תוניסיה היא מדינה לא מאוד גדולה, אינטל לא פתחה שם מרכז למחקר ופיתוח והמקומות הקדושים לשלוש הדתות אינם ממוקמים בג׳רבה, אבל יש בתוניסיה כבר מעל 22 מיליון תיירים בשנה. קפריסין היא מקום די דומה ושם כבר חצו את רף 17 מיליון התיירים בשנה אחת. בישראל, דרך אגב, יש מעט יותר מ־4 מיליון.

ביטול הפטור ממס לתיירים בישראל עולה לכותרות, והפעם במסמך של משרד האוצר. בין הטיעונים לביטול הפטור עומדים הפקקים שתיירים מייצרים ברכבי ההסעה שלהם והמטוסים המזהמים את השמיים.

תיירות היא ענף כלכלי חשוב ושגרירה טובה למדינה המארחת. בדובאי, למשל, לא הייתה תיירות משמעותית לפני 20 שנה, טייסות וטייסים מהעולם אף טוענים כי דובאי היא המצאה של חברת אמירייטס. כולנו רואים היום את המפרץ הפרסי פורח, גשר לכל העולם ושער כניסה לתיירות בעולם הערבי. סעודיה, דרך אגב, הולכת לעקוף אותם במהירות שיא.

6% מהתל״ג מכניסה התיירות הנכנסת לישראל, עשרות אלפי בתי אב המתפרנסים ממלונאות, מתחבורה ומתיירות, לצד מעגלים נוספים רבים.

הפטור ממס לתייר הנכנס מהווה איזון מסוים ליוקר המחיה הגבוה בישראל, שאותו סופגים גם התיירים. ראוי לציין כי מעט מאוד מדינות מעניקות פטור שכזה, אולם ביטולו הוא בניגוד לכיוון הכללי בעולם שמעודד תיירות.

דמיינו 10 מיליון תיירים בשנה, 9% מהתל״ג בישראל, אלו יכולים להיות מתורגמים לבתי חולים, הקלות במסים, בתי ספר בפריפריה ועוד הרבה כסף לקופת המדינה. זאת ועוד: מדינת ישראל היא השגרירות הכי טובה של עצמה - בנגב ובגליל, באתרי המורשת ובמקומות הקדושים, במצדה ובכותל, בכנרת ובערבה. הוסיפו לכך את האוכל הנפלא ואת היכולת, ביום נתון, לעשות סקי בחרמון וסקי מים באילת, וקיבלתם אטרקציה שתקסום לרבים.

על מנת להגיע לשם אנחנו צריכים תשתיות נוספות לצד הקלה מודרנית בסידורי הביטחון על הנכנסים כדי לתת לנוסע הבינלאומי מניו יורק לרכוש כרטיס למומבאי דרך תל אביב, רמת דוד או נבטים ולעשות שלושה ימים בגליל או במדבר יהודה.

בואו נכריז השנה על פתיחות לעולם, לתיירות ולתיירים, לנוסעי המעבר ולאחרים. נאפשר להפוך את ישראל ל־HUB בינלאומי שדרכו ניתן להמשיך ולעבור בין המזרח למערב ונסמן יעד חשוב, של 10% מהתל״ג עד לסוף העשור הנוכחי.

עצמאות מדינה נמדדת בהרבה תחומים, בביטחון ובמזון, בתרבות, בשירותים ובמוסדות השלטוניים שלנו. גם התיירות היא נדבך חשוב בעצמאות ועלינו לקיים אותה בישראל ולא רק לייצא תיירים החוצה. תיירות יכולה לסייע בהפחתת יוקר המחיה, להגדיל את מספר המשרות במשק, לעודד הקמת בתי מלון וצורות שונות של מגורים לתיירים כמו השכרת דירות פרטיות, שגם אותה יש לעודד ובוודאי שלא לדכא במס גבוה מדי.

אין לנו את הפריבילגיה לומר אי אפשר, אסור לנו לראות רק את הקושי. אם חסרים חדרי מלון, שייתנו לאנשים צעירים החיים במרכז להשכיר את דירותיהם לסופי שבוע ולנסוע להורים. אם אין תשתיות, נבנה, ובוודאי שכדאי להפסיק להסתכל על כל תייר זר שמגיע לכאן כסיכון ביטחוני. מדינה היא לפעמים כמו רכבת ארוכה, כזו שיש לה יותר מקטר אחד, שבו כל אחד נותן את שלו בזמנו ויחד מתקדמים מהר. את זה הבינו כבר מזמן בתוניסיה ובקפריסין, אז ברוכים הבאים לישראל, תיירי העולם - אנו מחכים לכולכם.

הכותב הוא יו"ר איגוד הטייסים הישראלי