"זה אירוע היסטורי", כך אמרה הבוקר (חמישי) שרת התחבורה מירי רגב, במהלך הטקס המיוחד לציון חידוש הטיסות המסחריות של חברות ישראליות לאיסטנבול. חברת ישראייר תהיה הראשונה להפעיל את קו הטיסות החדש, שהופסק לפני 15 שנים. 

"אנו מביעים את התחנומיינו הכנים על האסון הנוראי וליבנו עם העם הטורקי. חיזוק והשבת קו התעופה בין תל אביב ואסטנבול הוא חלק מחיזוק השותפות והקשר בין המדינות, לאחר 15 שנים במהלכן החברות הישראליות לא ביצעו לשם טיסות מסחריות", ציינה רגב במהלך האירוע, "השקת הטיסות לאיסטנבול מהוות המשך להסכמי אברהם שהביאו לכינון יחסים דיפלומטיים וטיסות ישירות בין ישראל למדינות ערביות, איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו, והעריכה שבקרוב יגיעו בקשות לפתיחת קווים נוספים ליעדים שונים בעולם". 

היא הוסיפה: "מדינת ישראל בעלת עוצמה כלכלית, והיעד שלנו הוא לאפשר טיסות ישירות לכל יעד בעולם. לנוכח הגידול במספרי הנוסעים, יהיה צורך בנמל תעופה משלים". לדבריה, התחממות היחסים עם טורקיה והטיסות הישירות של החברות הישראליות אליה, יגידלו את ההיצע ויובילו את הורדת המחירים.

"גם הפעם בישראייר הרמת את הכפפה ראשונים וזיהיתם את ההזדמנות הזו", אמרה, "טורקיה היא יעד אהוב על הישראלים ושיתוף הפעולה התעופתי והתיירותי יהיה גם בתחומים נוספים".

יושב ראש רשות שדות התעופה יצחק ג'רי גרשון אמר "זה אירוע חשוב שיביא לגידול בטיסות ההערכות הן שבקיץ כבר יתקיימו כ20 טיסות ישראל טורקיה. ישראייר מתכוונת להפעיל טיסה יומית בקרוב לאיסטנבול וככל הנראה תפעיל לקראת הקיץ גם לאנטליה. גם חברות ישראליות נוספות יטוסו בקוים הפופולריים

רמי לוי, בעלי ישראייר אמר: "אני מתרגש מהמעמד החשוב הזה. ליבנו עם העם הטורקי - בטוב וברע - לאחר האסון הכבד שחוו ברעידת האדמה הקשה והנוראית. העם הישראלי אוהב לטוס לטורקיה, וכמי שעושה איתם עסקים - אני יודע שזה טוב מאוד". 

מנכל ישראייר אורי סירקיס הוסיף: "חזרנו אליך איסטנבול לאחר 15 שנים, כאשר ישראייר נבחרה להוביל את המהלך ההיסטורי. אנו משתתפים בצערו של העם הטורקי, ובטיסה היום, ובטיסות הבאות לאיסטנבול, נטיס ללא תשלום ציוד הומניטרי ותרופות לנפגעי הרעידה".

בנמל התעופה באיסטנבול הקבילו את הנוסעים בטיסה ההיסטורית - בכירים בקונסוליה הישראלית, בשל האבל בטורקיה בעקבות האסון הכבד ברעידת האדמה. לא הותזו זרנוקי מים על המטוס ולא נערך טקס חגיגי בשל האבל. גם בתי-הקפה בעיר ריקים בחלקם, וניכר היה שהתחושות הקשות והאבל מורגשים בחוצות העיר.

במהלך השנה האחרונה טסו לטורקיה כ-2.5 מיליון ישראלים, וכ-800 אלף מהם נשארו בה לטיולים - בעוד שהיתר המריאו ממנה ליעדי המשך שונים. הטקס התקיים במעמד שגריר טורקיה החדש בישראל שאקיר אוזקן טורונלר, יושב ראש רשות שדות התעופה, מנכל הרשות, שרת התחברוה ובכירים במשרד החוץ.