החורף הישראלי מביא איתו שלל פסטיבלים המשלבים טבע וקולינריה, ובימים אלה נפתח אחד הוותיקים שבהם - פסטיבל "טעמים בעמקים", שחוגג השנה 19. הפסטיבל, שמתקיים במרחב של עמק יזרעאל רבתי, עושה חיבור בין אדם וטבע ועל הדרך נותן במה לחקלאים ולמסעדנים, כשבחלק מהמסעדות והיקבים באזור יציעו תפריטים מיוחדים ושלל דילים למטיילים. הפסטיבל נפתח השבוע ויימשך עד 11 בפברואר.

כחלק מהחיבור של אדם וטבע, במהלך הפסטיבל מושקים "נחלים חדשים" - נחלים שבזכות עבודה של רשות ניקוז ונחלים קישון, שוקמו, פותחו ובמקרים מסוימים אף נותבו מחדש כדי שיעברו ליד יישובי העמק. הפיתוח של הנחלים הישנים־חדשים יצר חיבור בין קהילות האזור. דוגמה נפלאה לכך אפשר לראות סביב נחל ציפורי, שכל הזמן עובר שינויים ועוד מקטעים שלו נפתחים לקהל. הנחל למעשה חיבר סביבו את תושבי ציפורי, שמשית, הסוללים, זרזיר, כעביה וראס עלי, ולאורך הטיילת שלו אפשר לראות פסיפסים קהילתיים שעשו התושבים.

השנה מושק באופן רשמי נחל יפעת, שמחבר בין הקיבוצים יפעת, גבת, שריד, רמת דוד וגניגר למגדל העמק. במסגרת הפסטיבל, ביום שישי, 10.2 (9:00־13:00), ייערך הפנינג בחורשת הבונקרים שבין קיבוץ שריד לגבת, לאורך הנחל. במקום יוצבו דוכני מזון, ייערכו סדנאות יצירה, והדרכות ומשחקים יועברו על ידי מדריכי קק"ל ורשות ניקוז ונחלים קישון. כמו כן, לאורך הפסטיבל יתקיימו טיולים וסיורים ביערות קק"ל, סדנאות בישול ופעילות ניווט ביער ציפורי (כל הפרטים באתר הפסטיבל). קבלו טעימה מהמסעדות ומהפעילויות שמשתתפות בפסטיבל.

בית קפה "בלומה"

מי שמטייל באזור עמק יזרעאל בוודאי יודע שבקריית טבעון יש לא מעט הפתעות קולינריות, אחת מהן היא "בלומה" - מאפייה שבה יש בית קפה. "בלומה" נמצאת במקום הכי לא צפוי. המאפייה, ששמה יצא למרחוק, נמצאת במבנה די ישן, ממש מאחורי מוסך. למרות הלוקיישן הלא צפוי, היא הצליחה לכבוש את תושבי האזור, ולראיה - היא עמוסה במקומיים ובמטיילים לאורך כל שעות היום.

בבית הקפה, שמציע מקומות ישיבה בחצר פסטורלית, מגישים ערב רב של פחמימות. בתפריט תמצאו כריכים נהדרים, סלטים עמוסים בכל טוב - אל תוותרו על סלט קיץ עם עלים שונים, פירות העונה, גבינה כחולה ואגוזים, מאפים ממולאים בגבינות וירקות, סלק ב"מרק" ציזיקי, כרוב צלוי על רוטב קוקוס ואריסה שפשוט אי אפשר להפסיק לאכול, פוקצ'ה עם שמן זית ובלסמי, קישים וכמובן ארוחות בוקר. אם אין לכם זמן לארוחה, עצרו שם לרגע כדי לקנות את אחד הלחמים המצוינים שלהם.

בלומה, סלט (צילום: מיטל שרעבי)
בלומה, סלט (צילום: מיטל שרעבי)

חוץ מזה, לרגל הפסטיבל הם יציעו ספיישל טעימות מ"בלומה": צלחת מלאה בכל טוב עם טעימות מכלל המנות העיקריות שבתפריט (65 שקלים), ודיל פוקצ'ה אישית וקפה (24־26 שקלים). כמו כן, ביום חמישי (9.2) הם יערכו הרצאה "על הלחם לבדו", על הקשר בין אדם לפת לחמו. את ההרצאה ילוו טעימות של לחמים ומאכלים הקשורים לנושא. עלות כניסה: 75 שקלים, בהרשמה מראש.

ראשון־חמישי 07:00־22:00, שישי 07:30־14:00. בלומה, יצחק רבין 30, קריית טבעון. טלפון לפרטים: 04-6555204. 

מועצה מקומית כעביה

כאמור, נחל ציפורי העיר לא רק את הטבע. לאחרונה הוא הוביל לפריחה תיירותית גם ביישובים הסמוכים. אחד מהם הוא כעביה - מועצה מקומית שכוללת את השבטים כעביה, טבאש וחג'אג'רה. חלק מהנחל, שזורם בתחומי היישוב הבדואי, זכה בשנים האחרונות לשיקום ואף נבנתה לאורכו טיילת מקסימה עם מגוון מקומות ישיבה. באופן טבעי, הקמת הטיילת הביאה לתנועה גדולה יותר של מבקרים, והעסקים באזור יוצאים נשכרים. אם אתם מטיילים לאורך הנחל, נצלו את ההזדמנות לטייל ביישוב, לפגוש את המקומיים ולעצור במאפיות.

אחד המקומות שכדאי להכיר, בוודאי אם אתם מחפשים גם מקום ללון בו, הוא "שבט אחים" - מתחם אירוח שמפעילים בני הזוג יזהר ואירית גוריון. מאחר שכעביה הוא יישוב בדואי, לא גרים כאן הרבה יהודים, בוודאי ובוודאי לא לפני 20 שנה, כשהם עברו לכאן. הסיפור שלהם מתחיל איפשהו בשנות ה־80, כאשר הם טיילו ועברו בין יישובים בדואיים ברחבי הארץ וחיפשו מקום קבע. איכשהו הם הגיעו גם לכפר חילף טבאש ופגשו את המוכתר מוסטפא, שקיבל אותם לכפר בזרועות פתוחות. כיום במתחם שלהם, שכולל ח'אן, יש קרון עתיק ששוחזר, דירת סטודיו, זולות ישיבה והמון נוף.

קרון - שבט אחים (צילום: מיטל שרעבי)
קרון - שבט אחים (צילום: מיטל שרעבי)

בימי הפסטיבל אירית עורכת סיורים להכרת הכפר, מספרת את הסיפור המשפחתי ואת סיפורו של שבט טבאש, ביקור בצריף המוכתר וביקור אצל האומן עומר נימר, שיוצר פסלים מגרוטאות ברזל. הסיורים בימי הפסטיבל יהיו במחיר מוזל של 70 שקלים לאדם. למזמינים לילה בח'אן בימי הפסטיבל הסיור יהיה ללא עלות.

סיור אצל האמן בכעביה (צילום: מיטל שרעבי)
סיור אצל האמן בכעביה (צילום: מיטל שרעבי)

לינה - 110 שקלים לאדם בח'אן (לא פחות מ־15 איש); בקרון - 650 שקלים לזוג, כולל ארוחת בוקר; בדירת הסטודיו - 600 שקלים לזוג, תוספת לילד 120 שקלים. תאריכי הסיורים: 3, 4, 10, ו־11 בפברואר. טלפון לפרטים: 6941141־052. 

רייזר נחל ציפורי

לרגלי כעביה, במרחק כמה פסיעות מנחל ציפורי נמצא מתחם נוסף - לחובבי האתגרים - "רייזר נחל ציפורי". מהמתחם יוצאים כל שעתיים טיולי רייזרים, שבהם תוכלו ליהנות מנהיגת שטח בטבע הפתוח מול נופי העמק והנחל.

טחנת הנזירים - נחל ציפורי (צילום: מיטל שרעבי)
טחנת הנזירים - נחל ציפורי (צילום: מיטל שרעבי)

המסלולים עוברים לאורך ציפורי, דרך בוסתנים וכרמים, עד לטחנת הנזירים הישנה. במהלך המסלול עוצרים גם לאתנחתה קלה במעיין הסוסים.

רייזרים ציפורי (צילום: מיטל שרעבי)
רייזרים ציפורי (צילום: מיטל שרעבי)

בימי הפסטיבל הם יוציאו טיולים מוזלים ב־70 שקלים לאדם. בתאריכים: 3, 4, 10, ו־11 בפברואר, בשעות 10:00־12:00 ו־12:00־14:00.
משך הסיור: כשעה וחצי. טלפון לפרטים: 4893242־053.

מסעדת השוק

מסעדות בתוך שווקים הן הדבר הכי חם בארץ, כך שזה לא מפתיע שגם בעפולה המנומנמת יש מי שהרימו את הכפפה. בשוק העירוני הישן, שבמבט חטוף נראה שומם ועזוב, מתקיימת סצינה די מרגשת, כשכל כולה הודות למסעדת "השוק 34".

השוק (צילום: מיטל שרעבי)
השוק (צילום: מיטל שרעבי)

את המסעדה, שהוקמה לפני כשלוש שנים, הקימו קבוצת צעירים שעבדו בעברם בכמה מסעדות וברים נחשבים במרכז, והחליטו לשוב לעמק ולפתוח מקום משל עצמם. בעקבות ההצלחה של המסעדה, שהעירה את האזור, הם הקימו עוד שתי מסעדות צמודות - מסעדת "האשכנזי", שבה הם מציעים מנות בשר מהגריל ו"סטלה וקנין" - מסעדה איטלקית.

בין המנות שתמצאו ב"שוק 34": בייגלה עפולאי עם טחינה וחריפים; סיגר מעורב ירושלמי; עראיס קבב; באן אשכנזי במילוי בשר מפורק; סלט קיסר עם פרגיות; תפודים, ביצה רכה וקרוטונים; רוסטביף פרוס דק עם זרעי עגבנייה וחריף, ועוד.

השוק (צילום: מיטל שרעבי)
השוק (צילום: מיטל שרעבי)

מכיוון ששלוש המסעדות שייכות לאותם בעלים, אם יושבים בחלל המרכזי בחוץ, ניתן להזמין מנות מכל אחת מהן. אם תשבו בפנים, אז התפריט מוגבל לאותה מסעדה. בימי שישי מתקיימת במקום מעין "קבלת שבת" בליווי די־ג'יי ואווירת מסיבה. לימי הפסטיבל הם מציעים מבצע: ארוחה זוגית ב־179 שקלים. הארוחה כוללת כשבע מנות ושתי כוסות יין. "השוק 34". השוק 34, עפולה. טלפון לפרטים: 3386906־072.

יקב היוגב 8

עולם היין הישראלי מתפתח מאוד בשנים האחרונות, יקבי בוטיק חדשים נפתחו, יקבים ותיקים התרחבו, ונראה שהקהל לא יכול להפסיק את החיפוש אחר היקב החדש הבא. בכלל נראה שהשנים של הקורונה רק עשו טוב לתחום, לא מעט מהסיבה שמרכזי המבקרים של היקבים אפשרו בילו אינטימי גם בימים של הגבלות. והנה בשיא התקופה קם לו עוד יקב בוטיק מבטיח - היוגב 8. יקב משפחתי שהוקם במושב היוגב שבעמק יזרעאל, בחצר המשק של גיל והדס דורון.

היוגב 8 (צילום: מיטל שרעבי)
היוגב 8 (צילום: מיטל שרעבי)

המיזם החדש של בני המשפחה, שאותו מובילים גיל וכלתו לבנת, מנסה לשלב בין כמה אהבות שלהם: חקלאות, ציונות וטכנולוגיה. ביקב של משפחת דורון, שלו הם כבר הספיקו להקים מרכז מבקרים חדשני ומזמין, מייצרים כחמישה סוגי יינות (שני לבנים, שני רוזה ואדום אחד) וורמוט נהדר. היינן של היקב הוא יונתן קורן, מי שהיה במשך שנים היינן של יקב לוטם. בהמשך אולי תיקח עליה את התפקיד לבנת, שכיום היא מנהלת היקב ומרכז המבקרים והיא ייננית בעצמה.

במרכז המבקרים, שבלבו בר גדול וסביבו שולחנות עץ, אפשר לטעום יין, שמן זית ודבש - הכל נעשה במקום. אפשר לקפוץ ולשבת על כוס יין או לבחור במסלול טעימות שכולל את חמשת היינות (55 שקלים), פלטת גבינות, לחם, קרפצ'יו סלק, סלט ממגוון הסלטים ועוד. התפריט עובד על הקונספט של "מהשדה לצלחת" ועושה כבוד לירקות המשובחים של המושב.

פתוח: שני־רביעי 11:00־15:00, חמישי – 11:00־15:00, 19:00־24:00, שישי־שבת – 10:00־16:00. היוגב 8, מושב היוגב. טלפון לפרטים: 5868556־054.