המחיר של חופשת הפסח לא נגמר בטיסה, מלון ובזבוזים – העמלות שמאחורי המט"ח יכולות לייקר את החופשה במאות שקלים ויותר. הישראלים כבר גילו שהזמנה מראש של חופשות הפסח בחו"ל תוכל לחסוך להם אלפי שקלים.

לכן, מזמינים מראש את הטיסות, המלונות והאטרקציות ביעדים הנבחרים מבעוד מועד. השלב הראשון הוא לרוב רכישת כרטיסי טיסה, זה בדיוק השלב שבו עלויות המרת המט"ח מתחילות לבוא לידי ביטוי ולייקר את החופשה, עוד בטרם מגיעים ליעד ורוכשים מט"ח או מגהצים את כרטיס האשראי. 

בשנת 2022 הכנסות הבנקים מעמלות המט״ח בכרטיסי אשראי הגיעו לכחצי מיליארד שקלים. באותה השנה, היו כ-8.4 מיליון יציאות מהארץ של ישראלים. בחישוב גס, משמע - על כל נסיעה ישלם אדם פרטי כ-60 שקלים לערך וכשמתייחסים למשפחה העלויות יכולות להגיע ל-300 שקלים ויותר, תלוי בעלות החופשה. 

לצורך ההמחשה: נבחרו שלוש חופשות פסח עם טיסות אל-על ומלונות 4-5 כוכבים, ואלו נתוני עמלות המט״ח לפי חישוב עמלת המט״ח הגבוהה בשוק (3%):

  • חבילת חופשה ליוון למשפחה בת ארבעה נפשות- טיסות אל-על הלוך חזור (נתב"ג-אתונה) ומלון חמישה כוכבים בין התאריכים 6.4-12.4 תעלה כ13,982. הסכום שהמשפחה תיאלץ לשלם בנוסף על עמלות המטח יכול להגיע ל-420 שקלים.
  • חבילת חופשה ליער השחור למשפחה בת ארבעה נפשות- טיסות אל-על הלוך חזור (נתב"ג-ציריך) ומלון חמישה כוכבים בין התאריכים 7.4-13.4 תעלה כ21,630. הסכום שהמשפחה תיאלץ לשלם בנוסף על עמלות המט"ח יכול להגיע ל-650 שקלים.
  • חבילת חופשה לתאילנד למשפחה בת ארבע נפשות- טיסות אל-על הלוך חזור (נתב"ג-בנגקוק) ומלון חמישה כוכבים בין התאריכים 6.4-12.4 תעלה כ46,100. הסכום שהמשפחה תיאלץ לשלם בנוסף על עמלות המט"ח יכול להגיע ל-1383 שקלים.

הציבור אינו מודע לגובה העמלות אותן הוא משלם וחלקו אף לא מודע לקיומן, היות והן לא מחויבות בנפרד אלא פשוט באופן אינטגראלי מהרכישה כשער חליפין יקר יותר. 

למרות זאת, יש מספר דרכים להוריד או להימנע מתשלום עמלות אלה, בין היתר באמצעות מועדוני צרכנות שונים או כרטיסי אשראי שמבטיחים ללקוחות עמלות נמוכות יותר של עד 1% או באמצעות חשבון בבנק ONE ZERO, שכחלק ממסלול דמי המנוי מאפשר ללקוחות שימוש בכרטיס האשראי עם פטור מלא מעמלת המרה.

הנושא רלוונטי מאוד עקב התייקרותם של הדולר והיורו והיחלשות השקל. ההתייקרות הצפויה בעלויות לקראת חופשות הפסח הגדולות ובכלל תיאלץ את משקי הבית הישראליים למצוא דרכים קלות לחיסכון. הכרת עמלות המט״ח היא אחת מהן.