים שלהם ניתן למצוא טיפול אורז, שבו הגוף עובר פילינג קל עם שק אורז ואחריו עיסוי מרגיע המעודד את זרימת הדם; עיסוי עם תפוז טרי וקוניאק, ועוד.

Nirvana Spa - רוגוזין 43, אשדוד.
טלפון:08-655666, פתוח גם בשבת.
מחיר: החל מ־560 שקלים לזוג.

ספא נירוונה (צילום: קובי תשובה)
ספא נירוונה (צילום: קובי תשובה)

״קפה דוגה"

מסתבר שהפסאז'ים והמבנים הישנים של אשדוד הם הדבר הכי חם שיש, כי לא רחוק מרחוב רוגוזין נמצא עוד סוד כמוס שמוכר רק למקומיים - בית הקפה "דוגה". בית הקפה המעט היפסטרי נמצא אומנם במרכז העיר, אך הוא חבוי בתוך רחוב שקט ופסטורלי במקום שבו שכנה בעבר מסעדת השף "בלזק".

"דוגה" הוא בית קפה חלבי עם מטבחון קטנטן, חלל סגור ואינטימי שבו אפשר לשבת בכיף על קפה ולהתנתק מהמציאות, וחצר פסאז' גדולה שבה פזורים שולחנות וכיסאות שנראים כאילו נלקחו משנות ה־90, מה שמוסיף לאווירה השכונתית־היפסטרית. התפריט של "דוגה" כולל ארוחות בוקר, כריכים וטוסטים, סלטים, פסטות ודגים. הכל מהכל, כמצופה מבית קפה. אם אתם פותחים שם את היום, תוכלו להתפנק על בריוש עם ביצים עלומות, ארוחת בוקר קלאסית; "טוסט שאולי" עם פסטו וממרח עגבניות; "כריך חלמון שיגעון" בבריוש עם שמנת, עלי רוקט, מנצ'גו וחלמונים. אם מגיעים מאוחר יותר, אל תוותרו על הפסטות המעולות.

"קפה דוגה", רחוב האשל 11, אשדוד.
טלפון: 054-6456333, פתוח בימים א'־ה' 8:00־23:00,
ו' 8:00־17:00.

קפה דוגה (צילום: מיטל שרעבי)
קפה דוגה (צילום: מיטל שרעבי)

מסעדת "עלמא" 

לא הרבה יודעים זאת, אך בשנים האחרונות סצינת האוכל האשדודית עברה מהפכה, והפכה לחביבת הפודיז. בעיר ולאורך החוף יש לא מעט מסעדות טובות שהפכו זה מכבר למוסדות, ולצדן נפתחות כל הזמן מסעדות חדשות ומסקרנות. מסעדת "עלמא", שנמצאת בסמוך לחוף הים של אשדוד, היא איפשהו באמצע - אומנם עוד לא מוסד ותיק, אך אחרי שש שנות פעילות (בהן קורונה הרסנית) היא עדיין עומדת ובועטת ומציעה תפריט מודרני שמחמיא לדגה המקומית ולירקות ארצנו.

התפריט של "עלמא" פשוט וברור, והוא כולל לא מעט מנות ירק מצוינות כמו כרישה צלויה עם גבינה בולגרית, עגבניות מגורדות וירוקים; בטטה אפויה על שמנת חמוצה; חציל קלוי עם עגבניות שרופות, טחינה ושמן זית; ארטישוק וסלקים מוקפצים עם תרד על קרם תירס ופרמז'ן, ועוד. לא מנות מתוחכמות מדי, אך טובות מאוד.

מסעדת עלמא (צילום: מיטל שרעבי)
מסעדת עלמא (צילום: מיטל שרעבי)


לצדן יש כמובן מנות דגים נהדרות, כמו שווארמה דג ים עם עגבניות ובצלים שרופים על לחם; "ל"ג בעומר" - דג ים בתנור ותפוח אדמה בטאבון עם עגבניות ובצלים שרופים, שמנת חמוצה וזעתר. מי שנמנע מדגים, יכול למצוא גם כמה מנות פסטה וריזוטו. באופן כללי הקונספט כאן הוא של מנות חלוקה, כך אפשר לקבל את החוויה הכוללת. אם אתם רעבים מאוד, הם מציעים גם אופציה של "שולחן עגול" - ארוחת טעימות המשלבת כמות נאה של מנות המסעדה.

"עלמא", יונה הנביא 2, אשדוד.
טלפון: -053-9633885, פתוח כל השבוע.