סגרים, מסכות, ריחוק חברתי ושמיים סגורים. אין ספק שאף אחד לא מתגעגע לחיים הללו בצל שיאה של מגפת הקורונה. הרבה מאוד ענפי מקצוע נפגעו במהלכה, אולם הענף העיקרי שספג פגיעה אנושה הוא ללא ספק ענף התעופה והתיירות. מנתונים חדשים שנחשפו בבריטניה, עולה כי בעקבות המגפה 64 חברות תעופה ברחבי העולם נסגרו לצמיתות. ביניהן, גם "אליטליה", שהייתה חברת התעופה הלאומית של איטליה.

מומחה תעופה חשף: זה המושב הבטיחותי ביותר במקרה של התרסקות מטוס
רגע לפני הטיסה: הגאדג'טים הקטנים שיהפכו כל נסיעה לפשוטה ומהנה

במקביל לסגירת חברות התעופה והכאוס בענף בגלל הקורונה, נוצרה מגמה מדאיגה אחרת כאשר המחירים החלו לעלות. על פי נתונים של חברת 'גוליבר', המחירים בטיסות מישראל עלו בממוצע ב-10% לעומת 2019.

"הסיבה הראשונה לעליית מחירי הטיסות היא בשל מחירי הדלק הגבוהים", הסביר זיו רוזן, מנכ"ל חברת התיירות 'גוליבר', "חברות התעופה היו חייבות להתאים את עצמן למחירי הדלק, וזה התגלגל לצרכן. בנוסף, המלחמה בין רוסיה ואוקראינה השפיעה בשל הפסקת פעילותן של 'אירופלוט' ו'יוקריין איירליינס' בישראל, ובשל הפסקת הטיסות מעל שטח אוקראינה".

מטוס בנתב''ג (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
מטוס בנתב''ג (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

כמו כן, מסביר קורן כי "כמובן שיש גם עניין של היצע וביקוש. אם ברחבי העולם יש עכשיו פחות חברות תעופה, יש פחות תחרות. בישראל לעומת זאת נוצר מצב בו מספר הטיסות שהופעלו היה קטן יותר ב-2022 לעומת 2019 בגלל השפעות הקורונה, אבל הביקוש לטוס היה גבוה מההיצע". על פי נתונים של חברת 'גוליבר', מספר הנוסעים מישראל לחו"ל עמד על כ-80% מהמספר שהיה ב-2019.

"סיבה נוספת לעליית המחירים היא בשל העבודה שהיו פחות טיסות קונקשיין ב-2022, שהן כידוע טיסות זולות יותר מטיסות ישירות. הדבר הזה השפיע על ממוצע המחירים בשוק. העניין הזה נוצר משתי סיבות, הראשונה זה שוב בגלל המלחמה באוקראינה מאחר וקייב ומוסקבה היו יעדי קונקשיין פופולריים. סיבה נוספת לתופעה הזאת היא בגלל הקורונה, מאחר ואנשים חששו לעבור ביותר מקומות והעדיפו להגיע ישירות ליעד ולא להסתכן להידבק. אולם, את הדבר אנחנו כבר פחות רואים כרגע, המגמה ב-2023 היא שיש יותר טיסות קונקשיין".

תורים ארוכים בנתב''ג (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
תורים ארוכים בנתב''ג (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

"עניין נוסף זה שאנחנו רואים שהוודאות בענף התעופה חוזרת, יש יותר הזמנות בחודשי החורף לקיץ", מסביר מנכ"ל 'גוליבר', "בתקופת הקורונה הייתה אי וודאות מוחלטת. בשנים האחרונות ההזמנות המוקדמות היו פופולריות וזה התחיל מהסכמי השמיים הפתוחים".

אז האם מחירי הטיסות צפויים להמשיך לעלות? אם נסתכל על השנה הקרובה אז התשובה היא כן. לטענת רוזן, כנראה שעליית המחירים תימשך בעיקר לקראת הקיץ, אך לטווח רחוק המצב דווקא ישתפר. "במהלך השנה הקרובה מספר הנוסעים צפוי לעבור את המספר שהיה ב-2019, אבל גם יהיו יותר טיסות מהשנה שעברה", מסביר מנכ"ל גוליבר, "מנגד, אם מסתכלים בפרספקטיבה של השנים הקרובות, המחירים בענף הם במגמת ירידה. למעשה, המגמה הזאת התחילה בישראל מהסכמי השמיים הפתוחים. הענף הזה תמיד מתרחב והתחרות גדלה, וכך גם המחירים בסוף יורדים".